“Ξεκίνησα στην πολιτική το 2019, στο πλευρό του Γιώργου Χατζημάρκου και δίπλα του θα συνεχίσω” λέει η Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών Κυκλάδων. Η Ευδοκία Κατσάνη σημειώνει επίσης ότι τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια «ακρίβυναν στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και ενός πολέμου στην Ουκρανία, που εξελίσσονται παράλληλα με μια πληθωριστική κρίση και μία πανδημία. Παρόλα αυτά, γεγονός είναι ότι δεν υπάρχει ελεύθερη θέση. Tα στοιχεία των αφίξεων στα νησιά μας δείχνουν ότι πάμε για ρεκόρ, ξεπερνώντας και το 2019».
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Λέγαμε ότι το 2022 θα είναι η πρώτη χρονιά επιστροφής στην κανονικότητα ωστόσο οι επιπτώσεις από την ενεργειακή κρίση , καταλήγουν και στα νησιά μας. Οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν συνεχόμενες αυξήσεις. Στο μέτρο του εφικτού, πώς μπορεί να παρέμβει σε αυτό το «ράλι» η περιφέρεια;
Καταρχάς, η επιστροφή στην κανονικότητα και σ’ ένα περιβάλλον τουριστικών ρεκόρ ανώτερων ακόμα και αυτών του 2019 δεν ήρθε μόνη της. Ήρθε με πολλή και σκληρή δουλειά, βάσει συγκεκριμένου σχεδίου και στρατηγικής. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού προέβλεπε ότι ο τουρισμός δεν θα αγγίξει τα επίπεδα του 2019 νωρίτερα από το 2024 και η μόνη περιοχή στον κόσμο που όχι απλά επανήλθε αλλά ξεπέρασε και τη χρονιά ορόσημο είναι το Νότιο Αιγαίο. Σε αυτό τον άθλο, η συμβολή της Περιφέρειας είναι καθοριστική. Γιατί αλήθεια πρέπει δίπλα σε κάθε τεράστια επιτυχία, να βάζουμε το «ναι αλλά»; Ένα «ναι αλλά» που, εν προκειμένω, είναι συγκυριακό, παγκόσμιο και εισαγόμενο. Τα εισιτήρια ακρίβυναν στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης και ενός πολέμου στην Ουκρανία, που εξελίσσονται παράλληλα με μια πληθωριστική κρίση και μία πανδημία. Παρόλα αυτά, γεγονός είναι ότι δεν υπάρχει ελεύθερη θέση. Αυτό δείχνει τις αντοχές της οικονομίας και το βαθμό εμπιστοσύνης που χαίρουν τα νησιά μας, χάρη στη μεθοδική και συστηματική δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Κάνουμε άλμα λογικής να θεωρούμε ότι το παγκόσμιο και εισαγόμενο πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης και της έλλειψης καυσίμων είναι θέμα αυτοδιοικητικό. Στην πιο ισχυρή οικονομία της Ευρώπης, τη Γερμανία, αναζητούν κάρβουνο. Το σίγουρο είναι ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίο σε όλα αυτά τα κύματα των αλλεπάλληλων κρίσεων που έχουν χτυπήσει τη ζωή μας, υπήρξε ένας βράχος στήριξης της κοινωνίας και σταθερή πηγή παραγωγής και δημιουργίας. Στην ακτοπλοΐα για παράδειγμα, όλοι οι νησιώτες απολαμβάνουμε το υψηλότερο επίπεδο ακτοπλοϊκής σύνδεσης που είχαν ποτέ τα νησιά μας, το οποίο επετεύχθη μέσα στην πανδημία με την ενεργό συμμετοχή της Περιφέρειας και ειδικά του Περιφερειάρχη ως εκπροσώπου όλων των νησιών της Ελλάδος και των Περιφερειών Βορείου Αιγαίου, Κρήτης και Ιονίων Νήσων στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών.
