Του Λάμπρου Δεμερτζή
Ο ελληνόκτητος στόλος της ακτοπλοΐας θεωρείται από τους καλύτερους στην Ευρώπη και τους πιο αξιόπιστους. Όμως πριν καν ανοίξει η σαιζόν για τα καλά λόγω των γνωστών συνθηκών, παρουσιάζονται αρκετές μηχανικές βλάβες σε πλοία που εκτελούν καθημερινά δρομολόγια.
Η συντήρηση, τα ανταλλακτικά, οι συνθήκες λιτότητας που επικρατούν σε πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες, δημιουργούν συνθήκες ασφυξίας στα πληρώματα που “τρέχουν” να επισκευάζουν όταν είναι εφικτό τις ζημιές που προκαλούνται εν πλω.
Ανάγκη ανανέωσης του στόλου
Είναι δεδομένο πως πρέπει να ανανεωθεί ταχύτατα ο Ελληνικός στόλος. Από την δεκαπενταετία της ανάπτυξης, φτάσαμε στην σημερινή στασιμότητα. Οι ευρωπαϊκές ακτοπλοϊκές εταιρείες σπεύδουν στα ναυπηγεία της Ευρώπης αλλά και της Ασίας και κατασκευάζουν νέα σύγχρονα και κυρίως «πράσινα» επιβατηγά πλοία, πλοία νέας εποχής. Εμείς εδώ στην Ελλάδα συζητάμε για τις τιμές των καυσίμων, τον ΦΠΑ και τις ενισχύσεις από τον κρατικό κουβαρνά. Αξίζει να σημειωθεί ότι το τελευταίο νεότευκτο πλοίο που δρομολογήθηκε στην ελληνική ακτοπλοΐα ήταν το 2012
Οι ακτοπλόοι
Οι ακτοπλόοι σημειώνουν ότι η βέβαιη αύξηση των τιμών των καυσίμων το 2020 και η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου δημιουργούν νέες συνθήκες, δυσκολίες και προβλήματα για τη διατήρηση και την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών. Ο κ. Σακέλλης υπογραμμίζει πως πρέπει επιδιώξουμε τη λήψη μέτρων, όπως:
- Τη μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στο 13% ή ακόμα και στο 6%, ούτως ώστε να είναι δυνατή η κάλυψη των αυξημένων λειτουργικών εξόδων χωρίς να αυξηθεί το μεταφορικό κόστος.
- Την επιδότηση από εθνικούς πόρους των εργοδοτικών εισφορών, όπως κάνουν οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες όπως και την επιστροφή της παρακράτησης από τις εταιρείες της φορολογίας των ναυτικών.
- Την αναδιάρθρωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων ώστε να γίνουν πιο ανταγωνιστικά.
- Την καταβολή κάθε προσπάθειας για την εισαγωγή της έννοιας της νησιωτικότητας στις υπηρεσίες της Ε.Ε. και η ενημέρωσή τους για τις ιδιαιτερότητες των συγκοινωνιών της χώρας μας, ούτως ώστε να εξασφαλιστούν πόροι για τη χρηματοδότηση λιμενικών έργων και των δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας και την κάλυψη των επιπλέον εξόδων για την προσαρμογή των πλοίων στους νέους κανονισμούς.
- Την ίση κατανομή των κεφαλαίων που διατίθενται από εθνικούς πόρους για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες σε σχέση με τις χερσαίες.
Μια ακόμη μηχανική βλάβη
Σε μια εποχή που θα περίμενε κανείς τα επιβατηγά πλοία να παρουσιάζουν την καλύτερη εικόνα, φαίνεται πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέα κατάσταση με δυο κατευθύνσεις. Ή της ανάπτυξης με έναν νέο κύμα επενδύσεων και ανανέωσης του στόλου, ή να παραμείνουμε ουραγός της Ευρώπης σε μια πολυνησιακή χώρα, όπου το ενδιαφέρον των ξένων εταιρειών είναι μεγάλο για να εισέλθουν στην ελληνική αγορά.