Ο γ.γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, Χρήστος Λαμπρίδης, από τον βήμα της πρώτης ημέρας του 13ου Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση των νησιών του Ν. Αιγαίου, που πραγματοποιήθηκε στην Ερμούπολη στις 5 και 6 του τρέχοντος μηνός, ξεκαθάρισε: ««Είναι ένα Λιμενικό Σύστημα που αποτελείται από τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Αφορά περισσότερες από 1.000 λιμενικές εγκαταστάσεις, με περίπου 102 φορείς διαχείρισης λιμένων. Είναι όντως ένα σύνθετο λιμενικό σύστημα. Το Λιμενικό Σύστημα δεν είναι βιώσιμο, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. Πρέπει εφεξής να αποτελέσει σημαντικό μοχλό ανάπτυξης για την οικονομία (…) Υπάρχουν μεγάλα προβλήματα υποστελέχωσης …με ένα ή κανένα υπάλληλο. Κατακερματισμένοι είναι οι πόροι διαχείρισης. Υπάρχει τεχνογνωσίας, επίσης. Ούτε και οι πόροι του ΕΣΠΑ δεν είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν. Ακόμη και η είσπραξη των δημοτικών τελών είναι ένα ζήτημα. Χάνονται δεκάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο. Από τους 54 φορείς διαχείρισης που είχαμε το 2006, σήμερα έχουμε 102… Γι’ αυτό και θα πρέπει να αλλάξει το σύστημα. Δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να χρονοτριβήσουμε άλλο. Στην Γαλλία έπρεπε να περάσουν δέκα έτη για να αναδιοργανωθεί το λιμενικό σύστημα. Εδώ, τα χρονικά περιθώρια έχουνε στενέψει. Πρέπει να αναδιοργανωθεί το λιμενικό σύστημα, το συντομότερο δυνατόν. Θα πρέπει να τρέξουμε. Πρέπει να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα.»
Οι βουλευτές ετάχθησαν υπέρ… / Οι πέργκολες…
Τεράστιο θέμα αυτό που αφορά στα “αυθαίρετα” (αυθαίρετες κατασκευές)…
Περί τα τέλη του μηνός Νοεμβρίου 2017, σημειώναμε: Μπορεί το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Nαυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής να βάζει στην «συντήρηση» για τα επόμενα δύο έτη την Υπόθεση Πέργκολες (αυθαίρετες κατασκευές), μπορεί οι άνθρωποι του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων να πήραν πέρσι το φθινόπωρο παράταση σε ό,τι έχει να κάνει σε σχέση με την ενδεικνυόμενη λύση του προβλήματος της παραλίας Νάξου, όμως ο πονοκέφαλος για τους καταστηματάρχες είναι ένας και ακούει στο όνομα «πρόστιμα και δικαστήρια» (για υποθέσεις αυθαιρέτων κατασκευών που εκκρεμούν στα Δικαστήρια)…
«Να μην υπάρξουν κυρώσεις μέχρι να γίνει η νομιμοποίηση», το αίτημα των καταστηματαρχών. Ως προς αυτό συμφωνούν και οι βουλευτές Κυκλάδων…
Σε λιγότερο από δύο έτη το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο πρέπει να έχει καταθέσει σχέδιο για τις πέργκολες…
Οι βουλευτές, Ν. Συρμαλένιος, Ν. Μανιός, Α. Συρίγος και Γ. Βρούτσης ετάχθησαν τον Οκτώβριο του 2016 υπέρ της νομιμοποίησης της χερσαίας ζώνης του λιμένα Νάξου. Ήταν τότε που έβαλαν –κατά το κοινώς λεγόμενο- πλάτη στο σχετικό αίτημα των καταστηματαρχών της παραλίας της Χώρας Νάξου. Ήταν τότε που επίσκεψη στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας πραγματοποίησε αντιπροσωπία αυτοδιοικητικών παραγόντων του νησιού μας με επικεφαλής τον δήμαρχο, Εμμ. Μαργαρίτη. Ήταν τότε που ο βουλευτής, Νίκος Μανιός, εξουσιοδοτήθηκε από τους συνάδελφους του να διαχειριστεί το όλο θέμα-πρόβλημα. Ήταν τότε που πήρε ανάσες μεγάλη μερίδα του επιχειρηματικού κόσμου του νησιού μας.
Τον Ιούνιο του ιδίου έτους, είχαμε το αίτημα της Ένωσης Περιφερειών για την άρση των κυρώσεων σε μη νόμιμες λιμενικές υποδομές.
Να νομιμοποιηθούν άμεσα οι λιμενικές εγκαταστάσεις, που κατασκευάστηκαν από δημόσιο φορέα χωρίς άδεια, εφ’ όσον εξακολουθούν να παραμένουν σε δημόσιο φορέα, ζήτησε το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ).Το ΔΣ της ΕΝΠΕ ζήτησε από τα συναρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών:
-Να καταρτισθεί Μητρώο Λιμενικών Εγκαταστάσεων δημοσίων φορέων.
