Γιώργος Νομικός, Πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Σαντορίνης: «Δεν μπορούν τα πλοία να έρχονται όλα μαζί»
Το όριο των 8.000 επισκεπτών ημερησίως για τους επισκέπτες της κρουαζιέρας που μπορούν να αποβιβάζονται στη Σαντορίνη συμφωνήθηκε κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνάντησης στελεχών της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) και του δημάρχου Σαντορίνης, κ. Νίκου Ζώρζου και προέκυψε μετά από απόφαση της Δημοτικής Αρχής και πρόταση του ΔΣ του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας.
Του Λάμπρου Δεμερτζή
Το σκεπτικό αυτής της απόφασης είναι η εφαρμογή του μέτρου για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα υπερτουρισμού και να διασφαλιστεί η βιώσιμη ανάπτυξη του νησιού, διότι ο μεγάλος όγκος των επισκεπτών της κρουαζιέρας στο νησί δημιουργούν προκλήσεις , καθώς οι υποδομές και οι υπηρεσίες δεν είναι επαρκείς για να υποστηρίξουν τέτοιες ροές που οδηγούν σε συμφόρηση στα αξιοθέατα, στις μεταφορές και στις υπηρεσίες του νησιού.
Όπως αναφέρει στην «Κυκλαδική» ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας Γιώργος Νομικός, το όριο αυτό προέκυψε μετά από μελέτες του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ήδη από το 2023 έχει οριστεί το όριο των 8.000, παρόλα αυτά όμως στο νησί ο αριθμός αυτός πολλές φορές ξεπεράστηκε κατά πολύ φτάνοντας μέχρι και τους 19.000 επισκέπτες ημερησίως.
«Υπήρχε το όριο των 8.000 επισκεπτών ημερησίως, αλλά στην πράξη δεν ήταν 8.000 όλη την ημέρα, ήταν 8.000 το πρωί, συμπληρώνανε μετά, έφευγε ένα πλοίο και το απόγευμα είχαμε άλλες 8.000 επισκέπτες και τελικά φτάναμε σε μεγάλα νούμερα αφίξεων. Τώρα πλέον οριστικοποιήσαμε το όριο των 8000 ημερησίως», αναφέρει ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας, και προσθέτει ότι είναι διαχειρίσιμος ο αριθμός αυτός των επισκεπτών.
Σχετικά με τις κρατήσεις κρουαζιερόπλοιων που έχουν ήδη γίνει ήδη για το 2025 ο κ. Νομικός υπογραμμίζει ότι θα γίνει προσπάθεια να τηρηθεί όσο είναι εφικτό το όριο και προσθέτει ότι δεν θα είναι τόσες πολλές οι ημέρες που και το 2025 θα υπάρξει επιβάρυνση, ενώ τόνισε ότι το 2026 « θα υπάρχει (αυστηρός) περιορισμός στους 8.000 επισκέπτες κρουαζιέρας ανά ημέρα. Εμείς επαναφέραμε το όριο στους 8000 επισκέπτες την ημέρα», προσθέτει «αλλά επίσης αποφασίσαμε και για το ποσοστό πληρότητας των σκαφών, δηλαδή για το 2025 θέσαμε το όριο πληρότητας στο 80% και από το 2026 και μετά στο 100% . Αυτό το οριστικοποιήσαμε».
Σχετικά με τους παράγοντες που θα καθορίζουν την προτεραιότητα πρόσβασης των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Σαντορίνης, ο κ. Νομικός αναφέρει πως το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει ως στόχο να βελτιώσει τα κριτήρια που επηρεάζουν την προτεραιότητα πρόσβασης ενός κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι.
Αυτή τη στιγμή, συμπληρώνει, επεξεργάζονται όλη αυτή τη διαδικασία για να τεθούν οι παράγοντες που θα καθορίζουν τη σειρά προτεραιότητας, ώστε να ακολουθήσει και ψηφοφορία από το Δημοτικό Συμβούλιο και να είναι ανακοινώσιμα τα κριτήρια αυτά και να γνωρίζουν όλοι με ποια δεδομένα θα εξάγονται τα αποτελέσματα και ποιο πλοίο θα έχει προτεραιότητα. «Ένα βασικό ζήτημα που θέσαμε είναι ότι δεν μπορούν τα πλοία να έρχονται όλα μαζί. Θα υπάρχει μια καθυστέρηση των αφίξεων από το ένα πλοίο στο άλλο, δηλαδή το ένα πλοίο θα φτάνει πχ στις 7, το άλλο στις 9, το άλλο 10.30 ώστε να γίνεται μια κατανομή στις αφίξεις κατά τη διάρκεια της ημέρας και όποιο πλοίο παραμένει περισσότερες ώρες αυτό θα έχει και προτεραιότητα.
Βεβαίως και στις αναχωρήσεις θα υπάρχει σειρά, δεν θα φεύγουν τα πλοία όλα μαζί ώστε να μην υπάρχουν αφενός καθυστερήσεις και αφετέρου για να περιοριστεί και η περιβαλλοντική επιβάρυνση , σύμφωνα με την ΚΥΑ για τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης», προσθέτει ο κ. Νομικός.
Η κρουαζιέρα δημιουργεί θέσεις εργασίας σε τομείς που εξυπηρετούν τους επισκέπτες κρουαζιέρας αλλά και επενδύσεις σε υποδομές.
«Άλλοι θέλουν για το νησί την κρουαζιέρα, άλλοι δεν την θέλουν. Εμείς επιθυμούμε την ανάπτυξη του τουρισμού κρουαζιέρας γιατί λειτουργεί θετικά για τον τόπο μας και πολλοί απασχολούνται στον τομέα αυτόν και στηρίζουμε αυτό το κομμάτι του τουρισμού. Εμείς σαν Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα προσπαθήσουμε του χρόνου οι υποδομές μας να είναι όσο γίνεται καλύτερες, και συγκεκριμένα στο δρόμο των Φηρών να δημιουργήσουμε έναν χώρο υποδοχής της κρουαζιέρας που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει και παράλληλα να λειτουργήσει και ISPS στο Λιμάνι του Αθηνιού», καταλήγει ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας.