Φίλιππος Φόρτωμας: «Δεν υπάρχουν ευνοημένα και «ριγμένα» νησιά, ούτε μεγαλύτερα και μικρότερα»
Του Λάμπρου Δεμερτζή
«Η κυβέρνηση όταν αναφέρεται στη μέριμνα για τη νησιωτικότητα, την εννοεί στην πράξη. Δεν υπάρχουν ευνοημένα και ριγμένα νησιά, ούτε μεγαλύτερα και μικρότερα. Γι’ αυτό και για πρώτη φορά έγιναν νόμοι του κράτους η ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στο νησιωτικό χώρο» τονίζει ο Φίλιππος Φόρτωμας. Ο Βουλευτής Κυκλάδων της Ν.Δ αναφέρεται σε μια σειρά από σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τις Κυκλάδες, αλλά και τις επιπτώσεις από τον τουρισμό στις υποδομές και στη δυσκολία πολλών εργαζομένων να βρουν στέγη.
Ακτοπλοΐα – Μεταφορές
Σε δυο ταχύτητες κινούνται οι μεταφορές στα νησιά των Κυκλάδων. Στα «ευνοημένα» νησιά που συνήθως είναι τα μεγαλύτερα και στα «ριγμένα» μικρότερα. Το θέμα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Κύθνου είναι έντονο και διαχρονικό, με τις συνδέσεις πλοίων με το νησί να είναι ελάχιστες, και ο δήμαρχος του νησιού συνέταξε και απέστειλε, μία επιστολή γεμάτη απογοήτευση, η οποία είχε παραλήπτες, τον πρωθυπουργό, υπουργικά γραφεία αλλά και άλλα υψηλά ιστάμενα πρόσωπα. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η κυβέρνηση όταν αναφέρεται στη μέριμνα για τη νησιωτικότητα, την εννοεί στην πράξη. Δεν υπάρχουν ευνοημένα και ριγμένα νησιά, ούτε μεγαλύτερα και μικρότερα. Γι αυτό και για πρώτη φορά έγιναν νόμοι του κράτους η ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και τον Κώδικα της Θαλάσσιας Πολιτικής- στον οποίο είχα την τιμή να είμαι και εισηγητής.
Για το ζήτημα της ακτοπλοϊκής διασύνδεσης της Κύθνου, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προέβη στην προκήρυξη για τη σύμβαση ανάθεσης επιπρόσθετου μεταφορικού έργου για την γραμμή από τον Πειραιά. Σημειωτέον δε, πως η Κύθνος εξυπηρετείται από το Λαύριο το οποίο αναφέρει και ο δήμαρχος στην επιστολή του έξι ημέρες την εβδομάδα- και με ημέρες που έχουν και διπλά δρομολόγια ενώ σε συνδυασμό με τα δρομολόγια προς τον Πειραιά και τις ανταποκρίσεις από τα γειτονικά νησιά, της Κέας και της Σύρου είναι καθημερινή.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την επίλυση των όποιων προβλημάτων μπορεί να ανακύψουν, καθώς εκ των πραγμάτων οι θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι ευμετάβλητες, ακόμα και για λόγους ανωτέρας βίας. Σημασία έχει το σταθερό ρυθμιστικό πλαίσιο που πλέον διαθέτουμε για τη νησιωτική πολιτική.
Υποστελέχωση αεροδρομίων
Τη στιγμή που οι Κυκλάδες κάνουν πρωταθλητισμό στον τουρισμό, οι πύλες εισόδου προκαλούν ανησυχία εξαιτίας της υποστελέχωσης. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Τηλεπικοινωνιακών (FISO) της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στη Νάξο υπάρχουν μόλις δύο άτομα και από τον Αύγουστο έγιναν τρεις, στην Μήλο υπάρχει ένα άτομο ενώ η Σύρος για το μεγαλύτερο διάστημα ήταν με ένα άτομο. Μάλιστα στη Σύρο είχαμε και περιστατικά λιποθυμίας από εργαζόμενο, ο οποίος δούλευε 24 ώρες το εικοσιτετράωρο. Γιατί δεν ενισχύθηκαν;
Στις συνθήκες των απανωτών τουριστικών ρεκόρ είναι αναμενόμενο να δοκιμάζονται τόσο οι υποδομές όσο και οι εργαζόμενοι. Ωστόσο η μομφή πως δεν ενισχύθηκαν με προσωπικό τα αεροδρόμια και συγκεκριμένα στις Κυκλάδες, δεν είναι ακριβής.
Στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων του 2023 εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2022 για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, 174 προσλήψεις θέσεων τακτικού προσωπικού, διάφορων ειδικοτήτων. Ειδικότερα, με βάση την εισήγηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας εγκρίθηκε πρόταση για την πρόσληψη 174 υπαλλήλων ειδικοτήτων πεδίου, τεχνικής και διοικητικής υποστήριξης η οποία εστάλη στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ), με τη σχετική κοινοποίηση στο Υπουργείο Εσωτερικών. Η πρόταση αφορούσε, συγκεκριμένα, στην πρόσληψη Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας, Μηχανικών Ηλεκτρολογίας, Πολιτικών Μηχανικών, Παροχής Πληροφοριών Πτήσεων – AFISO, Ηλεκτρονικών – (ATSER), Ηλεκτρονικών Πληροφορικής – ATSER, διοικητικών υπαλλήλων και Τεχνικών (Οδηγών και Πυροσβεστών) που θα στελέχωναν συγκεκριμένα τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Σε κρίσιμες ειδικότητες, όπως η υπηρεσία πληροφοριών πτήσεων (AFISO), έχει προβλεφθεί περαιτέρω ενίσχυση του προσωπικού και μέσα από τη διαδικασία μετατάξεων με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, ώστε οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι που θα ενταχθούν στην Υπηρεσία να πληρούν τις προϋποθέσεις προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις.
Επειδή η διαδικασία του ΑΣΕΠ, ως γνωστόν, είναι χρονοβόρα, έχει δρομολογηθεί η σχετική διαδικασία και επελέγησαν, κατόπιν αξιολόγησης, 6 άτομα για τη στελέχωση των υπηρεσιών στους αερολιμένες Αστυπάλαιας, Κάσου, Σύρου, Λέρου και Μήλου. Έχουν υπογραφεί οι σχετικές αποφάσεις από το υπουργείο. Επιπρόσθετα, τον Αύγουστο του 2021 έγιναν άλλες τρεις μετατάξεις για τη στελέχωση στους αερολιμένες Νάξου και Κηθύρων και στην Κεντρική Υπηρεσία της ΥΠΑ, ενώ από τον Μάρτιο του 2021 είχε τοποθετηθεί άλλο ένα άτομο στο αεροδρόμιο της Μήλου. Σημειώνεται ότι, επικουρικά, η ΥΠΑ ενισχύει αδιάλειπτα τον κρίσιμο αυτό επιχειρησιακό κλάδο με υπαλλήλους που αποσπώνται η μετακινούνται από άλλους αερολιμένες για όσο χρονικά διάστημα κρίνεται απαραίτητο. Καθίσταται, λοιπόν, σαφές ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχουν ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για την περαιτέρω στελέχωση των αεροδρομίων της χώρας σε συγκεκριμένες ειδικότητες πεδίου, όπως οι ελεγκτές και οι ηλεκτρονικοί.
Στέγαση
Κάθε χρόνο όλο και πιο δύσκολη είναι η στέγαση για εκπαιδευτικούς, γιατρούς, δημοσίους υπαλλήλους στα νησιά των Κυκλάδων. Ο τουρισμός έχει καταπιεί κάθε κοινωνική ευαισθησία και πλέον είναι σχεδόν απίθανο κάποιος που θέλει να εργαστεί στις Κυκλάδες να βρει κατάλυμα. Με απλά λόγια είναι δυσπρόσιτα για δασκάλους και καθηγητές τα νησιά των Κυκλάδων. Υπάρχει τρόπος να αντιμετωπιστεί η κατάσταση;
Είναι αυτονόητο πως η τουριστική ανάπτυξη δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη στην ομαλή κοινωνική ζωή των Κυκλάδων, όσον αφορά το κόστος ζωής όσων παρέχουν δημόσια υπηρεσία στα νησιά μας. Και σε αυτό το πλαίσιο εντάχθηκαν και οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για το επίδομα κόστους ζωής και την δυνατότητα παροχής και δωρεάν σίτισης και στέγασης από τους ΟΤΑ σε μια σειρά ειδικοτήτων δημοσίων υπαλλήλων σε νησιωτικές παροχές. Για το υπαρκτό αυτό πρόβλημα χρειάζεται οπωσδήποτε και η απαραίτητη συνεργασία και συνδρομή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως θεσμού υποστήριξης των κρατικών λειτουργών στις νησιωτικές περιοχές. Οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες δεν μένουν μόνο στο μέτρο του στεγαστικού επιδόματος προς τους εκπαιδευτικούς, το οποίο δεν μπορεί να μην εντάσσεται και αυτό στο πλαίσιο των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας, αλλά όπου μπορεί συμβάλλει με συνέργειες όπως οι κατά σειρά κοινές υπουργικές αποφάσεις για τις εκπτώσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
Ακρίβεια- κόστος ζωής- πρωτογενής τομέας
Οι πιο υψηλές τιμές βενζίνης καταγράφονται στις Κυκλάδες. Το ίδιο και τα είδη πρώτης ανάγκης αλλά και πολλά προϊόντα. Το κόστος ζωής έχει εκτιναχθεί στα ύψη και οποιαδήποτε παρέμβαση της πολιτείας σχεδόν εξανεμίζεται στην περιοχή μας. Την ίδια στιγμή οι κτηνοτρόφοι εκπέμπουν σήμα κινδύνου. Πολλοί είναι αυτοί που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος των αγροεφοδίων με αποτέλεσμα να πωλούν το ζωικό κεφάλαιο και να συρρικνώνεται η τοπική οικονομία.
