Πρόεδρος Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου: Η εστίαση ασφυκτιά – Η πολιτεία «τελειώνει» τον μικρομεσαίο
Η εστίαση δεν είναι ικανοποιημένη από τη σεζόν που πέρασε και ολοκληρώνεται σύντομα, και αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, αναφέρει ο Περιφερειάρχης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου, Γιάννης Παπαδόπουλος στην εφημερίδα «Κυκλαδική».
Οι επιχειρήσεις, αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος την σεζόν που πέρασε και ολοκληρώνεται σύντομα, παρά τις αυξημένες αφίξεις, δεν είδαν αντίστοιχη αύξηση στα έσοδά τους. Οι καταναλωτικές συνήθειες έχουν αλλάξει δραματικά, με τον κόσμο να στρέφεται σε πιο οικονομικές επιλογές όπως το street food και το φαγητό στο σπίτι, επηρεάζοντας αρνητικά τα έσοδα των εστιατορίων.
Η αύξηση των τιμών οφείλεται σε υψηλά λειτουργικά κόστη και αυξημένη φορολογία, προσθέτει ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου, ενώ η έλλειψη προσωπικού και οι συνεχείς έλεγχοι δημιουργούν πρόσθετα προβλήματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι καταναλωτικές συνήθειες άλλαξαν τα τελευταία χρόνια και πολλές επιχειρήσεις έκλεισαν λόγω αδυναμίας να ανταπεξέλθουν στα αυξανόμενα κόστη. Επίσης, η μαζική χορήγηση αδειών σε υπερκορεσμένες περιοχές οδηγεί σε πτώχευση πολλές μικρές επιχειρήσεις. Ο κ. Παπαδόπουλος τονίζει την ανάγκη για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, καθώς οι μικρές επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα ευάλωτες και απαιτούν μεγαλύτερη στήριξη.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Γενική Απογοήτευση στον Κλάδο της Εστίασης
Η εστίαση δεν είναι ικανοποιημένη από τη σεζόν που πέρασε και ολοκληρώνεται σύντομα, και αυτό οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, αναφέρει ο Περιφερειάρχης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου, Γιάννης Παπαδόπουλος. Αν και οι αφίξεις ήταν καλές, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Παρά το γεγονός ότι ο κόσμος ταξίδεψε, ακόμα και με δυσκολίες, αυτό δεν κατέστη αρκετό για να κριθεί η σεζόν επιτυχημένη. Πρέπει να εξετάσουμε και άλλους δείκτες πέρα από τον αριθμό των αφίξεων για να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα, προσθέτει ο κ. Παπαδόπουλος.
Αν δηλαδή σε μια περιοχή έχουμε 10% παράδειγμα αύξηση σε αφίξεις, αυτό δεν σημαίνει ότι αυξήθηκαν και τα έσοδα.
Πρέπει να ληφθούν υπόψη παράγοντες όπως η διάρκεια των διανυκτερεύσεων, που έχει μειωθεί δραματικά, καθώς και ο μέσος όρος κατανάλωσης, ο οποίος έχει επίσης υποστεί σημαντική πτώση, ειδικά στον τομέα της εστίασης.
Μεταβολή στην Καταναλωτική Συμπεριφορά και οι Επιπτώσεις της
Πάρα πολύς κόσμος έχει στραφεί στο φαγητό στο σπίτι και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα και από τα στοιχεία των σούπερ μάρκετ στα νησιά μας που δείχνουν αυξημένη ζήτηση τόσο στα προϊόντα που δίνει τη δυνατότητα να μαγειρέψει ο άλλος στο σπίτι, αλλά και στο έτοιμο φαγητό που μπορεί να βρει ο άλλος εκεί.
Έχουμε επίσης ραγδαία αύξηση στο street food και στο take away, στο όρθιο, στο γρήγορο, στο πρόχειρο, στο φθηνότερο. Οι καταναλωτές στρέφονται σε πιο οικονομικές και γρήγορες λύσεις. Η ανάπτυξη πλατφορμών όπως το Airbnb άλλαξε τον χάρτη της κατανάλωσης, υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος, με ορισμένες περιοχές να κερδίζουν περισσότερους επισκέπτες, ενώ άλλες να παρουσιάζουν μείωση.
Έχει αλλάξει λοιπόν ο χάρτης και η καταναλωτική συμπεριφορά και γενικότερα ο τρόπος με τον οποίο κυκλοφορεί ο κόσμος.
Η αλλαγή στις συνήθειες των καταναλωτών είναι δεδομένη. Ωστόσο, πρέπει να εξετάσουμε και τι οδηγεί τις επιχειρήσεις σε υψηλές τιμές.
Τα υψηλά λειτουργικά κόστη, που έχουν αυξηθεί κατά 42% τα τελευταία δύο χρόνια, σε συνδυασμό με τη μείωση των εισοδημάτων των επισκεπτών, ωθούν τις επιχειρήσεις να αυξάνουν τις τιμές για να επιβιώσουν. Οι αυξήσεις στον ΦΠΑ, όπως η υπαγωγή του καφέ και των αναψυκτικών στο 24%, προσθέτουν επιπλέον πίεση.
