Νωρίτερα από ποτέ επιχειρεί το υπουργείο Τουρισμού να ξεκινήσει η φετινή καλοκαιρινή περίοδος. Τα επιπλέον 3 δις στον κρατικό κορβανά δημιουργούν συνθήκες αισιοδοξίας στην ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού. Η εφημερίδα «Κυκλαδική» βρέθηκε στη συνάντηση που είχε ο Βασίλης Κικίλιας, η Άντζελα Γκερέκου πρόεδρος του ΕΟΤ, και ο Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού Δημήτρης Φραγκάκης με τους παράγοντες του τουρισμού για την έναρξη της τουριστικής περιόδου τον Μάρτιο.
Του Λάμπρου Δεμερτζή
Τα προβλήματα στην παγκόσμια οικονομία συσσωρεύονται με την ύφεση να είναι προ των πυλών, οι επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία που δεν τελειώνει δεν έχουν ολοκληρωθεί ώστε να δούμε το μέγεθος της οικονομικής καταστροφής που επηρεάζει όλη την Ευρώπη, αλλά και η μεγάλη «δίψα» για ταξίδια που είχαν προκαλέσει έξαρση το φετινό καλοκαίρι, φαίνεται πως δεν θα είναι μεγάλη. Μέσα σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας πρέπει να προσθέσουμε και τις παρενέργειες που προκαλεί η ακρίβεια και ο υψηλός πληθωρισμός. Κυριότερη εξ αυτών είναι ότι οι περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις θα αναγκαστούν εκ των πραγμάτων να αυξήσουν τις τιμές των πακέτων τους. Ακριβότερα θα είναι τα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τα νησιά των Κυκλάδων, ενώ το ράλι ανόδου στο «μαύρο χρυσό» επηρεάζει κάθε αγαθό.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι ο Γρηγόρης Τάσιος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, σημείωσε πως το 2023 θα είναι μία μεταβατική χρονιά για τον ξενοδοχειακό κλάδο, κυρίως λόγω του ενεργειακού κόστους. «Φαίνεται με χαρτί και μολύβι, ότι δεν θα έχουμε λειτουργικό κέρδος» δήλωσε χαρακτηριστικά υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι ήταν πολύ σημαντικό το ότι υπήρξε ψήφος εμπιστοσύνης από τους τουρίστες, όχι μόνο του οδικού τουρισμού, που παραδοσιακά ολοκληρώνεται σε 100 μέρες σεζόν, αλλά και με αγορές όπως η Αγγλία και η Γερμανία, οι οποίες ιδιαίτερα στα άκρα της σεζόν, Σεπτέμβριο και Οκτώβριο, κινήθηκαν ανοδικά.
Πηγές, ωστόσο, από το υπουργείο Τουρισμού προβλέπουν πως παρά τα προβλήματα που θα εξακολουθήσουν να παραμένουν (πόλεμος στην Ουκρανία, ενεργειακό κόστος, πληθωρισμός), πάμε φέτος για μια “δυνατή τουριστική σεζόν”, συμπληρώνοντας πως έχουμε από τώρα θετικό πρόσημο στις προκρατήσεις (ειδικά από τη Μεγάλη Βρετανία) και αισιόδοξα μηνύματα από όλες τις σημαντικές για τις αφίξεις και τα έσοδα αγορές (Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Ισραήλ, Καναδάς, Αυστραλία).
“Βάζουμε τις τελευταίες πινελιές για φέτος. Το Μάρτιο θα είμαστε ανοικτοί και θα δουλεύουμε” έλεγαν χαρακτηριστικά στελέχη του υπουργείου Τουρισμού, τονίζοντας πως η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί ήδη γεγονός.
Οι τουριστικές εισπράξεις το 2022 αναμένεται τελικά να κλείσουν κοντά στα 18 δισ. ευρώ (σημειώνεται πως τα έσοδα που έφερε ο τουρισμός πριν το ξέσπασμα της πανδημίας είχαν φτάσει τα 18,2 δισ. με περισσότερες από τριάντα εκατομμύρια αφίξεις). Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε το ΙΝΣΕΤΕ, καταγράφηκαν 20,8 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, ξεπερνώντας οριακά τα επίπεδα του 2019, παρουσιάζοντας μικρή αύξηση κατά 0,8%.
Στο σκέλος των εσόδων, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το δεκάμηνο, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 2,6% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 17,115 δισ. €.
Αισιοδοξία Κικίλια
Σε κλίμα αισιοδοξίας το υπουργείο Τουρισμού θεωρεί εφικτό το άνοιγμα της τουριστικής περιόδου τον Μάρτιο, ενώ σύμφωνα με τον υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια, συνεχίζονται οι προσπάθειες για 12μηνο τουρισμό. Καθοριστική είναι η συμβολή του προγράμματος Τουρισμός για Όλους και η νέα κλήρωση για 125.000 άυλες ψηφιακές κάρτες αναμένεται στα τέλη Ιανουαρίου.
