Φίλιππος Φόρτωμας : Στοχευμένες παρεμβάσεις για τις προκλήσεις των νησιών- Σε ετοιμότητα ο κρατικός μηχανισμός
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα αναφορικά με τους σεισμούς και την έκβαση οποιουδήποτε σεναρίου στη Σαντορίνη, ανέφερε ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας Φίλιππος Φόρτωμας, μιλώντας στην εφημερίδα “Κυκλαδική” και τόνισε ότι οι κάτοικοι πρέπει να ακολουθούν τις οδηγίες των ειδικών. Για την επικείμενη αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο κ. Φόρτωμας σημείωσε ότι η κυβέρνηση αναζητά λύσεις ώστε να μην επιβαρυνθούν οι νησιώτες. Υπενθύμισε ότι κατέθεσε σχετική ερώτηση προς τα αρμόδια υπουργεία, εκφράζοντας τη βεβαιότητα ότι θα υπάρξει άμεση παρέμβαση. Χαρακτήρισε γενναίο βήμα προς την κατεύθυνση της διαφάνειας το Παρατηρητήριο Τιμών Ναύλων, και ανέφερε ότι η κυβέρνηση αξιολογεί διαρκώς τη δυνατότητα μείωσης του ΦΠΑ στα νησιά.
Οι καθυστερήσεις στην καταβολή του «Μεταφορικού Ισοδύναμου» οφείλονται σε ελέγχους για καταστρατήγηση του μέτρου από ορισμένους που επιδίωξαν να αντλήσουν παράνομο όφελος, ανέφερε ο κ. Φόρτωμας ενώ τόνισε ότι βρίσκεται σε επικοινωνία με το αρμόδιο υπουργείο ώστε να επισπεύσουν τις πληρωμές.
Ο Βουλευτής Κυκλάδων της Ν.Δ. ανέφερε ότι η ενίσχυση της μοριοδότησης της εντοπιότητας για εκπαιδευτικούς θα μπορούσε να αποτελέσει λύση στο ζήτημα των εκπαιδευτικών κενών στις Κυκλάδες και δήλωσε ότι στηρίζει το σχετικό αίτημα που έχουν προτείνει κάποιοι Δήμοι.
Τέλος, για τις ελλείψεις στο σύστημα υγείας, επεσήμανε ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τις προκηρύξεις θέσεων, αλλά και τη διαθεσιμότητα στέγης για τους γιατρούς, ενώ τόνισε ότι η κυβέρνηση εντείνει τις προσπάθειες παροχής κινήτρων για την κάλυψη των θέσεων.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Πώς αξιολογείτε το επίπεδο ετοιμότητας του κρατικού μηχανισμού απέναντι στους σεισμούς που καταγράφονται τον τελευταίο καιρό στις Κυκλάδες;
Όπως γνωρίζετε, ο κρατικός μηχανισμός βρίσκεται από την πρώτη στιγμή σε πλήρη ετοιμότητα για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε σεναρίου στην Σαντορίνη. Οι κάτοικοι θα πρέπει να ακολουθούν τις συστάσεις και οδηγίες των ειδικών. Την περασμένη Παρασκευή συνόδευσα τον Πρωθυπουργό στην Σαντορίνη και είχα την ευκαιρία να δω από κοντά το μέγεθος της ετοιμότητας στην οποία βρίσκεται ο κρατικός μηχανισμός, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από την πρώτη μέρα της διακυβέρνησής της αντιμετωπίζει πάντα με υπευθυνότητα κάθε κρίσιμη κατάσταση και νομίζω ότι αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο λαός και γι’ αυτό άλλωστε την τίμησε με μια δεύτερη διακυβέρνηση.
