Εισήγηση για το master plan του λιμανιού της Ερμούπολης – Πως φτάσαμε ως εδώ
Γράφει η Κανδιώ Μαραγκού
Πρόεδρος Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σύρου
Το λιμάνι της Ερμούπολης, ως λιμάνι εθνικής σημασίας, πρέπει να διαθέτει Master Plan, το οποίο βάσει πρόσφατης νομοθεσίας πρέπει να συνταχθεί μέχρι τις 31-12-2023.
Αν ένα λιμάνι εθνικής σημασίας δεν διαθέτει master plan, δεν μπορεί να κάνει κανένα έργο εντός αυτού και βέβαια δεν μπορεί να κάνει κανένα έργο μη σύμφωνο με το master plan.
Σύντομη αναδρομή για το πως φθάσαμε μέχρι εδώ:
α) Ο λειτουργικός σχεδιασμός του λιμένα της Ερμούπολης ξεκίνησε το 2008 περίπου, μετά από σχετικό διαγωνισμό που έκανε η τότε Περιφέρεια, προφανώς κατόπιν αιτήματος του ΛΤ. Στο διαγωνισμό αυτό συμμετείχαν σοβαρά μελετητικά γραφεία, προκρίθηκαν 3 προτάσεις ως καλύτερες και, μετά από διαβουλεύσεις χρόνων (οι παλιοί θυμούνται) εν τέλει επελέγη ως καλύτερη, σωστότερη, αρτιότερη η πρόταση της ΑΔΚ, που είναι αυτή που έχετε σήμερα μπροστά σας.
β) Ακολούθως το ΛΤ με την ΑΔΚ το 2015 προχώρησε σε εκπόνηση των σχετικών μελετών χωροταξίας κλπ αλλά και σε ΣΜΠΕ και το 2017 η τότε διοίκηση του ΛΤ ενέκρινε το σχέδιο του Master Plan που έχετε μπροστά σας. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε, πολύ σωστά, ένα σύγχρονο λιμάνι, με τουλάχιστον 5- 6 θέσεις πρόσδεσης.
γ) Η ΕΣΑΛ το 2018, σε συνεδρίασή της, δεν ενέκρινε το σχέδιο αυτό, διότι, επειδή ο νέος λιμένας ακτοπλοϊας επέφερε μικρές αλλαγές στο θαλάσσιο χώρο της μαρίνας, το Υπουργείο Τουρισμού ζήτησε να γίνει προηγουμένως επαναχωροθέτηση της μαρίνας.
δ) Η τότε διοίκηση, για δικούς της λόγους, επέλεξε αντί να επαναχωροθετήσει τη μαρίνα, όπως υπέδειξε η ΕΣΑΛ, να τροποποιήσει το master plan, μικραίνοντας το νέο λιμάνι σε 2-3 θέσεις, έτσι ώστε να μην επηρεάζεται ο θαλάσσιος χώρος της μαρίνας.
Κατά την άποψή μου αυτή η απόφαση ήταν μία ΕΝΤΕΛΩΣ ΛΑΘΟΣ ΑΠΟΦΑΣΗ. Είναι αδιανόητο να μιλάμε για ένα σύγχρονο λιμάνι με μόλις 2-3 θέσεις. Η τότε διοίκηση προφανώς και παρασύρθηκε από την ανυπομονησία της να έχει master plan, όπως – όπως, αδιαφορώντας για τις συνέπειες που θα είχε στο μέλλον ένα τέτοιο «κουτσούρεμα» του νέου λιμένα και βέβαια για τις τεράστιες καθυστερήσεις για τη διόρθωση αυτού του κουτσουρεμένου master plan και εν τέλει την μελέτη του σωστού νέου λιμένα (πάνω από 10 χρόνια).
Κι ερχόμαστε στον Οκτώβρη 2019, που μόλις είχαμε αναλάβει τη διοίκηση του ΛΤ και η έγκριση αυτού του κουτσουρεμένου master plan ήταν προ των πυλών και είχε μπει μάλιστα ως θέμα ημερήσιας διάταξης σε 2 συνεδριάσεις της ΕΣΑΛ.
