Έπαρχος Θήρας: «O παροδικός συνωστισμός δεν μπορεί να χαρακτηρίζεται ως υπερτουρισμός και να δυσφημείται ένα ολόκληρο νησί»
Παρά τις ελλείψεις προσωπικού στις δημόσιες υπηρεσίες στα νησιά, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καταφέρνει να πρωτοστατεί στην απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων και στη βιώσιμη ανάπτυξη ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα νησιά, αναφέρει η Έπαρχος Θήρας Ιουλία Καραμολέγκου, μιλώντας στην εφημερίδα «Κυκλαδική». Μάλιστα, υπογραμμίζει ότι ενώ η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι η πλέον υποστελεχωμένη Περιφέρεια στην Ελλάδα, ωστόσο σημειώνει το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας στην Ευρώπη και είναι η πρώτη σε ρυθμούς ανάπτυξης. Η κ. Καραμολέγκου μίλησε και για τις παρεμβάσεις της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου που αφορούν την ανάπτυξη των υποδομών στα νησιά και τα έργα που υλοποιούνται σε τομείς όπως η ύδρευση, οι δρόμοι και η εκπαίδευση, μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το ζήτημα της υποστελέχωσης στις δημόσιες υπηρεσίες των νησιών και ποιες είναι οι μεγαλύτερες διοικητικές προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στην εξυπηρέτηση των αναγκών των κατοίκων των απομακρυσμένων νησιών, όπως η Ανάφη και η Φολέγανδρος;
Το ζήτημα της υποστελέχωσης των δημόσιων υπηρεσιών στα νησιά μας, έχει τεθεί πολλάκις από μέρους μας ενώπιον των αρμοδίων οργάνων. Εμείς ως Περιφέρεια διεκδικούμε συνεχώς τη στελέχωση των υπηρεσιών, πραγματοποιώντας διαρκή επικοινωνία με τα αρμόδια Υπουργεία. Σημειωτέον δε ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι η πλέον υποστελεχωμένη Περιφέρεια στην Ελλάδα. Παρά ταύτα δεν χρησιμοποιούμε την υποστελέχωση των υπηρεσιών μας ως άλλοθι τουναντίον τη χρησιμοποιούμε ως κίνητρο ώστε σήμερα να μπορούμε με υπερηφάνεια να λέμε πως η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι η πρώτη περιφέρεια στην Ευρώπη στην απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων, η πρώτη σε ρυθμούς Ανάπτυξης, έχουμε το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας στην Ευρώπη και είμαστε η μοναδική περιφέρεια στην οποία σημειώθηκε οργανική αύξηση του πληθυσμού της στην χώρα μας. Τα στοιχεία αυτά είναι άκρως ενθαρρυντικά, διότι αν και η πλέον υποστελεχωμένη περιφέρεια έχουμε καταφέρει σε όλα τα νησιά μας να υλοποιήσουμε και να χρηματοδοτήσουμε ένα πολύ μεγάλο αριθμό έργων βιώσιμης ανάπτυξης, αναλαμβάνοντας ενίοτε ακόμη και την μελέτη των έργων αυτών, εξυπηρετώντας τις ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών μας. Οι δυσκολίες είναι πράγματι πολλές αλλά είναι συνάμα και η μεγάλη μας πρόκληση αυτή, του να υπηρετούμε να νησιά μας με αφοσίωση και να καταφέρουμε τα νησιά «άγονης γραμμής» να τα κάνουμε νησιά «πρώτης γραμμής» όπως για παράδειγμα τα νησιά της Φολεγάνδρου της Ανάφης, της Ίου, της Σικίνου στα οποία τα τελευταία χρόνια έχουμε συμβάλλει δυναμικά στη βιώσιμη ανάπτυξη τους. Αυτή την πολιτική ακολουθεί πιστά από το 2014 οπότε ανέλαβε ο Περιφερειάρχης μας Γιώργος Χατζημάρκος και συνεχίζουμε μέχρι σήμερα. Οι προκλήσεις είναι πολλές αλλά με υπευθυνότητα και αγάπη για τα υπέροχα νησιά μας μπορούμε να κάνουμε και άλλα πολλά!
Ποια είναι τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά της Θήρας, Ανάφης, Ίου και Φολεγάνδρου στον τομέα των υποδομών, όπως οι δρόμοι, η ύδρευση και η ηλεκτροδότηση και ποιες η ενέργειες της Περιφέρειας;
Από πλευράς μας, ως Περιφέρεια δίνοντας έμφαση στην βελτίωση των υποδομών και την βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών μας έχουμε ως στόχο κάθε μέρα, ένα νησί, ένα έργο. Σίγουρα οι υποδομές είναι σημαντικές για τους επισκέπτες και τους μόνιμους κατοίκους, γι’ αυτό διεκδικούμε και υλοποιούμε συνεχώς την κατασκευή έργων που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών και διασφαλίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη. Μέσω όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που διαθέτουμε υλοποιούμε έργα που αφορούν την ύδρευση, το οδικό δίκτυο, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολικές μονάδες, περιβαλλοντικά και πολλά ακόμη καταφέρνοντάς να βρισκόμαστε πρώτοι στην απορρόφηση ευρωπαϊκών πόρων στην Ελλάδα και για την νέα προγραμματική περίοδο ΕΣΠΑ 2021-2027 που βρίσκεται εν εξελίξει καταφέραμε με αγώνα του Περιφερειάρχη μας Γιώργου Χατζημάρκου στις Βρυξέλλες, να διπλασιάσουμε τους πόρους της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου. Κάθε μέρα προσπαθούμε να βελτιώνουμε την ζωή των κατοίκων και των επισκεπτών στα νησιά μας προχωρώντας σε στρατηγικού χαρακτήρα παρεμβάσεις.
Ποια είναι η επίδραση των εξαγγελλομένων μέτρων για την κρουαζιέρα στην τοπική οικονομία της Σαντορίνης και πώς επηρεάζονται οι επιχειρήσεις που εξαρτώνται από την κρουαζιέρα; Σε περιφερειακό-κυβερνητικό επίπεδο, έχουν ξεκινήσει συζητήσεις για να αποδοθεί στον δήμο μεγαλύτερο ποσοστό από το τέλος;
Τα εξαγγελλόμενα μέτρα περί αύξησης του τέλους κρουαζιέρας ανά επιβάτη στα 20,00 ΕΥΡΩ εκτιμώ ότι μπορεί να εξελιχθούν σε αντικίνητρο για την προσέγγιση των κρουαζιερόπλοιων στο νησί μας, να οδηγήσουν στη στροφή της κρουαζιέρας σε άλλους προορισμούς και να έχουν τελικώς αρνητικά αποτελέσματα για τον τουρισμό στο νησί μας και για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων που βασίζονται σε αυτόν.
Η υπέρογκη αύξηση του ειδικού τέλους ανά επιβάτη κρουαζιέρας πέραν της αύξησης των εσόδων στα κρατικά ταμεία, ουδέν άλλο αποτέλεσμα εκτιμώ ότι θα επιφέρει, πέραν του κινδύνου να στραφεί η κρουαζιέρα σε άλλους προορισμούς, οικονομικά πιο προσιτούς και να απωλέσουν τα νησιά μας σημαντικά κέρδη. Ήδη ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο της Σαντορίνης το ύψος της αναπροσαρμογής να δύναται να καθοριστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο του νησιού, ώστε η τυχόν αύξηση να είναι λελογισμένη και όχι υπέρογκη, και το σύνολο των εσόδων που θα προκύψουν από την είσπραξη του τέλους αυτού να αποδοθεί αποκλειστικά στο Δήμο Θήρας και να διατεθεί – επενδυθεί για τη βελτίωση των υποδομών του νησιού της Σαντορίνης και που η βελτίωση τους θα έπρεπε να αποτελεί μέριμνα του Κράτους.
