Μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα αποτελεί το έργο των 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Η επένδυση λειτουργεί ως «όχημα» πολυεπίπεδης ανάπτυξης για την χώρα, σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, με μεγάλα οφέλη για τον τουρισμό και την ελληνική οικονομία.
Το έργο αφορά στην αναβάθμιση, ανάπτυξη, διαχείριση και συντήρηση 14 περιφερειακών ελληνικών αεροδρομίων, εκ των οποίων 3 βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα και 11 σε νησιά, μεταξύ των οποίων και 2 στις Κυκλάδες.
Πιο συγκεκριμένα η Fraport Greece είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία, διαχείριση και ανάπτυξη των αεροδρομίων Μυκόνου, Σαντορίνης, Ακτίου, Ζακύνθου, Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω, Μυτιλήνης, Ρόδου, Σάμου, Σκιάθου, Χανίων.
H Fraport Greece, στις 11 Απριλίου 2017 οπότε και υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης κατέβαλε στο ελληνικό δημόσιο το σύνολο του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234 δισ. ευρώ. Κάθε χρόνο καταβάλλει επίσης τίμημα παραχώρησης ύψους 22.9 εκατ. ευρώ καθώς επίσης 1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη στο ελληνικό δημόσιο. Μετά και την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης υποχρεούται να καταβάλει και το 28,5% των λειτουργικών της κερδών (ΚΠΤΦΑ).
Η επένδυση στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αποτελεί ένα ιδιαιτέρως απαιτητικό και σύνθετο έργο μεγάλης κλίμακας και ταυτόχρονα μια τεράστια πρόκληση, καθώς είναι η πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο που μια εταιρεία αναλαμβάνει ταυτόχρονα 14 αεροδρόμια τα οποία βρίσκονται σε λειτουργία. Το γεγονός αυτό κάνει το έργο σημείο αναφοράς για τις διεθνείς μεταφορές.
Ξεκινώντας μια σειρά σημαντικών επενδύσεων, τόσο κατά την περίοδο 2017 – 2021, όσο και μετέπειτα, η Fraport Greece στοχεύει στον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη των αεροδρομίων. Μέσα από την υιοθέτηση των κορυφαίων διεθνών προτύπων και πρακτικών, τα 14 ελληνικά αεροδρόμια καθίστανται διεθνώς ανταγωνιστικά.
Τα σχέδια ανάπτυξης προβλέπουν τον εκσυγχρονισμό, την ανάπτυξη και/ή την επέκταση της υποδομής των αεροδρομίων, συμπεριλαμβάνοντας εργασίες όπως ανακαινίσεις υποδομών, κατασκευή νέων εγκαταστάσεων στις περιοχές και στους χώρους των αεροδρομίων.
Συγκεκριμένα θα γίνουν σημαντικές επεκτάσεις στους τερματικούς σταθμούς σε Μύκονο, Σαντορίνη, Σάμο, Άκτιο, Σκιάθο, θα κατασκευαστούν 5 νέοι τερματικοί σταθμοί σε Θεσσαλονίκη, Κεφαλονιά, Κω, Μυτιλήνη και Κέρκυρα, ενώ αναμένεται να γίνει και ολική εσωτερική αναδιαμόρφωση στα αεροδρόμια Χανίων, Ρόδου, Καβάλας και Ζακύνθου.
Το στάδιο που σήμερα βρίσκονται τα έργα αναβάθμισης των 14 αεροδρομίων
Στις Κυκλάδες:
JMK – Μύκονος
Επέκταση και αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού, 50% αύξηση της συνολικής έκτασης του αεροσταθμού σε 13.350 τ.μ. με την ανέγερση νέου τμήματος. Θα διατεθεί μεγαλύτερος χώρος για διάθεσή σε F&B και καταστήματα ενώ έχει ανακαινισθεί πλήρως ο διάδρομος αποπροσγείωσης. Αναδιοργανώνεται επίσης ο χώρος στάθμευσης των αεροσκαφών όπου θα εφαρμοστεί η «push back» πρακτική ώστε το αεροδρόμιο να έχει δυνατότητα υποδοχής περισσότερων αεροσκαφών.
