Ταξιδιώτες μιλούν στην εφημερίδα Καθημερινή και στη δημοσιογράφο Λίνα Γιάνναρου για όσα παράδοξα αντιμετώπισαν το φετινό καλοκαίρι σε ελληνικούς προορισμούς. Αλλά για την Α.Γ., που με δύο φίλους της είχαν κλείσει μέσα από γνωστή πλατφόρμα μια μεζονέτα μπροστά στη θάλασσα στη Μεσσηνία, το καλωσόρισμα ήταν κακό, ψυχρό κι ανάποδο. «Αντικρίσαμε ένα σπιτάκι κακοδιατηρημένο, άσχημο και ζεστό σαν φούρνο, που μύριζε βρώμικη σφουγγαρίστρα και μούχλα», λέει η ίδια την «Κ» (τα στοιχεία όλων βρίσκονται στη διάθεση της εφημερίδας).
«Δεν είχε θέα όπως έγραφε στην περιγραφή, το δήθεν μπαλκόνι ήταν περισσότερο παράθυρο, υπήρχαν τρύπες στο πάτωμα, στο μπάνιο το σιφώνι ήταν βρώμικο και με τρίχες, το χαλάκι δεν είχε αλλαχθεί ποτέ κ.ά. Εκτός αυτών, όταν είπα στον ιδιοκτήτη ότι δεν είναι στρωμένος ο -Θεός να τον κάνει- καναπές-κρεβάτι, όπως είχαμε συνεννοηθεί, απάντησε “θα αρχίσουμε με γκρίνιες;”». Το ημερήσιο μίσθωμα για το κατάλυμα ήταν 125 ευρώ και η παρέα είχε προπληρώσει για όλη τη διαμονή μέσω της πλατφόρμας. «Η πλατφόρμα, αν και έλαβε εγκαίρως τα παράπονά μας, απλώς επικοινώνησε με τον ιδιοκτήτη, ο οποίος αρνήθηκε να επιστρέψει τα χρήματά μας. “Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι”, μας απάντησε η εταιρεία. Το κερασάκι; «Οταν φύγαμε, κάθισα στο τιμόνι του οδηγού και ο ιδιοκτήτης κορόιδευε τους φίλους μου ότι οδηγώ εγώ και όχι αυτοί, φωνάζοντας ότι δεν πρέπει η γυναίκα να κάνει κουμάντο. Τέλειο;».
Ελληνικό καλοκαίρι 2022. Η περίοδος που όλοι περιμέναμε διακαώς μετά τον μακρύ χειμώνα της πανδημίας, τότε που θα μπορούσαμε επιτέλους να ζήσουμε τον μύθο μας με (σχετική) ασφάλεια, λες και μας άφησε όλους να περιμένουμε τη σειρά μας σε μια γραμμή παραπόνων. Το επιβεβαιώνει στην «Κ» και η ΕΚΠΟΙΖΩ, που καταγράφει αύξηση των καταγγελιών των καταναλωτών, σύμφωνα με τις οποίες φέτος υπήρξαν:
- Ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών σε ταξιδιωτικούς προορισμούς που φτάνουν σε 50%-70%.
- Υπηρεσίες κατώτερες των υπηρεσιών που διαφημίζονται, μολονότι το αντίτιμο έχει προπληρωθεί.
- Μεγάλες καθυστερήσεις σε προορισμούς από αεροπορικές και ακτοπλοϊκές εταιρείες.
- Μεγάλες αυξήσεις προϊόντων σε σούπερ μάρκετ.
- Αδιαλλαξία στην αντιμετώπιση των διαμαρτυριών των καταναλωτών και μη τήρηση της νομοθεσίας.
- Ποιότητα γευμάτων που δεν ανταποκρινόταν στις υπερβολικά υψηλές τιμές.
- Αδυναμία να κοπεί απόδειξη ή να γίνει χρήση πιστωτικής κάρτας με πρόσχημα την έλλειψη σύνδεσης στο Ιντερνετ.
