Την ώρα που η πολιτεία (Εθνικό Κτηματολόγιο) αποφάσισε εν όψει του καλοκαιριού του 2018 να «φτειάξει» (διευθετήσει) τις αποσπασματικές οριοθετήσεις που αφορούν της «γραμμή αιγιαλού», ήρθε το Ειρηνοδικείο Νάξου να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» που αφορούσε στις ξύλινες κατασκευές (πέργκολες) που είναι εγκατεστημένες πάνω από είκοσι έτη στην χερσαία ζώνη του λιμένα Χώρας Νάξου (παραλία), «λύθηκε» από το Ειρηνοδικείο Νάξου. Απάντηση, μ’ άλλα λόγια, δόθηκε στο εξής καυτό ερώτημα: «Είναι νόμιμες οι πέργκολες;». Και η απάντηση είναι, «ναι». Ναι, οι πέργκολες είναι νόμιμες.
Ετρώθησαν (ακυρώθηκαν) τα «πρωτόκολλλα»…
Εστράφησαν κατά (του κύρους) των Πρωτοκόλλων Διοικητικής Αποβολής οι αιτούντες (καταστηματάρχες), υποβάλλοντας, προ καιρού, στο Ειρηνοδικείο Νάξου σχετικό αίτημα (ένδικη ανακοπή), και δικαιώθηκαν…
Με βάση των εν λόγω απόφαση (που αναμένεται να καθαρογραφεί εντός των επομένων ημερών):
-Οι πέργκολες είναι (πλέον) νόμιμες…
-Εφεξής, οι καταστηματάρχες θα καταβάλλουν το τίμημα για την χρήση των «προβολών» τους επί της παραλίας στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου…
-Για παλαιότερες (προ του 2011) οφειλές στο Ελληνικό Δημόσιο («Κτηματική») αναμένεται να υπάρξει ρύθμιση (διευθέτηση) μέσω της διαδικασίας (των δόσεων) που ο νόμος προβλέπει…
-Ουσιαστικός λόγος υποβολής εφέσεως από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου (“Κτηματικής”) δεν υφίσταται, αφού επί σειρά πολλών δεκαετιών εκμεταλλευόταν ένα χώρο (την παραλιακή ζώνη πέραν του παλαιού αιγιαλού), τον οποίον ουδέποτε επεδίωξε να νομιμοποιήσει (στο ΦΕΚ του 1953, ως γνωστόν, γίνεται λόγος για τον “παλαιό αιγιαλό”)…
«Φτείαχνουν» την «γραμμή αιγιαλού», Εταιρεία Εθνικού Κτηματολογίου και …μνημόνιο, εν όψει του καλοκαιριού του 2018. Για την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσεως χώρων αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών που τελούν υπό καθεστώς ειδικής προστασίας, εφαρμόζονται οι ειδικές διατάξεις που διέπουν το καθεστώς αυτών και παραχωρούνται κατόπιν σύμφωνης γνώμης των αρμοδίων κατά περίπτωση Υπουργών.
Από τον Απρίλιο του 2015 το Υπουργείο Οικονομικών είχε «χτυπήσει καμπανάκι» στους Δήμους – «Υπό καθεστώς ειδικής προστασίας, αιγιαλός και ευπαθή οικοσυστήματα…»
Επισήμανση, πρώτη: Το («κολλημένο» μέχρι τα χτες) Εθνικό Κτηματολόγιο επανεξετάζει τις αποσπασματικές οριοθετήσεις που αφορούν της «γραμμή αιγιαλού»…
Επισήμανση, δεύτερη: Ο πολίτης δικαιούται να ζητήσει επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, αν κρίνει ότι θίγεται…
Επισήμανση, Τρίτη: Από την 1η Ιουνίου εκάστου έτους, η διαδικασία δημοπρασίας θα διενεργείται από τον Προϊστάμενο των Περιφερειακών Διευθύνσεων Δημόσιας Περιουσίας ή από τον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο του Αυτοτελούς Γραφείου Δημόσιας Περιουσίας, εξαιρουμένων των δημοπρασιών που έχουν ήδη προκηρυχτεί μέχρι την 31η Μαΐου εκάστου έτους παραχώρησης της παρούσας, οι οποίες ολοκληρώνονται από το Δήμο…
Η παραχώρηση / Οι όροι…
Η πίεση για την ολοκλήρωση του έργου είναι μεγάλη, καθώς έχει συνδεθεί στις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας με την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, καθώς είναι απαραίτητη για τον καθορισμό των ιδιοκτησιών προς την θάλασσα, αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές.