Τι μέτρα σχεδιάζει η κυβέρνηση να λάβει ώστε να αποτραπεί η επιβάρυνση των νησιωτών από την ενδεχόμενη αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κατά 10- 15%, από τον Μάιο, όπως αναφέρουν οι ακτοπλόοι;
Η αύξηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι ένα ζήτημα που θα μας απασχολήσει αναπόφευκτα καθώς οι παράγοντες που την επιβάλλουν είναι αντικειμενικοί. Υπάρχει ένα ολόκληρο πλαίσιο νέων περιβαλλοντικών κανόνων που μας υποχρεώνουν να εγκαταλείψουμε σιγά σιγά τον τρόπο με τον οποίο κινείτο ο κόσμος μέχρι σήμερα και να περάσουμε σε ένα μοντέλο πιο βιώσιμο για τον πλανήτη. Αυτό όμως δεν μπορεί και δεν πρέπει να σημαίνει ότι το κόστος θα το επωμιστεί ο καταναλωτής, και δη ο νησιώτης καταναλωτής, ο Κυκλαδίτης που χρειάζεται να μετακινηθεί από το νησί του προς την πρωτεύουσα ή σε κάποιο άλλο νησί. Για τον λόγο αυτό με τον συνάδελφό μου βουλευτή Δωδεκανήσου Βασίλη Υψηλάντη καταθέσαμε σχετική ερώτηση την προηγούμενη εβδομάδα προς τους αρμόδιους Υπουργούς Ναυτιλίας και Οικονομικών.
Έχω την βεβαιότητα ότι η Κυβέρνηση θα κινηθεί άμεσα, ώστε να δώσει λύση και στο πρόβλημα αυτό, όπως άλλωστε έχει πράξει με κάθε ζήτημα όσο μείζον και εάν ήταν που κλήθηκε να διαχειριστεί.
Η πρωτοβουλία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη θέσπιση Παρατηρητηρίου Τιμών Ναύλων Ακτοπλοϊκών Μεταφορών, θα οδηγήσει πιστεύετε σε μια πιο «λογική» διαμόρφωση τιμών;
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την θέσπιση Παρατηρητηρίου Τιμών Ναύλων Ακτοπλοϊκών Μεταφορών είναι αξιέπαινη και αποτελεί ένα γενναίο βήμα προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, που ευελπιστούμε όλοι ότι θα βοηθήσει στην λελογισμένη διαμόρφωση των τιμών. Η ψηφιακή αυτή εφαρμογή, η οποία δίνει την δυνατότητα ανεύρεσης της τιμής του καθαρού ναύλου (χωρίς επιβαρύνσεις) και του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων, δημιουργεί εχέγγυα για την ομαλή λειτουργία της αγοράς. Είναι προφανές ότι ένα Παρατηρητήριο από μόνο του δεν αρκεί. Παρέχει όμως μία καταγραφή που είναι κρίσιμη για την διάγνωση κάθε φορά του προβλήματος. Οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις τιμές κείνται προφανώς πέραν του Παρατηρητηρίου και απαιτούν επαγρύπνηση από όλον τον κρατικό μηχανισμό.