JTR – Σαντορίνη
Επέκταση και αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού. Την ίδια ώρα λαμβάνουν χώρα η ανακαίνιση και επισκευές του κτηριακού συγκροτήματος και των συστημάτων του. Η αύξηση της συνολικής έκτασης του αεροσταθμού σε 15.640 τ.μ. με την αντικατάσταση τμήματος του υπάρχοντος και την ανέγερση νέου θα φθάσει το 236%. Με την ολοκλήρωση θα έχουμε: 113% αύξηση των σταθμών Check-in (από 8 σε 17), 20% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 5 σε 6), 250% αύξηση των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 2 σε 7), 250% αύξηση των ζωνών ασφαλείας του αεροδρομίου.
Στα υπόλοιπα νησιά:
ZTH- Ζάκυνθος
Ανακαίνιση και αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού. Το αναβαθμισμένο τμήμα των καταστημάτων Dufry είναι έτοιμο. Το σύστημα για τον έλεγχο και τη διαχείριση των αποσκευών έχει τεθεί σε λειτουργία. Η αύξηση των σταθμών ανήλθε στο 33% ενώ τα check-in αυξήθηκαν από 15 σε 20 και έχουν τεθεί σε λειτουργία. Ακόμη, έχει ολοκληρωθεί η ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών.
CHQ – Χανιά
Αναδιοργάνωση εσωτερικών χώρων αεροσταθμού και του χώρου αναχωρήσεων. Εκτελούνται εργασίες επέκτασης στο πρώτο επίπεδο (στα gate lounges) και διαμορφώνονται τα εμπορικά σημεία. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών.
CFU- Κέρκυρα
Νέος Τερματικός Σταθμός, επέκταση τερματικού σταθμού κατά 10.294 τ.μ. και ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού. Βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη μεγάλα έργα αποκατάστασης στο υπάρχον terminal (στέγαστρα, προσόψεις, μόνωση στέγης κ.α) και η ανακαίνιση σε όλα τα W.C. Η αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης στάθμευσης αεροσκαφών είναι επίσης σε εξέλιξη.
EFL – Κεφαλονιά
Ο Νέος Τερματικός Σταθμός είναι υπό κατασκευή. Οι εργασίες για αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών συνεχίζονται ενώ έχει τεθεί σε λειτουργία ο χώρος στάθμευσης του αεροδρομίου. Με την ολοκλήρωση όλου του φάσματος των έργων θα έχουμε: 71% αύξηση των σταθμών check-in (από 7 σε 12), 100% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 3 σε 6), διπλασιασμό των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 2 σε 4).
RHO – Ρόδος
Έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στον διάδρομο αποπροσγείωσης ενώ αναδιαμορφώνεται ο τερματικός σταθμός. Αυτήν την περίοδο τρέχει η ανακαίνιση, επισκευή και αναβάθμιση του κύριου κτηρίου. Επιπλέον, ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση των εμπορικών χώρων και ολοκληρώθηκε η βελτίωση στον χώρο των gates. Μόλις ολοκληρωθούν τα έργα θα έχουμε: 13% αύξηση των σταθμών Check-in (από 40 σε 45), 71% αύξηση των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 7 σε 12) και 25% αύξηση χώρων παραλαβής αποσκευών (από 4 σε 5).
KGS – Kως
Θα υπάρξει Νέος Τερματικός Σταθμός ενώ η αύξηση της συνολικής έκτασης του αεροδρομίου σε 24.000 τ.μ. αγγίζει το 201%. Η πλήρης ανακαίνιση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών έχει ολοκληρωθεί με εφαρμογή της πρακτικής «power-in and push-back» (πρακτικές που επιτρέπουν την φιλοξενία περισσότερων αεροσκαφών στον χώρο). Σε εξέλιξη είναι επίσης η ανακαίνιση και επισκευή των κτηρίων και των συστημάτων εντός των εγκαταστάσεων.
SMI – Σάμος
Επέκταση και αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού με 19% αύξηση της συνολικής έκτασης του αεροσταθμού σε 9.605 τ.μ. Αυτήν την περίοδο είναι σε εξέλιξη η ανακαίνιση, επισκευή και αναβάθμιση του τερματικού σταθμού και των συστημάτων του. Στη Σάμο, ολοκληρώθηκε η κατεδάφιση του παλιού terminal και έχουν ξεκινήσει οι εργασίες επέκτασης οι οποίες αναμένεται να τελειώσουν μέσα στο 2019.