-Για όσα λιμάνια, προβλήτες ή άλλες συναφείς κατασκευές κατασκευάστηκαν από δημόσιο φορέα π.χ. νομαρχίες, νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, δήμους, κοινότητες, λιμενικές αρχές και παραδόθηκαν σε κοινή χρήση προς το δημόσιο συμφέρον και έως σήμερα παραμένουν σε δημόσιους φορείς, χωρίς κάποια άδεια ή έγκριση από κάποιον από τους συναρμόδιους τότε φορείς, να μην τυγχάνουν εφαρμογής οι διατάξεις των άρθρων 14 και 29 του Ν. 2971/2001 και του άρθρου 3 του Ν. 2242/1994 τυχόν δε επιβληθείσες κυρώσεις να αρθούν, και
Εισηγούμενος το θέμα στη συνεδρίαση του ΔΣ της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, ο Β’ Αντιπρόεδρος της ΕΝΠΕ, Αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος, επισήμανε:
«Τα προηγούμενα έτη κατασκευάστηκαν από δημόσιους φορείς, όπως νομαρχίες, νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, δήμους, κοινότητες, λιμενικές αρχές και παραδόθηκαν σε κοινή χρήση, πολλά λιμάνια και παλαιότερα προβλήτες, οι οποίες εξυπηρετούν μέχρι και σήμερα σημαντικό αριθμό σκαφών αλλά και τους κατοίκους καθώς και συναλλαγές εμπορικού και διαμετακομιστικού χαρακτήρα των περιοχών αυτών. Για την κατασκευή κάποιων από αυτά δεν τηρήθηκαν όλες οι διαδικασίες για την αδειοδότησή τους, όπως ο καθορισμός οριογραμμών αιγιαλού και παραλίας καθώς και χερσαίας λιμενικής ζώνης κλπ., με αποτέλεσμα τα λιμάνια αυτά και οι προβλήτες να θεωρούνται κατασκευές χωρίς άδεια.
Προσπαθώντας να εκδώσουμε άδεια για εν λόγω κατασκευές διαπιστώσαμε ότι εκτός από τις συνεχείς κλήσεις σε απολογία και τις εξηγήσεις που θα πρέπει να δώσουμε ως πολιτική ηγεσία των Περιφερειακών Αρχών και διάδοχοι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, για την εκτέλεση των εργασιών, θα πρέπει να επωμιστούμε και δυσβάσταχτα, για την εποχή μας, πρόστιμα ύψους αρκετών δεκάδων χιλιάδων ευρώ καθώς και πιθανές πειθαρχικές κυρώσεις.
Δηλαδή το κράτος, απαιτεί από τους κρατικούς φορείς, δηλαδή από χρήματα που το ίδιο δίνει ως επιχορήγηση για τη λειτουργία τους, την καταβολή προστίμων όπως και από τους ιδιώτες!
Επιπρόσθετα, επισημαίνουμε τις χρονικές καθυστερήσεις όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για τις γνωμοδοτήσεις και τις εγκρίσεις που πρέπει να δοθούν, έτσι ώστε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες και τα λιμάνια να νομιμοποιηθούν».
Να υπενθυμιστεί ότι στο άρθρο 67 για τη «Νομιμοποίηση Υφιστάμενων Λιμενικών Υποδομών», του προσφάτως ψηφισθέντος νομοσχεδίου του ΥΕΝ, στην αιτιολογική του έκθεση αναφέρεται ότι «καλύπτεται το κενό που δημιούργησε νομοθετική ρύθμιση για τη λήξη της προθεσμίας για τη νομιμοποίηση έργων που εκτελέστηκαν από φορείς του δημοσίου άνευ αδείας ή καθ’ υπέρβαση αυτής…κι έτσι παρέχεται η δυνατότητα νομιμοποίησης λιμενικών έργων…».
Στο άρθρο 67 αναφέρεται συγκεκριμένα ότι:
«1. Υφιστάμενα λιμενικά έργα σε λιμένες διεθνούς ενδιαφέροντος, εθνικής ή τοπικής σημασίας, και μείζονος ενδιαφέροντος, μη νομίμως εκτελεσθέντα έως την 29-04-2013, από φορείς του Δημοσίου, τα οποία έχουν αποτυπωθεί και ενταχθεί στο εγκεκριμένο από την Ε.Σ.Α.Λ. Αναπτυξιακό Πρόγραμμα και Μελέτη Διαχείρισης (Master Plan) ή το Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), θεωρούνται νόμιμα από την έκδοση σχετικής απόφασης από το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κατόπιν αίτησης του φορέα διαχείρισης λιμένα, η οποία συνοδεύεται από: α) τεχνική περιγραφή του προς νομιμοποίηση έργου β) εξαρτημένο τοπογραφικό διάγραμμα με κλίμακα 1:500 γ) φωτογραφίες και χάρτη της ευρύτερης περιοχής με την ακριβή θέση του έργου και δ) τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους για τα προαναφερθέντα προγράμματα (Master Plan, Π.Ε.Α.Λ.).