Ήδη για την αντιμετώπιση του συνωστισμού κατά τις ώρες αιχμής της κρουαζιέρας έχει δρομολογηθεί η εφαρμογή ενός συστήματος κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού (berth allocation system), που θα πλαισιώνεται από μια διαφανή πολιτική ελλιμενισμού, με σαφείς κανόνες και κριτήρια. Αυτό το σύστημα θα λειτουργήσει από το 2025. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για αποτελεσματική διαχείριση και διάχυση των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση. Με την εφαρμογή του ως άνω μέτρου τα φαινόμενα συνωστισμού στο νησί της Σαντορίνης θα εκλείψουν.
Τα δημοσιεύματα που αναφέρονται στον υπερτουρισμό στη Σαντορίνη έχουν δημιουργήσει ανησυχία, καθώς θεωρείται ότι δυσφημούν το νησί. Επαγγελματίες του κλάδου αναφέρουν ότι η Σαντορίνη θα αντιμετωπίσει μία ύφεση, η οποία μάλιστα δεν θα περιοριστεί μόνο στη φετινή χρονιά, αλλά θα εκταθεί και στις επόμενες χρονιές, ιδίως αν δεν παρθούν άμεσα μέτρα από το Δήμο όσο και από την Πολιτεία. Ποια είναι τα μέτρα, κατά την εκτίμησή σας, που θα προασπίσουν ό,τι έχει καταφέρει η Σαντορίνη τουριστικά;
Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει έντονη δυσφήμηση για το νησί της Σαντορίνης, και σχεδόν σε καθημερινή βάση υπάρχουν σχετικά δημοσιεύματα αρνητικά διακείμενα για το νησί. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το ζήτημα του υπερτουρισμού το οποίο αναφέρεται συχνά σε δημοσιεύματα. Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί το εξής, στο νησί της Σαντορίνης δεν υφίσταται σε καμία περίπτωση πρόβλημα υπερτουρισμού, παρά μόνο φαινόμενα συνωστισμού κατά τις ώρες ομαδικής προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων και ημερόπλοιων στο νησί. Δεν είναι δυνατόν ο παροδικός συνωστισμός να χαρακτηρίζεται αυθαιρέτως ως υπερτουρισμός, που είναι αδόκιμη έκφραση και να δυσφημείται ένα ολόκληρο νησί. Σε κανένα νησί του Νοτίου Αιγαίου δεν υφίσταται υπερτουρισμός. Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει μια δαιμονοποίηση του τουρισμού, δεν καταλαβαίνω τον λόγο που συμβαίνει αυτό, έχουμε γεννηθεί και μεγαλώσει σε αυτά τα ευλογημένα νησιά στα οποία ζούμε κατά κόρον με εισοδήματα που παράγονται άμεσα η έμμεσα από τον τουρισμό. Αγαπάμε τους επισκέπτες και τους καλούμε να επισκεφθούν τα όμορφα νησιά μας ώστε να ενισχυθούν οι τοπικές επιχειρήσεις. Ο στόχος ο δικός μας είναι η διαφύλαξη αυτών που έχει κατακτήσει η Σαντορίνη τουριστικά και με υπευθυνότητα και αφοσίωση να συνεχίσουμε να πετυχαίνουμε πρωτιές. Τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια υλοποιεί την πιο πλήρη τουριστική καμπάνια, χρησιμοποιώντας σύγχρονα ψηφιακά μέσα. Η εξωστρέφεια με σχέδιο που ακολουθούμε πιστά για την Σαντορίνη και γενικότερα για όλα τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου έχει ως αποτέλεσμα να πετυχαίνουμε συνεχή ρεκόρ. Έτσι θα συνεχίσουμε με αγάπη για τα νησιά μας, αφοσίωση, σχέδιο και κοιτάζοντας την ευθύνη στα μάτια! Το χρωστάμε στις επόμενες γενιές.