Την ίδια στιγμή όμως φαίνεται ότι υπάρχει και ένα άλλο «ράλι», αυτό του τουρισμού, που δείχνει ότι η χρονιά φέτος θα πάει για ρεκόρ. Τα στοιχεία που έχετε μέχρι τώρα τι φανερώνουν;
Η δουλειά, το σχέδιο και η εμπιστοσύνη που κερδήθηκε τα δύσκολα χρόνια της πανδημίας ανταμείβουν. Αυτό φανερώνει η πράγματι θεαματική πορεία των νησιών του Νοτίου Αιγαίου το τουριστικό 2022. Όταν όλοι οι παγκόσμιοι προορισμοί παλεύουν για την ανάκαμψη και την επαναφορά στο 2019, η Μύκονος και η Σαντορίνη, σύμφωνα με τα στοιχεία από τις απευθείας διεθνείς αφίξεις στα διεθνή τους αεροδρόμια, όχι απλά ανέκαμψαν σε σχέση με το 2019, αλλά σημείωσαν εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 21% και 48% αντίστοιχα (με βάση τα στοιχεία του Ιουνίου). Ομοίως και στη Νάξο, οι επαγγελματίες αυτή την στιγμή κάνουν λόγο για «διαχείριση overbooking». Όλες οι Κυκλάδες όπως και το Νότιο Αιγαίο συνολικά ξεπερνούν μέχρι και σήμερα την χρονιά του ιστορικού ρεκόρ. Ξέρετε, αυτά δεν ήρθαν τυχαία ούτε με κάποιον αυτόματο τρόπο. Ήρθαν γιατί το 2020 και το 2021, τοπική Αυτοδιοίκηση, φορείς, επαγγελματίες και κοινωνία δώσαμε τη μάχη και βγήκαμε νικητές. Δείξαμε στον πλανήτη ότι είμαστε ένας προορισμός με σοβαρότητα, ωριμότητα, επαγγελματισμό. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εκπαίδευσε περισσότερους από 30.000 επαγγελματίες του Τουρισμού στα υγειονομικά πρωτόκολλα για να μπουν στην μάχη μιας τουριστικής περιόδου εν μέσω πανδημίας ετοιμοπόλεμοι. Μια πρωτοβουλία που ακολούθησαν στη συνέχεια και άλλες Περιφέρειες της χώρας. Η συνεργασία των φορέων υπό την «Πρωτοβουλία Νοτίου Αιγαίου για τον Τουρισμό» παρήγαγε μετρήσιμο έργο στην προβολή θετικών ειδήσεων για τα νησιά μας, στην προώθηση της εικόνας τους και κυρίως στην έγκαιρη και αποτελεσματική διαχείριση κρίσεων. Τα ξενοδοχεία covid, μια πρόταση του Περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου, που υιοθετήθηκε πανελλαδικά, υπήρξε καθοριστική στη διαχείριση των κρουσμάτων και εν τέλει στην ομαλή πορεία της τουριστικής περιόδου. Ακόμα, η επιλογή της περιφερειακής αρχής να επενδύσει στην ψηφιακή προβολή με τα πιο σύγχρονα μέσα, υπήρξε καίριας σημασίας, αφού εξασφάλισε αποτελέσματα και ευελιξία μέσα στη ρευστότητα της πανδημίας. Το 2022 είναι η χρονιά της κεφαλαιοποίησης όλης αυτής της δουλειάς και προσπάθειας που προηγήθηκε και όπως όλα δείχνουν θα είναι και το νέο μας τουριστικό ορόσημο στο Νότιο Αιγαίο.
Την περίοδο που έχετε τα καθήκοντα της αντιπεριφερειάρχου Μεταφορών και Επικοινωνιών Κυκλάδων, ποιες προτεραιότητες έχετε «τρέξει» στην περιοχή μας και ποια έργα αναμένεται να προχωρήσουν το επόμενο διάστημα;
Κυρίαρχη προτεραιότητα που έγινε πράξη υπήρξε το πρωτοποριακό πρόγραμμα εισαγωγής για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία και στους δρόμους της χώρας των πολυθέσιων ταξί. Η Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Κυκλάδων εξέδωσε τις πρώτες άδειες πολυθέσιων ταξί στην ιστορία της Ελλάδας και έτσι, τα πρώτα 6θέσια έως 9θέσια ταξί που θα εμφανιστούν στους δρόμους της χώρας, ξεκινούν από τα νησιά μας. Είμαι πραγματικά πολύ υπερήφανη που υπέγραψα τις πρώτες άδειες στην Ελλάδα και ένα πάγιο αίτημα του κλάδου των αυτοκινητιστών γίνεται πράξη. Είμαστε η πρώτη και μόνη Περιφέρεια στην Ελλάδα που ηγήθηκε του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου των μεταφορών και έκανε το άλμα για λογαριασμό όλης της χώρας. Θέλω να ευχαριστήσω τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκο και τον Υφυπουργό Μεταφορών κ. Μ. Παπαδόπουλο, τόσο για την εμπιστοσύνη πολύ δε περισσότερο για το ανοιχτό μυαλό τους και τον αγώνα τους για την βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης των κατοίκων και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και της εμπειρίας των επισκεπτών μας.
Ως επαγγελματίας στο κλάδο της εστίασης, θα έχετε διαπιστώσει τις ελλείψεις σε προσωπικό στον κλάδο. Την ίδια στιγμή όμως η ανεργία στις ηλικίες 18-35 είναι στο κόκκινο. Οι νέοι δεν χτυπούν τις πόρτες για εργασία και αυτό οφείλεται σύμφωνα με παράγοντες στην αγορά, στο γεγονός ότι η μαύρη και αδήλωτη εργασία, οι ακατάλληλες συνθήκες, ωθούν τους νέους να προτιμούν τα επιδόματα.
Ο λόγος πίσω από τις ελλείψεις σε προσωπικό στον κλάδο του τουρισμού δεν είναι άλλος από τη εποχικότητα. Μεταξύ των επιπτώσεων της πανδημίας που αλλάζουν τον κόσμο μας όπως τον ξέραμε είναι ότι έκανε πολλούς ανθρώπους να φύγουν από την εποχιακή εργασία και να στραφούν στη δωδεκάμηνη. Είναι ένα φαινόμενο παγκόσμιο, που ταλαιπωρεί όλους τους κλάδους, όλες τις επιχειρήσεις και όλους τους προορισμούς που βασίζονται σε εποχιακό προσωπικό. Απόδειξη οι μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται σε διεθνή αεροδρόμια ευρωπαϊκών πόλεων εξαιτίας της έλλειψης εκπαιδευμένου προσωπικού. Ένα τεράστιο θέμα στα νησιά μας που σχετίζεται με τις ελλείψεις του εποχιακού προσωπικού είναι το θέμα της στέγασης και για την ακρίβεια η έλλειψη αυτής. Οι επαγγελματίες που έρχονται για εργασία στα νησιά την τουριστική περίοδο δεν βρίσκουν μέρος να μείνουν και αυτό είναι ένα ζήτημα που μας απασχολεί πάρα πολύ στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και σύντομα θα καταθέσουμε συγκροτημένη πρόταση για την αντιμετώπιση του.
Πιστεύετε ότι πρέπει να αναζητήσουμε και άλλες μορφές τουρισμού, να ανανεώσουμε το project τουρισμός , θάλασσα και φαγητό το οποίο για πολλούς «ψαγμένους» επισκέπτες είναι ξεπερασμένο και θέλουν τον βιωματικό τουρισμό; Πόσο έτοιμοι είμαστε προς αυτή την κατεύθυνση;
Η ερώτησή σας μου δίνει την ευκαιρία να εκφράσω τη διαρκή απορία μου γιατί αλήθεια είναι καθημερινό θέμα συζήτησης ο εμπλουτισμός, την ώρα που κάνουμε το μη αναμενόμενο παγκόσμιο ρεκόρ στην πιο δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό παγκοσμίως; Δεν δείξαμε αντοχές; Δεν δείξαμε ωριμότητα; Σοβαρότητα; Ποιότητα; Παρεμπιπτόντως και οι ποιοτικοί δείκτες όλοι έχουν ανέβει. Πιστεύω ότι στις διαδοχικές χρονιές ρεκόρ που επιτυγχάνουμε, δεν έχουμε την πολυτέλεια για τέτοιου είδους συζητήσεις. Είμαστε εν μέσω πολέμου και δίνουμε τη μάχη. Και για τους πιο δύσπιστους ακόμα, ήρθε νομοτελειακά ένα τόσο μεγάλο κακό, η πανδημία, σταμάτησαν η οικονομία και ο τουρισμός παγκοσμίως, για να τους αποδείξει με αποτελέσματα και πέραν πάσης αμφιβολίας ότι τελικά είμασταν και είμαστε έτοιμοι. Αλλά αν θέλετε να την κάνουμε αυτή τη συζήτηση, ακόμα και μέσα σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα αποτελέσματα, η Γαστρονομία είναι μια πολύ βαριά επένδυση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σε αυτό που λέγεται εμπλουτισμός. Ο Πολιτισμός και ο Αθλητισμός είναι επίσης μια πολύ βαριά επένδυση της Περιφέρειας. Το πρώτο μοντέλο του Τουρισμού του αύριο που έχει να κάνει με τη βιωσιμότητα των τουριστικών προορισμών, και αυτό, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου το μελετά και το σχεδιάζει σε συνεργασία με τον παγκόσμιο ηγέτη στον Τουρισμό όμιλο TUI.
Ας απολαύσουμε μια φορά την ηγετική μας θέση χωρίς γκρίνιες και σκιές. Το αξίζουμε.
Οι επόμενες αυτοδιοικητικές θα βρουν την Ευδοκία Κατσάνη στο προσκήνιο της Περιφέρειας ή του δήμου; Ποια πρόσωπα θεωρείται ότι βρίσκονται δίπλα σας στις επιλογές;
Ξεκίνησα στην πολιτική το 2019 στο πλευρό του Γιώργου Χατζημάρκου και δίπλα του θα συνεχίσω.