MJT – Λέσβος
Κατασκευάζεται Νέος Τερματικός Σταθμός με 185% αύξηση της συνολικής έκτασης του αεροδρομίου σε 7.185 τ.μ. Οι εργασίες επέκτασης ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2018 και θα ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη του 2019. Σε αυτές, περιλαμβάνεται κατεδάφιση του παλιού τερματικού εκτός από τον πύργο ATC.
JSI – Σκιάθος
Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του διαδρόμου αποπροσγείωσης, του τροχόδρομου και του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και οριστικοποιήθηκε η χρήση των «power-in και push-back» πρακτικών. Αυτήν την περίοδο λαμβάνουν χώρα η ανακαίνιση, επισκευή και αναβάθμιση του κεντρικού κτιρίου τερματικού σταθμού (T2) και του παλαιού κτιρίου τερματικού (T1) καθώς και άλλων συστημάτων των κτηρίων. Με την ολοκλήρωση του έργου θα προκύψει επέκταση τερματικού σταθμού κατά 9.511 τ.μ., 11% αύξηση των σταθμών Check-in (από 9 σε 10), 33% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 3 σε 4) και διπλασιασμός των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 1 σε 2).
Στην ηπειρωτική Ελλάδα:
KVA – Καβάλα
Επέκταση τερματικού σταθμού κατά 2.029 τ.μ. Είναι σε εξέλιξη η αναδιαμόρφωση του τερματικού σταθμού καθώς και εργασίες αποκατάστασης κτηρίου (βάψιμο προσόψεων, μόνωση οροφής). Παράλληλα, πραγματοποιούνται εργασίες στα W.C. του αεροδρομίου ενώ βρίσκεται υπό κατασκευή η εγκατάσταση μοντέρνου συστήματος ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών και η αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών. Οι σταθμοί Check-in θα αυξηθούν κατά 20% μετά το πέρας των εργασιών (από 8 σε 10).
PVK – Άκτιο
Επέκταση κατά 2.381 τ.μ. και ανακαίνιση του τερματικού σταθμού. Η αποκατάσταση στους χώρους των W.C. βρίσκεται σε εξέλιξη ενώ εγκαθίσταται μοντέρνο σύστημα για τον έλεγχο των αποσκευών. Οι πρώτοι ιμάντες παραλαβής αποσκευών έχουν τεθεί ήδη σε λειτουργία. Μέχρι τα τέλη του 2019 θα έχουμε 75% αύξηση των σταθμών Check-in (από 8 σε 14), 60% αύξηση του συνολικού αριθμού πυλών (από 5 σε 8) και διπλασιασμό των σημείων ασφαλείας και ελέγχου του αεροδρομίου (από 2 σε 4).
SKG – Θεσσαλονίκη
Κατασκευάζεται Νέος Τερματικός Σταθμός. Συνολικά επεκτείνεται ο τερματικός σταθμός κατά 30.988 τ.μ. και δημιουργείται νέα πρόσβαση ενώ σε εξέλιξη είναι και η ανακαίνιση του υπάρχοντος τερματικού σταθμού. Στο μεταξύ ολοκληρώθηκε η αναδιάταξη της ροής των επιβατών (από ένα ενιαίο σημείο ασφαλείας παράλληλα με την αναδιάταξη καταστημάτων F&B και Dufry). Σε εξέλιξη είναι η αναδιοργάνωση του χώρου στάθμευσης των αεροσκαφών και η ανακαίνιση του οδοστρώματος στους χώρους προσγείωσης-απογείωσης-στάθμευσης αεροσκαφών.
Σημειώνεται ότι σε όλα τα αεροδρόμια, εκτός από αυτό των Χανίων (στο οποίο δεν υφίσταται σχετική ανάγκη) εγκαθίστανται μοντέρνα συστήματα ελέγχου και διαχείρισης αποσκευών.
Συνολικά, η Fraport Greece θα επενδύσει 415 εκατ. ευρώ στην ανάπτυξη της υποδομής των αεροδρομίων έως το 2021 ενώ η παραχώρηση των αεροδρομίων στην εταιρεία θα διαρκέσει 40 έτη.