Σε μια ομολογία προχωρεί ο δήμαρχος Μήλου. «Θα έπρεπε να υπάρξει μέριμνα ώστε να μην γίνουν πανάκριβες οι διακοπές στην Ελλάδα, την ίδια στιγμή που τα απέναντι παράλια είναι εξίσου όμορφα» λέει ο Μανώλης Μικέλης. Την ίδια στιγμή θεωρεί ότι η χρονιά θα είναι καλή για το νησί της Αφροδίτης, ωστόσο επισημαίνει «την ανάγκη μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ σε όλα τα νησιά, όπως επίσης και το πλαφόν στα καύσιμα. Είναι αναγκαίο κακό, αλλά όπως φαίνεται η ακρίβεια θα μετακυλιστεί στους επισκέπτες, καθώς οι επαγγελματίες περνούν πολύ δύσκολα».
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα να ξεκινήσω την συζήτησή μας με το γεγονός ότι φέτος ανοίγει πιο νωρίς από κάθε άλλη χρονιά η τουριστική σεζόν, αν και φαίνεται πως υπάρχουν κάποια ζητήματα που έχουν σχέση και με την καθημερινότητα. Εξάλλου ο τουρισμός συνδέεται με την καθημερινότητα…
Η φετινή χρονιά προβλέπεται να είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά από άποψης αντιμετώπισης υποδομών και προβλημάτων για τον τουρισμό. Προετοιμαζόμαστε όσο καλύτερα μπορούμε σαν δήμος Μήλου, έχουμε κάνει ό,τι κινήσεις προβλέπεται να κάνουμε γιατί ξέρουμε που είναι οι αδυναμίες μας, και βέβαια έχουμε προχωρήσει σε πάρα πολλά προγράμματα προκειμένου να γίνουν χρηματοδοτήσεις για να ολοκληρωθούν οι υποδομές που έχει ανάγκη το νησί.
Θα ξεκινήσουμε με ακριβά εισιτήρια, με ακριβά ακτοπλοϊκά μεταφορικά, με ακριβό καύσιμο στο νησί. Όλα αυτά θα μετακυληθούν στους επισκέπτες;
Ακριβώς. Αυτό έπρεπε να το έχουν προσέξει ιδιαίτερα, διότι ναι μεν η Ελλάδα και ειδικά το νότιο Αιγαίο είναι στις πρώτες επιλογές των επισκεπτών και για το δικό μας νησί που έχει ψηφιστεί σαν πρώτο νησί στον κόσμο και στην Ευρώπη, αλλά θα πρέπει να προσέξουμε σαν τοπική αυτοδιοίκηση, σαν δήμοι, σαν περιφέρεια, σαν Ελληνικό κράτος προκειμένου να μην γίνουν πανάκριβες οι διακοπές στην Ελλάδα. Ξέρετε ότι πάντα εγκυμονεί ο κίνδυνος με τα παράλια της Μικράς Ασίας που είναι εξίσου όμορφες περιοχές και θα πρέπει ο κόσμος που έρχεται στην Ελλάδα να περνάει καλά και να έχει και τις αντίστοιχες τιμές στις παροχές που δίνονται.
Σας ακούω να μιλάτε με ψυχραιμία και ταπεινότητα με το γεγονός ότι θεωρείτε ότι και απέναντι είναι τόσο όμορφα. Εγώ θα ήθελα να διαφωνήσω μαζί σας. Πιστεύω ότι δεν είναι τόσο όμορφα όπως είναι στα Ελληνικά μας νησιά. Ωστόσο καλά κάνετε και βαράτε το καμπανάκι του κινδύνου, γιατί ξέρουμε ότι οι απέναντι και λόγω της ισοτιμίας και λόγω της βουτιάς της τουρκικής λίρας έχουν ένα ανταγωνιστικό προϊόν. Και αυτό θα επηρεάσει πάρα πολύ τους ευρωπαίους.
Έχετε απόλυτο δίκιο, αρκεί να σκεφτούμε ότι στην δεκαετία του ‘90 έχει συμβεί αυτό στα δικά μας νησιά. Υπήρχε μια τεράστια κοιλιά και ο κόσμος λόγω της μεγάλης τιμολόγησης κάποιων παροχών, είχε φύγει από το Νότιο Αιγαίο.
Άρα κύριε Μικέλη αν συνδυάσουμε την ακρίβεια από την μια που εννοείτε ότι θα ταλαιπωρήσει όλους τους Έλληνες και τους επισκέπτες που θα θέλουν να έρθουν στην Μήλο, συν το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι ενδεχομένως να κάνουν μια σύγκριση τιμών με γειτονική χώρα, λέτε ότι θα είναι ένα δύσκολο καλοκαίρι; Και από πλευράς υποδομών;
Θεωρώ ότι το 2022 και το 2023 δεν θα υπάρξει αυτό το πρόβλημα, αλλά ο τουρισμός πρέπει να έχει κάποια βιωσιμότητα στην διάρκεια του χρόνου και για αυτό και εμείς κάνουμε αυτές τις μελέτες για να δούμε που είναι τα τρωτά μας σημεία και να τα βελτιώσουμε. Πιστεύω όμως ότι το 2022 και το 2023, όλο το νότιο Αιγαίο και με την καλή συνεργασία που υπάρχει και την καλή οργάνωση, γιατί κάθε μέρα προσπαθούμε και σας δήμοι και σαν περιφέρεια, θα έχουμε καλά αποτελέσματα. Το θέμα είναι όμως να μην υπάρξει αυτή η δυσφήμηση της ακρίβειας και αλλάξουν μετά το 2023 τα πράγματα. Εκεί φοβάμαι ότι θα αλλάξουν.
Εσείς συμφωνείτε με την άποψη του Υπουργού Τουρισμού Β. Κικίλια, ότι το 2022 θα είναι μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό; Θα ξεπεράσουμε και το 2019;
Πιστεύω ότι θα είναι μια πολύ καλή χρονιά, θα ξεπεραστεί άνετα το 2019 και το 2023 θα είναι το ζενίθ. Υπάρχουν κάποια στοιχεία που μπορούμε να το δούμε αυτό και να κάνουμε αυτή την πρόβλεψη, με κάθε επιφύλαξη βέβαια. Θεωρώ ότι η ακρίβεια μετά από την αύξηση της μεγαβατόρας, θα συμπαρασύρει πάρα πολλά πράγματα και δυστυχώς δεν βλέπουνε την λύση να δουλέψει περισσότερο ο λιγνίτης και να φτιαχτεί η τιμή στην ενέργεια τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Τουλάχιστον μέχρι το 2040 που θέλουν οι Γερμανοί και οι άλλες Ευρωπαϊκές χώρες να κάνουν την απολιγνιτοποίηση και η Ελλάδα πρέπει να πάρει αυτή την παράταση. Και για τους Έλληνες που δεν μπορεί ο συνταξιούχος και ο απλός Έλληνας με έναν χαμηλό μισθό να ανταπεξέλθει, αλλά και για τους επιχειρηματίες. Πρέπει λοιπόν το υπουργείο να το λάβει σοβαρά υπόψιν του. Είμαστε μια χώρα που μπορούμε να έχουμε φθηνή ενέργεια από τον λιγνίτη και αυτό πρέπει να το χρησιμοποιήσουμε.
Τουλάχιστον σε έκτακτη ανάγκη όπως είναι τώρα για να επανέλθουν οι τιμές και να γίνουν πιο οικονομικές μέχρι να περάσει η κρίση η ενεργειακή.
Εμείς προτείνουμε για το Φ.Π.Α. 13%, καθολικά για όλα τα νησιά και βέβαια έχουμε προτείνει και κάποια άλλα πράγματα για το καύσιμο να μπει ένα πλαφόν. Δεν γίνεται να πληρώνεις 2,028 ευρώ το λίτρο την βενζίνη. Στην υπόλοιπη Ελλάδα οι τιμές είναι προσαρμοσμένες έτσι που και με τις αυξήσεις μπορούν να ανταπεξέλθουν οι άνθρωποι. Είναι πάρα πολύ αυξημένες οι τιμές των καυσίμων. Σκεφθείτε πόσα έσοδα θα χάσει το κράτος εάν ο κόσμος μεταφερθεί στα παράλια της Μικράς Ασίας.
Αυτά είναι οικονομικά στοιχεία που πρέπει να τα δουν οι ειδικοί, πρέπει να τα δουν από τα υπουργεία και πρέπει να υπάρχει ένα ζύγισμα στις τιμές και να βγουν τα αντίστοιχα συμπεράσματα και να δούμε τις ευέλικτες κινήσεις που μπορούμε να κάνουμε σαν Ελλάδα.