Θέτετε πολλά ζητήματα. Είναι γεγονός πως εκ των πραγμάτων το κόστος ζωής των κατοίκων των Κυκλάδων επιβαρύνεται και από τις γεωγραφικές τους ιδιαιτερότητες, ειδικά σε περιόδους έντονων οικονομικών αναταράξεων όπως η υγειονομική και ενεργειακή κρίση. Γι αυτό το λόγο όμως θεσπίστηκε και η επιδότηση του μεταφορικού ισοδύναμου, ως το αναγκαίο αντιστάθμισμα στην αύξηση των τιμών και την συμπίεση του εισοδήματος των νησιωτών. Μόνο από το μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής στη περίοδο της πανδημίας εργαζόμενοι και επιχειρήσεις επιδοτήθηκαν συνολικά με πάνω από 550 εκατομμύρια, με το νομό Κυκλάδων να βρίσκεται στην τρίτη θέση πανελλαδικά από πλευράς ύψους επιδότησης, μετά την Αττική και τη Θεσσαλονίκη. Επίσης με το Μεταφορικό Ισοδύναμο, κάτοικοι και επιχειρήσεις των Κυκλάδων έχουν επιδοτηθεί με περίπου 4,5 εκατομμύρια ευρώ.
Αναφορικά με τα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα, το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης επέκτεινε τη περίοδο επιδότησης των αγροεφοδίων και ζωοτροφών από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για το 2022, με δύο νέες προσκλήσεις για τη καινούργια προγραμματική περίοδο, με συνολικούς πόρους 98 εκατομμυρίων ευρώ.
Τουρισμός- κενά θέσεις εργασίας
Αποστροφή των εργαζομένων στον τουρισμό. Με 60.000 κενές θέσεις εργασίας ξεκινά η φετινή τουριστική περίοδος σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Επισιτισμού -Τουρισμού. Πολλοί Έλληνες αποστρέφονται την εργασία στον τουρισμό. Η εισαγωγή εργαζομένων από τρίτες χώρες φαίνεται πως δεν προχώρησε αποτελεσματικά.
Ο τουριστικός κλάδος αναμένεται φέτος να καταγράψει ένα νέο ρεκόρ αφίξεων, διανυκτερεύσεων, εσόδων. Όπως είναι αναμενόμενο η υψηλή ζήτηση προκαλεί ελλείψεις στην προσφορά, μέχρι να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία. Αυτό που έχει ωστόσο σημασία είναι όλοι οι παράγοντες που είναι συμμέτοχοι σε αυτήν την πρόκληση και τη σημαντική εθνική οικονομική επιτυχία, θα πρέπει να συμμετέχουν στα κέρδη με έντιμους όρους. Σε αυτή τη κατεύθυνση θα κινηθεί και ο κρατικός έλεγχος ώστε να τηρείται η εργατική νομοθεσία και οι όροι των συμβάσεων εργασίας στον τουρισμό, που θα εξασφαλίσουν και την υψηλή ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Κοιτώντας τους πολίτες των Κυκλάδων στα μάτια, τί τους λέτε για να εμπιστευτούν για μια ακόμη τετραετία τη Ν.Δ; Ταξιδεύετε όλο αυτό το διάστημα σε κάθε νησί. Τί αποκομίζετε από τους συμπολίτες μας;
Τα τέσσερα αυτά χρόνια των επανειλημμένων διεθνών κρίσεων, από την πανδημία και τα ελληνοτουρκικά μέχρι την ενεργειακή κρίση και το πληθωριστικό της κύμα, η Ελλάδα βρέθηκε σε μια σταθερή πορεία προς την κανονικότητα. Με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται με ρυθμό 6%, η ανεργία μειώθηκε κατά 7 μονάδες, μειώθηκαν 50 φόροι, δημιουργήθηκε πρακτικά από το μηδέν το ψηφιακό κράτος, ήρθαν επενδύσεις ύψους 26,7 δις, η χώρα θωρακίστηκε αμυντικά και απέκτησε ξανά σημαντική διεθνή υπόσταση. Και όλα αυτά, με έμφαση στην υπεράσπιση της κοινωνικής συνοχής. Οι πολίτες αντιλαμβάνονται το έργο που έχει γίνει- παρά τα όποια λάθη που συνοδεύουν την πολιτική πράξη. Και μπορούν να συγκρίνουν και με το παρελθόν και με τις εναλλακτικές προτάσεις εξουσίας των υπολοίπων πολιτικών κομμάτων της αντιπολίτευσης. Αυτό είναι το πλεονέκτημα της πολιτικής μας πρότασης για την επόμενη μέρα.
Και αυτό συναντώ σε συζητήσεις με τους συμπολίτες μου, σε κάθε νησί που βρίσκομαι.
Και τους απαντώ, πως μπορούμε να τα καταφέρουμε ΜΑΖΙ.