Τότε, ως νέα δημοτική αρχή, αποφασίσαμε να κάνουμε τα πράγματα σωστά. Δεν μας ενδιάφερε να λέμε ότι έχουμε εγκεκριμένο master plan, όταν αυτό ήταν κουτσουρεμένο. Θέλαμε ένα σωστό master plan, όπως είχε σχεδιαστεί από την αρχή.
Αποφασίσαμε να «παλέψουμε» με τα Υπουργεία, να ξεπεράσουμε τα όποια εμπόδια και να μας επιτραπεί ως Σύρος να σχεδιάσουμε ένα σύγχρονο λιμάνι για τα επόμενα 50 χρόνια, που όταν θα κατασκευαστεί (είναι εφικτό στα επόμενα 7-8 χρόνια) θα παραμένει σύγχρονο. Ένα νέο λιμάνι με τουλάχιστον 6-7 θέσεις πρόσδεσης και όχι κουτσουρεμένο με 3 θέσεις.
ε) Προχωρήσαμε, λοιπόν, σύμφωνα με όσα υπέδειξε η ΕΣΑΛ το 2018. Δηλαδή
Πρώτον: Στην επαναχωροθέτηση της μαρίνας, με την οποία πετύχαμε και άλλους στόχους, πέραν του ξεμπλοκαρίσματος του master plan, δηλαδή: α) την ενσωμάτωση όλων των αυθαίρετων κατασκευών που υπήρχαν σ’ αυτήν και β) τη λειτουργική βελτίωσή της. Και στην εκπόνηση της ΜΠΕ της επαναχωροθέτησης, για το κόστος της οποίας έχουμε λάβει σχετική χρηματοδότηση από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ
Ενημερωτικά, σας αναφέρω ότι σε λίγες μέρες θα υπογράψουμε και τη σύμβαση για την εκπόνηση των μελετών του έργου της μεταφοράς του λιμένα, ύψους 1.000.000 περίπου, επίσης χρηματοδοτούμενη από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ
Και Δεύτερον: Ερχόμαστε με σχετικό συμπληρωματικό τεύχος επί του master plan και μειώνουμε και το συντελεστή δόμησης στη ζώνη του νέου λιμένα ακτοπλοίας, από 0,15 σε 0,075, όπως είχε ζητήσει το Υπουργείο Πολιτισμού μέσω της ΕΣΑΛ.
Μετά από αυτά, το master plan μπορεί να περάσει από ΕΣΑΛ, είτε στην επόμενη συνεδρίαση είτε σε μία έκτακτη νωρίτερα.
Κλείνοντας, θα ήθελα να πώ ότι, σήμερα, εκ του αποτελέσματος, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η δημοτική αρχή και το ΛΤ από το 2019 έβαλε στόχους και προγραμματισμό για το λιμάνι της Ερμούπολης.
Δουλέψαμε μεθοδικά και ευχαριστώ ιδιαιτέρως την Τεχνική Υπηρεσία του ΛΤ και του Δήμου, που βοήθησαν όλον αυτόν τον καιρό.
Τολμήσαμε να ζητήσουμε μία τεράστια χρηματοδότηση μελετών για το έργο του νέου λιμένα ακτοπλοΐας. Και ΝΑΙ σε λίγους μήνες θα έχουμε στα χέρια μας τη μελέτη αυτή. Προσοχή, ενός σύγχρονου λιμένα, όχι ενός κουτσουρεμένου.
Κι όλα αυτά τα αποφασίσαμε τους πρώτους μόλις μήνες της θητείας μας, ώστε να καταφέρουμε σήμερα αυτός ο σχεδιασμός να είναι ώριμος από όλες τις απόψεις.
Αν μη τι άλλο, αυτό δείχνει τη σοβαρότητα, νηφαλιότητα και υπεύθυνη στάση μας απέναντι στη Συριανή Κοινωνία. Ούτε σχετική εμπειρία είχαμε, ούτε εγώ προσωπικά, ούτε η δημοτική αρχή. Είχαμε όμως και έχουμε λογική και μας ενδιαφέρει η ουσία του θέματος, όχι το φαίνεσθαι.