Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος- Ξεκινά η μεγάλη επέκτασή του
Με την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο κλειδώνει και η επέκταση των υποδομών του Ελ.Βενιζέλος σε τρεις διακριτές φάσεις από φέτος και μέχρι το 2050. Αυτό προκύπτει από το Ενημερωτικό Δελτίο που συνόδευει την διάθεση των μετοχών του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο της Αθήνας.
Στο Master Plan των επεκτάσεων όπως παρουσιάζεται από το συνοδευτικό υλικό της εισαγωγής του ΔΑΑ φαίνεται πως αυτές οι τρεις φάσεις των επεκτάσεων θα φτάσουν το αεροδρόμιο μέχρι τους 50 εκατ. επιβάτες. Οι δύο πρώτες φάσεις των επεκτάσεων αφορούν την μεγέθυνση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας και θα έχουν κόστος 1,3 δισ. ευρώ (με τιμές 2022).
Η τρίτη φάση θα είναι το αποφασιστικό βήμα ώστε το αεροδρόμιο να αποκτήσει ένα δεύτερο τέρμιναλ εκεί που σήμερα είναι ο χώρος στάθμευσης μακράς διάρκειας. Το κόστος του δεν έχει διευκρινιστεί ακόμα και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΑ θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2045 δίνοντας στο αεροδρόμιο τη δυνατότητα να εξυπηρετεί μέχρι και 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Η πρώτη φάση της επέκτασης
Η πρώτη φάση της επέκτασης των υποδομών του αεροδρομίου (με κωδικό 33ΜΑΡ) είναι όχι απλά προ των πυλών αλλά σε εξέλιξη καθώς έχει ξεπεραστεί η μάξιμουμ ικανότητα του αεροδρομίου (είναι 26 εκατ. επιβάτες και το 2023 εξυπηρετήθηκαν 28 εκατ. επιβάτες). Όπως σημειώνεται στο κείμενο, τα έργα της επέκτασης θα ξεκινήσουν είτε φέτος στο τέλος του έτους, είτε στις αρχές του 2025. και να ολοκληρωθούν το 2028. Αυτό σημαίνει ότι πολύ σύντομα θα δούμε την προκήρυξη του διαγωνισμού από τον ΔΑΑ. Η ολοκλήρωση των έργων τοποθετείται το 2028, δηλαδή σε περίπου 4 χρόνια από σήμερα και στόχο θα έχει να καλύψει επιβατική κίνηση μέχρι και 33 εκατ. επιβατών ετησίως.
Το κόστος της πρώτης επέκτασης που αφορά το υφιστάμενο τέρμιναλ σύμφωνα πάντα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΑ είναι 650 εκατ. ευρώ. Μέχρι το 2025 θα έχει αποδοθεί το 25% της επένδυσης, άλλο ένα 30% το 2026, επιπλέον 25% το 2027 και το υπόλοιπο 20% το 2028. Θα πρόκειται για ακόμα ένα πεδίο διεκδίκησης για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας καθώς θα αφορά σε ένα πολύ μεγάλο συμβόλαιο και μάλιστα με ορίζοντα ολοκλήρωσης περίπου τα τρία χρόνια.
Πιο αναλυτικά η πρώτη φάση των επεκτάσεων των υποδομών του ΔΑΑ περιλαμβάνει 4 διαφορετικές δράσεις:
1.Την επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, που θα αποτελείται κυρίως από νέες θέσεις εξυπηρέτησης επιβατών και αίθουσες επιβίβασης επιβατών με λεωφορεία, επέκταση του χώρου check-in συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρόσοψης του τερματικού σταθμού, μιας νέας αίθουσας διαλογής αποσκευών που συνοδεύεται από επέκταση η περιοχή ανάκτησης, νέους χώρους για εμπορικά καταστήματα και χώρους γραφείων.
2.Την ανάπτυξη μιας νέας έκτασης στάθμευσης 32 αεροσκαφών με σχετικούς τροχόδρομους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης (φυσούνες) και ένας σταθμός εξυπηρέτησης αεροσκαφών (ramp services),
3.Ένα νέο VIP τέρμιναλ.
4.Επέκταση του εδάφους και του κυκλοφοριακού συστήματος, καθώς και κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.
Η πρώτη φάση των επεκτάσεων είχε μπει σε τροχιά υλοποίησης από το 2018 αλλά “πάγωσε” το 2020 λόγω του covid-19. Ωστόσο η ταχεία ανάκαμψης της κίνησης του ΔΑΑ, ειδικότερα το 2022 και το 2023 επανέφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για την πρώτη μεγάλη επέκταση των υποδομών του αεροδρομίου. Το 95% που είναι το στατιστικό που σημαίνει την ενεργοποίηση των επεκτάσεων στα αεροδρόμιο διεθνώς “πιάστηκε” τον Απρίλιο του 2023. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ενεργοποίηση των έργων είναι η έγκριση από την ΥΠΑ.
