Η ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων καταγράφει το αποτύπωμα της πανδημίας στα βασικά οικονομικά μεγέθη των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων το 2021. Όπως λέει η πρόεδρος του Ινστιτούτου, Κωνσταντίνα Σβύνου, «η έρευνα αναδεικνύει πως παρά τη σημαντική μείωση των βασικών μεγεθών τους, τα ελληνικά ξενοδοχεία συνεχίζουν σταθερά την προσφορά τους στην ελληνική οικονομία και κοινωνία, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος μειώθηκε κατά 35%, ενώ το 2022 προδιαγράφεται ως μια χρονιά όπου θα επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα η σεζόν, αρχής γενομένης από τον Απρίλιο».
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
To Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, του οποίου είστε πρόεδρος, έβγαλε μια ενδιαφέρουσα και πολύ σημαντική έρευνα για τις επιδόσεις των ξενοδοχείων και αυτό κυρίως ίσως να μας δείχνει το τι περιμένουμε για φέτος. Η πρώτη αποτίμηση που έχετε από αυτή την έρευνα;
Κατ αρχήν να πούμε πως είναι η καθιερωμένη ετήσια έρευνα όπου βγάζουμε και μετράμε με έναν αδιαμφισβήτητο τρόπο -λόγω της μεγάλης συμμετοχής- τις βασικές παραμέτρους που είχαμε στον ξενοδοχειακό κλάδο. Έτσι λοιπόν τα βασικά μας στοιχεία είναι ότι καταγράψαμε μια πτώση τζίρου της τάξεως του 35%. Θα σας υπενθυμίσω ότι η αντίστοιχη για την περίοδο του 2020 ήταν στο 78%. Άρα λοιπόν σημειώνουμε μια δεύτερη συνεχόμενη χρονιά με διάφορες απώλειες για τα ξενοδοχειακά ταμεία. Επίσης καταγράφηκε ότι η μέση τιμή κυμάνθηκε από 86 ευρώ στο άνοιγμα της τουριστικής περιόδου δηλαδή εκεί προς τον Ιούνιο, έφτασε σε ένα πικ της τάξης του 120 ευρώ για να αρχίσει να πέφτει πια τον Οκτώβριο κάτω των 81 ευρώ και με κάποιες διαφορές μεταξύ των ξενοδοχείων συνεχούς και εποχιακής λειτουργίας. Στα συνεχούς έχουμε 65 ευρώ με πικ στα 83 ευρώ και πτώση από 69 και κάτω και στα εποχιακά από 97 ευρώ πικ στα 131 και πτώση μετά στα 92 και λιγότερα, ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό αυτό γιατί καταδεικνύεται πια η μεγάλη διαφορά στην λειτουργία εποχιακών και συνεχούς λειτουργίας ξενοδοχείων και μάλιστα έρχεται και το χειμερινό πάνελ που διατηρούμε, να συμπληρώσει την έρευνα καθώς αυτή την στιγμή παρακολουθούμε πληρότητες και μέση τιμή για τα ξενοδοχεία που συνεχίζουν να λειτουργούν. Βλέπουμε λοιπόν ότι αν εξαιρέσουμε τα τριήμερα Χριστουγέννων, πρωτοχρονιάς και φώτων τα ξενοδοχεία την δεδομένη στιγμή που μιλάμε λειτουργούν με μια μέση πληρότητα της τάξης του 20 % και με μια μέση τιμή που είναι κοντά στα 41 ευρώ. Δείχνει λοιπόν ότι η λειτουργία τους είναι μη βιώσιμη.