Μια συζήτηση που συχνά επανέρχεται στο τραπέζι είναι ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ. Κάτι που ζητούν οι παραγωγικοί φορείς των νησιών μας. Είναι στα σχέδια της κυβέρνησης η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών;
Νιώθω την ανάγκη αρχικά να υπενθυμίσουμε ότι το γεγονός ότι τα νησιά μας αυτήν την στιγμή δεν απολαμβάνουν του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ, οφείλεται αρχικά στην ανερμάτιστη πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και στο αχρείαστο τρίτο Μνημόνιο που οδήγησε στην απεμπόλιση του δικαιώματος μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ κατά 30% για τα νησιά. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, απ’ όταν ανέλαβε την διακυβέρνηση της Χώρας το 2019, έχει παλέψει να επαναφέρει το ειδικό αυτό καθεστώς, επικαλούμενη συγκεκριμένες συνθήκες. Αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών ήταν ότι από 1.7.2021 και εφεξής ισχύει η μείωση κατά τριάντα τοις εκατό (30%) των συντελεστών του Φ.Π.Α. για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο και Χίο σε συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες. Επίσης, τον Δεκέμβριο του 2021, το Υπουργείο Οικονομικών, ανακοίνωσε μεταξύ άλλων, τη μόνιμη κατοχύρωση σε Οδηγία, δηλαδή σε δεσμευτικό ευρωπαϊκό νομικό κείμενο, δικαιώματος ειδικών, μειωμένων κατά έως 30%, συντελεστών ΦΠΑ σε νησιά του Αιγαίου. Συνεπώς με προσπάθειες της Κυβέρνησης κατοχυρώθηκε σε μόνιμη βάση η δυνατότητα της Ελλάδας για εφαρμογή ειδικών, μειωμένων κατά έως 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχεται η δυνατότητα για ειδικά μέτρα που αφορούν κρίσιμους τομείς της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας, όπως η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, η ενίσχυση των αγροτών και της αγοράς ακινήτων, η στήριξη των γεωγραφικών ιδιαιτεροτήτων της χώρας, μέσω της στήριξης των νησιών του Αιγαίου. Οι αποφάσεις για τις όποιες μεταβολές στη φορολογική πολιτική προφανώς λαμβάνονται με γνώμονα τη βιώσιμη ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, τη στήριξη των νησιωτικών περιοχών, τη συμβατότητά τους με το ενωσιακό δίκαιο και την ομαλή δημοσιονομική πορεία της χώρας. Είμαι σίγουρος ότι η Κυβέρνηση βρίσκεται σε διαρκή αξιολόγηση όλων αυτών των δεδομένων σχετικά με το πότε οι συνθήκες θα επιτρέψουν την εφαρμογή μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ συνολικά στα νησιά του Αιγαίου.
Μεγάλες καθυστερήσεις αντιμετωπίζουν οι νησιώτες στο “Μεταφορικό Ισοδύναμο”. Συγκεκριμένα, πότε προβλέπεται η εξόφληση των οφειλών του Μεταφορικού Ισοδύναμου προς τους ιδιώτες για το 2024 αλλά και προς τις επιχειρήσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2022;
Είναι νομίζω γνωστό, ότι οι καθυστερήσεις στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου οφείλονται στο γεγονός ότι ανέκυψε ανάγκη ελέγχων λόγω καταστρατήγησης εκ μέρους ορισμένων του σκοπού του μέτρου και της επιδίωξής τους να αντλήσουν παράνομο όφελος. Ο εντοπισμός τέτοιων πρακτικών και ο έλεγχος τους είναι προφανώς επιβεβλημένος από λόγους δημοσίου συμφέροντος και το Υπουργείο κινήθηκε προς την σωστή κατεύθυνση, ακόμα κι αν αυτό σήμαινε ότι θα έπρεπε να καθυστερήσει συνολικά η καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου, ακόμα και σε επιχειρήσεις και πολίτες που το δικαιούνταν.
Ως βουλευτής Κυκλάδων βρίσκομαι σε διαρκή επικοινωνία με τον αρμόδιο Υφυπουργό, κ. Στέφανο Γκίκα καθώς και τον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα, κ. Κουτουλάκη, προκειμένου να επισπευσθούν κατά το δυνατόν οι σχετικές πληρωμές και έχω την βεβαιότητα ότι το Υπουργείο κινείται σε αυτήν την κατεύθυνση. Από εκεί και πέρα ανακοινώσεις ως προς το πότε ακριβώς θα καταβληθούν οι επόμενες δόσεις νομίζω ότι μόνο το Υπουργείο είναι αρμόδιο να κάνει.
