Παρέμβαση του Επιμελητηρίου Κυκλάδων ζητά να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της ακρίβειας στο νομό των Κυκλάδων καθώς οι τιμές «βάζουν φωτιά» στα καύσιμα, στα τρόφιμα, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων Γιάννης Ρούσσος, οι αυξήσεις μετακυλίονται στις επιχειρήσεις που δεν μπορούν να τις απορροφήσουν, δημιουργώντας υψηλότατο κόστος στις διακοπές των επισκεπτών, που έχουν πλέον και αυτοί μικρότερη αγοραστική δύναμη εξαιτίας της ακρίβειας.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Από τη μια όλα φαίνονται πως πάνε καλά με τον τουρισμό στις Κυκλάδες από την άλλη όμως θα περίμενε κανείς να είναι το ίδιο και για τους επαγγελματίες. Συνεχώς τονίζετε ότι πρέπει να γίνει κάτι με την ακρίβεια στα νησιά μας. Τι σας ανάγκασε να κάνετε παρέμβαση κύριε Ρούσσο;
Είναι μια διαρκής προσπάθεια του επιμελητηρίου εδώ και πολύ καιρό. Προσπαθούμε να πείσουμε ότι τώρα έχουμε συσσωρευμένες καταστάσεις μετά την πανδημία, ο πόλεμος και η ακρίβεια. Δεν είναι αυτό που βλέπουν οι υπηρεσιακοί παράγοντες, οι υπουργοί, στις Κυκλάδες με το μάτι της πρώτης ταχύτητας των νησιών όπως είναι η Σαντορίνη και η Μύκονος που πάνε πάρα πολύ καλά επειδή έχουν και διεθνή αεροδρόμια και θεωρούν ότι η ίδια κατάσταση είναι σε όλα τα νησιά. Αυτό πρέπει να το επισημάνουμε γιατί μόνο έτσι θα υπογραμμιστούν και θα συγκεκριμενοποιηθούν οι ανάγκες που προκύπτουν. Εδώ λοιπόν αν κάποιο νησί έχει στηριχθεί κατά κύριο λόγο στον ελληνικό τουρισμό υπάρχει ένα θέμα, τόσο ως προς όλες αυτές τις ανατιμήσεις. Και από τέλη Ιουλίου αυξάνονται κι άλλο τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Ακόμα και αν έρθει κόσμος εμείς έχουμε την υποχρέωση να δηλώσουμε και να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είναι μόνο ο αριθμός των επισκεπτών. Είναι και τι οικονομικό αποτύπωμα έρχεται σε κάθε νησί. Ο κάθε Έλληνας καταναλωτής έχει περιορίσει της μέρες του αλλά και τα έξοδα, το τι ξοδεύει. Είναι πολύ προς τα κάτω η κατάσταση και αυτό είναι που με προβληματίζει. Υπάρχουν εστιατόρια που έχουν μεγάλο θέμα. Υπάρχουν επιχειρήσεις που επειδή περιόρισαν την καταναλωτική τους συνήθεια οι καταναλωτές δεν δουλεύουν καθόλου στην ίδια χρονική στιγμή που τα έξοδα είναι ετήσια και σταθερά και αυξανόμενα. Άρα λοιπόν πρέπει να ζυγίσουμε και να μετρήσουμε το οικονομικό αποτύπωμα που γίνεται στο κάθε νησί. Αυτό είναι που κάνει το επιμελητήριο και προσπαθεί με κάθε τρόπο να το δείξει. Επίσης, όταν μιλάμε για νησιωτικότητα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι πρέπει να δούμε κάποια στιγμή και τους μόνιμους κατοίκους. Οι μόνιμοι κάτοικοι έχουν δυσκολίες και τον χειμώνα και το καλοκαίρι. Έρχεται λοιπόν το επιμελητήριο και διεκδικεί και μου έχει κάνει εντύπωση γιατί δεν συσπειρώθηκε κανένας άλλος δίπλα του παρότι το έχουμε κοινοποιήσει και ζητάμε να μπει το μεταφορικό ισοδύναμο που ευτυχώς έχει θεσπίσει η κυβέρνηση για τα μικρά νησιά κάτω από 3.000 κατοίκους. Οσον αφορά τα καύσιμα πρέπει να μπει και στα υπόλοιπα νησιά τουλάχιστον όσο υπάρχει αυτή η κρίση. Να έρθει μια ισορροπία, γιατί αυτή την στιγμή έχουμε δύο πράγματα να αντιμετωπίσουμε το ένα ότι ακούγονται συνεχώς οι υπέρογκες τιμές των καυσίμων κι ο άλλος βλέπει αυξημένα τα εισιτήρια, αλλά είναι και ο μόνιμος κάτοικος που τρώει τις επιβαρύνσεις και είναι η διαφορά από την υπόλοιπη Ελλάδα. Όλο αυτό χωρίς ένα κλίμα μιζέριας, χωρίς να μην αναγνωρίζουμε ότι σε γενικές γραμμές υπάρχει και μια αισιοδοξία. Αλλά να τα δούμε όλα αυτά και να κάνουμε το ταμείο μας τον Οκτώβρη, όχι τώρα γιατί υπάρχουν και νησιά που πάνε πολύ καλά αλλά υπάρχουν και κάποια άλλα που έχουν έναν προβληματισμό στο πως θα κινηθεί η σεζόν ως προς το οικονομικό αποτύπωμα. Αλλά όλα αυτά εμείς θέλουμε ακριβώς να τα μεταφέρουμε στην κυβέρνηση και στους αρμόδιους υπουργούς με ένα τρόπο όχι μίζερο αλλά να τα αποτυπώσουμε γιατί μόνο αν μιλάς συγκεκριμένα με στοιχεία μπορείς να ελπίζεις σε κάποιο αποτέλεσμα.
Εσείς επι του πρακτέου πιστεύετε ότι μπορεί να γίνει κάτι; Επειδή τα ακτοπλοϊκά είναι ένα ζήτημα που αφορά και τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Μάλιστα μου έλεγε τουριστικός πράκτορας ότι για να βγάλει κάποιος εισιτήριο κατάστρωμα, είναι σαν να βγάζει πριν τις αυξήσεις διακεκριμένη θέση. Αλλά πως θα μπορούσε να ακουμπήσει λιγάκι επι της ουσίας και τον επισκέπτη και τον μόνιμο κάτοικο το μεταφορικό ισοδύναμο με την επέκτασή του;
Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι για τους μόνιμους. Το κράτος χρωστάει στις ακτοπλοϊκές εταιρίες 50 εκατομμύρια για τις άγονες γραμμές που κάνουν στις Κυκλάδες για παράδειγμα. Και δεν γίναμε εμείς στο επιμελητήριο υπερασπιστές των ακτοπλοϊκών αλλά κάποια στιγμή πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι οι εποχές του κακού εφοπλιστή έχουν αλλάξει. Εδώ υπάρχουν εταιρίες που έχουν συγκεκριμένο τρόπο του δουλεύουν. Όταν λοιπόν δεν ενισχύονται αυτές οι εταιρίες και όταν ακόμα και αυτά που τους χρωστάει το κράτος και έχουν πληρώσει τα καύσιμα τους δεν τους έχουν αποδοθεί και έχεις ένα καύσιμο που έχει φτάσει 1100 ο τόνος, τι θα κάνει αυτή η εταιρία; Μοιραία θα κάνει αυξήσεις στον καταναλωτή και μας παίρνει η μπάλα όλους. Άρα εμείς πρέπει εκεί να εξασκήσουμε την πίεσή μας, να συνδράμει όσο μπορεί τις ακτοπλοϊκές εταιρίες για να σταματήσει η αύξηση. Να μου πείτε είναι ατελείωτοι οι οικονομικοί πόροι που μπορούμε να διεκδικούμε; Όχι αλλά θα διεκδικήσουμε ό,τι καλύτερο για τις Κυκλάδες. Και όσο πιο πολύ διεκδικείς και πιέζεις έχεις ελπίδα ότι κάτι μπορεί να γίνει. Βλέπουμε όμως ότι και κάποια πράγματα εξελίσσονται. Και το μεταφορικό ισοδύναμο εξελίχθηκε, άσχετα αν υπάρχουν καθυστερήσεις σε πληρωμές που ακόμα και εκεί παρεμβαίνουμε αλλά τουλάχιστον κάποια στιγμή θα τα πάρει τα χρήματά του ο νησιώτης. Αλλά πρέπει να επεκταθεί και να βελτιωθεί το μεταφορικό ισοδύναμο σε κάποια πράγματα. Εμείς ως επιμελητήριο είχαμε μια συνάντηση στο Υπουργείο Ανάπτυξης με τον υπουργό και προσπαθήσαμε πέρα από τις επιστολές, για άλλη μια φορά να εξηγήσουμε γιατί το Υπουργείο Ανάπτυξης πέρα από προϊστάμενη αρχή των επιμελητηρίων έχει και σημαντικό ρόλο σε όλη αυτή την διαδικασία όσο αφορά την πανδημία και τώρα την κρίση του πολέμου. Ευτυχώς που βρήκαμε ανοιχτά αυτιά γιατί και ο Υπουργός προέρχεται από τον επαγγελματικό χώρο άρα αντιλαμβάνεται καλύτερα αυτά που του αναλύσαμε. Σαν επιμελητήριο κάναμε ό,τι μπορούσαμε.