Έχει φτάσει η πορτοκαλάδα μπλε να έχει ΦΠΑ 24% να την έχουμε εξομοιώσει με το μαύρο ουίσκι, και όταν βλέπουμε τον καφέ τον καφέ του του Έλληνα, την τελευταία του διασκέδαση, την τελευταία του απόλαυση να μετακυλίεται στο 24% πόσο μπορούν να αντέξουν οι επιχειρήσεις όταν έχουν αυτό το τεράστιο λειτουργικό κόστος, επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος. Ταυτόχρονα, ο κόσμος προσπαθεί να βρει την πιο φτηνή λύση γιατί δεν έχει τη δυνατότητα να υποστηρίξει τις ακριβές τιμές .
Οι Αιτίες των Αυξημένων Τιμών στις Επιχειρήσεις Εστίασης – Δυσκολίες και Αντιξοότητες για τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Η περίοδος του covid και οι καραντίνες άλλαξαν δραστικά τις συνήθειες των καταναλωτών, με πολλούς να επιλέγουν το street food και το delivery στο σπίτι. Αυτό οδήγησε σε μια γενική αύξηση των τιμών, καθώς οι επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες, με πολλές από αυτές να κλείνουν λόγω της αδυναμίας να ανταπεξέλθουν στα αυξημένα κόστη.
Η εστίαση πάντα αντιμετώπιζε δυσκολίες, αλλά τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει μια ιδιαίτερα δύσκολη κατάσταση
Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια μανία του κράτους κατά της εστίασης, μια λαίλαπα που έχει να αντιμετωπίσει η εστίαση, αναφέρει ο Περιφερειάρχης της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων Νοτίου Αιγαίου και πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου, ενώ προσθέτει και τα μεγάλα προβλήματα με τη διασύνδεση που αντιμετώπισαν οι επαγγελματίες της εστίασης μέσα στο καλοκαίρι μέσα στην τουριστική σεζόν, όταν δεν είχαν προσωπικό να αντιμετωπίσουν την κατάσταση, αλλά και τις δυσκολίες με τη διασύνδεση καθώς δεν υπήρχε hardware έτοιμο και δεν ήταν έτοιμες οι υπηρεσίες να δεχτούν τη διασύνδεση και την ίδια στιγμή διενεργούνταν συνεχώς έλεγχοι που φόρτωναν τις επιχειρήσεις με τόσα πρόστιμα.
Η έλλειψη προσωπικού, οι έλεγχοι και τα πρόστιμα προσθέτουν ακόμη μεγαλύτερο βάρος στις επιχειρήσεις.
Η διαφορά στον ΦΠΑ μεταξύ του take away (13%) και της κατανάλωσης στις καφετέριες (24%) αποτελεί ακόμα ένα παράδειγμα της έλλειψης υποστήριξης από την πολιτεία, που οδηγεί τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε αδιέξοδο, επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος.
Όταν στο take away για τον καφέ το ΦΠΑ είναι στο 13% και στην καφετέρια το ΦΠΑ στον καφέ είναι στο 24% , αυτό δείχνει ότι η κυβέρνηση, η πολιτεία θέλει να τελειώσει στον καφενέ, να τελειώσει το ουζερί, να τελειώσει την ταβέρνα, να μην υπάρχει πλέον ούτε κοινωνικότητα γύρω από αυτές τις επιχειρήσεις, αλλά και γενικότερα να πάμε σε επιχειρήσεις μεγάλοσυμφερόντων, τονίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου. Στα νησιά μας έρχονται μεγάλες αλυσίδες συνεχώς, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να παίζουν διαφορετικά το παιχνίδι. Πώς λοιπόν ο μικρομεσαίος και ο μικρός επιχειρηματίας θα μπορέσει να αντιμετωπίσει αυτή την κατάσταση όσο και να προσπαθεί όσο και ευέλικτος να γίνει, αναφέρει χαρακτηριστικά.
Πάντα η εστίαση ήταν ο φτωχός συγγενής, ποτέ για την εστίαση δεν υπήρχε μέριμνα για μια ολοκληρωμένη στρατηγική επιμόρφωσης, ανάπτυξης και αναβάθμισης της, παρόλο που είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης του κράτους μετά το δημόσιο.
Συντηρούμε, αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, 500.000 εργαζομένους με τα μέλη των επιχειρήσεών μας στην εστίαση και προσθέτει ότι η εστίαση είναι ένας χώρος στον οποίο δεν μπορείς να προβλέψεις την κατανάλωση, δηλαδή ανοίγοντας το πρωί την επιχείρηση πρέπει να υπάρχει λατζέρης, μπουφετζής, σερβιτόρος, βοηθός ενώ την ίδια στιγμή οι μαγαζάτορες δεν ξέρουν αν θα δώσουν 5 , 10 ή 15 καφέδες, ενώ αντίθετα σε ένα ξενοδοχείο γνωρίζουν ότι πχ το επόμενο πρωί φτάνει ένα ζευγάρι από τη Σουηδία που θα φάει πρωινό και έτσι ρυθμίζεται η δουλειά.