Οπως δήλωσε ο υπουργός Τουρισμού στην Κυκλαδική: Οι πρωταθλητές της χρονιάς βγαίνουν τον Γενάρη και εμείς ετοιμαζόμαστε μαζί με τον ΕΟΤ, το υπουργείο τουρισμού για ακόμα μια πολύ σημαντική χρονιά που περιμένουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα για τον ελληνικό τουρισμό. Θέλω να ευχαριστήσω την πρόεδρο του ΕΟΤ την Άντζελα Γκερέκου και τον γενικό γραμματέα τον Δημήτρη Φραγκάκη, όπως και όλους τους εργαζόμενους στον ΕΟΤ για την εξαιρετική προσπάθεια του 2022 που υπήρξαν πολύ αντίξοες συνθήκες. Έφερε ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα για τον ελληνικό τουρισμό 3 δισεκατομμύρια ευρώ πάνω από αυτά τα οποία είχαν προϋπολογιστεί. Πολύ σημαντική στήριξη για την κοινωνία για την οικονομία και για την μέση ελληνική οικογένεια. Για το 2023 προγραμματίζουμε χειμερινό τουρισμό. Είμαστε σε διαρκεί καμπάνια, με ρωτούν πότε θα ξεκινήσουμε την δουλειά για το 2023. Μα δεν σταματήσαμε καθόλου από το 2022 στο 2023 στα city breaks και σε άλλες πόλης εκτός από την Αθήνα και την Θεσσαλονίκη και φυσικά το καλοκαιρινό μας προϊόν το οποίο θα λανσάρουμε την 1η Μαρτίου καθότι όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει δεν σταματάει η τουριστική περίοδος και η θερινή περίοδος θα ξεκινήσει τον Μάρτη για Αθήνα Θεσσαλονίκη, τα νησιά μας και τους ποιοτικούς προορισμούς.
Στο κάδρο οι Αμερικανοί τουρίστες
Ήδη από τις αρχές Μαρτίου αναμένεται να ξεκινήσουν οι πρώτες απευθείας πτήσεις από και προς την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που συνδέουν τη χώρα Με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνονται τα δρομολόγια της Delta Airlines που συνέδεαν την Αθήνα με τη Νέα Υόρκη, για να επανεκκινήσουν μέσα στον Μάρτιο, όταν και θα ξεκινήσουν εκ νέου οι πτήσεις των American Airlines και United, με την Emirates να συνδέει σταθερά την Ελλάδα με την άλλη άκρη του Ατλαντικού καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Στην ίδια λογική, αναμένεται να επανεκκινήσουν οι πτήσεις της Air Transat, η οποία θα συνδέει την Ελλάδα με τον Καναδά, αρχής γενομένης από την προσεχή άνοιξη.
Η κυρία Γκερέκου αφού ευχήθηκε καλή τουριστική χρονιά σε όλους, δήλωσε: Είμαστε ευτυχείς που σήμερα ο υπουργός είναι εδώ στον ΕΟΤ και επιβεβαιώσαμε ακόμη μια φορά ότι η συνεργασία, ο συντονισμός και οι συνέπειες, η συλλογική προσπάθεια απέδωσε όλα αυτά που ανέφερε και ο υπουργός. Συνεργαζόμαστε συλλογικά, είμαστε πολύ ευχαριστημένοι για όπως πήγε η προηγούμενη χρονιά, δεν επαναπαυόμαστε βεβαίως και συνεχίζουμε για την νέα χρονιά με αισιοδοξία. Θέλω Να συμπληρώσω επίσης ότι με πολύ χαρά ακόμη μια φορά άκουσα από τον υπουργό να λέει ότι η ενδυνάμωση του ΕΟΤ είναι από τους βασικούς του στόχους και της κυβέρνησης βεβαίως. Ξέρετε πολύ καλά η εθνική πύλη προβολής την χώρας μας ενδυναμώθηκε αυτά τα 3,5 τελευταία χρόνια και συνεχίζει να ενδυναμώνεται.
Ελλάδα 365
Μέσα στην άνοιξη αναμένεται να ξεκινήσει και η καμπάνια του υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ για την προβολή του «ελληνικού καλοκαιριού». Αυτή την περίοδο, στον «αέρα» εξακολουθούν να βρίσκονται οι καμπάνιες που έχει αναπτύξει ο ΕΟΤ για την προώθηση της Ελλάδας ως προορισμού city break και ως προορισμού χειμερινού τουρισμού.
Σύμφωνα με τον κ. Φραγκάκη: “Για τον ΕΟΤ η Ελλάδα είναι ένας τουριστικός προορισμός 12 μηνών και αυτή είναι και η νέα στρατηγική του υπουργού Βασίλη Κικίλια και του υπουργείου τουρισμού συνολικά. Αυτήν ακριβώς υλοποιούμε κάνοντας καμπάνιες όλο τον χρόνο στο εξωτερικό και για τον χειμερινό τουρισμό και για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και φυσικά για το καλοκαιρινό μας προϊόν που είναι η ναυαρχίδα μας έτσι κι αλλιώς. Το 2023 θα μας βρει ακόμα πιο δυνατούς ως τουριστικό προϊόν και ο ΕΟΤ, ήδη εδώ και μήνες έχει προετοιμάσει και την στρατηγική του και την καμπάνια προβολής του, προκειμένου συστηματικά να είμαστε στον αέρα. Θέλω επίσης να αναφερθώ στην συνεργασία που έχει ο ΕΟΤ με την καθοδήγηση του υπουργείου τουρισμού, με τις αεροπορικές εταιρίες και τους tour operators του εξωτερικού, ήδη υλοποιούμε την εξαγγελία του πρωθυπουργού του κυρίου Μητσοτάκη στην Θεσσαλονίκη για συνεργασία και κίνητρα με τις αεροπορικές εταιρίες. Συνεχίζουμε αυτή την προσπάθεια η οποία φέρνει ήδη αποτελέσματα και στο κομμάτι της επιμήκυνσης της σεζόν και φυσικά της αύξησης των αφίξεων και των εσόδων για την ελληνική κοινονία και οικονομία”.