Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας σχεδίαζε την ιδιωτικοποίηση των 10 περιφερειακών λιμανιών εθνικής σημασίας, ένα σχέδιο στο οποίο εξακολουθεί να επιμένει.
Αντίθετα, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υπερασπίστηκε τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα τους και νομοθέτησε, όπου κρίνεται αναγκαίο, τη Σύμπραξη Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα, δηλαδή, την υποπαραχώρηση συγκεκριμένων λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών σε εξειδικευμένους ιδιώτες επενδυτές που θα επιλεγούν με διεθνείς διαγωνιστικές διαδικασίες.
Αυτό υπογραμμίστηκε στην διάρκεια επισκέψεων, που έγιναν από κλιμάκιο του ΣΥΡΙΖΑ στο Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μέλη του Τμήματος Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπου έγιναν συναντήσεις με μέλη των διοικήσεων, εργαζόμενους και εκπροσώπους των τοπικών κοινωνιών και διαπιστώθηκε ότι «με σειρά μέτρων οι Οργανισμοί Λιμένων συνδέθηκαν με τις τοπικές κοινωνίες και τους χρήστες» Το κλιμάκιο συνόδευαν ο Γεν.Γραμματέας Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ.Λαμπρίδης.
Στη διάρκεια των συναντήσεων τονίστηκε ότι:
- Μετατράπηκε σε Ανεξάρτητη Αρχή και ενισχύθηκε με προσωπικό και αρμοδιότητες η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ), για την ενίσχυση της δημόσιας εποπτείας του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης.
- Με νομοθετικές παρεμβάσεις επιλύθηκαν χρονίζοντα προβλήματα, που απασχολούσαν τους φορείς διαχείρισης και τους χρήστες των λιμένων και αφορούσαν κυρίως την λειτουργία των λιμένων, την αποκατάσταση της νομιμότητας στις χερσαίες ζώνες και την απλοποίηση των διαδικασιών των παραχωρήσεων χώρων της χερσαίας ζώνης.
- Θεσπίστηκαν Συμβούλια Χρηστών Λιμένων, που λειτουργούν ως συμβουλευτικά όργανα της διοίκησης αναφορικά με θέματα βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών στους χρήστες των λιμένων και σε θέματα ανάπτυξης των λιμένων.
- Αποδόθηκαν ή δρομολογήθηκε η απόδοση χώρων προς χρήση και εκμετάλλευση στους Δήμους της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, της Ελευσίνας, της Καβάλας, της Κέρκυρας κ.α. Συγκεκριμένα στην Αλεξανδρούπολη παραχωρήθηκαν στην πόλη 48 στρέμματα από την χερσαία λιμενική ζώνη για 13 χρόνια. Ο Δήμος πλέον έχει τη δυνατότητα να κάνει χώρους για αθλητικές δραστηριότητες, αναψυχή και ποδηλατόδρομο.
- Για πρώτη φορά νομοθετήθηκε το 3.5% του τζίρου των λιμανιών να πάει στην Αυτοδιοίκηση.
- Τριπλασιάστηκαν τα ποσά, που διατέθηκαν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων μέσω του Υπουργείου Ναυτιλίας, για τη χρηματοδότηση έργων μικρής κλίμακας στα περιφερειακά λιμάνια.
- Διασφαλίζονται οι θέσεις των εργαζομένων στους Οργανισμούς Λιμένων και τα δικαιώματά τους.
Γνωρίζουμε ότι ακόμα πρέπει να γίνουν πολλά. Πρωτεύει, όμως, να συνεχιστεί η ανάπτυξη των περιφερειακών λιμανιών υπό δημόσιο έλεγχο. Γι’ αυτό στοχεύουμε:
- Να ενισχυθεί η ένταξη λιμενικών έργων μεγάλης, μεσαίας και μικρής κλίμακας σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και να γίνει η κατάλληλη προετοιμασία γι’ αυτό μέχρι το 2021, οπότε αρχίζει η νέα προγραμματική περίοδος ΕΣΠΑ 2021 – 2027.
Για το λιμάνι της Αλεξανδρούπουλης ειδικότερα στηρίζουμε το business plan της διοίκησης του ΟΛΑ που προβλέπει την ανάπτυξη σε τέσσερις τομείς που είναι
- Η Δημιουργία διαμετακομιστικού κέντρου: άφιξη και παραμονή εμπορευμάτων σε οργανωμένες υποδομές (logistics)
- Ενεργειακός κόμβος: χερσαίες και λιμενικές εγκαταστάσεις που θα φιλοξενούν τη δραστηριότητα του αγωγού ΤΑΡ, του τερματικού LNG-FSRU και του αγωγού IGB
- Ανάπτυξη υποδομών θαλάσσιου τουρισμού: προσέλευση σκαφών αναψυχής μεσαίου και μικρού μεγέθους
- Δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης: ο ΟΛΑ αναζητεί χρηματοδότηση ύστερα από την ολοκλήρωση της μελέτης
Τέλος ενισχύθηκαν έργα στη Σαμοθράκη από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων