Ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων κ. Άδωνις Γεωργιάδης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Νίκος Παπαθανάσης και ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος παρουσίασαν σε συνέντευξη τύπου σήμερα τη νέα πλατφόρμα υποβολής καταγγελιών από τους καταναλωτές kataggelies.mindev.gov.gr και τον νέο κώδικα δεοντολογίας – πρακτικό οδηγό για την αντιμετώπιση του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων.
Οι καταγγελίες από τους καταναλωτές , που θα αφορούν φαινόμενα αισχροκέρδειας, πλασματικές εκπτώσεις, αλλά και άλλες παραβάσεις των επιχειρήσεων σε βάρος των καταναλωτών, θα γίνονται στην πλατφόρμα kataggelies.mindev.gov.gr και αφορούν παραβάσεις εντός Ελλάδας, εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αναφορικά με τις πλασματικές εκπτώσεις, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να καταγγέλλουν, μέσω της πλατφόρμας πλασματικές εκπτώσεις, ειδικά, μάλιστα, καθώς πλέον ισχύει ο «κανόνας των 30 ημερών».
Σύμφωνα με τη διάταξη που περιλαμβάνεται στον νόμο 4933/2022 ως τιμή πριν από την έκπτωση νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερου των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Στην ίδια διάταξη προβλέπεται ότι όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος 10 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Σε περίπτωση παράβασης της παραπάνω διάταξης προβλέπεται πρόστιμο που φτάνει ως και το 4% του συνολικού τζίρου της επιχείρησης.
Η δυνατότητα, που έχουν οι καταναλωτές να υποβάλλουν καταγγελίες διασπάται ουσιαστικά σε περίπου 7 κατηγορίες: Σε καταναλωτικά αγαθά, στις υπηρεσίες, στις τραπεζικές υπηρεσίες, στις ασφαλιστικές και λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών , σε ζητήματα ρύθμισης του ιδιωτικού χρέους και στην προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.
Αναφορικά με τα καταναλωτικά αγαθά, αυτό «σπάει» σε 5 κατηγορίες: στα τρόφιμα (ασφάλεια τροφίμων, αισχροκέρδεια), στα προϊόντα εκτός των τροφίμων, δηλαδή ό,τι δεν είναι τρόφιμο, σε ειδικές κατηγορίες, όπως καλλυντικά, φάρμακα, συμπληρώματα διατροφής, βρεφικές τροφές και ιατρικά βοηθήματα, στα καύσιμα που επίσης υπάρχουν τα ζητήματα της νοθείας και της ελλιποβάρειας. Όπως και στα ζητήματα που αφορούν την ηλεκτρική ενέργεια και το φυσικό αέριο.
Μεταξύ των θεμάτων για τα οποία μπορεί να γίνει καταγγελία είναι επίσης ζητήματα που αφορούν παράβαση κανόνων εμπορίας και διακίνησης, δηλαδή σε θέματα ζύγισης, σε θέματα κακής ερμηνείας πολλές φορές των επιχειρηματιών, για το πως εφαρμόζεται η εμπορική νομοθεσία, όπως και σε θέματα παραπλανητικής πληροφόρησης.
Όπως επίσης η μη τήρηση νόμιμης εμπορικής και νόμιμης εγγύησης, παραπλανητικές διαφημίσεις, οι συμβάσεις από απόσταση και το δικαίωμα υπαναχώρησης σε 14 ημέρες.
Ο καταναλωτής μπορεί να προχωρήσει σε καταγγελία σε περίπτωση επίσης μη παράδοσης προϊόντων, σς περίπτωση στην οποία έχουμε μη ασφαλή προϊόντα, για θέματα αισχροκέρδειας σε μη τρόφιμα, δηλαδή σε είδη που δεν είναι τρόφιμα, και για απομιμητικά προϊόντα, σε παράβαση των κανόνων εμπορίας και διακίνησης.
Μπορεί να υποβάλλει ο καταναλωτής επώνυμη καταγγελία στην πλατφόρμα μέσω ταυτοποίησης με το ΤΑΧΙΣ, επώνυμη καταγγελία χωρίς να χρειάζεται απαραίτητα να γίνει ταυτοποίηση και ανώνυμη καταγγελία.
Συνοπτικά λοιπόν υπάρχουν 7 κατηγορίες παραβάσεων κατά συμφερόντων του καταναλωτή, οι οποίες ελέγχονται και από την πλατφόρμα την παρούσα και θα εμπλουτίζεται αυτό σιγά – σιγά, με 62 είδη διαφορετικά καταγγελιών και δυνατότητα για υποβολή επώνυμων και ανώνυμων καταγγελιών σε 24 διαφορετικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς στη χώρα.
Ενδεικτικά, φορείς ελέγχου οι οποίοι καλύπτονται είναι η ΔΙΜΕΑ, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή με τη Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή., η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, ο Εθνικός Οργανισμός Φαρμάκων, ο ΕΦΕΤ, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, το Υπουργείο Ενέργειας, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η Ειδική Γραμματεία Ιδιωτικού Χρέους, η Τράπεζα της Ελλάδος όπου έχει ρυθμιστικό εποπτικό ρόλο, καθώς και οι 13 Περιφέρειες της χώρας με τις Διευθύνσεις Ανάπτυξης που έχουν τους τοπικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς.
Παρουσίαση-Πλατφόρμα καταγγελιών και Πρακτικός Οδηγός για τις Εκπτώσεις