Για την παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσεως χώρων αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών που τελούν υπό καθεστώς ειδικής προστασίας, εφαρμόζονται οι ειδικές διατάξεις που διέπουν το καθεστώς αυτών και παραχωρούνται κατόπιν σύμφωνης γνώμης των αρμοδίων κατά περίπτωση Υπουργών. Όπως αναφέρει ο σχετικπος νόμος, ο πολίτης θα έχει το δικαίωμα να ζητεί επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, εάν κρίνει ότι θίγεται…
Σήμερα, το ποσοστό του αιγιαλού που είναι οριοθετημένο κυμαίνεται περίπου στο 15%-20%. Ωστόσο οι οριοθετήσεις είναι αποσπασματικές, καθώς (λόγω της τραγικής υποστελέχωσης στα κατά τόπους γραφεία δημόσιας περιουσίας) γίνονται μόνο κατά περίπτωση, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου. Η υπόθεση επισπεύδεται πλέον υποχρεωτικά ως μνημονιακή υποχρέωση, με εργαλείο την προκαταρκτική χάραξη αιγιαλού που πραγματοποίησε το 2008 για το σύνολο της χώρας η ΕΚΧΑ. Οι χάρτες θα εξεταστούν και θα εγκριθούν από τα γραφεία δημόσιας περιουσίας.
Τα πλεονεκτήματα της οριστικής χάραξης του αιγιαλού είναι πολλά. Κατ’ αρχάς ξεκαθαρίζουν οριστικά τα όρια των ιδιωτικών ιδιοκτησιών, άρα και τα όρια των όποιων επεμβάσεων. Επιπλέον, θα αποκαλυφθεί και το πλήθος των αυθαιρεσιών που έχουν ανά τα έτη ανεγερθεί στους αιγιαλούς, επιτρέποντας στο υπουργείο Οικονομικών να προωθήσει τον καταλογισμό και την είσπραξη προστίμων. Το μειονέκτημα, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, είναι ότι οι ορθοφωτοχάρτες της εταιρείας Κτηματολόγιο Α.Ε. αποτυπώνουν μεν τη σημερινή κατάσταση, αλλά δεν λαμβάνουν υπόψη οικολογικά κριτήρια. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ακόμα και μετά την οριστικοποίηση, ο πολίτης δικαιούται να ζητήσει επανακαθορισμό της γραμμής του αιγιαλού, αν κρίνει ότι θίγεται.
Η μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσης από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού προς τρίτους διενεργείται αποκλειστικά και μόνο με τη σύναψη έγγραφης σύμβασης μίσθωσης. Το μισθωτήριο συμβόλαιο συντάσσεται σε τρία(3) αντίγραφα που υπογράφονται από τα συμβαλλόμενα μέρη, αφού καταβληθεί εφάπαξ από το μισθωτή ποσοστό 30 % επί του συνολικού μισθώματος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Στο μισθωτήριο συμβόλαιο προσδιορίζονται σαφώς τα στοιχεία του μισθωτή, η διάρκεια της μίσθωσης, η θέση με συντεταγμένες και το εμβαδόν του κοινοχρήστου χώρου που παραχωρείται, η ιδιότητα του (αιγιαλός, παραλία κτλ), το είδος της χρήσης και το καταβλητέο αντάλλαγμα. Ο χώρος αυτός αποτυπώνεται με επιμέλεια του Δήμου και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση του αντισυμβαλλομένου, σε επισυναπτόμενο στο μισθωτήριο:1) σε υπόβαθρο ορθοφωτοχάρτη του άρθρου 11 του ν. 4281/2014, όπου δεν υφίσταται καθορισμένος αιγιαλός , 2) σε υπόβαθρο ορθοφωτοχάρτη από την εφαρμογή «OPEN» της ΕΚΧΑ ΑΕ., 3) σε απόσπασμα του τοπογραφικού διαγράμματος καθορισμού, όπου αυτός υφίσταται. Το μισθωτικό αντάλλαγμα προσδιορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 4 του άρθρου 13 του ν.2971/2001. Απαγορεύεται ο καθορισμός ανταλλάγματος με βάση τα τεμάχια των ομπρελών και των καθισμάτων, όπως και ο συμψηφισμός του ανταλλάγματος με την οποιαδήποτε παροχή υπηρεσιών από τον μισθωτή προς τον Ο.Τ.Α. Α’ βαθμού.