Γίνεται συζήτηση και για τη νέα «Κάρτα του Νησιώτη»; Ισχύει ότι θα τεθούν εισοδηματικά κριτήρια με αποτέλεσμα να τεθούν εκτός πολλοί νησιώτες;
Νομίζω ότι αυτή είναι μία συζήτηση που θα πρέπει να κάνουμε όταν τα αρμόδια Υπουργεία παρουσιάσουν το σχεδιαζόμενο μέτρο, αναλυτικά ως προς όλες τις λεπτομέρειές του. Είμαι βέβαιος ότι θα υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος, ώστε να διαβουλευθούμε με φορείς και κατοίκους των νησιών μας και να συνδιαμορφώσουμε τυχόν τέτοιο μέτρο με τρόπο που θα εξυπηρετεί πραγματικά τους νησιώτες. Σε κάθε περίπτωση, όπως γνωρίζετε, θα είμαι αρωγός και θα προσπαθήσω με όλες μου τις δυνάμεις να υποστηρίξω τα αιτήματα των νησιωτών για την δικαιότερη δυνατή διαμόρφωση της, οποιουδήποτε μέτρου προταθεί από την Κυβέρνηση και το οποίο θα κατατείνε στην άμβλυνση των ανισοτήτων που προκαλεί η γεωγραφική ασυνέχεια και εν γένει η νησιωτικότητα. Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει νομίζω ότι αντιμετωπίζει με σοβαρότητα και υπευθυνότητα κάθε ζήτημα που καλείται να διαχειριστεί και θεωρώ ότι αυτό πράττει και για τα ζητήματα της νησιωτικότητας, την οποία έχει αντιμετωπίσει από την αρχή της διακυβέρνησής της με την δέουσα επιμέλεια που επιβάλλει το Σύνταγμα. Θα ήθελα απλώς να θυμίσω το πρόσφατο παράδειγμα της ενίσχυσης της εντοπιότητας με 40 μόρια στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, ένα πάγιο αίτημα των νησιωτών που έγινε πράξη. Θέλω να θυμίσω ότι πολλοί βουλευτές της αντιπολίτευσης επέκριναν το μέτρο, δείχνοντας ότι δεν αντιλαμβάνονται καν τις ιδιαιτερότητες της νησιωτικότητας. Η Κυβέρνηση αποδεικνύει κάθε μέρα ότι έχει το πολιτικό θάρρος να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τέτοιες προκλήσεις.
Θα επανεξεταστεί το ζήτημα της απόδοσης του τέλους κρουαζιέρας απευθείας στους Δήμους αντί για τον κρατικό προϋπολογισμό ώστε να επενδυθούν απευθείας σε έργα ανάπτυξης στα νησιά;
Οι Δήμοι όπως γνωρίζετε σύμφωνα με τον Ν. 5162/2024 λαμβάνουν το 1/3 απο το τέλος κρουαζιέρας, ενώ το υπόλοιπο 1/3 το εισπράττει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το υπόλοιπο 1/3 εισπράττεται από το Υπουργείο Τουρισμού. Το γεγονός ότι οι Δήμοι δεν το εισπράττουν απευθείας αλλά μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών δεν ανατρέπει το γεγονός ότι τα ποσά αυτά θα επενδυθούν στα νησιά, εντός των ορίων των οποίων βρίσκονται οι λιμένες από τους οποίους εισπράττονται τα τέλη κρουαζιέρας. Συνεπώς, τα χρήματα στα νησιά αυτά θα επενδύονται ούτως ή άλλως και μάλιστα θα επενδύονται σε έργα ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος και σε έργα υποδομών. Συνεπώς δεν αντιλαμβάνομαι την σχετική ανησυχία. Η διοχέτευση των ποσών κεντρικά μέσω του Υπουργείου Εσωτερικών θα παρέχει τα εχέγγυα της ολιστικής αντιμετώπισης των αναγκών και της διοχέτευσης των χρημάτων με τρόπο που να μεγιστοποιείται η ωφέλεια, όπου κάθε φορά παρίσταται ανάγκη. Δεν πρέπει να δαιμονοποιούμε κάποιους μηχανισμούς που στόχο έχουν το εξορθολογισμό και την ολιστική αντιμετώπιση των ζητημάτων, με γνώμονα μόνο το εκάστοτε τοπικό όφελος.