Είχαμε την αίσθηση ότι φτάσαμε σε τζίρους το 2019 και νομίζω ότι όλοι ήταν χαρούμενοι, φαίνεται τελικά ότι αυτό το 2019 όχι μόνο δεν το πιάσαμε σε καμία περίπτωση αλλά ήμασταν όπως είπαμε και στο μείον 35%. Σωστά;
Αυτό ήταν αναμενόμενο τουλάχιστον στον δικό μας τον κλάδο. Κάποια στιγμή στο πικ πια, τον Αύγουστο, το προσεγγίσαμε λίγο. Σε σχέση με τις αφίξεις όμως φτάσαμε κάπου στο 60% του 2019. Ανάλογα βέβαια και με τον εκάστοτε προορισμό. Υπήρξαν προορισμοί που πήγαν καλύτερα σε σχέση με άλλους. Χαρακτηριστικά θα σας πω ότι η περιφέρεια Κρήτης και η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, πήγαν καλύτερα σε σχέση με άλλους προορισμούς. Ωστόσο τα νούμερα αυτά δείχνουν την δυσκολία την οποία διέρχεται ο κλάδος και θέλω να πω ότι και το μείον 6% που σημειώσαμε στον τομέα της απασχόλησης δείχνει ότι κρατήσαμε και τις θέσεις εργασίας. Βέβαια πάντα με την στήριξη που είχαμε από το κράτος. Και έτσι αυτό το μείον 6%, ίσως και να μην υπήρχε καθόλου, αλλά και κάποιοι που εργάζονταν σε αυτό τον κλάδο άλλαξαν κατευθύνσεις με αποτέλεσμα να μην βρίσκουμε εύκολα εργαζόμενους.
Σε σχέση με το 2022 που έχουμε μπροστά μας, υπάρχει κάποιο προγνωστικό ή κάποια τάση σε σχέση με την κίνηση; Γιατί ξέρουμε ότι είμαστε ακόμα στην πανδημία με την omicron, ωστόσο φαίνεται να βγαίνουμε. Υπάρχει η τάση για συμβόλαια με τα ξενοδοχεία με τους μεγάλους tour operators που γνωρίζουμε ή ακόμα είναι μουδιασμένη η αγορά;
Τα συμβόλαια ουσιαστικά υπογράφονται το 2021 για το 2022. Από ό,τι έχουμε δει λοιπόν από το ποσοστό των ξενοδοχείων που έχει προχωρήσει σε συμβόλαια, το 70% έχουν υπογράψει ίδιες τιμές για το 2022 με αυτές που είχαν το 2021 και να θυμίσουμε ότι του 2021 ήταν ίδιες με του 2020 και του 2020 με το 2019. Δηλαδή υπάρχει μια στασιμότητα όσον αφορά τις τιμές μας προς τα έξω. Αξίζει να σημειώσουμε ότι φέτος παρατηρήσαμε μια αύξηση στην μέση τουριστική δαπάνη κοντά στο 30%. Είναι μια πολύ σημαντική αύξηση που σημαίνει ότι ο τουρίστας ήρθε και ξόδεψε. Αυτά που ξόδεψε δεν αφορούν στα ξενοδοχεία καθώς οι τιμές στα ξενοδοχεία ήταν ίδιες και μειωμένες σε αρκετές περιπτώσεις λόγω των ειδικών προσφορών. Αυτή η μείωση δεν αποτυπώνεται στα συμβόλαια, γιατί είναι ειδικές προσφορές που κάνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Άρα λοιπόν αυτό σημαίνει ότι η αγορά σε σχέση με άλλες τουριστικές περιόδους κινήθηκε και είναι και ένα στοίχημα για εμάς να μπορέσουμε αυτό να το κρατήσουμε και για επόμενες περιόδους. Αυτά λοιπόν που δείχνουν για το 2022 για να επιστρέψω στην ερώτηση, απ’ ό,τι βλέπουμε θα έχουμε μια κανονική σεζόν ως προς την διάρκεια τουλάχιστον. Δηλαδή φαίνεται να ανοίγουμε πια κατά τον Απρίλιο και η σεζόν να είναι ίδια στην διάρκειά της με αυτήν του 2019. Κάτι τέτοιο όμως όσον αφορά τις αφίξεις και πολύ περισσότερο τον τζίρο που θα ακολουθήσει, δεν αποτυπώνονται ακόμα, τουλάχιστον όχι σε επίπεδο κρατήσεων. Σε επίπεδο κρατήσεων εξακολουθεί να είναι μουδιασμένη η αγορά. Ήταν σε πολύ καλά επίπεδα το Νοέμβριο όμως αυτήν την στιγμή είναι κάπως παγωμένα τα πράγματα αλλά περιμένουμε να ελευθερωθεί λίγο η κατάσταση με την εξέλιξη της πανδημίας. Όταν αρχίσει να μειώνεται ο αριθμός κρουσμάτων θεωρούμε ότι θα δούμε τις κρατήσεις να αυξάνονται.