Ένα βήμα πριν την έναρξη της νέας τουριστικής περιόδου και τα νησιά βρίσκονται με την πλάτη στον τοίχο εξαιτίας της ενεργειακής ακρίβειας που συμπαρασύρει και μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες. «Λάβαμε δυο επιχορηγήσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών για να ισορροπήσουμε τα έξοδα του δήμου. Η καθημερινότητα όμως είναι δύσκολη για τους κατοίκους της Αμοργού. Οι ανταποκριτές του ΟΓΑ οι οποίοι δεν θα έρχονται στο νησί με αποτέλεσμα να πρέπει να πηγαίνουν οι ασφαλισμένοι στο Λαύριο είναι ζήτημα που μας απασχολεί όλους» τονίζει ο δήμαρχος Αμοργού.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Παίρνετε τα 234 χιλιάδες ευρώ αλλά σας έχουν αφήσει χωρίς ανταποκριτή ΟΓΑ. Πώς το σχολιάζετε;
Αρχικά η συγκεκριμένη χρηματοδότηση που αναφέρετε είναι τακτική χρηματοδότηση, εδώ και τρία χρόνια αν δεν κάνω λάθος τα νησιά την παίρνουν. Ενδεχομένως να έχει κάποια αύξηση, βέβαια έπονται μέσα στον χρόνο αρκετές χρηματοδοτήσεις. Ένα μεγάλο θέμα σε όλη την Ελλάδα είναι οι αποτιμήσεις του τιμολογίου της ΔΕΗ και αυτό το περιμένουμε. Δρομολογούνται κάποιες επιχορηγήσεις για αυτό το κόστος. Όπως επίσης τέλος του 2021 είχαν δοθεί πολύ σημαντικές επιχορηγήσεις από το Υπουργείο Εσωτερικών οι οποίες στην ουσία βοήθησαν να ισορροπήσουμε οικονομικά το μείον γιατί και πέρσι λόγω του κορονοϊού είχαμε πρόβλημα, παρά την κίνηση που υπήρχε το καλοκαίρι τα οικονομικά ήταν πεσμένα. Το άλλο κομμάτι είναι αυτά που προχωράμε και προσπαθούμε και εμείς να φτιάξουμε. Είναι η καθημερινότητα και θέματα όπως αυτό που θίξατε πριν που έχει να κάνει με τον ΟΓΑ, με τα ταχυδρομεία που και εκεί αντιμετωπίζουμε πρόβλημα και εμείς αλλά και άλλα νησιά στις Κυκλάδες. Υπάρχουν κάποια θέματα τα οποία πρέπει να λύνονται και είναι θέματα τα οποία δεν θα έπρεπε καν να έχουν παρουσιαστεί. Σίγουρα η ψηφιοποίηση βοηθάει πάρα πολύ και στην ταχύτητα και στην αμεσότητα και στο να πέσει το κόστος, αλλά προϋποθέτει ότι έχει ωριμάσει και ότι απευθύνεται σε ανθρώπους που μπορούν να την χρησιμοποιήσουν. Τώρα με το θέμα των ανταποκριτών του ΟΓΑ δεν είναι το ίδιο με το να σταματάς τον Ανταποκριτή στην Αμοργό, ή στην Κέα ή στην Κύθνο με το να σταματάς στην Αθήνα ή στην Θεσσαλονίκη ή σε οποιοδήποτε μέρος της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Αυτό γιατί δεν το σκέπτονται όμως δήμαρχε;
Το κόστος του ανταποκριτή είναι πάρα πολύ μικρό σε σχέση με το κόστος που θα δημιουργήσεις και θα μεταφέρεις τον ασφαλισμένο, γιατί αυτή την στιγμή δεν γίνονται όλα ηλεκτρονικά επειδή ο ασφαλισμένος δεν έχει ούτε τα μέσα, αλλά ούτε τις γνώσεις να ανταποκριθεί σε αυτό ακόμα και αν είναι νέοι άνθρωποι. Δεν αναφέρομαι μόνο σε ηλικιωμένους αλλά και σε νέους ανθρώπους, αγρότες περίπου κοντά στην ηλικία μου, 40-45 ετών, οι οποίοι δεν έχουν αυτά τα μέσα. Επομένως , πρέπει αναγκαστικά να αναφερθούν σε κάποιον και είναι είτε ο λογιστής τους, ή να χρησιμοποιήσουν το κούριερ ή να μπουν στην διαδικασία να ταξιδέψουν. Άρα δημιουργείται ένα κόστος πολύ μεγαλύτερο από αυτό που είχε ο ανταποκριτής του ΟΓΑ.
Δηλαδή, βγάζοντας τον ΟΓΑ, βγάζοντας τα Ελληνικά ταχυδρομεία, περικόπτοντας πολλά καταστήματα τραπεζών, δείχνουν ότι ναι μεν έχουμε την τάση και την δύναμη ως τουριστικός προορισμός, αλλά από την άλλη ισχύει και μια άλλη πραγματικότητα…
Εγώ στην επιστολή που έστειλα, είχα αυτό το θέμα. Ο πρωθυπουργός έχει πει κάποια πράγματα, ένα βασικό είναι αυτό, να βοηθήσουμε τα νησιά και δη τα πιο μικρά νησιά γιατί όντως υπάρχουν πάρα πολλά θέματα. Δεν μπορείς από την μια να κάνεις επενδύσεις όπως είπατε και από την άλλη απλά θέματα καθημερινότητας να τα κόβεις. Θεωρώ ότι θα λυθεί όμως το θέμα αυτό. Αν πάμε όλοι οι δήμοι μαζί οργανωμένοι και ζητήσουμε από το Υπουργείο Εργασίας, θα το πετύχουμε.
