Αλεξάνδρα Παπακώστα, Υπεύθυνη Συμβουλευτικού Κέντρου «Μαζί για το Παιδί»: Σημαντική δράση για τους γονείς των Κυκλάδων
Η εφηβεία είναι μια περίοδος έντονων σωματικών και συναισθηματικών αλλαγών, όπου το παιδί μεταβαίνει σταδιακά από την παιδική στην ενήλικη ζωή. Η υπεύθυνη του συμβουλευτικού Κέντρου «Μαζί για το Παιδί» Αλεξάνδρα Παπακώστα, μας μιλά σχετικά με τα δωρεάν διαδικτυακά ψυχοεκπαιδευτικά σεμινάρια για γονείς που ζουν στις Κυκλάδες. Σκοπός είναι η κατανόηση του εφήβου και η ενδυνάμωση του γονεϊκού ρόλου, μέσα από τη γεφύρωση των διαφορών που προκύπτουν επιτυγχάνοντας πιο αποτελεσματικούς τρόπους επικοινωνίας μεταξύ γονιών και παιδιών.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτηση με αυτά τα ψυχοεκπαιδευτικά σεμινάρια που πραγματοποιείτε σε μια εποχή που όλοι νομίζω πια οι πολίτες αισθάνονται ότι τα έχουμε περισσότερο ανάγκη από ποτέ. Ισως μετά την πανδημία και το “κλείσιμο” πιθανόν θα διαπιστώνετε και εσείς ότι χρειαζόμαστε μια βοήθεια.
Υπάρχει μία αίσθηση ότι ο κόσμος είναι λίγο πιο “ανοιχτός” αυτή τη στιγμή. Όλοι χρειάζονται λίγη βοήθεια. Η πανδημία ανέδειξε διάφορες καταστάσεις που μπορεί και να προυπήρχαν. Τα ψυχοεκπαιδευτικά προγράμματα είναι κάτι το οποίο κάναμε και προ πανδημίας και με μεγαλύτερη συχνότητα μπορώ να πω. Εχουν πάρα πολύ μεγάλη απήχηση και τα προτιμά γενικά ο κόσμος ο οποίος παίρνει μια πληροφορία, παίρνει οργανωμένες πληροφορίες γύρω από ένα θέμα που μπορεί να τον ενδιαφέρει και να τον αφορά. Υπάρχει βέβαια και έξω οργανωμένη πληροφορία, και εάν κάποιος έχει τη διάθεση να ψάξει μπορεί να τη βρεί. Αλλά σε αυτά τα σεμινάρια έχεις έναν ειδικό απέναντί σου τον οποίον μπορείς να τον ρωτήσεις ό,τι θέλεις.
Τα προγράμματα είναι δωρεάν διαδικτυακά και για τα παιδιά και για τους γονείς, για τους εκπαιδευτικούς, για όλους θα έλεγα και νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι μπορεί και στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα οποιοσδήποτε να τα παρακολουθήσει. Σωστά;
Βέβαια όλα τα προγράμματα, όλες οι δράσεις είναι δωρεάν. Η υπηρεσία για την οποία συζητάμε σήμερα είναι η γραμμή 11525 και το συμβουλευτικό κέντρο της Ενωσης Μαζί Για το Παιδί μέσω του οποίου υλοποιούνται όλα αυτά τα ψυχοεκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία γίνονται σε συγκεκριμένες περιοχές.
Τα σεμινάρια αυτά πραγματοποιούνται με τη χορηγία των Ελληνικών Καλωδίων. Τα συγκεκριμένα αφορούν το διάβασμα και τον ρόλο, την εμπλοκή των γονέων και την εφηβεία. Να μιλήσουμε λίγο για την εφηβεία και να πω το εξής: Είναι μια ιδιαίτερη περίοδος, μεταβατική. Ενα παιδί, ένας έφηβος περνά από την παιδική στην ενήλικη ζωή και αυτό ενέχει αλλαγές σε πολλά επίπεδα. Σωματικά, ψυχικά, κοινωνικά. Περνάει σε μια φάση ανεξαρτητοποίησης από το οικογενειακό περιβάλλον και προσπαθεί να αφομοιωθεί κάπως από τους συνομηλίκους του. Ωστόσο, αυτή η περίοδος φέρνει αρκετές αναταραχές για έναν έφηβο που προσπαθεί να ανακαλύψει τον εαυτό του, τη σεξουαλικότητά του, την προσωπικότητά του. Ολα αυτά φέρνουν αλλαγές και στη σχέση με τους γονείς. Διότι η εφηβεία δεν αφορά μόνον τον έφηβο αλλά και τους γονείς. Το οικογενειακό του πλαίσιο. Και πολλές φορές αυτές οι αλλαγές φέρνουν τις δυσκολίες στην επιφάνεια. Δυσκολίες στην επικοινωνία και στη συνεργασία τις οποίες συχνά οι γονείς “φέρουν βαρέως”. Ενα παιδί στην εφηβεία μπορεί να μη θέλει να μοιράζεται πολλά πράγματα και ο γονέας αγωνιά. Και είναι λογική αυτή η αγωνία διότι μέχρι πρότινος είχε περισσότερο τον έλεγχο στη ζωή του παιδιού του.
Αισθάνεται ότι χάνει το έδαφος κάτω απ΄τα πόδια του, ο γονέας…
Ακριβώς, αλλάζει τώρα πολύ η δυναμική και για τις δύο πλευρές. Έχει νόημα λιγάκι να δούμε τους τρόπους που μπορούμε να δουλέψουμε μαζί με τον έφηβο. Πώς μπορούμε να ξανασυναντηθούμε, να επικοινωνούμε; Ισως αυτό είναι πολύ πιο βοηθητικό τελικά στην καθημερινότητα, να βρούμε δηλαδή εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης ή διαχείρισης της σχέσης με το παιδί. Να βρούμε τον βασικό τρόπο σύνδεσης με το παιδί. Ωστόσο θα ήθελα να πω και το εξής: Σε ό,τι αφορά το διάβασμα και το ρόλο και την εμπλοκή των γονέων θα ήταν πολύ χρήσιμο για γονείς της πρώτης τάξης του δημοτικού, για γονείς των οποίων τα παιδιά φοιτούν στο δημοτικό να τα παρακολουθήσουν. Είναι κάπως σαν πρόληψη. Διότι θα θέλαμε ένα παιδί φτάνοντας στην εφηβεία να έχει αναπτύξει ένα δικό του κίνητρο για να διαβάσει, μια δική του φιλοσοφία γύρω από το διάβασμα και το οικογενειακό πλαίσιο να λειτουργεί ήδη υποστηρικτικά.