Επέστρεψε το φορτηγό ιστιοφόρο «Ευαγγελίστρια» στη Μύκονο
Η επιστροφή του φορτηγού ιστιοφόρου «Ευαγγελίστρια» στη Μύκονο
Με την ολοκλήρωση εκτεταμένων επισκευών και δεξαμενισμού στο καρνάγιο του Γιάννη Πράσινου στη Σαλαμίνα, το «Ευαγγελίστρια» απέπλευσε το Σάββατο 1 Ιουλίου για το ταξίδι της επιστροφής του στη Μύκονο, με τριμελές πλήρωμα αποτελούμενο από τον Πλοίαρχο Δημήτριο Κοκκίνη, την Υποπλοίαρχο Έλσα Σπάρου και τον Α’ Μηχανικό Κωνσταντίνο Δεβετζή. Μετά από 13 και πλέον ώρες ταξιδιού κατέπλευσε στην Σύρο στις 23:30 όπου διανυκτέρευσε στο λιμάνι της Ερμούπολης, Σύρου, ως προγραμματισμένο ενδιάμεσο σταθμό.
Στις 2 Ιουλίου, με το πέρας της Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας, τελέσθηκε αγιασμός παρουσία του Δημάρχου κυρίου Νικόλαου Λειβαδάρα, του Διοικητή της 6ης Περιφερειακής Διοίκησης Λιμενικού Σώματος Αρχιπλοίαρχο Χρήστο Καστάνη, εκπροσώπων του Λιμενικού Σώματος, της Ναυτικής Ακαδημίας Σύρου, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κυκλάδων, της Αναπτυξιακής Εταιρείας Κυκλάδων Α.Ε. και πολλών άλλων φορέων. Το σκάφος το οποίο είναι συνδεδεμένο με τη ναυπηγική ιστορία του νησιού, ήταν επισκέψιμο και ξεναγήθηκαν ντόπιοι Συριανοί, παλαιά πληρώματα του σκάφους, αλλά και επισκέπτες του νησιού.
Στις 14:30 της ίδιας μέρας το «Ευαγγελίστρια» αναχώρησε για τη Μύκονο. Στις 17:30 εισήλθε στο παλιό λιμάνι της Μυκόνου με μια εντυπωσιακή συνοδεία στολίσκου σκαφών του Ομίλου Σκαφών Μυκόνου και του ταχυπλόου του Λιμενικού Σώματος. Στη προβλήτα του Αγίου Νικολάου της Καδένας, όπου κατέπλευσε, ο Δήμος Μυκόνου είχε ετοιμάσει λαμπρή υποδοχή και εορτασμό για την επιστροφή του παρουσία του Δημάρχου Μυκόνου Κωνσταντίνου Κούκα, τοπικών αρχών, εκπροσώπων συλλόγων και του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κυκλάδων Δωρόθεου Β’, ο οποίος τέλεσε τον αγιασμό και έπειτα ξεναγήθηκε στο «Ευαγγελίστρια».
Το πλωτό μουσείο «Ευαγγελίστρια»
Το «Ευαγγελίστρια», ένα από τα τελευταία γνήσια αιγαιοπελαγίτικα φορτηγά ιστιοφόρα τύπου «πέραμα» ναυπηγήθηκε στη Σύρο το 1940 από τον ξακουστό καραβομαραγκό Μαυρίκο και τα παιδιά του, για λογαριασμό του Μυκονιάτη καραβοκύρη Αντώνη Κ. Μπόνη.
Έχει χωρητικότητα 90 περίπου τόνους, ολικό μήκος 20μ. και πλάτος 6,38μ. Έχει δύο ιστούς και έφερε πανιά συνολικής επιφάνειας 220τ.μ. Στον καιρό του ήταν ένα περήφανο και πανέμορφο εμπορικό καράβι που «όργωνε» το Αιγαίο.
Το «Ευαγγελίστρια» έκανε μεταφορές εξυπηρετώντας τις ανάγκες των νησιών του Αιγαίου. Κατά τη διάρκεια, μάλιστα, του Β’ Παγκοσμίου πολέμου συνέχισε να ταξιδεύει και να προμηθεύει τρόφιμα τα διάφορα νησιά και τη Θεσσαλονίκη. Το 1978 το «Ευαγγελίστρια» παροπλίστηκε και εγκαταλείφθηκε στη Σύρο για δέκα ολόκληρα χρόνια. Στα χρόνια αυτά της εγκατάλειψής του το πλοίο άρχισε να σαπίζει, η αρματωσιά και η ιστιοφορία του καταστράφηκαν ολοκληρωτικά. Το όμορφο πλοίο ήταν στα πρόθυρα ενός άδοξου τέλους.
Με γνώμονα τη μεγάλη σημασία που είχε το «Ευαγγελίστρια» ως ένα από τα τελευταία αιγαιοπελαγίτικα φορτηγά πλοία, το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου πήρε την πρωτοβουλία να το διασώσει. Προκειμένου λοιπόν να διασωθεί, ο ιδρυτής του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου, Γεώργιος Δρακόπουλος, ζήτησε από τον ιδιοκτήτη του να το δωρίσει στο Μουσείο και στον Δήμο Μυκόνου.
Το πρώτο ουσιαστικό βήμα έγινε τον Αύγουστο του 1987, όταν ο καπτα-Κωσταντίνος Μπόνης, γιος του αρχικού ιδιοκτήτη, προχώρησε σε αυτήν τη δωρεά. Έκτοτε, το σκάφος συντηρείται και δεξαμενίζεται σε τακτά διαστήματα, ούτως ώστε να είναι επισκέψιμο ως πλωτό μουσείο.
Πολλές ήταν οι δυσκολίες κατά τη διαδικασία αποκατάστασης του «Ευαγγελίστρια» καθώς έπρεπε να μπουν τα ίδια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για τη ναυπήγησή του και να ακολουθηθεί πιστά η παραδοσιακή τεχνική των καραβομαραγκών της Σύρου, ώστε το πλοίο να επανακτήσει την αρχική του εμφάνιση και φόρμα. Οι εργασίες για την αποκατάσταση του «Ευαγγελίστρια» διήρκεσαν 15 περίπου μήνες (Μάρτιος 1988 – Ιούνιος 1989) με τη στενή και συνεχή παρακολούθηση κι επίβλεψη του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου, σε συνεργασία με εμπειρογνώμονες και ειδικούς επιστήμονες.
Πριν ακόμη τελειώσουν οι επισκευές, η όλη προσπάθεια για την αποκατάσταση του «Ευαγγελίστρια» έγινε ευρέως γνωστή. Ο παραδοσιακός τρόπος κατασκευής του και οι ναυπηγικές του γραμμές τράβηξαν την προσοχή και το ενδιαφέρον τόσο των Ελλήνων όσο και των ξένων ειδικών. Ο καθηγητής του Ωκεανογραφικού κέντρου NOVA UNIVERSITY (Φλόριντα, ΗΠΑ), Peter Throckmorton, που ταξίδεψε με το «Ευαγγελίστρια» για να το μελετήσει, γράφει ότι αυτός ο τύπος πλοίου, μας γυρίζει αιώνες πίσω και μας θυμίζει τον τρόπο κατασκευής πλοίων της αρχαιότητας και του Βυζαντίου. Υποστηρίζει τέλος, χαρακτηριστικά, ότι μια παράδοση 3.000 ετών θα τελειώσει όταν εξαφανιστεί και το τελευταίο «πέραμα».
Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και το Ναυτικό Επιμελητήριο, αναγνωρίζοντας τη μοναδικότητα του «Ευαγγελίστρια», το χαρακτήρισαν ως «ένα μουσειακό έκθεμα και πειραματικό πλοίο για επιστημονικούς σκοπούς».
Την καλοκαιρινή περίοδο είναι αγκυροβολημένο στο παλιό λιμάνι της Μυκόνου, προσβάσιμο στους επισκέπτες και αναδεικνύει την αδιάλειπτη παρουσία και δραστηριότητα των Ελλήνων στο Αιγαίο από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου
Το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου είναι κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό ίδρυμα και λειτουργεί από το 1985 στη Μύκονο. Σκοπός του Μουσείου είναι η διατήρηση, προβολή και μελέτη της Ελληνικής ναυτικής ιστορίας και παράδοσης και ειδικότερα η εξέλιξη και δραστηριότητα του εμπορικού πλοίου, κυρίως στην ιστορική περιοχή του Αιγαίου.
Ο ιδρυτής και Πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου, ο Μυκονιάτης Γιώργος Δρακόπουλος, έχει βραβευθεί για το έργο του, από την Ακαδημία Αθηνών και από τον διεθνή οργανισμό World Ship Trust.
Το Ναυτικό Μουσείο Αιγαίου καμαρώνει και ίσως όχι άδικα, για τα τρία ζωντανά του εκθέματα:
Το καλωδιακό ατμόπλοιο «Θαλής ο Μιλήσιος», το ιστιοφόρο τύπου «πέραμα» «Ευαγγελίστρια» και τον Φάρο «Αρμενιστή», τα οποία το Μουσείο διέσωσε, αποκατέστησε στην αρχική τους μορφή και σήμερα λειτουργούν και πάλι με την τεχνολογία της εποχής τους.