«Πληγωμένοι» δημοτικοί και περιφερειακοί δρόμοι δεν συνάδουν με την
εικόνα ενός υπό ανάπτυξη τουριστικού προορισμού, όπως η Νάξος.
Εξηγούμαστε: Δεν είναι σε όλο του το μήκος το οδικό δίκτυο, δημοτικό και
περιφερειακό «λειωμένο». Όμως, δεν περιποιεί τιμή(ν) για την τουριστική
εικόνα του νησιού μας. Και αυτό γιατί, σε ορισμένα, ουκ ολίγα, τμήματά
του, δεν βλέπετε. Όσο για τις δύσκολες «παρακάμψεις» κάποιων
δρόμων/κεντρικών οδικών αξόνων, τι να πει κανείς! «Ακούρευτα» είναι τα
πρανή σε πολλά κομβικά τμήματα του οδικού δικτύου, με ό,τι αυτό
συνεπάγεται για τους ανυποψίαστους οδηγούς. Αλλά και στα σοκάκια, εντός
πόλεως Νάξου, υπάρχουν «ασχήμιες». Που «φωνάζουν» ότι επιβάλλεται κάποιο
χέρι, στο παραπέντε έστω του ερχόμενου καλοκαιριού, να τα εξωραΐσει. Να
τα καταστήσει πιο ελκυστικά. Η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, οφείλει να κάνει
ό,τι και ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων. Να «διορθώσει» στο οδικό
δίκτυο ό,τι διορθώνεται αυτήν την εποχή…
Οι ακαταλληλότητες… / Οι οφθαλμοφανείς κίνδυνοι…
Διανύουμε ήδη τον δεύτερο μήνα της ανοίξεως… Το Πάσχα το …ξεχάσαμε
κιόλας… Το καλοκαίρι κοντοζυγώνει… Και όμως αρκετοί είναι οι δρόμοι
στο νησί μας επάνω δεν είναι οι δρόμοι που αρμόζουν στην Νάξο που
επιδιώκει να εδραιωθεί στην συνείδηση του ντόπιου και αλλοδαπού
(αυριανού) επισκέπτης της ως τουριστικός προορισμός αξιοπρόσεκτος.
Χωρίς άλλες χρονοτριβές θα πρέπει να αποκατασταθούν οι ακαταλληλότητες
και φθορές που έχει υποστεί σε πολλά τμήματά του το οδικό δίκτυο και οι
οποίες δημιουργούν χίλιους δυο οφθαλμοφανείς κινδύνους για τους οδηγούς
μικρών και μεγάλων οχημάτων.
Όλοι γνωρίζουμε την εικόνα που έχουν οι δρόμοι στα ορεινά του νησιού
μας. και στα πεδινά, επίσης. Περιφερειακοί και δημοτικοί δρόμοι.
Μέχρι σήμερα ελάχιστα ήσαν τα κονδύλια της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου που
δαπανήθηκαν για την αντιμετώπιση των αναγκών συντηρήσεως του οδικού
δικτύου. Όπου, δε, έγινε συντήρηση, το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.
Υπάρχει πρόβλημα. Και όποιος κάνει πως δεν το βλέπει, μάλλον κοροϊδεύει
τον κόσμο και τον ίδιο του τον εαυτό!!!
Με δεδομένη τη μη επιλεξιμότητα δαπανών συντηρήσεως των οδικών έργων στο
ΕΣΠΑ, σήμερα έχουν συσσωρευτεί προβλήματα, που δημιουργούν συνθήκες
επικινδυνότητας και ανασφάλειας στην κυκλοφορία των οχημάτων, καθώς και
κινδύνους αποκοπής της κυκλοφορίας από αστοχίες υλικών, καταπτώσεις
πρανών σε τμήματα με ανεπαρκή γεωμετρικά χαρακτηριστικά.
Ο σωστός, ο ασφαλής, ο ευπρεπισμένος δρόμος στηρίζει τον πολίτη/δημότη.
Όπως στηρίζει και τον τουρισμό. Και αυτό γιατί, οι επισκέπτες στα
επισκέψιμα μέρη απαιτούν τουλάχιστον καλούς δρόμους προσβάσεως.