Το αποκαλυπτικό έγγραφο…
Το Υπουργείο Οικονομικών στο από 07 Απριλίου 2015 επείγον έγγραφό του προς τους Δήμους, Αρ. Πρωτ. ΔΔΠ0005159/586Β΄ΕΞ2015, με θέμα “Απευθείας παραχώρηση, με αντάλλαγμα, του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών, στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α΄ Βαθμού”, μεταξύ άλλων, υπογραμμίζει και τα ακόλουθα:
Αποφασίζουμε: Παραχώρηση δικαιώματος απλής χρήσης Παραχωρείται απευθείας και με το αντάλλαγμα που ορίζεται στο άρθρο 6 της παρούσας στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α΄ Βαθμού της χώρας, το δικαίωμα της απλής χρήσης των κοινοχρήστων χώρων αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών, που βρίσκονται στα όρια της διοικητικής τους περιφέρειας. Το δικαίωμα αυτό μπορεί να μεταβιβαστεί ολικά ή μερικά από κάθε Ο.Τ.Α. Α’ Βαθμού σε υφιστάμενη δημοτική ανώνυμη εταιρία του άρθρου 266 του ν.3463/2006 εφόσον περιλαμβάνεται στους σκοπούς της ή μετά από σχετική τροποποίηση του καταστατικού της, προκειμένου να περιλαμβάνεται στους σκοπούς της η άσκηση των δραστηριοτήτων του άρθρου 2. Ειδικά για τις παραλίες και τις παρόχθιες ζώνες, το δικαίωμα απλής χρήσης παραχωρείται εφόσον έχει συντελεσθεί η προβλεπόμενη από τις διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 7 του ν.2971/2001 απαλλοτρίωση ή έχουν αυτές αποκτήσει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα τους με άλλο τρόπο. Εγκρίνεται η περαιτέρω μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσης από τους ΟΤΑ Α΄ βαθμού προς τρίτους, με σύναψη σύμβασης μίσθωσης, έναντι ανταλλάγματος, για την άσκηση των δραστηριοτήτων του άρθρου 2 της παρούσας, με τους όρους και τις προϋποθέσεις που τίθενται στα επόμενα άρθρα.
Σκοπός παραχώρησης… Η παραχώρηση του προηγούμενου άρθρου γίνεται αποκλειστικά για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού (όπως εκμίσθωση θαλασσίων μέσων αναψυχής, σετ ομπρελών με ξαπλώστρες ή καθίσματα με ή χωρίς τραπεζάκι, λειτουργία τροχήλατου –αυτοκινούμενου ή μη-αναψυκτηρίου). Η άσκηση άλλης δραστηριότητας όπως η τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων από επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος επιφέρει τις κυρώσεις του άρθρου 13 της παρούσας και της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας για τον αιγιαλό και την παραλία, την όχθη και την παρόχθια ζώνη μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών.
Χρόνος παραχώρησης – Έναρξη ισχύος: Η παραχώρηση του άρθρου 1 αρχίζει από τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει μέχρι 31-03-2017.
Ανταλλάγματα… / Τα καλά μαντάτα του περασμένου φθινοπώρου…
Αντάλλαγμα… Η παραχώρηση του άρθρου 1 γίνεται έναντι ανταλλάγματος το οποίο ορίζεται σε ποσοστό 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων που πραγματοποιεί ο οικείος φορέας του ίδιου άρθρου από την άσκηση των δραστηριοτήτων του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης στους κοινόχρηστους χώρους. Για το σκοπό είσπραξης του ανταλλάγματος στην περίπτωση που οι ίδιοι οι ΟΤΑ Α’ βαθμού χρησιμοποιούν τους κοινόχρηστους χώρους, κοινοποιούν τους απολογισμούς τους εντός ενός μηνός από την έγκρισή τους στo Αυτοτελές Γραφείο Δημόσιας Περιουσίας.
Υποχρεώσεις Ο.Τ.Α. Α’ Βαθμού. Απαγορεύεται οποιαδήποτε επέμβαση που αλλοιώνει τη φυσική μορφολογία και τα βιοτικά στοιχεία των χώρων αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης, μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών καθώς και τον κοινόχρηστο χαρακτήρα αυτών. Λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων των άρθρων 2 και 13 του ν.2971/2001, επιτρέπονται, αποκλειστικά προς διευκόλυνση της πρόσβασης και κυκλοφορίας των λουομένων και για την ασφάλεια αυτών κατά την παραμονή τους εντός των προαναφερθέντων κοινοχρήστων χώρων, κατασκευές μη μόνιμου χαρακτήρα.
Κατέπεσε προ μηνών (Σεπτέμβριος 2017) στο Δικαστήριο η απαίτηση της Κτηματικής για 75 ευρώ/m2 για την χρήση του χώρου της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Νάξου. Απόφαση μπούσουλας του Μονομελούς Πρωτοδικείου Νάξου δικαίωσε τον επιχειρηματία κο Κουτσογιαννάκη Βασίλειο, σε Διαδικασία ασφαλιστικών Μέτρων, και καθόρισε το τίμημα χρήσεως για τα έτη 2010, 2011, 20012, 2013, 2014 και 2015 σε 32 ευρώ/m2, όσο δηλ. και το ποσό που καθόρισε και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο με αποφάσεις του που ισχύουν για όλους τους επιχειρηματίες της ΧΖΛιμένα. Η απόφαση λύνει τα χέρια δεκάδων επιχειρηματιών της παραλιακής Ζώνης που κλήθηκαν να πληρώσουν υπέρογκα και εξωπραγματικά ποσά για τις χρήσεις της εξαετίας 2010-15.
Είκοσι έξι ολόκληρα χρόνια από την επέκταση (διαπλάτυνση) της παραλιακής οδού Χώρα Νάξου και η νομιμοποίησή της παραμένει το μεγάλο ζητούμενο για εκατοντάδες επιχειρηματίες και τον (ημέτερο) Δήμο. Χωρίς περιστροφές, ξεκαθαρίζουμε: Οι μόνοι που δεν ευθύνονται για αυτή την κατάσταση είναι οι επιχειρηματίες. Κύριοι υπεύθυνοι είναι η Κτηματική Εταιρεία Ελληνικού Δημοσίου και οι από το 1990 μέχρι σήμερα εκλεγμένοι αυτοδιοικητικοί παράγοντες. Το Κράτος («Κτηματική»), που, ως συνήθως, «κοιμάται», ουδέποτε έκανε ως όφειλε έναντι του νησιού μας το καθήκον του. Τούτο είχε ως συνέπεια, όλα αυτά τα χρόνια, οι τοπικοί (δημοτικοί) άρχοντες να «μοιράζουν», ενίοτε και/με ψηφοθηρικά κριτήρια την παραλία της Χώρας, (αφού αυτό, προφανώς, «βολεύει».
Νομιμοποίηση, τώρα, της παραλίας, επιβάλλεται, εάν θέλουμε να αποφύγουμε (τυχόν) περαιτέρω αναταράξεις».
Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε και τα ακόλουθα:
-Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νάξου, Αμοργού & Μικρών Κυκλάδων από το 2010 λειτουργεί ως εποπτεύουσα αρχή και έχει επιβάλει πρόστιμα για την ανέγερση ξύλινων κατασκευών (πέργκολες: υπόστεγα-στεγασμένοι χώροι) και τα οποία έχουν βεβαιωθεί στο Δημόσιο Ταμείο!
-Ο ακήρυχτος «εμφύλιος» με πεδίο συγκρούσεων ένα μη νομιμοποιημένο «αχυρώνα», καιρός ήταν να σταματήσει.
-Από τις αρχές του 1990 όταν και επεκτάθηκε η παραλία, αποκτώντας την σημερινή της μορφή έως σήμερα, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την νομιμοποίησή της.
-Οι καταστηματάρχες είναι αυτοί που δεν ευθύνονται για την κακή εικόνα της παραλίας της Χώρας…
Σε παλαιότερο δημοσίευμα (έρευνα) της «Κ», με τίτλο «Άρχισαν να πληρώνουν “χρυσές” τις πέργκολες στην Εφορία», στις 17 Ιουλίου 2012, σημειώναμε και τα ακόλουθα:
Με δόσεις άρχισαν να εξοφλούν τα πρόστιμα που τους επέβαλε για τις πέργκολες το Λιμεναρχείο Νάξου, το οποίο εφήρμοσε απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Κατηγορούνται οι καταστηματάρχες για παράνομη εγκατάσταση κατασκευών επί της χερσαίας ζώνης του λιμένα Νάξου. Να σημειωθεί ότι τα πρόστιμα που τους επιβλήθηκαν, από την πρώτη στιγμή, βεβαιώθηκαν στην Δ.Ο.Υ. Νάξου.
Τα πρόστιμα σύμφωνα με έρευνα της “Κ” και του υπογράφοντος κυμαίνονται από 5.000 ευρώ έως και 25.000 ευρώ.
Μέγα ζητούμενο για τους καταστηματάρχες που δραστηριοποιούνται στην Χερσαία ζώνη Λιμένος Νάξου είναι η νομιμοποίηση της τελευταίας. Αυτό θα είναι το «φάρμακο» που θα γιατρέψει «μια κι έξω» την «ανοικτή πληγή» που αποδεδειγμένα έχει «σακατέψει» δεκάδες ουσιαστικά οικογενειακές επιχειρήσεις που ετησίως ενισχύουν σημαντικά την τοπική οικονομία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΧΑΚΗΣ