Μια σημαντική πρωτοβουλία ανέλαβαν οι μαθητές του γυμνάσιου Σικίνου. Με μια εφαρμογή στα “έξυπνα” κινητά χαρτογράφησαν τα Μονοπάτια Του Νησιού. Όπως αναφέρει η Διευθύντρια του Γυμνασίου Σικίνου με Λυκειακές τάξεις Αναστασία Λαγού, “δόθηκε η ευκαιρία σε ένα πολύ μικρό σχολείο της χώρας να αναδείξει ένα σημαντικό έργο, κάνοντας όλους περήφανους. Οι χρήστες της εν λόγω εφαρμογής μπορούν να διαβάσουν πληροφορίες για τη Σίκινο, να εντοπίσουν την τοποθεσία τους, να δουν τα χαρτογραφημένα μονοπάτια καθώς και τα σημεία ενδιαφέροντος που βρίσκονται σε αυτά αλλά και να έχουν πρόσβαση σε φωτογραφίες και πληροφορίες/ιστορίες που συνέλεξαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του Γυμνασίου μέσα από αφηγήσεις κατοίκων του νησιού.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Βλέπουμε ότι μέσα από το σχολείο και με την τεχνολογία, δημιουργούνται ωραίες πρωτοβουλίες…
Να υπογραμμίσω κάτι γιατί και αυτή είναι η αλήθεια. Η πρωτοβουλία ήταν από την Science Communication ή αλλιώς SciCo, που είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που έχει στόχο την επικοινωνία των επιστημονικών θεμάτων και στο νέο κοινό. Θέλουν να νοιώσουν τα παιδιά ότι η επιστήμη μπορεί να είναι διασκεδαστική, οπότε η πρωτοβουλία ξεκίνησε από την ομάδα αυτή, επικοινώνησαν μαζί μας, σαφώς ήμουν ανοιχτή και χάρηκα πολύ, πόσο μάλλον που τους ζήτησα να μην γίνει διαδικτυακά η συνάντησή μας, αλλά να υπάρχει προσωπική επικοινωνία και ήρθαν στο νησί μας, το οποίο το θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό. Ήλθαν ο Θοδωρής Αναγνωστόπουλος που είναι ο General manager, η Πανδώρα Σιφιώτη, η κυρία Μπακογιάννη και ο Αντώνης Κυπαρίσσης που είναι εκπαιδευτές. Ηταν ένα εκπληκτικά οργανωμένο πρόγραμμα γιατί ουσιαστικά περιλάμβανε την εφαρμογή που τα παιδιά διδάχτηκαν πώς να φτιάχνουν στα κινητά τους, την επιτόπια στην φύση παρουσία μας, περπατήσαμε σε μονοπάτια, βγάλαμε φωτογραφίες και τελικά την φιλία, γιατί γίναμε μια ομάδα. Στόχος της ομάδας από την αρχή ήταν να ενταχθούν λαογραφικά στοιχεία, ιστορίες από ανθρώπους στο νησί.
Πως έγινε η διαδικασία; Έκαναν κάποια παρουσίαση, κάποια ενημέρωση μέσα στο σχολείο; Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από μεγαλύτερους σε ηλικία κατοίκους του νησιού;
Το πρώτο κομμάτι της επικοινωνίας έγινε ανάμεσα στην κυρία Σιφνιώτη και εμένα διαδικτυακά, οπότε ενημέρωσα τους μαθητές μου για το ποια είναι η ομάδα, ποιοί οι στόχοι και ποιός ο σκοπός. Όταν ήρθαν στο νησί μας, θέλησαν πρώτα να γνωρίσουν τους μαθητές, οπότε υπήρξε μια συνάντηση εκτός σχολείου όπου μέσα από παιχνίδι γνωρίστηκαν, και δημιουργήθηκε ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Ταυτόχρονα η ομάδα θέλησε να έρθει σε επαφή με την τοπική κοινωνία, δηλαδή γνώρισαν τον δήμαρχο, περπάτησαν στο νησί, γνώρισαν ανθρώπους ντόπιους. Έπειτα είχαμε μια συνάντηση στο σχολείο στο εργαστήριο πληροφορικής όπου με την παρουσία του καθηγητή Δημήτρη Δάδου, έδειξαν στα παιδιά πως μπορούν να δημιουργήσουν την εφαρμογή αυτή στο κινητό τους. Το τρίτο στάδιο ήταν όλοι μαζί να περπατήσουμε σε κάποια μονοπάτια στο νησί, να βγάλουμε φωτογραφίες από διάφορα σημεία να πουν τα παιδιά ιστορίες στους καινούριους μας φίλους και καθώς νύχτωνε η κυρία Μπακογιάνη μας έκανε ένα επιτόπιο μάθημα αστρονομίας, πάρα πολύ ενδιαφέρον για τα παιδιά. Όταν έφυγαν οι φίλοι μας και ξεκίνησαν τα παιδιά να δουλεύουν την εφαρμογή στο κινητό, ήρθαμε σε επαφή με ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας στο νησί που ήξεραν να μας πουν ιστορίες σε σχέση με τα σημεία ενδιαφέροντος. Για παράδειγμα ένα μικρό αλώνι και να μας εξηγήσουν την διαδικασία του αλωνίσματος. Έτσι βγήκαν στην επιφάνεια και λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι στο νησί τα προηγούμενα χρόνια για όλες αυτές τις αγροτικές εργασίες που ίσως μικρότεροι σε ηλικία μαθητές δεν είχαν ξανακούσει ποτέ.
Πέρα από το γεγονός ότι είναι και για τα παιδιά καλό και αποκτούν εμπειρία και για τον τόπο τους και μαθαίνουν πράγματα για τον τόπο τους, θα έχει και μια εφαρμογή πρακτική; Δηλαδή για να μάθουν και κάποιοι επισκέπτες του νησιού τα μονοπάτια; Και κάτι ακόμα, σε τι κατάσταση τα βρήκατε εσείς τα μονοπάτια, είναι διατηρημένα;
Τα μονοπάτια που περπατήσαμε εμείς ήταν σε πάρα πολύ καλή κατάσταση, ιδίως το πρώτο μονοπάτι που κάναμε από την Χώρα που μπορείς να πας στην Επισκοπή, το είχαν καθαρίσει πριν λίγες μέρες και ήταν σε τέλεια κατάσταση. Τώρα κάποια πιο απομακρυσμένα σημεία στο νησί, πιθανότατα να χρειάζονται καθάρισμα. Ο δήμος φροντίζει για αυτό ανά διαστήματα.
Αυτή η χαρτογράφηση θα έχει εφαρμογή και για κάποιους επισκέπτες;
Ναι φυσικά. Όπως σας είπα είναι ένα άρτια δομημένο πρόγραμμα και περιλαμβάνει και αυτό το σημείο. Δηλαδή, αυτή η δουλειά που κάναμε στην εφαρμογή, ανήκει και στο κοινό. Ήταν πάρα πολύ σημαντικό για τα παιδιά να καταλάβουν ότι δημιουργούμε κάτι που μπορεί να αφορά κι άλλους. Αυτή η εφαρμογή θα υπάρχει και στο site του δήμου και του σχολείου μας και θα υπάρξει και σε συγκεκριμένα σημεία στο νησί που είναι πολυσύχναστα, οπότε θα μπορεί ο περιπατητής που θα έρθει να κατεβάσει αυτή την εφαρμογή στο κινητό του και όχι απλά να την χρησιμοποιήσει για να βοηθηθεί στην πορεία του αλλά και για να εμπλουτίσει τις γνώσεις του σε ό,τι αφορά την Σίκινο αλλά να έχει την δυνατότητα και ο ίδιος να προσθέσει αν θέλει κάποια φωτογραφία. Θέλω να ευχαριστήσω τον οργανισμό Cyclades Preservation Fund που χρηματοδότησε το πρόγραμμα αυτό, συνεργάστηκαν με την SciCo και να υπογραμμίσω κάτι που για εμένα είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι η ομάδα SciCo επέλεξε ένα νησί μικρό και ένα σχολείο που έχει μόνο 10 μαθητές. Έμπρακτα μας έδειξαν την αξία του προσώπου, ότι τα μικρά νησιά με το μικρό μαθητικό δυναμικό δεν είναι καταδικασμένα στο να μην συμμετέχουν σε τέτοιου είδους προγράμματα και επίσης να εκφράσω την μεγάλη μου ανησυχία και την μεγάλη μου αγωνία στο μελλοντικό ενδεχόμενο να μας πουν κάποια στιγμή ότι, σε ένα μικρό νησί με τόσο λίγους μαθητές μπορεί τα μαθήματα να γίνονται διαδικτυακά και δεν χρειάζεται να έρχεστε σχολείο γιατί είναι οικονομικά ασύμφορο. Γιατί το δια ζώσης είναι αναντικατάστατο. Δεν μπορεί καμία τηλεκπαίδευση να το καλύψει αυτό. Οπότε με το να επιλέξουν το νησί μας να προβληθεί και να έρθουν οι ίδιοι εδώ τονίζουν την μεγάλη σημασία που έχει η παρουσία ενός σχολείου που λειτουργεί με εκπαιδευτικούς και αυτό θέλω να το υπογραμμίσω.
Υπάρχουν εκπαιδευτικά κενά;
Στα γυμνάσια και στα λύκεια ακόμα και ένας μαθητής να υπάρχει σε μια τάξη δημιουργείται τμήμα. Δεν είναι σαν τα δημοτικά που έχουμε το διθέσιο, το μονοθέσιο. επομένως εμείς παρόλο που έχουμε 10 μαθητές, λειτουργούμε 6 τάξεις. Μπορεί να μην έχουμε για την μουσική, για τα καλλιτεχνικά, για δεύτερη ξένη γλώσσα. Το δεύτερο πρόβλημα που έχει το σχολείο μας είναι ότι από τα παλιά χρόνια στελεχωνόταν σταδιακά. Σεπτέμβρη αρχές Οκτώβρη υπολειτουργούσαμε γιατί κυρίως έρχονται αναπληρωτές και όπως καταλαβαίνετε οι αναπληρωτές προσλαμβάνονται σταδιακά. Φέτος όμως είχαμε την μεγάλη χαρά που από την πρώτη μέρα του αγιασμού να είναι όλοι οι καθηγητές στο σχολείο μας.