Δεν είναι λίγα, φίλες και φίλοι, τα επικίνδυνα προβλήματα που
εντοπίζονται στην μεγαλύτερη έκταση του οδικού δικτύου του νησιού μας.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι επιβάλλεται να προχωρήσει
χωρίς άλλες χρονοτριβές η ασφαλτόστρωση όλων των νέων διανοίξεων που
είναι σε εκκρεμότητα.
Πολλές είναι οι περιοχές του νησιού μας που παρουσιάζουν τεράστια
ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Οι περιοχές αυτές χρειάζονται φροντίδα.
Επαναλαμβάνουμε: η προσβασιμότητα, ή, – αν θέλετε – η βελτίωση της
προσβασιμότητας των πολιτών σε πολλά σημεία της αλλά και την εξάλειψη
μιας σειράς προβλημάτων (λάσπη και σκόνη), που προκαλούνταν από τις
βροχές τους χειμερινούς και μήνες και την ζέστη το καλοκαίρι είναι το
μεγάλο ζητούμενο.
Θα είναι η ανακούφιση των μονίμων κατοίκων του νησιού μας, των
επισκεπτών επίσης καθώς και των οδηγών μεγάλη, εάν και εφόσον
ασφαλτοστρωθούν οι στραπατσαρισμένοι δρόμοι στην πρωτεύουσα του νησιού
μας μέσα, αλλά και στις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, πεδινές και
ορεινές…
Πολλά χιλιόμετρα του δικτύου έχουν κατασκευαστεί με τεχνικά
χαρακτηριστικά του 1960!!! Θυμίζουμε ότι βάσει αυτοψιών που, προ ετών,
έκαναν οι τεχνικές υπηρεσίες της (καταργηθείσας) Νομαρχιακής
Αυτοδιοικήσεως Κυκλάδων, μεγάλο μέρος του είναι κατεστραμμένο. Μέχρι
σήμερα πάντως, ελλείψει κονδυλίων από την πολιτεία, δεν έχει εκπονηθεί
μια ολοκληρωμένη μελέτη για την ακριβή καταγραφή της καταστάσεως του
δημοτικού και επαρχιακού δικτύου, την διαπίστωση των πραγματικών αναγκών
και την κατάθεση συγκεκριμένης προτάσεως. Οι αυτοψίες των τεχνικών
υπηρεσιών της νομαρχίας δείχνουν ότι σε μεγάλα τμήματα του δικτύου
υπάρχουν λακκούβες, πλαστικές παραμορφώσεις, ρωγμές και αυξημένη
ολισθηρότητα, κατάσταση που εγκυμονεί κινδύνους για τους οδηγούς.
Πού είναι οι στοιχειώδεις προδιαγραφές;
Οι στοιχειώδεις προδιαγραφές για το οδόστρωμα, την σήμανση, την
καθαριότητα και προπάντων την ασφάλεια (που πρέπει να παρέχει ένας
δρόμος που θεωρείται δημοτικός ή επαρχιακός οδικός άξονας) δεν
υφίστανται. Δυστυχώς…
Άμεση θα πρέπει να είναι η δραστηριοποίηση των αρμοδίων, προκειμένου να
αντιμετωπιστεί το εν λόγω πρόβλημα…
Κοινή είναι η διαπίστωση που θέλει δεκάδες άνθρωποι να τραυματίζονται
ετησίως, κάποιοι από αυτούς θανάσιμα μάλιστα, σε τροχαία ατυχήματα (που
συμβαίνουν με όλο και πιο αυξημένη συχνότητα), εξαιτίας κυρίως της
επικινδυνότητας των δρόμων του νησιού μας.
Οδικό δίκτυο. Δημοτικό και περιφερειακό (νομαρχιακό): Οξύ το πρόβλημα.
Ελλείψεις εντοπίζονται και σε άλλους κεντρικούς και ημικεντρικούς
δρόμους του νησιού μας, εντός και εκτός Χώρας.
Η ήδη υπάρχουσα κατάσταση επιβαρύνεται επιπλέον από την καθημερινή
διέλευση περισσότερων εκατοντάδων βαρών οχημάτων από το δημοτικό και το
περιφερειακό (επαρχιακό/περιφερειακό) οδικό δίκτυο της Νάξου, τα οποία
δυσχεραίνουν ακόμη περισσότερο την μετ’ εμποδίων κυκλοφορία.
Φθείρεται και καταστρέφεται συχνά και το δημοτικό αλλά και το
περιφερειακό οδικό δίκτυο με όλες τις γνωστές συνέπειες, σοβαρή όχληση,
κίνδυνοι, μποτιλιαρίσματα, καταστροφές οχημάτων κ.ά.
Πρέπει να τους «συμμαζέψουμε» τους κομματισμένους δρόμους, εντός και
εκτός πόλεως Νάξου, χωρίς άλλες χρονοτριβές.
Καταλαβαίνω πολύ καλά ότι τα πράγματα σε ό,τι αφορά στα οικονομικά του
ημετέρου Δήμου δεν είναι καλά. Τούτο σημαίνει ότι σοβαρές παρεμβάσεις
στο οδικό δίκτυο αυτό το τσακισμένο δεν είναι δυνατόν να γίνουν. Πρέπει,
όμως!
Η βατότητα των δρόμων αυτών, θα πρέπει να είναι το μεγάλο ζητούμενο,
τούτη την εποχή.
Οι δρόμοι αυτοί, στην πλειονότητά τους φέρουν παλαιά τσιμεντόστρωση,
κακής μορφής και έντονα διαβρωμένη και για το λόγο αυτό η βελτίωσή τους
είναι επιβεβλημένη.
Στο σημείο αυτό, σκόπιμο κρίνουμε και προχωρήσουμε στην διατύπωση των
παρακάτω επισημάνσεων που αφορούν στην αποκατάσταση του οδικού δικτύου
που ανήκει σήμερα στην ημετέρα Περιφέρεια.
Χωρίς άλλες χρονοτριβές θα πρέπει να αποκατασταθούν οι ακαταλληλότητες
και φθορές που έχει υποστεί και οι οποίες δημιουργούν χίλιους δυο
κινδύνους για τους οδηγούς μικρών και μεγάλων οχημάτων.
Όλοι γνωρίζουμε την εικόνα που παρουσιάζουν οι δρόμοι στα ορεινά αλλά
και στα πεδινά του νησιού μας.
Να αναβαθμιστεί, σε επίπεδο ασφαλείας, ο οδικός άξονας Χώρας-Απόλλωνα…
Τούτη την εποχή (του απένταρου «Καλλικράτη») οι πιθανότητες να
αποκατασταθούν οι βλάβες – οι επικίνδυνες βλάβες που εμφανίζει ο
εικονιζόμενος δρόμος, είναι ελάχιστες. Όμως, κάτι πρέπει να γίνει.
Επιβάλλεται, κύριοι αρμόδιοι, να αναβαθμιστεί το οδικό δίκτυο του νησιού
μας τόσο σε επίπεδο ασφάλειας της κυκλοφορίας, όσο και σ’ αυτό της
άνετης και ασφαλούς μετακινήσεως εποχουμένων και πεζών.
Πρέπει να τον «συμμαζέψουμε» τον κομματισμένο οδικό άξονα
Χώρας-Απόλλωνα, χωρίς άλλες χρονοτριβές. Καταλαβαίνω πολύ καλά ότι τα
πράγματα σε ό,τι αφορά στα οικονομικά της ημετέρας Περιφέρειας. Όμως,
πρέπει!…
Δεν είναι «στα καλά τους» τα ταμεία της. Το γνωρίζουμε αυτό. Τούτο
σημαίνει ότι σοβαρές παρεμβάσεις στην εικονιζόμενη (περιφερειακή) οδική
αρτηρία δεν είναι δυνατόν να γίνουν. Πρέπει, όμως!.. Πρέπει, στην
χειρότερη των περιπτώσεων, να την «μπαλώσουμε» σωστά.
Εκτός από τα βαθουλώματα που κάνουν την ζωή δύσκολη των οδηγών, υπάρχουν
και οι κατολισθήσεις που έχουν «μπαζώσει» σε αρκετά σημεία του την
εικονιζόμενη περιφερειακή κεντρική οδική αρτηρία.
