«Δόθηκαν λεφτά για μια νέα μελέτη, που εκ των πραγμάτων δεν είναι δυνατόν να δώσει λύση στο πρόβλημα», παρατηρούσαν, θυμίζουμε, προ ετών, οι της μείζονος αντιπολιτεύσεως (συνδυασμός Μαράκη) του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, αναφερόμενοι στην μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων (του Γραφείου Περιμένη) που υλοποίησε η Δημοτική Αρχή Μαργαρίτη. Χαρακτηριστικό το τότε σχόλιο του δημοτικού συμβούλου και άλλοτε προέδρου του δημοτικού συμβουλίου, Γιώργου Καραμανή, ο οποίος μίλησε «για προχειρότητα σχεδιασμού» και επισήμανε ότι «θα δημιουργηθεί πρόβλημα από την κίνηση που θα δημιουργηθεί από το κυκλοφοριακό φορτίο που θα οδηγείται σε κάθετο στενό της οδού Παπαβασιλείου».
Η επικεφαλής, εξάλλου, της Λαϊκής Συσπείρωσης, Ευδοκία Ψαρρά, υπενθυμίζοντας ότι «δεν είχε ψηφίσει την σχετική μελέτη για το κυκλοφοριακό, αναρωτήθηκε «γιατί δεν είχαν προβλεφθεί συγκεκριμένες εργασίες που σε δεύτερο χρόνο έγιναν;»,, αποδίδοντας επίσης «προχειρότητα στην εκπόνηση της μελέτης…». Η κα Ψαρρά, αντέδρασε… Καταψήφισε τις τροποποιήσεις στην μελέτη Περιμένη, ενώ δεν παρέλειψε να κάνει λόγο «για απαγόρευση της στάσεως και της σταθμεύσεως οχημάτων επί της Παπαβασιλείου».
Οι του συνδυασμού της μείζονος αντιπολιτεύσεως, ακολούθως επανήλθαν και παρατήρησαν: «Τουλάχιστον, η μελέτη αυτή, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί μέσα στο καλοκαίρι, αναστατώνοντας την πόλη. Ο χρόνος εφαρμογής της μελέτης που επελέγη, είναι ακατάλληλος».
Τις μέρες εκείνες τις καλοκαιρινές, τις ταραγμένες εκείνες μέρες, οι περισσότεροι κάτοικοι της Χώρας και, πρωτίστως, όλοι όσοι δραστηριοποιούνταν στον τουριστικό τομέα, διαμαρτύρονταν εντονότατα «για το χάλι της πόλης». Και με τρόπο καυστικό, σχολίαζαν: «Ήταν ανάγκη να κάνουμε τη Χώρα άνω κάτω τέτοια εποχή. Αν το ‘ξεραν αυτό και κάνουν ό,τι κάνουν αυτές τις μέρες του φετινού καλοκαιριού (2013), τότε κάνουν έγκλημα εκ προμελέτης. Θα διώξουν τον κόσμο από το νησί».
Αυτά και άλλα πολλά ακούστηκαν σε εκείνη την θορυβώδη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων. Με την ευκαιρία της μικρής αναφοράς μας στα γεγονότα εκείνων των ημερών να σημειώσουμε ότι με βάση την μελέτη του γραφείου της συγκοινωνιολόγου – μηχανικού Ευαγγελίας Περιμένη η περιγραφή της περιοχής της μελέτης που αφορά στην Χώρα Νάξου, έχει όπως παρακάτω:
Η μελέτη αφορά στη Χώρα της Νάξου και συγκεκριμένα στο κύριο οδικό δίκτυο της περιοχής που περικλείεται από τις οδούς: Ελευθερίου Βενιζέλου, Κοντολέοντος, Ηρώων Πολυτεχνείου, Πρωτοπαπαδάκη, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Πάροδος Παπαρρηγοπούλου, Ανδρέα Παπανδρέου και Παπαβασιλείου, ενώ περιλαμβάνει και τμήμα του οδικού δικτύου της περιοχής του Δημοτικού Σταδίου. Ειδικότερα: για την κεντρική περιοχή της Χώρας, που περικλείεται από τις οδούς: Παπαβασιλείου, Αριάδνης, Αγίου Γεωργίου, Αγίου Αρσενίου, Παπαρρηγοπούλου και Εξαρχόπουλου, η μελέτη αφορά στο σύνολο των δρόμων.
Στην περιοχή της Χώρας εντάσσεται και το λιμάνι της Νάξου, το οποίο αποτελεί τον σημαντικότερο πόλο γένεσης μετακινήσεων στο νησί καθώς εξυπηρετεί τόσο τα επιβατηγά όσο και τα εμπορευματικά πλοία. Λόγω της μεγάλης συγκέντρωσης οχημάτων κατά τις περιόδους άφιξης και αναχώρησης των πλοίων σε συνδυασμό με την κυκλοφορία βαρέων οχημάτων, δημιουργούνται έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα τόσο στην περιοχή του λιμανιού όσο και σε άλλα σημεία του δικτύου όπως για παράδειγμα στην οδό Ελ. Βενιζέλου.
