Αθ. Κουσαθανάς – Μέγας (Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου): Η αύξηση των τελών κατά 60 φορές παραπάνω είναι ένα πρωτοφανές άλμα!
Ιδιαίτερη ανησυχία έχει προκαλέσει το μέτρο της κατακόρυφης αύξησης των τελών κρουαζιέρας, σε ελληνικά νησιά και θέρετρα τα οποία αποτελούν συχνές στάσεις των κρουαζιερόπλοιων, μεταξύ άλλων για την αντιμετώπιση του φαινομένου του υπερτουρισμού. Ιδιαίτερα στην Μύκονο, η οποία υπολογίζεται ότι υποδέχεται τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια πανελλαδικώς, η τοπική κοινωνία φαίνεται να είναι ανάστατη για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις του μέτρου στην τουριστική της κίνηση.
Με επιστολή του στο Γραφείο Πρωθυπουργού, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μυκόνου Θανάσης Κουσαθανάς-Μέγας διαμαρτύρεται για την αύξηση των τελών κρουαζιέρας υποστηρίζοντας ότι μία αύξηση 60 φορές πάνω, θα βλάψει τον τουρισμό στο νησί. Η επιστολή κάνει λόγο για άλμα στις τιμές ελλιμενισμού και για κίνδυνο ύφεσης στις τοπικές επιχειρήσεις, και καλεί σε ρεαλιστικότερες λύσεις απέναντι στο πρόβλημα.
Η επιστολή επακριβώς αναφέρει:
«Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Σε συνέχεια της πρόσφατης ανακοίνωσης για την αύξηση του τέλους επιβατών κρουαζιέρας από το σημερινό ποσό των 0,35 ευρώ σε 20 ευρώ ανά επιβάτη κατά τις περιόδους αιχμής, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου θα ήθελε να εκφράσει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις αυτής της απόφασης τόσο στην τουριστική βιομηχανία της κρουαζιέρας, όσο και στην τοπική κοινωνία της Μυκόνου. Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε χωρίς προγενέστερη διαβούλευση ή προειδοποίηση, η οποία αφενός μας αιφνιδίασε και αφετέρου μας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία.
Ενώ αναγνωρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω – από 0,35 € σε 20 €- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα. Ένα τέτοιο μέτρο, αν και αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του σημειακού προβλήματος του υπερτουρισμού, θα μπορούσε να έχει μια σειρά από απρόβλεπτες και επιβλαβείς συνέπειες, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις στη Μύκονο, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα που παράγουν οι επισκέπτες κρουαζιέρας. Η προτεινόμενη αύξηση κινδυνεύει να καταστήσει τη Μύκονο λιγότερο ανταγωνιστική ως προορισμό κρουαζιέρας, με πιθανές αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία. Ενώ ένα παρόμοιο μέτρο που υιοθετήθηκε στην Βενετία μπορεί να εισέφερε σε έσοδα, δεν απέτρεψε τον λόγο για τον οποίο επιβλήθηκε, δηλαδή τη ρύθμιση του αριθμού των επισκεπτών.
Το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου, με τη νέα διοίκηση του που ανέλαβε στις αρχές του έτους, φρόντισε έγκαιρα να αντιμετωπίσει το θέμα με ρεαλισμό και πάντα σε συνεννόηση με τις εταιρίες κρουαζιερόπλοιων. Με το berth allocation system που εφήρμοσε, κατάφερε να αποκεντρώσει και να κατανείμει ισομερώς τις αφίξεις του νέου χρόνου, περιορίζοντάς αυτές από τις αρχές του 2025 σε μέχρι 5-6 κρουαζιερόπλοια την ημέρα, ώστε και οι επιβάτες που αποβιβάζονται να κινούνται με άνεση και να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού στη Χώρα και τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού.
Η όποια αύξηση στα τέλη επιβατών κρουαζιέρας και αν αποφασιστεί τελικά, υποστηρίζουμε σθεναρά ότι τα έσοδα αυτά θα πρέπει να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές μας υποδομές και στη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης του νησιού μας, για τη διατήρηση της Μυκόνου ως ανταγωνιστικού προορισμού, που αυτό θα ενισχύσει τόσο την ανταγωνιστικότητα όσο, και την ελκυστικότητα των λιμανιών μας, ωφελώντας όχι μόνο την τοπική κοινωνία, αλλά και τους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται τα όμορφα νησιά μας.
Η αύξηση αυτή θα πρέπει να είναι σε αρμονία με τις τιμές άλλων λιμανιών της ευρύτερης περιοχής και να εφαρμοστεί σταδιακά. Υπερβολικές αυξήσεις, θα οδηγήσουν σε μείωση της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων, θα αποθαρρύνουν τις εταιρίες από το να επιλέγουν τη Μύκονο ως τακτικό σταθμό τους, και κατ’ επέκταση θα προκαλέσουν ύφεση στις τοπικές επιχειρήσεις. Η ισορροπία είναι κλειδί για τη διατήρηση της ελκυστικότητας και της οικονομικής προοπτικής του νησιού μας.
Η Μύκονος έχει αναπτύξει ένα μοναδικό οικοσύστημα όπου οι παραδοσιακοί τουρίστες και οι επισκέπτες κρουαζιέρας συνυπάρχουν αρμονικά, συμβάλλοντας στη ζωτικότητα του νησιού όλο το χρόνο. Η στρατηγική μας στοχεύει στην επέκταση της τουριστικής περιόδου μέχρι και τον Δεκέμβριο, διασφαλίζοντας ότι η κρουαζιέρα θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομία του νησιού, προσφέροντας παράλληλα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών στους επισκέπτες»