Άρθρο του Κωνσταντίνου Δοκιμάκη, Δικηγόρου Σύρου
Αυτές τις ημέρες το νησί μας φιλοξενεί το Τακτικό Συνέδριο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, με κορυφαίο θέμα στην ατζέντα του τo ζήτημα της νησιωτικότητας.
Η έννοια της νησιωτικότητας είναι ένα ευρωπαϊκό κεκτημένο, που περιλαμβάνει ένα πλέγμα πολιτικών από την Ανάπτυξη και τις Μεταφορές, μέχρι την Υγεία/Πρόνοια και την Ασφάλεια. Η κάθε περιοχή όμως έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και κυρίως τα δικά της αναπτυξιακά ζητούμενα.
Ένα βασικό και διαχρονικό πρόβλημα της Σύρου, αλλά και ευρύτερα των Κυκλάδων είναι η ποιότητα και η πυκνότητα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης με την υπόλοιπη χώρα.
Η αλήθεια είναι – χωρίς καμία απολύτως διάθεση τοπικισμών και υπερβολών- ότι η Σύρος δεν τυγχάνει ίσης αντιμετώπισης όσο αφορά τη δρομολόγηση πλοίων από τις ακτοπλοϊκές εταιρίες σε σύγκριση με άλλα νησιά. Δυστυχώς, αν και πρωτεύουσα των Κυκλάδων, τα δρομολόγια ακόμη και τη θερινή σεζόν είναι κατά πολύ λιγότερα, συγκριτικά με άλλους προορισμούς, βαίνουν συνεχώς μειούμενα και δεν περιλαμβάνουν ταχύπλοα τύπου Highspeed.
Με βάση τα παραπάνω, τα λογικά αιτήματα για διασύνδεση και με τη Ραφήνα, όπως επίσης για επαναφορά της διασύνδεσης με την Κρήτη φαντάζουν όνειρα θερινής νυκτός, εάν και αποτελούν αυτονόητες και απαραίτητες ενέργειες.
Η ίδια εικόνα υπάρχει και στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια, που έχουν συχνές καθυστερήσεις, γίνονται από πλοία με σχετικά μεγάλο μέσο όρο ηλικίας με αποτέλεσμα τις συχνές βλάβες και τη σχετικά μικρή ταχύτητα πλεύσης τους. Επίσης ο χρόνος εκτέλεσης των δρομολογίων δεν εξυπηρετεί τις ανταποκρίσεις άλλων γραμμών, ενώ το πάγιο αίτημα για πλοίο ασφαλείας δεν έχει ικανοποιηθεί.
Όλα αυτά χωρίς να συνυπολογίζεται το κόστος και η ταλαιπωρία από τις απεργιακές κινητοποιήσεις της ΠΝΟ, που είτε κάποιος συμφωνεί η διαφωνεί τελικά τη «νύφη» την πληρώνουν τα νησιά μας.
Απέναντι σε αυτή «γκρίζα» πραγματικότητα υπάρχουν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού για το μεταφορικό ισοδύναμο, που μένει να δούμε την εφαρμογή του στην πράξη, η πρόσφατη συγχώνευση των δύο μεγάλων εταιριών με την εξαγορά της Hellenic Seaways από την Blue Star Ferries και οι εξαγγελίες της Περιφερειακής Αρχής για δρομολόγηση υδροπλάνων και τη δημιουργία υδατοδρομίων στα νησιά των Κυκλάδων, ως μία εναλλακτική λύση στη διασύνδεση των νησιών.
Με δεδομένο όμως ότι το πρόβλημα όπως ανέφερα και στην αρχή έχει σημαντική αναπτυξιακή διάσταση εκτιμώ ότι πρέπει να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα ,καθώς και αντικείμενο διεκδίκησης από το σύνολο των κοινωνικών και οικονομικών φορέων του Νομού μας (Βουλευτές, Περιφέρεια, Δήμοι, Τοπική Αυτοδιοίκηση, Επιμελητήριο Κυκλάδων, εμπορικοί και τουριστικοί σύλλογοι, μεταφορικές εταιρίες κ.α.).
Στο πλαίσιο αυτό θα τολμήσω να περιγράψω ένα πλαίσιο πολιτικής, που θα λαμβάνει υπόψη το δημόσιο συμφέρον, την αναπτυξιακή διάσταση, καθώς και την επιχειρηματική λειτουργία των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Το συγκεκριμένο πλαίσιο πολιτικής περιλαμβάνει:
Διαμόρφωση νέου ακτοπλοϊκού χάρτη.
- Καθορισμό νέων βοηθητικών-επιδοτούμενων γραμμών-δρομολογίων υποστηρικτικών πάνω στις βασικές πάγιες γραμμές που έχουν οι μεγάλες εταιρίες, με γνώμονα την εύκολη μετάβαση σε γειτονικό νησί χωρίς πολύωρες αναμονές.
- Αύξηση των επιχορηγήσεων στις άγονες κυρίως γραμμές, ώστε να παύσει το καθεστώς της απομόνωσης αρκετών νησιών.
- Μείωση του ναύλου των εισιτηρίων ο οποίος είναι ιδιαίτερα αυξημένος και μάλιστα για κάποιους προορισμούς δεν είναι ανάλογος των μιλίων.
- Δρομολόγηση πλοίου ασφαλείας για τη διασφάλιση της μεταφοράς ευπαθών προϊόντων και επειγόντων περιστατικών σε κάθε περίπτωση.
Μαγικές και εύκολες λύσεις δεν υπάρχουν. Επειδή όμως η ακτοπλοϊκή σύνδεση για όλους τους νησιώτες αφορά την ποιότητα της ζωής μας δεν πρέπει να αφήσουμε άλλο χρόνο να περάσει με διαπιστώσεις και ευχολόγια. Ήρθε η ώρα της δράσης και των αποφάσεων.
Σύρος, 19-11-2018
Κων/νος ΔΟΚΙΜΑΚΗΣ
Δικήγορος Σύρου