Πιο φθηνή η Ιταλία
«Ενα θα σου πω», λέει στην «Κ» η Δ.Κ. «Παγωτό στη Φοντάνα ντι Τρέβι σε χωνάκι, 2,5 ευρώ. Μπάλα παγωτό σε κυπελλάκι τόσο δα στο Βαθύ Μεγανησίου (σ.σ. νησάκι του Ιουνίου), 3 ευρώ. Με τις υγείες μας!». Η σύγκριση με την Ιταλία φέτος δεν περιποιούσε τιμή για την Ελλάδα. Το διαπίστωσε η Σ.Α., που με την οικογένειά της έκαναν διακοπές και στις δύο χώρες. «Το διαμέρισμα στο οποίο μείναμε στη βόρεια Ιταλία, σε γνωστό τουριστικό προορισμό, το οποίο είχε δύο κρεβατοκάμαρες, δύο μπάνια, πλυντήριο κ.λπ., είχε την ίδια τιμή με το δίχωρο δωμάτιο που κλείσαμε στην Ηρακλειά (σ.σ. 140 ευρώ)», αναφέρει. Η ίδια έχει επισκεφθεί πολλές φορές το νησί των Μικρών Κυκλάδων. «Φέτος είδα μεγάλη διαφορά στις τιμές. Ο καφές στην Ιταλία ήταν απείρως φθηνότερος. Στις ταβέρνες, ακόμα και η χωριάτικη είχε εξωφρενική τιμή. Γι’ αυτό και ο κόσμος επέλεγε να τρώει στο δωμάτιο. Το ξέρω γιατί έβλεπα τι αγόραζαν στο μίνι μάρκετ. Εβλεπα να παίρνουν κατεψυγμένα φασολάκια και αρακά να φτιάξουν στα παιδιά τους. Ή βλέπαμε κόσμο με σακούλες με σουβλάκια που επέστρεφε στο δωμάτιο για να φάει. Η αύξηση των τιμών ήταν παράλογη σε σχέση με πέρυσι και δεν συνοδευόταν από βελτίωση της ποιότητας. Ηταν δυσάρεστο, έβλεπες μια κοντόφθαλμη λογική ό,τι φάμε κι ό,τι πιούμε τώρα, λες και οι επισκέπτες ήμασταν ΑΤΜ», λέει η Σ.Α. και αμέσως προσθέτει: «Εννοείται ότι σε πολλά μαγαζιά έπρεπε να ζητήσεις απόδειξη και ότι το POS στην καφετέρια όπου παίρναμε πρωινό ήταν χαλασμένο για όλο το διάστημα που μείναμε στο νησί».
Παρόμοια εμπειρία είχε η Λ.Φ. στην Κύθνο. «Το δωμάτιο είχε χαλασμένη κουζίνα και ένα μπαλκόνι ένα επί ένα με θέα τον απέναντι τοίχο. Ολα αυτά τα παραβλέψαμε λόγω της καλής θέσης του καταλύματος, της καθαριότητας και του ότι δεν θα μαγειρεύαμε. Οταν όμως ήρθε η ώρα να πληρώσουμε, όλως τυχαίως ήταν χαλασμένο το μηχάνημα που έκοβε απόδειξη. Της δώσαμε το email μας για να μας τη στείλει, αλλά όσο την είδες εσύ, την είδαμε κι εμείς. Το νιώσαμε ότι πήγαν να βγάλουν σε ένα καλοκαίρι όλα τα σπασμένα του περασμένου διαστήματος. Βρήκαμε σε beach bar το σετ ομπρέλας 40 ευρώ χωρίς κατανάλωση, βρήκαμε σε μαγαζί μαγνητάκι 12 ευρώ, αλλά στη μια περίπτωση πιάσαμε αλμυρίκι και στην άλλη απλώς δεν το αγοράσαμε. Αυτό που με πείραξε ήταν το δωμάτιο. Σκέφτηκα να κάνω αρνητική αξιολόγηση, αλλά είπα άσ’ το. Είχαμε δύσκολο χειμώνα, δεν μπορώ άλλη μίρλα. Κράτησα την ομορφιά του νησιού και δεν ασχολήθηκα άλλο».