Στην Χώρα στεγάζονται και όλες οι διοικητικές υπηρεσίες του νησιού και μεταξύ αυτών ο Δήμος, οι τράπεζες, το Λιμεναρχείο, το Νοσοκομείο, το Τελωνείο, ο ΟΤΕ, το Ταχυδρομείο και το ΙΚΑ που αποτελούν, επίσης, σημαντικούς πόλους έλξης.
Η πλειονότητα των δραστηριοτήτων τουρισμού, εστίασης και αναψυχής στην Χώρα βρίσκονται στο παραλιακό τμήμα που εκτείνεται από το Λιμάνι μέχρι την παραλία του Αγίου Γεωργίου. Με τον αποκλεισμό της κυκλοφορίας οχημάτων από την παραλιακή οδό κατά τις βραδινές ώρες του καλοκαιριού, οι πεζοί απολαμβάνουν ελεύθερη κίνηση ενώ η κυκλοφορία οχημάτων στα όρια της περιοχής αποκλεισμού (δηλαδή) στην περιοχή του Δημαρχείου και του λιμένα) είναι αυξημένη.
Εκτός κυκλοφορίας οχημάτων είναι η παλαιά πόλη που λόγω των στενών δρόμων δεν επιτρέπεται η ελεύθερη διέλευση μηχανοκίνητων μέσων.
Ας αναφερθεί ότι, όπως κατ’ επανάληψιν το εν λόγω μελετητικό Γραφείο έχει επισημάνει, η «Μελέτη Περιμένη» αποσκοπεί στην βελτίωση της αστικής κινητικότητας και ασφάλειας κίνησης των πεζών στην Χώρα της Νάξου και ειδικότερα στη περιοχή της Χώρας που εκτείνεται νότια της οδού Παπαβασιλείου…
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα βρίσκεται σήμερα στο κρισιμότερο σημείο του. Εάν δεν υπάρξει αλλαγή στην πολιτική τής αντιμετωπίσεώς του τώρα που είναι χειμώνας και ο χρόνος περισσεύει, μέσα στο ερχόμενο καλοκαίρι θα το βρούμε και πάλι μπροστά μας το εν λόγω πρόβλημα. Και τότε λαμβανομένου υπ’ όψιν ότι η τουριστική κίνηση θα είναι αυξημένη οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ως έχουν και εφαρμόζονται στην πόλη μας θα μπερδέψουν πολύ κόσμο, και μάλιστα πολύ άσχημα. Θα μας εκθέσει για ένα ακόμη καλοκαίρι το υλοποιηθέν από το 2013 Κυκλοφοριακό…
Μονοδρομήσεις – Πεζοδρομήσεις, πρέπει να γίνουν – εκεί, όμως, που πρέπει. Δεν είναι δυνατόν να μονοδρομήσουμε τα πάντα στην πόλη μας μέσα. Και τούτο διότι, είναι έτσι δομημένη η Χώρα, είναι έτσι οι χρήσεις γης που κάποιοι θα πληγούν ανεπανόρθωτα (βλ. μονοδρόμηση Κοντολέοντος). Διαπλάτυνση πεζοδρομίων, πρέπει να γίνει, επίσης. Η τελευταία αυτή ρύθμιση κρίνεται σκόπιμη λόγω της υφιστάμενης οικιστικής ιδιομορφίας στην καρδιά τής πόλεώς Νάξου μέσα.
Μονοδρομήσεις – Πεζοδρομήσεις… Σωστές μονοδρομήσεις – πεζοδρομήσεις… Μία τέτοια παρέμβαση θα συνέτεινε στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της αγοράς, στην ελαχιστοποίηση τού προκαλούμενου θορύβου και στην τόνωση της αγοράς από το νέο και ελκυστικότερο περιβάλλον διαθέσεως των προς πώληση αγαθών.
-Σοβαρό πρόβλημα με την παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων υπάρχει και στον ομφαλό τής Χώρας. Αυτοκίνητα μπορεί κανείς ν’… απαντήσει ακόμη και επάνω στα πεζοδρόμια, ενώ πολλές συνοικίες είναι αποκλεισμένες. Το διαπιστώνετε κι εσείς αυτό, φίλες και φίλοι αναγνώστες, πιστεύω.
Οι πλατείες οι μικρές που βρίσκονται πλησίον αυτών των συνοικιών νυχθημερόν «βουλιάζουν» στις «ρόδες». Απαράδεκτη δε η εικόνα που εμφανίζουν. Μιλάμε για μαύρο χάλι…