Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Η βενζίνη σε ορισμένα νησιά έχει ξεπεράσει και τα 2 ευρώ το λίτρο, γεγονός που δείχνει πως οι ανατιμήσεις σε πολλά βασικά αγαθά, για τους κατοίκους των Κυκλάδων θα είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με αυτούς της ηπειρωτικής Ελλάδας. Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κυκλάδων Γιάννης Ρούσσος, τονίζει πως το Επιμελητήριο προσανατολίζεται πλέον στο να αιτηθεί για όσο διαρκεί αυτή η κρίση, την επέκταση της πιλοτικής εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδύναμου Καυσίμων, που αυτή τη στιγμή δικαιούνται οι κάτοικοι πολύ μικρών νησιών, σε όλα τα νησιά, ώστε να μειωθεί το κόστος και οι κάτοικοι των νησιών να μην πληρώνουν ακριβότερα τα καύσιμα.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα να ξεκινήσουμε με την παρέμβαση και την συνάντηση που κάνατε σχετικά με το αυξημένο επίπεδο στα καύσιμα και το βλέπουμε όλοι στις Κυκλάδες ότι θα είναι ένας δύσκολος χειμώνας από πλευράς ανατιμήσεων. Εσείς ωστόσο κάνατε κάποιες συζητήσεις με τους επαγγελματικούς φορείς του νομού για επαναφορά του μειωμένου συντελεστή. Σωστά;
Τα θέματα που χειρίζεται το επιμελητήριο αυτή την περίοδο είναι δύο. Το ένα είναι η συνάντηση που αναφέρατε με τους επαγγελματικούς φορείς των Κυκλάδων προκειμένου να συζητήσουμε και να συμφωνήσουμε κάποια πράγματα που εκφράζονται από το επιμελητήριο στον νομό και να ταυτιστούμε με την πρωτοβουλία που παίρνει η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να συγκαλέσει στο περιφερειακό συμβούλιο που είναι στις 25 του μηνός τους Δημάρχους ώστε από κοινού να προετοιμαστεί και να διεκδικηθεί από τον πρωθυπουργό που θα επισκεφθεί την Ρόδο στο τέλος του μήνα η επαναφορά του ΦΠΑ. Η συνάντηση αυτή που θα κάναμε έχει ως στόχο κατ’ αρχήν να ενημερωθούν ακριβώς τα μέλη μας για το τι έχει κάνει το επιμελητήριο αυτήν την περίοδο, να συμπληρωθεί η επιχειρηματολογία του επιμελητηρίου σε αυτή την κοινή προσπάθεια, να συνταυτιστούν όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων σε αυτή την διεκδίκηση και το πιο σημαντικό να γίνει μια συμφωνία και μια προσπάθεια παρότρυνσης από τους φορείς όλων των μελών των επιχειρήσεων των Κυκλάδων να εξαντλήσουν με κάθε τρόπο την προσπάθειά τους ώστε εάν επιτευχθεί η επαναφορά του μειωμένου καθεστώτος ΦΠΑ, όσο αυτό είναι δυνατόν να μετακινηθεί στη συνδιαμόρφωση των τιμών ώστε να έρθει ως όφελος του καταναλωτή. Αυτό βέβαια θα εξαρτηθεί και από την χρονική στιγμή που θα γίνει, γιατί πέσαμε τώρα σε μια φάση που είναι των ανατιμήσεων. Ηπαγκόσμια αυτή κατάσταση που διαμορφώνεται και που δεν ξέρουμε και πως θα καταλήξει, αλλά η τάση σε γενικές γραμμές είναι όπου μπορεί η επιχειρηματικότητα να μετακυλήσει το όφελος αυτό στον καταναλωτή. Τέλος, να πούμε ότι συμφωνούμε εμείς στην χρονική στιγμή αυτή που επέλεξε η περιφέρεια να το επαναφέρει, γιατί σε περίπτωση που επανέλθει ο μειωμένος ΦΠΑ θα ωφεληθεί ο τουρισμός. Τα τουριστικά πακέτα που όπως ξέρετε για την επόμενη χρονιά θα διαμορφωθούν από τώρα. Άρα αν επιτευχθεί αυτό, αυτόματα ο ανταγωνισμός διευκολύνεται σε σχέση με γειτονικές χώρες και τις τιμές που θα διαμορφώσουν για την επόμενη περίοδο όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό.
Προφανώς η ταύτιση υπάρχει για το ζήτημα της επαναφοράς του μειωμένου ΦΠΑ. Τώρα προκύπτουν δύο ερωτήματα. Το πρώτο είναι κατά πόσο είναι εφικτό να υπάρξει επαναφορά του μειωμένου συντελεστή δεδομένης της κατάστασης που βρισκόμαστε και το δεύτερο, κατά πόσον οι επαγγελματικοί φορείς μπορούν να δέχονται την όποια αύξηση στα προϊόντα να μην την περνάνε στον καταναλωτή γιατί τώρα μιλάμε για μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατά βάση.
Πάρα πολλές φορές έχει παρατηρηθεί και σε επιχειρήσεις που μπορούν να μην την μετακυλήσουν στον καταναλωτή. Δεν είναι βέβαια γενικός ο κανόνας αυτός που λέω. Τρέχουν εξελίξεις και πριν ένα μήνα λέγαμε για μια κοντινή χρονική περίοδο που θα έχουμε αυτές τις ανατιμήσεις, και τώρα οι προβλέψεις λένε ότι μετακυλύεται προς το τέλος του πρώτου τριμήνου 2022 και βλέπουμε. Άρα εμείς ως επιμελητήριο ήρθαμε ήδη και κάναμε μια δεύτερη παρέμβαση τώρα και ζητάμε την επέκταση του μεταφορικού ισοδυνάμου σε όλα τα νησιά. Στα μικρά νησιά έχει ακουστεί μεταφορικό ισοδύναμο για τα καύσιμα και χωρίς διαδικασίες χρονοβόρες επιτόπου ο νησιώτης που κατοικεί στα μικρά νησιά και επωφελείται και δουλεύει το μεταφορικό ισοδύναμο μειώνοντας την αξία του καυσίμου. Ζητάμε λοιπόν τώρα επειδή ήδη έχει ξεπεράσει τα δύο ευρώ σε κάποια νησιά η τιμή της βενζίνης να γίνει σε όλα τα νησιά μέχρι να τελειώσει αυτή η αύξηση των τιμών και ο σκοπός που το ζητάμε είναι γιατί ούτως ή άλλως πρέπει με κάποιο τρόπο αυτό να ισορροπήσει. Εστω και με ένα κομμάτι που αφορά τα καύσιμα συμπαρασύρουν και ένα πολύ μεγάλο αριθμό άλλον καταστάσεων, αφού ο νησιώτης ήδη από αυτή την μεταφορά έχει και ένα 20% κόστος παραπάνω από έναν κάτοικο τις ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ενδεχομένως αυτό να είναι και πιο εφικτό . Δηλαδή η επέκταση του μεταφορικού ισοδύναμου με μια συνάντηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας και προφανώς με το Υπουργείο Οικονομικών γιατί απαιτείται σίγουρα ένα επιπλέον κονδύλι για τους νησιώτες μας. Ωστόσο είναι εφικτό κατά την γνώμη σας;
Για εμένα είναι μια πολιτική απόφαση και αυτή η περίοδος έχει μια σειρά καταστάσεων που η πολιτεία καλείται να εξοικονομήσει πόρους, όπως σε θέματα πανδημίας, κακοκαιρίας, καταστροφών κτλ. Και όμως βλέπουμε ότι γίνονται παρεμβάσεις σε μια προσπάθεια συγκράτησης του κόστους του Έλληνα καταναλωτή. Εκεί που πραγματικά υπάρχει το πρόβλημα και χρωστάει το κράτος και υπάρχουν τεράστιες ανισότητες και νομίζω δεν είναι τεράστιο το ποσό, είναι στο να προσδιορισθεί σε έναν αριθμό νησιών που πράγματι έχουν το μεγάλο πρόβλημα. Όπως πολύ σωστά πήρε την απόφαση η κυβέρνηση και κάλυψε τα πολύ μικρά νησιά με το μεταφορικό ισοδύναμο, ας κάνει ένα ένα φίλτρο να βάλει πλέον και άλλα νησιά τα οποία είναι στην κατηγορία.
Θα αντέξουν οι επιχειρήσεις;
Ένα θέμα που είναι εξαιρετικά ανησυχητικό είναι επειδή την προηγούμενη τουριστική περίοδο πήγαν καλά τα νησιά και έχει δημιουργηθεί μια ψευδαίσθηση ότι το σύνολο των επιχειρήσεων, ας μιλήσουμε για τις Κυκλάδες, έχει λύσει το πρόβλημα του. Εμείς προσπαθούμε με κάθε τρόπο να αποδείξουμε σε αυτούς που κυβερνούν αυτή την περίοδο ότι δεν είναι έτσι. Δεν είναι έτσι γιατί και με την πανδημία διαμορφώθηκαν διαφορετικά τα οικονομικά δεδομένα στην φετινή τουριστική περίοδο αλλά και δεν δούλεψαν όλες οι επιχειρήσεις το ίδιο. Οι έχοντες άμεση σχέση με την κρουαζιέρα, τι έκαναν φέτος; Τίποτα. Είχαν ελάχιστο ή έπαθαν και ζημιά. Δεν είναι λοιπόν όλες οι επιχειρήσεις που κατάφεραν να κλείσουν τις πληγές, επειδή υπήρχε μεγάλος αριθμός επισκεπτών. Οι καταναλώσεις και ο τρόπος που κινήθηκαν οι επισκέπτες είναι διαφορετικός, δεν έχει καμία σχέση με άλλες χρονιές. Και ένα δεύτερο πράγμα που θα μπορούσα να πω είναι ότι παρότι τα χρήματα κινήθηκαν στην κοινωνία κάποιος που χρησιμοποιούσε την μέθοδο του air bnb είναι διαφορετική περίπτωση. Τι σχέση έχει αυτό με την επιχείρηση; Εμάς μας ενδιαφέρει ειδικά οι επιχειρήσεις που έχουν άμεσο όφελος οι κάτοικοι των νησιών από την ύπαρξή τους. Να μην έχουμε θέματα ειδικότερα στα μικρά νησιά να χάσουν επιχειρήσεις οι οποίες θα δυσκολέψουν ακόμα περισσότερο την ζωή των μόνιμων κατοίκων.