Ο σύνδεσμος των ακτοπλόων (ΣΕΕΝ) σε συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ναυτιλίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη, πρότεινε μία συγκεκριμένη δέσμη μέτρων, όπως την άμεση ενίσχυση της ρευστότητας των εταιρειών από αυτά που οφείλει το κράτος στις ακτοπλοϊκές εταιρείες και τη μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 12% στο 6%. Ο Διονύσης Θεοδωράτος, Εμπορικός Διευθυντής της Blue Star Ferries τονίζει ότι το κόστος πλέον για τη λειτουργία των πλοίων είναι υπέρογκο και αν δεν παρθούν μέτρα, το κόστος θα μετακυλιστεί στον επιβάτη.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα Να ξεκινήσω την συζήτηση με την επόμενη μέρα που ξεκινά και για τις ακτοπλοϊκές γραμμές και για τις επιχειρήσεις και για τις εταιρίες. Σε ποια φάση βρισκόμαστε κύριε Θεοδωράτε;
Αναμένουμε τις όποιες εξελίξεις από την ελληνική κυβέρνηση. Αυτή την στιγμή η αύξηση του καυσίμου όπως γνωρίζετε είναι πολύ μεγάλη σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μιλάμε για αυξήσεις που ξεπερνούν το 80% και αν το δούμε και σε επίπεδο ημέρας -πώς ήταν πέρσι τέτοιο μήνα τα καύσιμα σε σχέση με το πώς ήταν φέτος- μιλάμε για χτίσιμο 130%. Άρα έχουμε εδώ να αντιμετωπίσουμε μια αύξηση που το 2020-2021 το καύσιμο ήταν το 40 με 42% των εξόδων των πλοίων και έχει φτάσει τώρα να είναι το 80%. Καταλαβαίνετε η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη για το σύνολο της ακτοπλοΐας.
Υπάρχει κάποια δέσμη μέτρων που να μπορείτε να πάρετε εσείς ως σύνδεσμος των ακτοπλοϊκών, γιατί καταλαβαίνουμε ότι τα πλοία είναι επιχειρήσεις για να είναι βιώσιμες και να υπάρχουν θέσεις εργασίας και να μπορούν να υπάρχουν δρομολόγια. Υπάρχει κάποιο πλάνο;
Έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και έχουμε κοινοποιήσει και τις προτάσεις μας και σε αρκετά μέρη τις ελληνικής κυβέρνησης, όπως στο Υπουργείο Οικονομικών, στο Υπουργείο Εργασίας. Ένα από τα βασικά θέματα που ζητάμε είναι να μπουν πλαφόν στις τιμές ανεφοδιασμού των καυσίμων των πλοίων. Ένα δεύτερο μέτρο που έχουμε ζητήσει είναι να παραμείνει ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ 13% που είναι στους επιβάτες και πέραν του Ιουνίου και για κάποιο διάστημα μέχρι να εξομαλυνθούν οι τιμές του καυσίμου να κατέβει ο ΦΠΑ στο 6%. Ζητούμε επίσης την επιδότηση των εργατικών εισφορών των ναυτικών από την πολιτεία, την αύξηση της αποζημίωσης των γραμμών δημόσιας υπηρεσίας -τα άγονα που λέμε γιατί οι γραμμές αυτές έχουν προκηρυχθεί πέρσι με τιμές καυσίμων εντελώς διαφορετικές από αυτές που αυτή την στιγμή έχουμε.
Προς το παρόν όμως κάποια από αυτά τα μέτρα που προτείνετε είναι δύσκολο να εφαρμοστούν. Προφανώς ο ΦΠΑ μπορεί να παραμείνει να γίνει στο 6% ή τα μισθώματα να ανέβουν στο 30% στις άγονες γραμμές, αλλά πρέπει να καταλάβει και ο επιβάτης την μείωση αυτή έτσι ώστε να μην δει μεγάλη αύξηση στα εισιτήρια ή να μειωθούν οι ταχύτητες, γιατί διαβάζουμε και τέτοια.
Κάποιες εταιρίες έχουν προχωρήσει σε μειώσεις ταχυτήτων για να μπορέσουν να εξοικονομήσουν καύσιμα. Είναι σίγουρο ότι αν αυτά τα μέτρα εφαρμοστούν δεν θα υπάρξει επιπλέον επιβάρυνση στον τελικό καταναλωτή. Μην ξεχνάμε ότι η ακτοπλοΐα έρχεται μετά από δύο χρονιές κορωνοϊού με μεγάλες ζημιές λόγω της μείωσης της κίνησης ή και τον αποκλεισμό των νησιών από το να ταξιδεύουν οι επιβάτες, περάσαμε και 3 λοκντάουν. Δεν είναι μια χρονιά που ξεκινάει ξαφνικά με την κρίση του καυσίμου και μπορούμε να πούμε εντάξει θα το αντιμετωπίσουν οι εταιρίες. Είναι μια τρίτη χρονιά μετά τον κορωνοϊό. Για να σας δώσω να καταλάβετε το μέγεθος, συνήθως η ακτοπλοΐα χρειάζεται 700 χιλιάδες τόνους καύσιμα για να λειτουργήσει τον χρόνο. Κάθε 100 ευρώ αύξηση είναι 70 εκατομμύρια επιβάρυνση.
Άρα καταλαβαίνουν έτσι το πόσο έχουν επιβαρυνθεί. Γιατί ο τόνος από 600 πήγε 1,200, σχεδόν έχει διπλασιαστεί για κάποια καύσιμα.
Τα καύσιμα που καίνε τα ταχύπλοα πλοία από 490 ευρώ που είχαν πέρσι είναι στα 1,100 ευρώ και τα καύσιμα που καίνε τα συμβατικά πλοία από 400 ευρώ πήγαν στα 919. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι είναι τεράστιες οι αυξήσεις των καυσίμων.
Και με όλο αυτό βλέπετε να υπάρχει και μείωση επιβατικής κίνησης λόγω και του πολέμου, προφανώς δεν θα επηρεαστούμε από τους Ρώσους και Ουκρανούς που δεν θα έρθουν, αλλά ένας πόλεμος επηρεάζει όλη την Ευρώπη και το καταλαβαίνουμε όλα τα νησιά που το δίκτυο της ακτοπλοΐας πάει παντού.
Προς ώρας δεν έχουμε τέτοια δείγματα μείωσης της κίνησης λόγω του πολέμου, είναι βέβαια νωρίς ακόμα αλλά δεν έχουμε τέτοια δείγματα για την ακτοπλοΐα, συν ότι οι Ρώσοι οι οποίοι κατέβαιναν για διακοπές στην Ελλάδα σαφώς θα επηρεάσουν αλλά αυτό δεν ακουμπάει πολύ την ακτοπλοΐα.
Για τον εσωτερικό τουρισμό και τις εσωτερικές μετακινήσεις βλέπετε να υπάρχει ένα μούδιασμα των Ελλήνων επιβατών;
Μούδιασμα υπάρχει γιατί υπάρχει μια αύξηση στην καθημερινότητα των Ελλήνων σε όλα τα επίπεδα, στην ΔΕΗ, στα καταναλωτικά αγαθά, παντού. Οι αυξήσεις που θα υπάρξουν στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο αν δεν υπάρξει παρέμβαση της πολιτείας σαφώς για μια μερίδα επιβατών πιθανόν το ταξίδι να μην γίνει. Εδώ και πολλές μέρες έχουμε καταθέσει τις προτάσεις στα αρμόδια όργανα της πολιτείας.