Στα θέματα της παιδείας θα ήθελα να περάσουμε κ. Φόρτωμα. Μεγάλα εκπαιδευτικά κενά αντιμετωπίζουν για ακόμη μια χρονιά τα νησιά μας. Τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση για να αντιμετωπιστεί η ελλειμματική εκπαίδευση στις Κυκλάδες;
Τα εκπαιδευτικά κενά δυστυχώς είναι ένα πρόβλημα που συνδέεται με ένα άλλο ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα των νησιών μας, δηλαδή του στεγαστικού προβλήματος. Επίσης, όπως πολύ καλά θα γνωρίζετε, τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί δραματικά οι ανάγκες διορισμού εκπαιδευτικών για την παροχή παράλληλης στήριξης σε μαθητές που το έχουν ανάγκη και όλο αυτό δημιουργεί ένα εξαιρετικά δύσκολο περιβάλλον, στο οποίο από την μία, έχει αυξηθεί ο αριθμός των απαιτούμενων δασκάλων και καθηγητών που απαιτούνται για την πλήρη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών στις Κυκλάδες μας, και από την άλλη την ίδια στιγμή έχει περιοριστεί δραματικά ο αριθμός των διαθέσιμων καταλυμάτων. Εξάλλου, ακόμα και διαθέσιμα καταλύματα να βρεθούν, τα μισθώματά τους είναι εξαιρετικά υψηλά και όλο αυτό δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που καταλήγει στην καταγραφή σημαντικών εκπαιδευτικών κενών, αλλά και ελλείψεων προσωπικού σε άλλες νευραλγικές λειτουργίες του κράτους, όπως κυρίως σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Η έλλειψη καταλυμάτων είναι φυσικά το αποτέλεσμα ενός ευχάριστου γεγονότος, αυτού της διαρκούς ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος στα νησιά μας και άρα και της αύξησης της ζήτησης και των τιμών. Νομίζω ότι η Κυβέρνηση προσπαθεί ευρύτερα να αντιμετωπίσει το στεγαστικό ζήτημα με πλήθος μέτρων που έχει κατά καιρούς λάβει. Ίσως μία λύση ακόμα θα ήταν να εξετάσουμε το ενδεχόμενο ενίσχυσης της μοριοδότησης της εντοπιότητας για εκπαιδευτικούς και προσωπικά προτίθεμαι να υποστηρίξω το αίτημα που έχει προταθεί από κάποιους Δήμους, καθώς θεωρώ ότι θα δώσει λύσεις.
Διαχρονικό ζήτημα η υγεία. Ακόμα μια χρονιά στα νησιά μας είναι με υποστελεχωμένες υπηρεσίες τόσο στις υγειονομικές μονάδες των νησιών, όσο και στο ΕΚΑΒ. Ενώ προκηρύσσονται διαγωνισμοί βγαίνουν όμως άγονοι. Είναι αρκετά τα κίνητρα που δίνονται από την κυβέρνηση, ή θα πρέπει να γίνει ένας διαφορετικός σχεδιασμός ώστε να έρχονται γιατροί στα νησιά μας;
Όπως ανέφερα παραπάνω, το ζήτημα τόσο των εκπαιδευτικών κενών, όσο και των κενών σε ιατρονοσηλευτικό προσωπικό είναι μία συνάρτηση πλήθους παραγόντων, με προεξάρχον αυτό του στεγαστικού προβλήματος. Όπως αναφέρετε κι εσείς όσοι διαγωνισμοί και να προκηρυχθούν βγαίνουν άγονοι, και αυτό παρά το πλήθος κινήτρων που έχει δώσει το Υπουργείο Υγείας με εξαιρετικά σημαντική αύξηση των αποδοχών των ιατρών που πρόκειται να αποδεχθούν κάποια θέση σε νησιά. Θα επαναλάβω ότι θεωρώ ότι η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υγείας, καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια και επιχειρούν να επιλύσουν το πρόβλημα με παροχή αλλεπάλληλων κινήτρων, αλλά φυσικά η προσπάθεια αυτή θα πρέπει να ενταθεί.