Πολλά ήταν τα προβλήματα που προέκυψαν φέτος και από τις online κρατήσεις. Ο Ν.Τ. από τη Θεσσαλονίκη διηγείται στην «Κ» τη δική του απίθανη ιστορία. «Είχα κλείσει να πάω στην Κίμωλο μέσω γνωστής πλατφόρμας, την οποία χρησιμοποιώ παραπάνω από συχνά, ανήκοντας πλέον στην ανώτατη βαθμίδα των “μελών”. Η κράτηση συνοδεύεται και από μικρή έκπτωση ως επιβράβευση. Ελαβα την επιβεβαίωση του καταλύματος και προχώρησα στην οργάνωση του υπόλοιπου ταξιδιού, κλείνοντας αεροπορικά, ακτοπλοϊκά και διαμονή στην Αθήνα. Δύο ημέρες πριν από το ταξίδι, λαμβάνω μήνυμα ότι το κατάλυμα δεν δύναται να εξυπηρετήσει την κράτηση λόγω overbooking. Μάλιστα, υπήρχε υπογραμμισμένη η φράση “χωρίς χρέωση”, μολονότι αυτοί μου ακύρωσαν! Να σημειώσω πως δεν υπήρχε η επιλογή να ακυρώσω εγώ σε περίπτωση αλλαγής σχεδίων. Από τη στιγμή που επιβεβαίωσα, αποδέχθηκα ότι θα χρεωθώ όλο το ποσό, ανεξάρτητα από το αν εμφανιστώ. Σε επικοινωνία που είχα με την πλατφόρμα, μού πρότειναν ως εναλλακτική διαμονή σε άλλο νησί και άλλες ημερομηνίες. Από τη χώρα τους, η Μήλος φαινόταν κοντά… Οταν τους είπα πως τα ακτοπλοϊκά μου είναι συγκεκριμένα και δεν αλλάζουν, τότε μου απάντησαν πως δεν γίνεται κάτι άλλο εφόσον δεν αποδέχθηκα την εναλλακτική». Ο παραλογισμός συνεχίστηκε όταν την επόμενη μέρα τού τηλεφώνησε η ιδιοκτήτρια του καταλύματος να τον ενημερώσει πως δεν είχε γίνει overbooking, απλώς είχε συνειδητοποιήσει ότι με τις εκπτώσεις που εφαρμόστηκαν στην κράτηση… δεν βγαίνει οικονομικά. «Της είπα πως ήθελα να βαθμολογήσω με 0 στα 10 την όλη εμπειρία μου. Μου ζήτησε να μην κρίνω και κακοχαρακτηρίζω το νησί με βάση αυτό το γεγονός και πως απλά έπεσα στην περίπτωση».
Τριπλή ανατίμηση
Οι τιμές των ακτοπλοϊκών ήταν ο λόγος που πολλοί επέλεξαν φέτος να μην επισκεφθούν νησιωτικό προορισμό. «Τα ναύλα για Σέριφο με ταχύπλοο αυξήθηκαν φέτος 20%», αναφέρει στην «Κ» ο Κ.Π. «Επίσης, παρατηρήθηκε νέα επιπλέον αύξηση μετά τις 10 Αυγούστου της τάξης των 6 ευρώ». Μετά την τρίτη κατά σειρά αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, στα μέσα Αυγούστου, οι Δήμοι Σερίφου και Σίφνου απέστειλαν επιστολή διαμαρτυρίας στα αρμόδια υπουργεία επισημαίνοντας τις πολύπλευρες αρνητικές επιπτώσεις της πρακτικής εν μέσω θερινής περιόδου. «Η συγκεκριμένη ενέργεια ακυρώνει σε μεγάλο βαθμό το αποτέλεσμα του πολύμηνου σχεδιασμού των τοπικών φορέων που “επενδύουν” στην έγκαιρη προβολή των νησιών μας, προσπαθώντας να προσελκύσουν ολοένα και περισσότερους επισκέπτες», τονίζουν. Τα δύο νησιά εξυπηρετούνται και με συμβατικό πλοίο, που όμως πραγματοποιεί σε 5-6 ώρες τη διαδρομή, ενώ φέτος κατέγραψε πολύωρες καθυστερήσεις καθημερινά. «Η στάση της εταιρείας σε εισιτήρια που δεν ήταν εφικτό να χρησιμοποιηθούν λόγω καθυστέρησης είναι άμα δεν μπορείτε να ταξιδέψετε μέσα σε ένα έτος με αυτά, απλά τα πετάτε και χάνετε τα χρήματά σας», αναφέρει ο Κ.Π.
