Γιάννης Μαράκης: «Απαράδεκτες καθυστερήσεις και ανικανότητα στη διαχείριση του έργου στην περιοχή ΒΙΟΚΑ»
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Για αντιεπαγγελματισμό του εργολάβου και ταυτόχρονα απάθεια και ανικανότητα της δημοτικής αρχής που καθιστούν αδιάβατο το δρόμο στην περιοχή ΒΙΟΚΑ κάνει λόγο ο Δημοτικός σύμβουλος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων της παράταξης Χατζηανδρέου, Γιάννης Μαράκης, μιλώντας στην εφημερίδα «Κυκλαδική».
Ο δρόμος παραμένει σκαμμένος εδώ και έναν χρόνο λόγω του έργου «αγωγός μεταφοράς λυμάτων Σαγκρίου-Βίβλου-Αγίου Αρσενίου στον ΒΙΚΟΑ», ενώ οι εργασίες έχουν εγκαταλειφθεί εδώ και πέντε μήνες.
Η δημοτική αρχή έχει δώσει επανειλημμένα παράταση στις προθεσμίες ολοκλήρωσης του έργου στον εργολάβο, χωρίς όμως να πιέζει τον εργολάβο για την επιτάχυνση των εργασιών ή την προσωρινή αποκατάσταση της λειτουργικότητας του δρόμου, υπογραμμίζει ο κ. Μαράκης. Αυτή η κατάσταση έχει προκαλέσει σοβαρή ταλαιπωρία στους κατοίκους, ιδιαίτερα στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, που δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν τα βαρέα οχήματά τους, να προσεγγίσουν τις καλλιέργειες και τις κτηνοτροφικές τους μονάδες. Επιπλέον, οι βροχοπτώσεις επιδεινώνουν την κατάσταση, καθώς ο δρόμος σε πολλά σημεία μετατρέπεται σε ποτάμι, παρασύροντας τα επιχωματωμένα υλικά του αγωγού, ενώ δεν έχει γίνει η απαραίτητη κάλυψή του με μπετό.
Παράλληλα, οι κάτοικοι δικαιολογημένα διαμαρτύρονται για την αδράνεια που παρατηρείται.
Η τελευταία παράταση που δόθηκε από τον Δήμο λήγει σε έναν μήνα και το έργο παραμένει αδρανές. Η πολιτική ευθύνη για την κατάσταση αυτή βαραίνει τη δημοτική αρχή, αναφέρει ο κ. Μαράκης, που οφείλει να ασκήσει τη μέγιστη πίεση στον εργολάβο, αξιοποιώντας όλα τα νόμιμα μέσα, συμπεριλαμβανομένων των ρητρών που προβλέπονται στις συμβάσεις.
Αν η δημοτική αρχή δεν αναλάβει άμεσα δράση, η κατάσταση θα επιδεινωθεί, υπονομεύοντας περαιτέρω τη ζωή των πολιτών που εξαρτώνται από την πρόσβαση στον συγκεκριμένο δρόμο.
Ποιο είναι το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι δημότες λόγω της κατάστασης του δρόμου στην περιοχή ΒΙΟΚΑ – Τυροκομείο ΕΑΣ και ποιες είναι οι επιπτώσεις του στην καθημερινότητά τους και στις επαγγελματικές τους δραστηριότητες;
Ένα ιδιαίτερα σημαντικό θέμα που ταλανίζει την ευρύτερη περιοχή τον τελευταίο χρόνο αφορά τον δρόμο που χρησιμοποιείται κυρίως από εργαζόμενους βιοπαλαιστές στον πρωτογενή τομέα, ο οποίος παραμένει σκαμμένος για περισσότερο από ένα χρόνο.
Εγώ βρέθηκα στο δρόμο αυτόν καλούμενος από ανθρώπους γιατί όπως οι ίδιοι μου είπαν, ανταποκρινόμενοι στον ίδιο το δήμαρχο αλλά και σε αντιδημάρχους, δεν επιλύεται το πρόβλημα.
Από τον δρόμο αυτόν γίνεται και η διέλευση του αγωγού μεταφοράς λυμάτων από τρία χωριά της Νάξου προς τον ΒΙΟΚΑ. Το έργο, αν και είναι κρίσιμο, έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πέντε μήνες, με τη δημοτική αρχή να δίνει συνεχείς παρατάσεις στον εργολάβο χωρίς να τον πιέζει να ολοκληρώσει τις εργασίες ή να αποκαταστήσει προσωρινά τη λειτουργικότητα του δρόμου.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται οι κάτοικοι, ειδικά οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι, οι οποίοι δυσκολεύονται να μεταφέρουν τα βαρέα οχήματά τους ή να φτάσουν στις μονάδες τους. Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα έντονο σε περιόδους βροχοπτώσεων, καθώς ο δρόμος μετατρέπεται σε ποτάμι, με τα χώματα που έχουν εναποτεθεί να παρασύρονται από το νερό. Επιπλέον, εκφράζονται ανησυχίες για την ποιότητα και την ασφάλεια του έργου, καθώς οι επιχωματώσεις του αγωγού δεν έχουν σφραγιστεί με μπετό.
Έχει σταματήσει η χρηματοδότηση από πλευράς Δήμου; Γιατί δεν προχωρά το έργο;
Όχι, δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα, ή τουλάχιστον για να είμαι ξεκάθαρος δεν είμαστε ενημερωμένοι ως παράταξη ούτε από τις υπηρεσίες, αλλά ούτε και από το δήμαρχο κατά τη διάρκεια του Δημοτικού Συμβουλίου ότι έχει υπάρξει τέτοιο θέμα.
Οι καθυστερήσεις οφείλονται στον εργολάβο, ο οποίος γενικότερα έχει καθυστερήσει πάρα πολύ την τελική υλοποίηση του, επικαλούμενος διάφορες προφάσεις. Το δημοτικό συμβούλιο, αν και έχει δώσει παρατάσεις για τεχνικά προβλήματα, οφείλει να γίνει πιο αυστηρό απέναντί του, καθώς η τελευταία παράταση λήγει σε έναν μήνα. Είναι σαφές ότι το έργο δεν εξελίσσεται, ενώ παραμένει επικίνδυνο για τη διέλευση ανθρώπων και οχημάτων.
Κατανοήσαμε τις μια δύο παρατάσεις οι οποίες δόθηκαν από το δημοτικό Συμβούλιο για προβλήματα στη διέλευση, για προβλήματα τεχνικά κατά τη διάρκεια του έργου.
Από κει και πέρα όμως, οφείλουμε να είμαστε ακόμα πιο σκληροί με τον εργολάβο όταν θα ζητήσει εκ νέου παράταση, καθώς σε περίπου ένα μήνα λήγει η τελευταία παράταση που έχει πάρει κατά πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, και θα επικαλεστεί 10 διαφορετικούς λόγους ενώ στην πράξη δεν εξελίσσεται το έργο.
Όλος ο δρόμος αυτός ο οποίος είναι σκαμμένος, κανονικά τίθεται σε χρήση από αγρότες και κτηνοτρόφους που πλέον όμως δεν μπορούν να περάσουν τα βαρέα οχήματα τους μέσα από τα χαντάκια και να προσεγγίσουν τις καλλιέργειες και τις κτηνοτροφικές τους μονάδες. Ανησυχίες εκφράζονται και για την ποιότητα του έργου, καθώς τα επιχωματωμένα τμήματα παραμένουν εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες. Οι βροχοπτώσεις επιδεινώνουν την κατάσταση, καθώς ο δρόμος σε πολλά σημεία μετατρέπεται σε ποτάμι, παρασύροντας τα επιχωματωμένα υλικά του αγωγού, ενώ δεν έχει γίνει η απαραίτητη κάλυψή του με μπετό.
Πάνω από τα χώματα αυτά περνάει νερό, πατάνε αγρότες. Δεν ξέρω, ούτε καν τι μπορεί να συμβαίνει στον αγωγό από κάτω.
Και ενδεχομένως να είναι και επικίνδυνος και για τη διέλευση των κατοίκων και επαγγελματιών
Φυσικά και είναι. Ο εργολάβος με τα χώματα που έχουν δημιουργηθεί, τον έχει κόψει τον δρόμο, τον έχει κλείσει. Πρόκειται όμως για ένα δρόμο που δεν γίνεται να είναι αδιάβατος. Υπάρχουν δεκάδες κτηνοτροφικές μονάδες, δεκάδες καλλιεργήσιμα χωράφια, οι άνθρωποι αυτοί δουλεύουν, είναι οι περιουσίες τους εκεί.
Εγώ καλέστηκα να πάω βλέποντας δύο ανθρώπους να παλεύουν να φτάσουν στις τροφικές τους μονάδες για να αρμέξουν τα ζώα τους.
Αντιλαμβάνομαι τις δυσκολίες, τα προβλήματα, τις σχέσεις με τους εργολάβους, τις δυσκολίες υλοποιήσεων των έργων, τις χρηματοδοτήσεις. Όμως δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή να έχουμε στο απυρόβλητο έναν εργολάβο, ο οποίος έχει παρατήσει ένα έργο στην κυριολεξία. Βλέπω ότι στα θέματα του Δημοτικού Συμβουλίου το επόμενο διάστημα πάλι έχει αναφορά στον συγκεκριμένο εργολάβο για αποπληρωμή εργασιών. Γενικότερα ο εργολάβος καθυστερεί το έργο δυσκολεύοντας τη ζωή των ανθρώπων. Ήταν ένα έργο το οποίο δημοπρατήθηκε και η υλοποίηση του θα διαρκούσε 8 μήνες, έχουν περάσει περισσότερο από δυόμισι χρόνια και δεν έχει τελειώσει και δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινότητα. Θα μπορούσε να έχει βρεθεί λύση διευθέτησης του δρόμου έτσι ώστε να μπορούν να το χρησιμοποιούν οι αγρότες και κτηνοτρόφοι.
Κατανοώ ότι ο εργολάβος μπορεί να βρίσκει διάφορες δικαιολογίες, όπως λέτε, για τις καθυστερήσεις. Από την άλλη πλευρά όμως υπάρχει δημοτική ευθύνη για την μη ολοκλήρωση ενός τόσο σημαντικού έργου; Ποιος φέρει τελικά την ευθύνη ώστε να υλοποιηθεί;
Δεν είμαι υπέρ των πειθαρχικών μέτρων απέναντι σε εργολάβους, ούτε απέναντι σε πολίτες. Είδατε όμως και στην γραπτή μου δήλωση που αναφέρω ότι είναι υποχρεωμένη η δημοτική αρχή να ασκήσει κάθε νόμιμο δικαίωμά της απέναντι στον εργολάβο, ώστε να υλοποιηθεί, να τελειώσει το έργο.
Η ολοκλήρωση του έργου είναι ζωτικής σημασίας, τόσο για τα χωριά που συνδέονται μέσω του αποχετευτικού δικτύου, ώστε τα λύματά τους να καταλήγουν στον ΒΙΟΚΑ, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, προκειμένου να σταματήσει η ανεξέλεγκτη απόρριψη λυμάτων που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια. Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου είναι εξαιρετικά επικίνδυνη. Υπάρχουν καταγγελίες πολιτών για επικίνδυνα σημεία σε προγενέστερα τμήματα διέλευσης του αγωγού, ενώ έχουν σημειωθεί τροχαία ατυχήματα.
Ασκήσαμε μεγάλη πίεση και στο δημοτικό συμβούλιο και στις υπηρεσίες και κάποια κομμάτια πριν από το δρόμο αυτό διευθετήθηκαν έστω και με πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, ώστε να κλείσουν χαντάκια, να φτιαχτούν πλάκες μέσα από τον Άγιο Αρσένιο που πέρασε ο αγωγός.
Αυτές οι ενέργειες, όμως, ολοκληρώθηκαν μόνο μετά από 6-7 μήνες και έντονη πίεση.
Αντιμετωπίσαμε προβλήματα με το συγκεκριμένο έργο και τον συγκεκριμένο εργολάβο, στην είσοδο του Αγίου Αρσενίου πάρα πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα, πιέσαμε, ασκήσαμε όση δυνατή πίεση τώρα φτάσαμε στην κατάσταση που περιγράψαμε στην αρχή, και το έργο είναι παρατημένο από πριν το καλοκαίρι και δεν δουλεύει κανείς άνθρωπος εκεί.
Θα πρέπει λοιπόν ο δήμαρχος, η δημοτική αρχή, οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι, οι υπηρεσίες του δήμου να ασκήσουν τη μέγιστη πίεση για την ολοκλήρωσή του, δεν λέμε όμως να τεθεί έκπτωτος και να σταματήσει το έργο. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να πιεστεί, ακόμα και μέσω της εφαρμογής των ρητρών. Όταν ένα έργο καθυστερεί, οι ρήτρες είναι ένα ισχυρό εργαλείο. Στην τελευταία συζήτηση για την παράταση του έργου, καταψήφισα το θέμα, καθώς πιστεύω ότι δεν πρέπει να δοθεί καμία περαιτέρω παράταση. Ο δήμος οφείλει να ενεργήσει αποφασιστικά για να ολοκληρωθεί το έργο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος εργολάβος έχει προκαλέσει παράπονα όχι μόνο για αυτό το έργο, αλλά και για άλλα, όπως το φράγμα του Τσικαλαριού. Οι καθυστερήσεις και τα προβλήματα που προκαλεί είναι επαναλαμβανόμενα, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για τη στάση της δημοτικής αρχής απέναντί του. Η αντιμετώπιση από την πλευρά της δημοτικής αρχής στερείται σοβαρότητας και δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της κατάστασης. Θέλω να ξεκαθαρίσω ότι δεν έχω προσωπικό πρόβλημα ούτε με τον συγκεκριμένο εργολάβο ούτε με άλλον. Ωστόσο, η στάση της δημοτικής αρχής απέναντι και σε αυτόν τον εργολάβο είναι τέτοια η οποία αν μη τι άλλο δεν έχει καμία απολύτως σοβαρότητα.