Του Δημήτρη Γκιολέ | Οικονομολόγου – Φοροτεχνικού | Πρώην Πρόεδρου Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Σερίφου | Ά Αντιπρόεδρος της ΕΚΥΤ
Είναι γεγονός στην τοπική αυτοδιοίκηση ότι οι μικροί νησιωτικοί Δήμοι χρειάζονται τέσσερις βασικούς παράγοντες ώστε να μπορούν να επιτελέσουν το σημαντικό κοινωνικό οικονομικό και πολιτιστικό τους έργο.
Οι παράγοντες αυτοί είναι οι οικονομικοί πόροι, τα γεωγραφικά τους όρια, οι αρμοδιότητές τους στο χωρικό σχεδιασμό, καθώς και οι συμμετοχικές τους διαδικασίες.
Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να τονίσουμε το ρόλο της συμμετοχικής διαδικασίας, τις λαϊκές συνελεύσεις, την εφαρμογή του Δημοκρατικού προγραμματισμού και την ενσωμάτωση των αποτελεσμάτων των λαϊκών συνελεύσεων στον Δημοτικό προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα του εκάστοτε Δήμου.
Ο ρόλος των μικρών νησιωτικών και ορεινών Δήμων χρειάζεται σημαντική ενίσχυση της Διοικητικής και οργανωτικής ικανότητάς τους.
Με την διασφάλιση αυτών των σημαντικών προϋποθέσεων οι σημερινοί μικροί Δήμοι θα μπορούν να ενισχύσουν:
Α) Την αξιοποίηση της Δημοτικής περιουσίας με αξιοποίηση των συμβάσεων συνεργασίας Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα.
Β) Την προώθηση των δομών της κοινωνικής οικονομίας.
Γ) Την προώθηση της απασχόλησης των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων.
Δ) Την διασφάλιση των τεχνικών υποδομών και την ανάληψη πρωτοβουλιών που ενισχύουν την υγιή επιχειρηματικότητα.
Τώρα ας ειδικεύσουμε τις γενικές αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης της λαϊκής συμμετοχής και Δημοκρατικού προγραμματισμού στο δικό μας μικρό νησιωτικό δήμο, την Σέριφο.
Παρακολουθούμε με έκπληξη τα τρία τελευταία χρόνια την Δημοτική παράταξη που διοικεί τον Δήμο μας να αναφέρεται σε αρκετά επιτεύγματα που έγιναν στην θητεία της σε συχνές αναφορές για την αποτυχία της προηγούμενης Διοίκησης δίνοντας έμφαση στην οργάνωση του λογιστηρίου και των οικονομικών του Δήμου που κατά την άποψή τους τα πήγαν περίφημα.
Στις 18 Μαρτίου 2022 δόθηκε η έκθεση ελέγχου της PKF Ευρωελεγκτικής ΑΕ για την χρήση 2020 προς το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σερίφου. Ας δούμε μερικά σημεία που εντοπίζουν οι ορκωτοί λογιστές στην έκθεση τους.
Στην σελίδα 8 της έκθεσης γράφουν ” Η αξία των γηπέδων και οικοπέδων του Δήμου ανέρχονται κατά την 31/12/2020 όπως και κατά την προηγούμενη χρήση σε 45.000 ευρώ και αφορούσε στην αντικειμενική αξία του ΧΑΔΑ Σερίφου.
Κατά την γνώμη μας, θα πρέπει να εξεταστεί πιο ενδελεχώς το Σύνολο της ακίνητης περιουσίας του Δήμου και να καταχωρηθεί στα βιβλία με βάση την αντικειμενική τους αξία. Πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη διαδικασία θα γίνει κατά τη Δήλωση των Ακινήτων στο Εθνικό κτηματολόγιο.” Αυτά λένε οι Ορκωτοί Λογιστές και εννοούν ότι στον ισολογισμό μας του 2020 δεν αναφέρονται τα γήπεδα – οικόπεδα του Δήμου γιατί δεν έχουν αποτιμηθεί, τι απλούστατο όπως τους είχα επισημάνει στην τελευταία συνεδρίαση της απερχόμενης Διοίκησης του 2019 να αποτιμήσουν τα γήπεδα – οικόπεδα με βάσει της αντικειμενικής αξίας του εκκαθαριστικού του ΕΝΦΙΑ του Δήμου δεν το έκαναν φυσικά.