Το μπάχαλο με την ακτοπλοϊκή
Η Χαρά Γκούντλι ζει με τον σύζυγό της Τζίνο και τα δύο παιδιά τους στην Ελβετία. Oπως κάθε χρόνο, ανυπομονούσαν να έρθουν για διακοπές στην Ελλάδα, πατρίδα της Χαράς. Φέτος θα περνούσαν με πλοίο από Ιταλία στις αρχές Ιουλίου. Τα εισιτήρια τα είχαν κλείσει τρεις μήνες νωρίτερα: τέσσερα άτομα με καμπίνα και αυτοκίνητο, 1.800 ευρώ. Λίγες μέρες πριν από την αναχώρησή τους, η εταιρεία έστειλε μήνυμα αλλάζοντας τις ώρες του δρομολογίου Ανκόνα – Ηγουμενίτσα – Πάτρα, ενώ την ημέρα της αναχώρησης άλλαξε πάλι την ώρα αναχώρησης από Ανκόνα, ενώ ανακοίνωσε ότι δεν θα γίνει άφιξη στην Πάτρα! «Λάβαμε το μήνυμα ενώ ήμασταν στα μισά της διαδρομής στο αυτοκίνητο στην Ιταλία, τέσσερις ώρες πριν από το λιμάνι. Μια διαδρομή εννέα ωρών στο σύνολο», λέει η κ. Γκούντλι στην «Κ». «Βγήκαμε στην Ηγουμενίτσα. Οσοι ήθελαν να φτάσουν Πάτρα να κόψουν τον λαιμό τους. Η τηλεφωνική εξυπηρέτηση έμαθε από εμάς στο τηλέφωνο πως δεν θα πιάσει Πάτρα το καράβι, το ίδιο και ο υπάλληλος που μας πήγε στην καμπίνα. Μπάχαλο». Το επόμενο διάστημα κύλησε τόσο ωραία, που ξέχασαν την ταλαιπωρία της άφιξης στην Ελλάδα. Το θυμήθηκαν όταν στις αρχές Αυγούστου έλαβαν εκ νέου μήνυμα από την εταιρεία, που τροποποιούσε και πάλι το δρομολόγιο της επιστροφής. Αντί το πλοίο να αναχωρήσει για Ανκόνα από την Πάτρα, όπως ήταν προγραμματισμένο, θα αναχωρούσε από την Ηγουμενίτσα. Το ζευγάρι δεν έχει κάνει αποδοχή της αποζημίωσης που του έχει προσφερθεί, ενώ έχει επικοινωνήσει και με δικηγόρο.
Οταν οι βρύσες βγάζουν σταγόνες
Οι πρώτες διακοπές με παιδί είναι πάντα μια περιπέτεια, αλλά καμιά φορά για αναπάντεχους λόγους. Για τη Βάλια Δημητρακοπούλου και την οικογένειά της οι διακοπές στον Αρτεμώνα της Σίφνου στις αρχές Αυγούστου είχαν την επιπλέον δυσκολία της έλλειψης τρεχούμενου νερού. «Χωρίς υπερβολή, αν έβαζες το χέρι σου κάτω από τη βρύση πολύ συχνά δεν έβγαινε σταγόνα ή έτρεχε τόσο λίγο που δεν μπορούσες ούτε να πλύνεις τα πιάτα. Αν ήσουν τυχερός, μία – δύο φορές μπορεί να είχε αρκετό νερό ώστε να κάνεις ένα ολοκληρωμένο ντους», λέει στην «Κ». «Υπήρχαν μέρες που δεν μπορούσα να ξεπλύνω το μπιμπερό του μωρού για να του φτιάξω γάλα ή να το ξεπλύνω από τα αλάτια από τη θάλασσα». Η φετινή ήταν η 25η χρονιά που η Βάλια έκανε διακοπές στη Σίφνο. Είναι ο τόπος της. Το πρόβλημα με το νερό το έζησε και το προηγούμενο καλοκαίρι. «Ισως πέρυσι να μη με ένοιαζε τόσο πολύ γιατί ήμουν μόνη μου. Είχαμε δεχτεί το σήκωμα των ώμων, ότι δεν περιμέναμε τόσο κόσμο, ότι δεν έβρεξε αρκετά. Τους αφήσαμε ένα χρόνο όμως. Δεν είναι λίγο ένας χρόνος. Είναι αρκετός ώστε να γεμίσει ένα νησί από εκατοντάδες Airbnb που ένας Θεός ξέρει πώς λειτουργούν αυτές τις μέρες. Δηλαδή, τι; Θα πει ο ιδιοκτήτης στον Γάλλο τουρίστα να κάνει ντους μετά τις 11 το βράδυ;». Ο αντιδήμαρχος Σίφνου Γιώργος Γεωργούλης είπε στην «Κ» ότι τα προβλήματα ήταν φέτος περιορισμένα και εστιάζονταν στις ώρες αιχμής και κυρίως στα καταλύματα που οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν προβλέψει να αποθηκεύουν νερό σε στέρνες.
Τα ρεκόρ έφεραν και λίμιτ-απ στις τιμές
25,4% ήταν αυξημένες οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε σύγκριση με πέρυσι (ΕΛΣΤΑΤ)
62,3% ήταν αυξημένες οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων σε σύγκριση με πέρυσι (ΕΛΣΤΑΤ)
20% ήταν αυξημένες οι τιμές στα ξενοδοχεία (ΕΛΣΤΑΤ)
4,6% έχουν αυξηθεί οι τιμές στην εστίαση (ΕΛΣΤΑΤ)
66% των καταναλωτών είχε στόχο να μειώσει τις ημέρες των διακοπών (Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών)