Δεν είναι το μόνο περιστατικό που δείχνει ότι πολλές φορές η ασφάλεια των πτήσεων βρίσκεται σε οριακό σημείο σε αρκετά αεροδρόμια της χώρας, όπως επισημαίνει ο Γιώργος Κωνσταντινάκης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Πτυχιούχων Τηλεπικοινωνιακών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. «Είναι πρόσφατα τα περιστατικά των αεροδρομίων της Ικαρίας, της Μήλου, της Κοζάνης και των Κυθήρων, τα οποία έκλεισαν διότι χρειάστηκε να απουσιάσει ο μοναδικός υπάλληλος» σημειώνει, τονίζοντας ότι πρέπει άμεσα να προχωρήσουν σε προσλήψεις προσωπικού γιατί το καλοκαίρι τα προβλήματα θα είναι εντονότερα.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Ας ξεκινήσουμε με αφορμή το τελευταίο περιστατικό στην Νάξο με τα συστήματα αεροναυτιλίας. Κλείνουν τα αεροδρόμια το ένα μετά το άλλο γιατί αρρωσταίνει ο ένας και μοναδικός υπάλληλος. Εσείς ως σύλλογος έχετε ήδη επισημάνει τα προβλήματα που υπάρχουν σε πολλά αεροδρόμια κυρίως ακριτικά. Έτσι δεν είναι;
Από την ανάληψη των καθηκόντων μας στα μέσα Ιουλίου ήταν το πρώτο μέλημά μας να απευθυνθούμε και στην διοίκηση αλλά και στο Υπουργείο Μεταφορών και να τους επισημάνουμε το συγκεκριμένο πρόβλημα που το χαρακτηρίζουμε ως το μείζον πρόβλημα αυτή την στιγμή στον κλάδο μας, και που είναι η έλλειψη προσωπικού. Αυτή την στιγμή έχουμε μείνει 120 άτομα μόνο, τα οποία είναι διασκορπισμένα σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας και έχει μείνει ένα άτομο παροχής πληροφοριών για τα 15 ακριτικά αεροδρόμια. Το πρόβλημά μας το επισημάναμε όπως σας είπα και στην διοίκηση και στο υπουργείο, μας είχαν υποσχεθεί ότι θα λυθεί. Υπήρχαν 19 μετατάξεις στο Υπουργείο Μεταφορών εδώ και χρόνια οι οποίες δεν έχουν υλοποιηθεί και μέχρι την στιγμή που μιλάμε σήμερα οι μετατάξεις αυτές παραμένουν εκκρεμείς.
Πως γίνεται να λειτουργεί με ασφάλεια ένα αεροδρόμιο με έναν μόνο υπάλληλο; Δεν γίνεται ένας υπάλληλος να μη μπορεί να πάρει ούτε ρεπό, ούτε άδεια αλλά ούτε και να αρρωστήσει…
Αυτό φάνηκε φέτος εκτός από την Νάξο και στην Ικαρία και στην Μήλο και στα Κύθηρα που έκλεισαν και αυτά γιατί ο μοναδικός υπάλληλος που υπήρχε εκεί αρρώστησε. Ο υπάλληλος αυτός από τις πτήσεις της επιβατικές που υπάρχουν μέσα στο ωράριο του αεροδρομίου, είναι συνέχεια με ένα κινητό στην τσέπη διότι ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να ενεργοποιηθεί το αεροδρόμιο για αεροδιακομιδές ασθενών, για στρατιωτικές πτήσεις, για πτήσεις που αφορούν την έρευνα και την διάσωση προσφύγων κλπ. Επομένως ένα άτομο είναι αδύνατον να μπορεί να ανταποκριθεί σε όλες αυτές τις απαιτήσεις του αεροδρομίου.
Υπάρχουν διεθνείς κανονισμοί για την ασφάλεια της αεροπλοΐας, την ασφάλεια των αεροδρομίων που λένε ότι μπορεί να λειτουργήσει με έναν υπάλληλο;
Υπάρχουν διεθνείς κανονισμοί αλλά από την στιγμή που δεν τηρούνται μένει ένας υπάλληλος.
Άρα δεν τηρούνται οι διεθνείς κανονισμοί.
Φυσικά και δεν τηρούνται, γιατί χρειάζεται μετά απ’ το ωράριο να υπάρχουν 12 ώρες ανάπαυσης για να επανέλθει ο υπάλληλος στην δουλειά του. Αυτή την στιγμή δεν υπάρχει γιατί μπορεί να τελειώσει το οκτάωρο στις 2 η ώρα το μεσημέρι, στις 2 το βράδυ μπορεί αν τον ξυπνήσει πάλι αν υπάρχει μια αεροδιακομιδή, η οποία μπορεί να είναι στις 5 το πρωί, μπορεί και καθόλου. Αλλά αν υπάρξει χάνει όλο αυτό το διάστημα που απαιτείται για να ξεκουραστεί.
Φαντάζομαι ότι μιλάμε για εργαζόμενους οι οποίοι είναι χρόνια στην συγκεκριμένη δουλειά, που σημαίνει ότι ο μέσος όρος ηλικίας μπορεί να είναι και υψηλός.
Ο κλάδος μας καλύπτει έναν μέσο όρο ηλικίας γύρω στα 60 και αυτή την στιγμή, με όλα τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν σε αυτές τις ηλικίες. Γιατί από τα 50 και μετά ξεκινάνε και εμφανίζονται κάποια προβλήματα. Λοιπόν όλη αυτή η κατάσταση, όλη αυτή η πίεση επιβαρύνει περισσότερο και την υγεία του συναδέλφου. Σε πολλά αεροδρόμια -όχι της Νάξου- όμως για παράδειγμα της Αστυπάλαιας, του Καστελόριζου ο συνάδελφος αυτός καλύπτει και άλλες ειδικότητες οι οποίες δεν υπάρχουν. Του διοικητικού για παράδειγμα, του αερολιμενικού για παράδειγμα. Οτιδήποτε χρειαστεί εκείνη την στιγμή ακόμα και σε ό,τι αφορά στα ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά, είναι υποχρεωμένος να βάλει το χέρι του για να έρθει το αεροπλάνο. Επομένως δεν είναι αποκλειστικά οι αρμοδιότητες του πύργου πληροφοριών. Καλύπτει και άλλες ειδικότητες.
Αυτό ενέχει κίνδυνο για την ασφάλεια των πτήσεων;
Φυσικά όταν υπάρχει ένα άτομο, υπάρχει κίνδυνος και μάλιστα το πιο απλό απ’ όλα είναι ότι όταν αρρωστήσει κλείνει το αεροδρόμιο και το πιο επικίνδυνο ότι όταν υπάρχει φόρτος εργασίας φορτίζεται και ψυχολογικά το άτομο, δεν υπάρχει ο χρόνος να ξεκουραστεί και αυτό έχει συνέπειες και στην ασφάλεια. Θέλω να επιστρέψω λίγο σε αυτό που είπα πριν, ότι σε αρκετά από τα μικρά αυτά αεροδρόμια καλύπτει και άλλες ειδικότητες, υπάρχει ένα άτομο που καλύπτει πάρα πολλές ειδικότητες οι οποίες δεν υπάρχουν σε αυτά τα αεροδρόμια και μάλιστα το περιέγραψε πολύ καλά χθες στην εκπομπή του ο Νίκος ο Μουτσινάς στο ΣΚΑΙ, με ένα τραγουδάκι χαριτολογώντας το, με τίτλο «Ένας καψερός για όλα», έτσι ακριβώς είναι στην πραγματικότητα όμως.
Η μόνη λύση λοιπόν είναι να γίνουν προσλήψεις που έχετε ζητήσει εδώ και καιρό.
Άμεσες προσλήψεις, να ενεργοποιηθούν οι 19 μετατάξεις που είναι παρκαρισμένες στο Υπουργείο Μεταφορών, αυτή την στιγμή που μιλάμε να εξαιρεθεί ο κλάδος μας απ’ την απόφαση του κυβερνητικού συμβουλίου στις 28/12/21 που αναστέλλει τις προσλήψεις για όλο το 2022 και να γίνουν άμεσες προσλήψεις. Διαφορετικά με την αύξηση των ωραρίων και της κίνησης το καλοκαίρι αυτά τα φαινόμενα θα επιδεινωθούν.