Το ζήτημα είναι γιατί να πρέπει να διεκδικούμε τα αυτονόητα. Ωστόσο εσείς κάνετε τις προετοιμασίες σας και για την τουριστική σεζόν και με έργα υποδομής όπως είναι η μονάδα του βιολογικού καθαρισμού στην Αιγιάλη. Νομίζω ότι φέτος θα είναι καλύτερα τα πράγματα. Τουλάχιστον υπάρχει αυτή η αισιοδοξία από εσάς;
Τα μηνύματα που έχουμε είναι αρκετά ικανοποιητικά. Το καλοκαίρι θα έχει μεγαλύτερη διάρκεια, πολύ σημαντικό αυτό γιατί πέρσι ταλαιπωρηθήκαμε με την ένταση που είχε σε θέματα οργάνωσης μέχρι τέλος Αυγούστου. Φέτος πιστεύω ότι θα είναι πιο καλά και πιο οργανωμένα τα πράγματα και θα υπάρχει μετακίνηση.
Ναι αλλά ακριβαίνουν τα εισιτήρια. Αυτό είναι ένα θέμα.
Σίγουρα και αυτή την στιγμή με την ακρίβεια που υπάρχει στα καύσιμα πρέπει αυτό το κομμάτι να εξεταστεί και να βοηθηθεί.
Αυτό έχει να κάνει και με τους επιχειρηματίες και τους παράγοντες και όχι μόνο με τον επισκέπτη. Και ο επιχειρηματίας θα πληρώσει πιο ακριβά το ρεύμα. Φαντάζομαι όλα αυτά θα τα βρείτε μπροστά σας γιατί μπορεί αυτή την στιγμή να είναι οι περισσότερες επιχειρήσεις κλειστές, ωστόσο είναι ζητήματα που θα τα βρείτε όλοι οι επαγγελματίες μπροστά, έτσι δεν είναι;
Και σαν καταναλωτής τα ίδια θα περάσεις.
Θέλω να σας ρωτήσω και για το θέμα των αποβλήτων. Ένα σημαντικό ζήτημα που σχετίζεται γενικότερα με την πράσινη ανάπτυξη και το περιβάλλον, είναι ο ΦΟΔΣΑ. Ακούγονται φωνές με το αν είναι καλύτερο το κάθε νησί να μπαίνει σε αυτό ή αν θα ήταν καλύτερο να διαχειρίζεται ο κάθε δήμος, το κάθε νησί από μόνο του τα απορρίμματα.
Η λογική του ΦΟΔΣΑ είναι ότι θα δημιουργηθούν κάποιες οικονομίες και κάποιες ευκαιρίες που δεν υπάρχουν αυτή την στιγμή. Αυτή είναι η μεταφορά των σκουπιδιών και η λειτουργία των σταθμών καύσης. Στο πλαίσιο της διαχείρισης των απορριμμάτων ένας από τους πιο αποδοτικούς και βιώσιμους τρόπου διαχείρισης είναι η καύση. Καταλαβαίνετε ότι το κάθε νησί δεν μπορεί να την κάνει, εδώ πάλι είναι το κόστος της μεταφοράς. Είναι κάτι το οποίο πρέπει να δούμε πώς θα διαμορφωθεί. Αλλά η λογική του ΦΟΔΣΑ είναι να δημιουργηθούν εργοστάσια τα οποία, αφού έχει γίνει όλη η φάση της συλλογής και του διαχωρισμού, τα υπόλοιπα να πηγαίνουν στα εργοστάσια και να καίγονται. Αυτό γίνεται και σε άλλες χώρες. Αυτό είναι ένα πείραμα στη νησιωτική Ελλάδα. Το πρόβλημα είναι το κόστος της μεταφοράς. Τώρα αυτό… κοιτάξτε, η διαχείριση έχει κόστος, δεν μπορείς να καλύψεις όλο το κόστος έτσι.
Κάποιοι δήμοι ήδη έχουν προχωρήσει σε αύξηση των δημοτικών τελών. Εσείς;
Φέτος τα κρατήσαμε σταθερά τα τέλη και ήταν απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να μην επηρεάσει η τιμολογιακή πολιτική του ΦΟΔΣΑ, Στην συζήτηση που κάναμε ήταν να κρατήσουμε το ΧΥΤΑ και για φέτος. Το σκεπτικό μας ήταν ότι αναμέναμε το έργο του ΦΟΔΣΑ στην ΠΝΑΙ, το οποίο είναι που υλοποιεί όλο το σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων, ώστε να μπορούμε να κάνουμε την ανακύκλωση σωστά, να γίνεται συλλογή στο νησί, να ελέγξουμε τους τόνους που θα πάνε στο ΧΥΤΑ. Αυτή ήταν η πρόταση και πιστεύω μέχρι το 2023 να ολοκληρωθεί. Αυτό θα μας δώσει την δυνατότητα από εκεί κάτι πέρα να μην έχουμε αυξήσεις στα τέλη καθαριότητας, εφόσον βέβαια ο κόσμος ανακυκλώνει. Όταν ξεκίνησε αρχικά η ανακύκλωση στο νησί, είχε γίνει ενημέρωση στον κόσμο και ανταποκρίθηκαν όλοι, έτσι πιστεύω ότι θα ανταποκριθεί και σε αυτό το κομμάτι να κάνουμε την σωστή διαχείριση. Πάντα θα υπάρχει ένα κόστος το οποίο θα πηγαίνει στα τέλη καθαριότητας και θα μοιράζεται στους πολίτες. Το ότι υπάρχει ένα κόστος αυτό είναι δεδομένο.