Οι νέες τάσεις για διακοπές στα ελληνικά νησιά
Εν αναμονή της έναρξης της καλοκαιρινής τουριστικής περιόδου, η ακτοπλοΐα αρχίζει να έρχεται στο προσκήνιο. Οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν αύξηση της επιβατικής κίνησης για το 2024 συγκρίνοντας τα στοιχεία μεταξύ 2023-2022. Σημειώνεται ότι η ακτοπλοϊκή κίνηση το 2023 ήταν αυξημένη κατά 6,7% σε σύγκριση με το 2022, καθώς ταξίδεψαν 18,7 εκατομμύρια επιβάτες έναντι 17,8 το 2022.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, το α’ τρίμηνο του 2023 καταγράφηκαν 1,7 εκατομμύρια επιβάτες, ποσοστό αύξησης 24% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2022. Το β’ τρίμηνο ανέβηκαν στα 4,7 εκατομμύρια, αύξηση μόλις 3,2%.
Το γ’ τρίμηνο, που είναι περίοδος αιχμής, ο αριθμός των επιβατών έφτασε στα 9,8 εκατομμύρια έναντι 9,3 εκατομμυρίων το 2022, ποσοστό αύξησης 5,3%.
Το δε δ’ τρίμηνο η επιβατική κίνηση ήταν 2,6 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ τη χρονιά ρεκόρ του 2019 ήταν 2,3 εκατομμύρια.
Ομως για μία ακόμη χρονιά, όπως ανέδειξε πρόσφατα το «ΘΕΜΑ», την κοινή γνώμη απασχολεί η ακρίβεια των εισιτηρίων, τα οποία, όπως επισημαίνουν ακτοπλοϊκοί κύκλοι, παραμένουν ακριβά, αλλά όχι ακριβότερα από πέρυσι.
Το «business stories» απευθύνθηκε στον δρα Πυθαγόρα Νάγο, Managing Partner Hospitality Stories, σύμβουλο επιχειρήσεων με ειδίκευση στην επιβατηγό ναυτιλία, στην κρουαζιέρα, στον τουρισμό και ειδικό σύμβουλο στα projects για την κρουαζιέρα στην Ε.Ε., ο οποίος αναλύει την εικόνα της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα, εστιάζει στα ναύλα, προτείνει λύσεις, ενώ ακτινογραφεί τους τουρίστες που επιλέγουν τα νησιά για να περάσουν τις διακοπές τους.
«Το θέμα των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για την εκάστοτε θερινή τουριστική περίοδο και η άμεση σύνδεσή του με τα επίπεδα των διεθνών τιμών υγρών καυσίμων είναι πολύ κοντά στην παροιμία “λείπει ο Μάρτης απ’ τη Σαρακοστή;”» είναι τα πρώτα του λόγια. Και εξηγεί: «Ο κλάδος της ακτοπλοΐας είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός κρίκος όχι μόνο για την ελληνική οικονομία, αλλά και για πολλούς ακόμη λόγους και γεωπολιτικούς.
Είναι ένας στρατηγικός πυλώνας του ελληνικού τουρισμού, και ίσως θα ήταν καλό αυτό να γίνει ευρύτερα αντιληπτό σε όλα τα κέντρα λήψεως αποφάσεων, αφού πολλές ξενοδοχειακές μονάδες, ιδιαίτερα στις Κυκλάδες αλλά και στα νησιά του Ιονίου, προσαρμόζουν τις περιόδους λειτουργίας τους σε συνεννόηση με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, όπως ακριβώς πρέπει να συμβαίνει σε όλες τις ελεύθερες οικονομίες.
Επειδή χωρίς ακτοπλοϊκά δρομολόγια, τακτικά ή έκτακτα, που να έχουν αναρτηθεί σε ιστοσελίδες τουλάχιστον 9 μήνες πριν από την έναρξη της τουριστικής σεζόν, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2023 για το 2024, οι tour operators αλλά και οι διαρκώς αυξανόμενοι μεμονωμένοι Fit ταξιδιώτες δεν μπορούν να προγραμματίσουν τις διακοπές, να κάνουν κρατήσεις και οι ξενοδοχειακές μονάδες δεν θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τους ξένους επισκέπτες, ακόμη και σε περιοχές όπου υπάρχουν αεροδρόμια, τα δρομολόγια αναρτώνται μαζί με τιμές ανά κατηγορία θέσεων, άρα όλοι οι ενδιαφερόμενοι είναι σε θέση να γνωρίζουν έγκαιρα τις κοστολογικές παραμέτρους των διακοπών στην Ελλάδα, εφόσον αυτές απαιτούν ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Επιπλέον, όλη η εφοδιαστική αλυσίδα είναι άμεσα εξαρτώμενη από τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις. Αυτό αφορά φυσικά και τη μεταφορά προϊόντων και πρώτων υλών προς/από τα νησιά. Μια συζήτηση σχετικά με το επίπεδο των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων θα είχε νόημα να γίνει το φθινόπωρο 2023, προτού καταρτιστούν οι προϋπολογισμοί των εταιρειών για το 2024».
Νέες τάσεις
Ο Πυθαγόρας Νάγος κάνει λόγο για νέες καταναλωτικές τάσεις αναφορικά με τις διακοπές στα ελληνικά νησιά:
1/ Ενα νέο στοιχείο είναι η ισχυρή ζήτηση από ξένους high end επισκέπτες για ιδιωτικές βίλες σε πολλούς top νησιωτικούς προορισμούς. Αυτή αυξάνει εκθετικά τη ζήτηση για πυκνά δρομολόγια με ταχύπλοα κυρίως πλοία, όχι μόνο στους κύριους δρομολογιακούς άξονες, αλλά και μεταξύ νησιωτικών συμπλεγμάτων, όπου αυτοί οι επιβάτες φτάνουν με απευθείας πτήσεις από το εξωτερικό.
Αυτοί οι υψηλού εισοδηματικού επιπέδου επιβάτες, που είτε φτάνουν αεροπορικώς στην Αθήνα είτε στα νησιά, απαιτούν για τις μετακινήσεις τους σύγχρονα πλοία, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες εν πλω, καλά εκπαιδευμένα πληρώματα, σύντομο χρόνο ταξιδιού, άρα υψηλές ταχύτητες και για όλα αυτά είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν έναν υψηλότερο ναύλο, που είναι συνάρτηση ζήτησης και προσφοράς.
Πάντως για τα δεδομένα των ξένων επισκεπτών, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων δεν είναι απαγορευτικές, σε αντίθεση με το ελληνικό πορτοφόλι. Κάτι που δυστυχώς δεν ισχύει για το κόστος της παραμονής στους προορισμούς.
2/ Ενώ ο Ελληνας ταξιδιώτης επιλέγει συνήθως ένα νησί για τις διακοπές του, ο ξένος επισκέπτης θέλει μια εντελώς διαφορετική εμπειρία διακοπών: να εξερευνήσει όσο το δυνατόν περισσοτέρους νησιωτικούς προορισμούς σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Το εξαιρετικά δημοφιλές στους ξένους και μοναδικό στον κόσμο ελληνικό τουριστικό προϊόν «island hopping», δηλαδή σε ένα κλασικό επταήμερο διακοπών στις Κυκλάδες ο ξένος επισκέπτης επισκέπτεται δύο ή και τρία ακόμη νησιά, συνδυάζοντας ένα γνωστό ελληνικό νησί που εξυπηρετείται από διεθνές αεροδρόμιο, συνήθως Μύκονο ή Σαντορίνη μέσω απευθείας πτήσεων με άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, με μικρότερα κοντινά νησιά που θεωρούνται κρυμμένοι θησαυροί, τα οποία όμως εγγυώνται στον ξένο επισκέπτη μια νέα, αυθεντική εμπειρία της Ελλάδας.
Το «island hopping» απαιτεί πολλές συνδέσεις μεταξύ των νησιών με ταχύπλοα κυρίως πλοία.
newmoney.gr