Στην σελίδα 11 της έκθεσης, οι ορκωτοί αναφέρουν τα εξής: 7.10 Αναλώσιμα Υλικά: ” Ο Ανωτέρω λογαριασμός δεν απεικονίζεται στον Ισολογισμό 31-12-20 ενώ θα έπρεπε να περιλαμβάνεται σε αυτόν η αξία τέλους χρήσης των σχετικών αποθεμάτων που πιθανόν να υπάρχουν στην αποθήκη του Δήμου.
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2.2.204 του Π.Δ 315/1999 ” Ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να πραγματοποιεί πραγματική (Φυσική) απογραφή των αποθεμάτων του μία (1) φορά σε κάθε χρήση και μάλιστα το τέλος αυτής.” Συμπέρασμα λοιπόν για τα αναλώσιμα υλικά του Δήμου, δεν έχει γίνει απογραφή στο τέλος της χρήσης και δεν αναφέρονται στον ισολογισμό της χρήσης 2020.
Στην σελίδα 12 της έκθεσης οι ορκωτοί αναφέρουν τα εξής: ” Εντός της χρήσης 2020, με σχετικές αποφάσεις του Δημοτικού συμβουλίου κατόπιν σχετικών συνεδριάσεων της επιτροπής ενστάσεων του Δήμου διαγράφηκαν αιτιολογημένα απαιτήσεις συνολικού ποσού 266.293 ευρώ από 57.688 ευρώ στην προηγούμενη χρήση.”
Στην σελίδα 19 για το ίδιο θέμα οι ορκωτοί γράφουν: ” 10.8 Έκτατες ζημίες. Ζημιές από ανεπίδεκτες εισπράξεις, απαιτήσεις (Διαγραφές απαιτήσεων) 31-12-2020 266.292,77 ευρώ, 31-12-2019 57.687,71 ευρώ” “Όπως αναφέρθηκε και στην παράγραφο 7.11 “Απαιτήσεις από πώληση αγαθών και υπηρεσιών” “Οι εν λόγω διαγραφές απαιτήσεων έγιναν αιτιολογημένα από σχετικές αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, κατόπιν σχετικών συνεδριάσεων της επιτροπής ενστάσεων του Δήμου.”
Συμπέρασμα, διαγράφηκαν απαιτήσεις από πωλήσεις Αγαθών και Υπηρεσιών 266.292,77 ευρώ τι αφορούσαν και με ποια κριτήρια έγιναν;
Στην σελίδα 17 της έκθεσης οι ορκωτοί αναφέρουν ότι για την χρήση 2020 οι αμοιβές Λογιστών ήταν 43.376,79 ευρώ και για την χρήση 2019 43.749,01 ευρώ. Ενώ όπως εμφανίζεται στην έκθεση του 2019 οι αμοιβές λογιστών για την χρήση 2018 4.920,00 ευρώ.
Εδώ προκύπτει ένα ερώτημα: η Διοίκηση του Δήμου βρί¬σκει υπέρογκο το ποσόν των 15.000 ευρώ για να τελειώσει η ταξινόμηση και η καταγραφή του αρχείου του Δή-μου που έχει υλοποιηθεί κατά 80% και έχει μείνει στάσιμη;
Οι παραπάνω διαπιστώσεις, και τα ερωτήματα έχουν ως μοναδικό σκοπό να βελτιώσουν την δυνατότητα του Δημότη να ενημε¬ρώνεται και να συμμετέχει γιατί έτσι ενισχύεται ο Δημοκρατικός Προγραμ¬ματισμός, ισχυροποιείται η ανάπτυξη του νησιού μας, μειώνονται οι ανισό¬τητες στην πρόσβαση των συμπολιτών μας σε ποιοτικές υπηρεσίες και επι-τυγχάνεται η ενίσχυση της Δημοκρα¬τικής Λογοδοσίας και ελέγχου