Οικονομική κόπωση των εταιρειών και μεταβολές στο πεδίο του ανταγωνισμού “βλέπουν” παράγοντες της εγχώριας ακτοπλοΐας, με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα της πανδημίας.
“Χάθηκαν και χάνονται ακόμη πολλά χρήματα από τις εταιρείες” επισημαίνουν στο Capital.gr οι ακτοπλόοι και εξηγούν ότι το φετινό πρώτο εξάμηνο θα είναι χειρότερο από το περσινό. Όλες οι ελπίδες πλέον μετατίθενται για το καλοκαίρι, όταν με την πρόοδο των εμβολιασμών θα αυξάνεται ο αριθμός των τουριστικών ροών αν και η ακτοπλοΐα, όπως και συνολικά ο τουριστικός κλάδος, προσβλέπει σε “last minute” κρατήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, ελλοχεύει ο κίνδυνος υψηλών επιπέδων συγκέντρωσης στην αγορά, μέσω εξαγορών, με τους μικρότερους “παίκτες” να είναι ευάλωτοι απέναντι σε επιθετικές κινήσεις ή ακόμη και αποεπένδυσης από επιχειρηματίες με δραστηριότητα σε άλλους τομείς.
Αυξάνεται ο ανταγωνισμός
Υπενθυμίζεται ότι τις τελευταίες εβδομάδες κυοφορείται ένα deal εξαγοράς τεσσάρων πλοίων της Golden Star Ferries, συμφερόντων των αδελφών Στεφάνου από την SeaJets του Μάριου Ηλιόπουλου. Πρόκειται για τρία ταχύπλοα και ένα συμβατικό, με ορίζοντα παράδοσης στο νέο ιδιοκτήτη μέχρι το Σεπτέμβριο, χωρίς να έχει αλλάξει χέρια ακόμη κάποιο από τα πλοία.
Αν η εν λόγω συμφωνία επιβεβαιωθεί, η SeaJets θα διαθέτει 18 ταχύπλοα και τρία συμβατικά, ενώ η Golden Star Ferries θα απομείνει με ένα ταχύπλοο και ένα συμβατικό. Παράλληλα, θα επιφέρει και αναδιατάξεις στις γραμμές, με την εταιρεία των αδελφών Στεφάνου να μην καταγράφει πλέον αναχωρήσεις από Πειραιά μέχρι Κυκλάδες, αλλά μόνο από Ραφήνα. Από την άλλη, η εταιρεία του κ. Ηλιόπουλου ισχυροποιεί περαιτέρω τη θέση της απέναντι στους ανταγωνιστές της.
Ενίσχυση του ανταγωνισμού στις γραμμές με αυξημένη κίνηση προβλέπουν και οι δύο εισηγμένες της ακτοπλοΐας, η Attica Group και η ANEK Lines, μέσα από τις εκθέσεις των αποτελεσμάτων τους για το 2020.
“Ο Όμιλος δραστηριοποιείται σε γραμμές με έντονο ανταγωνισμό (Αδριατική, Πειραιάς – Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη), ο οποίος μπορεί να ενταθεί περαιτέρω στην προσπάθεια των εταιρειών να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο σε ήδη ώριμες αγορές” σημειώνει η Attica.
“Τα πλοία του Ομίλου της ΑΝΕΚ δραστηριοποιούνται σε γραμμές που επικρατεί έντονος ανταγωνισμός και ειδικότερα στις γραμμές που συνδέουν τον Πειραιά με την Κρήτη, καθώς και την Ελλάδα με την Ιταλία. Η προσπάθεια για διατήρηση και διεύρυνση των μεριδίων κάθε εταιρείας στις ως άνω αγορές, ενδέχεται να δημιουργήσει συνθήκες εντονότερου ανταγωνισμού με αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματά τους” εκτιμά από την πλευρά της η ANEK.