Άγονες γραμμές: Επιχείρηση λύσης του προβλήματος με 12πλασιασμό του χρόνου συμβάσεων
Η κυβέρνηση αποφάσισε να αυξήσει τη διάρκεια των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για τις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές από ένα σε δώδεκα χρόνια, προκειμένου να διευκολυνθεί ο μακροχρόνιος χρηματοδοτικός σχεδιασμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών και να αποφευχθούν αυξήσεις στα εισιτήρια.
Η απόφαση αυτή εντάσσεται σε ένα συνολικό σχέδιο στήριξης του κλάδου, που αντιμετωπίζει αυξημένο κόστος λόγω των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών (όπως οι SECA και Fuel EU) και της ανάγκης για “πράσινη μετάβαση”. Το επιπλέον κόστος σχετίζεται κυρίως με την προμήθεια ακριβότερων καυσίμων και την εφαρμογή μέτρων για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, με το συνολικό κόστος εκσυγχρονισμού του στόλου να εκτιμάται άνω των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου, συζητήθηκαν μέτρα όπως:
- Εύρεση πρόσθετων χρηματοδοτικών πόρων (ευρωπαϊκών και εθνικών).
- Χρήση των εσόδων από τα δικαιώματα εκπομπών άνθρακα (ETS) για τη μείωση του κόστους.
- Παρεμβάσεις στις τιμές καυσίμων για περιορισμό του κόστους στην πηγή.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες δηλώνουν απροθυμία για αυξήσεις, φοβούμενες μείωση της ζήτησης και απώλεια εσόδων. Σύμφωνα με μελέτες, η αύξηση του κόστους θα μπορούσε να μειώσει την επιβατική κίνηση κατά 10,4% μέχρι το 2031, αν δεν βρεθούν λύσεις. Ωστόσο, ήδη ορισμένες εταιρείες έχουν προχωρήσει σε ανακοινώσεις αυξήσεων.
Οι επόμενες εβδομάδες θα είναι κρίσιμες, καθώς θα συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, με στόχο να εξευρεθούν βιώσιμες λύσεις για τη διατήρηση των τιμών εισιτηρίων σε προσιτά επίπεδα.