Όπως καταγράφεται στο Ενημερωτικό Δελτίο μετά από διαβουλεύσεις με τους συμβούλους του αεροδρομίου η εφαρμογή του Master Plan για την πρώτη επέκταση θα απαιτήσει πέντε με έξι χρόνια από την δημοσίευση του Ενημερωτικού Δελτίου και ως εκ τούτου, η Εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με την ΥΠΑ για να συμφωνηθεί μια εκτεταμένη περίοδος εφαρμογής.
Η δεύτερη φάση της επέκτασης
Η δεύτερη φάση της επέκτασης των υποδομών του αεροδρομίου της Αθήνας (με κωδικό 40ΜΑΡ) ίσως είναι πιο κοντά από όσο πιστεύουμε. Αυτό καθώς η ενεργοποίηση της δεύτερης φάσης θα ξεκινήσει την επόμενη από τη χρονιά που το Ελ.Βενιζέλος θα καταγράψει 31,35 εκατ. επιβάτες. Αν έχουμε μια μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 5% στην επιβατική κίνηση τότε αυτό το στατιστικό μπορεί να καλυφθεί μέχρι το 2027.
Με τη δεύτερη φάση της επέκτασης το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος της Αθήνας θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 40 εκατ. επιβάτες ετησίως. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του Ενημερωτικού Δελτίου, το κόστος αυτής της επένδυσης ξεπερνά τα 700 εκατ. ευρώ (σε τιμές 2022). Στόχος είναι τα έργα να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας αλλά είναι πολύ πιθανό αν η ανάπτυξη του ΔΑΑ συνεχιστεί θετικά η επένδυση να έρθει χρονικά πιο μπροστά. Μην ξεχνάμε πως οι επεκτάσεις των αεροδρομίων δεν γίνονται μόνο βάσει των επιχειρηματικών τους σχεδίων αλλά και βάσει των διεθνών κανονισμών της ΙΑΤΑ.
Σε αυτή τη δεύτερη φάση των επεκτάσεων θα έχουμε μια νέα μεγέθυνση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού. με την κατασκευή περιπτέρων εξυπηρέτησης επιβατών, την επέκταση των χώρων εστίασης και λιανικής πώλησης, την κατασκευή της νέας επέκτασης στάθμευσης αεροσκαφών, τροχοδρόμων και διαδρόμων τροχοδρόμησης, χώρους εξοπλισμού υποστήριξης εδάφους, νέες γέφυρες εξυπηρέτησης επιβατών (φυσούνες) και μια νέα γέφυρα τροχοδρόμησης αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο.
Με την ολοκλήρωση των δύο επεκτάσεων ο τερματικός σταθμός του “Ελευθέριος Βενιζέλος” θα είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη (ως μοναδικό τέρμιναλ) και θα έχει φτάσει στο απόγειο των δυνατοτήτων του.
Το νέο τέρμιναλ
Η τρίτη φάση των επεκτάσεων των υποδομών του ΔΑΑ (με κωδικό 50ΜΑΡ) θα έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός νέου τέρμιναλ απέναντι από το υφιστάμενο. Όπως σημειώνεται στο Ενημερωτικό Δελτίο για να ενεργοποιηθεί θα πρέπει το αεροδρόμιο να φτάσει σε επιβατική κίνηση τους 36 εκατ. επιβάτες και να διαφαίνεται πως ο αριθμός θα ανέβει στους 38 εκατ. σε διάστημα δύο ετών. Με το νέο τέρμιναλ το αεροδρόμιο της Αθήνας θα μπορεί να εξυπηρετεί μέχρι και 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.
Το χρονοδιάγραμμα αυτής της νέας υποδομής έχει εκτιμηθεί ότι μπορεί να έχει συντελεστεί μέχρι το 2045 αλλά προς το παρόν δεν υπάρχει κάποια κοστολόγηση. Αυτή η τρίτη φάση θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση της ανάπτυξης του νέου σταθμού στάθμευσης αεροσκαφών, νέων τροχοδρόμων και νέοι διάδρομοι τροχοδρόμησης, μια νέα γέφυρα τροχοδρόμησης αεροσκαφών πάνω από τον αυτοκινητόδρομο, νέων προσβάσεων και κυκλοφοριακών δρόμων, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ.
Σε κάθε περίπτωση το Master Plan του ΔΑΑ έχει σχεδιαστεί για να επιτρέπει κάποια ευελιξία για την προσαρμογή των αλλαγών στο στην επιβατική κίνηση και μπορεί να αναθεωρηθεί ή να τροποποιηθεί εάν είναι απαραίτητο, προκειμένου να ανταποκριθεί σε διαφορετικά μοτίβα κυκλοφορίας και λειτουργικές απαιτήσεις. Όπως αναφέρεται στο Ενημερωτικό Δελτίο “η εταιρεία θα αξιολογήσει τα μέτρα κατά τη διάρκεια των φάσεων σχεδιασμού και κατασκευής για να ελαχιστοποιήσει τις επιπτώσεις των έργων στις λειτουργίες του αεροδρομίου”.
Αναφορικά με την χρηματοδότηση αναφέρεται πως οι προγραμματισμένες επενδύσεις στο πλαίσιο του Master Plan αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από πρόσθετο χρέος από τις τράπεζες με ανταγωνιστικά επιτόκια, και θα συνιστά «Προκαθορισμένο Χρέος».
ypodomes.gr