Οι θέσεις εργασίας συντηρούνται με τεράστιο κόστος, υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος το οποίο δεν μπορεί πάντα να μεταφραστεί σε παραγωγικότητα. Ο κλάδος της εστίασης ζητά να υπάρχει η δυνατότητα ασφάλισης της έκτης και έβδομης ημέρας εργασίας, διότι δεν υπάρχει προσωπικό και αυτή η έλλειψη προσωπικού έχει εκτινάξει το κόστος του προσωπικού.
Η εύρεση του προσωπικού είναι δύσκολη, το προσωπικό που βρίσκουν οι επιχειρήσεις είναι πάρα πολύ ακριβό και δεν είναι και τόσο εξειδικευμένο ώστε να παράξει ένα αξιοπρεπές έργο για την επιχείρησή. Είναι λοιπόν όλα πάρα πολύ δύσκολα.
Προβλήματα στην Ανάπτυξη του Κλάδου Λόγω Υπερκορεσμού και Αδειοδοτήσεων
Οι μικρές επιχειρήσεις παλεύουν να επιβιώσουν, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες αλυσίδες εισέρχονται δυναμικά στην αγορά, ιδιαίτερα στα νησιά. Η απουσία στρατηγικής ανάπτυξης και υποστήριξης της εστίασης επιδεινώνει την κατάσταση.
Στα νησιά μας υπάρχει αύξηση των καταστημάτων, αλλά από την άλλη έχουμε και πολλά λουκέτα, προσθέτει ο κ.Παπαδόπουλος.
Δεν μπορούν να δίδονται αφειδώς άδειες και να γίνονται επιχειρήσεις παντού γιατί αυτό έχει σαν αποτέλεσμα αργά ή γρήγορα οι υφιστάμενες επιχειρήσεις να έχουν τεράστιο κλονισμό στη λειτουργία τους, με αποτέλεσμα μετά από λίγο καιρό να κλείνουν ή να αλλάζουν χέρια, τονίζει ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου.
Είναι αναγκαίο να υπάρξει ένα «φρένο» στη μαζική χορήγηση αδειών, ειδικά σε περιοχές που είναι ήδη κορεσμένες.
Εφόσον υπάρχει μια υφιστάμενη επιχείρηση εστίασης η οποία κλείσει, αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος, στο χώρο θα μπορεί να ανοίξει μια νέα αλλά συνεχώς αφειδώς να δίδονται άδειες, αυτό δεν ωφελεί κανέναν, καταλήγει.
Οικονομικά Βάρη και Συνεχείς Έλεγχοι: Μια Ασφυκτική Πραγματικότητα για την Εστίαση
Όταν στα νησιά μας το 80% των επιχειρήσεων κλείνει το χειμώνα, θα πρέπει τους 6 μήνες τους οποίους δουλεύει να δουλέψει πολύ καλά η επιχείρηση για να μπορεί να συντηρηθεί και τους 8 ή τους 6 μήνες που παραμείνει κλειστή.
Η δυσκολία στην ανεύρεση προσωπικού, το βάρος της φορολογίας και της μείωσης της κατανάλωσης καθιστούν την κατάσταση αφόρητη για τις επιχειρήσεις εστίασης.
Το 90% των ελέγχων αφορούν την εστίαση. Οι συνεχείς έλεγχοι, που φαίνεται να εστιάζουν υπερβολικά στον κλάδο, δημιουργούν την αίσθηση ότι οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζονται με καχυποψία σαν κλέφτες και απατεώνες, παρά το γεγονός ότι στην πλειονότητά τους προσπαθούν να λειτουργήσουν νόμιμα, ειδικά όταν το 80% των συναλλαγών γίνεται μέσω καρτών, υποστηρίζει ο κ. Παπαδόπουλος.
Πόσο μπορεί να φοροδιαφεύγει και να ελέγχεται συνεχώς η επιχείρηση εστίασης όταν το 80% των εισπράξεων είναι μέσω καρτών, προσθέτει ο πρόεδρος του Σωματείου Μαζικής Εστίασης Νάξου, ενώ αναφέρει ότι παρατηρήθηκαν τραγελαφικές καταστάσεις εξαιτίας της δυσκολίας με τη διασύνδεση, με αποκορύφωμα να πέφτουν βροχή τα πρόστιμα για ασήμαντους λόγους, όπως για παράδειγμα πρόστιμο που έπεσε γιατί δεν πρόλαβε ο σερβιτόρος που έτρεχε πανικόβλητος να κλείσει το τραπέζι, το οποίο άδειασε πριν 5 λεπτά και δεν είχε προφτάσει να το μαζέψει.
Ο κ. Παπαδόπουλος καταλήγοντας τονίζει ότι αποτελεί επιτακτική ανάγκη να υπάρξουν σοβαρές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιβίωση των μικρών επιχειρήσεων, που αποτελούν σημαντικό κομμάτι της οικονομίας και της κοινωνικής ζωής της χώρας.