Το «δίκτυο» από την λιμνοδεξαμενή των Εγκαρών ίσαμε τον Απόλλωνα είναι
προβληματικό. Τα φωτογραφικά στιγμιότυπα που δημοσιεύουμε σήμερα μιλάνε
από μόνα τους.
Ουδέποτε, ο πολλών χιλιομέτρων αυτός κεντρικός οδικός δρόμος ήταν σε
καλή κατάσταση. Χάθηκαν οι ευκαιρίες που, προ ετών είχαμε, φίλοι
αναγνώστες, για την αποκατάστασή του…
Λεφτά με το τσουβάλι πέρασαν προ αρκετών ετών από το ταμείο του
(καταργηθέντος) Δήμου Νάξου, όπως εκατομμύρια των εκατομμυρίων πέρασαν
και από το (μεγάλο) ταμείο της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως Κυκλάδων (που
και αυτή καταργήθηκε από τον «Καλλικράτη»)• όμως ουδέποτε το εν λόγω
οδικό δίκτυο είχε την … αντιμετώπιση που θα έπρεπε. Έπρεπε να είχε, προ
πολλών ετών, «στρωθεί» -μια και καλή και σωστά-, από τις Εγκαρές μέχρι
και τον Απόλλωνα. Έπρεπε…
Τούτη την εποχή (…που ο «Καλλικράτης» μάς ήρθε… απένταρος) οι
πιθανότητες να αποκατασταθούν οι βλάβες – οι επικίνδυνες βλάβες που
εμφανίζει ο εικονιζόμενος δρόμος, είναι ελάχιστες. Όμως, κάτι πρέπει να
γίνει. Άλλωστε, το καλοκαίρι τού ’11, που είναι πια πολύ κοντά,
επιτάσσει κάτι τέτοιο…
Όσοι προ ετών παρακολούθησαν την συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου
Νάξου, η συζήτηση αφορούσε στην κατανομή των πιστώσεων της Συλλογικής
Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοικήσεως, κατάλαβαν πολλά και σημαντικά πράγματα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι σχεδόν όλοι οι σύμβουλοι των Τοπικών
και Δημοτικών Κοινοτήτων του Δήμου μας, εξέφρασαν τη δυσφορία τους για
την κατανομή των τακτικών πιστώσεων τής ΣΑΤΑ. Όμως, κάτι πρέπει να γίνει
«για το «φτειάξιμο» και αυτού του δρόμου…
Υπάρχει και δημοτικό οδικό δίκτυο, όμως. Ως προς αυτό και την
«τακτοποίησή του» του:
Οι αρμόδιοι του «καλλικράτειου» Δήμου μας, γνωρίζουν πολύ καλά πώς έχει
η εικόνα του δημοτικού οδικού δικτύου εντός και εκτός πόλεως Νάξου.
Πρέπει να τον «συμμαζέψουμε» τους κομματισμένους δρόμους. Υπάρχουν
τέτοιοι και στα σοκάκια μέσα…
«Σοβαρές» παρεμβάσεις στο δημοτικό οδικό δίκτυο το τσακισμένο, ασφαλώς
και δεν είναι δυνατόν να γίνουν τούτη την εποχή. Πρέπει, όμως. Πρέπει
στη χειρότερη των περιπτώσεων να τους «μπαλώσουμε» τους δρόμους, εάν δεν
θέλουμε να εκτεθούμε στα μάτια των ημεδαπών και αλλοδαπών παραθεριστών,
αλλά και των μόνιμων κατοίκων του νησιού μας, μέσα στους επόμενους έξι
μήνες…
Η ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ των δρόμων τόσο στα πεδινά όσο και στα ορεινά είναι ανάγκη
μεγάλη. Και επιτακτική. Αποκτά δε ειδική σημασία, γιατί
βοηθά/υποστηρίζει την προσπάθεια που καταβάλλεται από πολύ κόσμο και η
οποία αφορά στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος του νησιού μας.
ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ στην σημερινή εποχή, να υπάρχουν ακόμη στο νησί μας
δρόμοι στην κατάσταση που τα εικονιζόμενα στιγμιότυπα «φωτογραφίζουν»…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