- Στις περιπτώσεις που από την κείμενη νομοθεσία δεν υφίσταται υποχρέωση εκπόνησης Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης (Master Plan) ή του Πλαισίου Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), τα έργα της προηγούμενης παραγράφου θεωρούνται νόμιμα από την έκδοση σχετικής απόφασης από το Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κατόπιν αίτησης του ενδιαφερόμενου φορέα, η οποία συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά (α), (β), (γ) της προηγούμενης παραγράφου καθώς και τους εγκεκριμένους Περιβαλλοντικούς Όρους των έργων. Η διαδικασία νομιμοποίησης δεν κωλύεται από την μη ύπαρξη οριοθετημένων ζωνών αιγιαλού, παραλίας, χερσαίας ή εξομοιούμενης με λιμένα μέχρι την 01/01/2020, οπότε πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες καθορισμού τους.
- Η αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης των έργων των παραγράφων 1 και 2, καθορίζεται με απόφαση των Υπουργών Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και Οικονομικών, ανάλογα με τη κατάταξη του λιμένα σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα Κοινή Υπουργική Απόφαση κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 21 του ν. 3450/2006 όπως ισχύει.
- Εκκρεμείς διαδικασίες νομιμοποίησης σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 27 του ν. 2971/2001 δύνανται να ανασταλούν κατόπιν αιτήσεως των ενδιαφερόμενων προς την αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία και να υπαχθούν στις διατάξεις των παραγράφων 1-3 του παρόντος άρθρου. Στην περίπτωση αυτή οι σχετικές πράξεις επιβολής ή ταμειακής βεβαίωσης θεωρούνται αυτοδικαίως ανακληθείσες από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.
- Είναι δυνατή κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης σε υφιστάμενα έργα της παρ.1 και 2, η εκτέλεση των αναγκαίων τεχνικών εργασιών συντήρησης και επισκευής προς αποτροπή άμεσου κινδύνου υπό την επίβλεψη αρμόδιας τεχνικής Υπηρεσίας κατόπιν εισήγησης της οικείας Λιμενικής Αρχής και έγκρισης του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων. Για την εκτέλεση των παραπάνω εργασιών δεν απαιτείται η ύπαρξη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων.
- Η νομιμοποίηση κτιριακών εγκαταστάσεων εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα ανεξάρτητα από την κατάταξη του λιμένα βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4178/2013 (Α΄174) όπως εκάστοτε ισχύει.
- Οι φορείς διαχείρισης Λιμένων που έχουν την υποχρέωση σύνταξης αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (master-plan), οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει την σύνταξή της εντός δύο (02) ετών από της ενάρξεως ισχύος του παρόντος νόμου».
Περί τα τέλη του μηνός Νοεμβρίου 2017, σημειώναμε από την «Κ»:
Μπορεί το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Nαυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής να βάζει στην «συντήρηση» για τα επόμενα δύο έτη την Υπόθεση Πέργκολες (αυθαίρετες κατασκευές), μπορεί οι άνθρωποι του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων να πήραν πέρσι το φθινόπωρο παράταση σε ό,τι έχει να κάνει σε σχέση με την ενδεικνυόμενη λύση του προβλήματος της παραλίας Νάξου, όμως ο πονοκέφαλος για τους καταστηματάρχες είναι ένας και ακούει στο όνομα «πρόστιμα και δικαστήρια» (για υποθέσεις αυθαιρέτων κατασκευών που εκκρεμούν στα Δικαστήρια)…
«Να μην υπάρξουν κυρώσεις μέχρι να γίνει η νομιμοποίηση», το αίτημα των καταστηματαρχών. Ως προς αυτό συμφωνούν και οι βουλευτές Κυκλάδων…
Σε λιγότερο από δύο έτη το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο πρέπει να έχει καταθέσει σχέδιο για τις πέργκολες…
Σε ό,τι αφορά το πρώτο αίτημα, δηλαδή τη νομιμοποίηση της χερσαίας ζώνης του λιμένα Νάξου ο κ. Λαμπρίδης, τότε, σημείωσε ότι για το θέμα αυτό έχει ξεκινήσει μια γενικότερη προσπάθεια από την πλευρά της κυβέρνησης που αφορά όλη την επικράτεια.
Για το δεύτερο αίτημα, η λύση που συμφωνήθηκε είναι, άμεσα να ακολουθηθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες και η χερσαία ζώνη λιμένος Νάξου (που ανήκει στην Κτηματική Υπηρεσία), να περάσει στα χέρια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου προκειμένου να δοθούν προσωρινές άδειες παραχώρησης χώρου στους καταστηματάρχες, με τη δέσμευση ότι σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα (ενός-δύο ετών) το Λιμενικό Ταμείο να έχει καταθέσει σχέδιο για τις πέργκολες με όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις και βάση αυτού του σχεδίου να διαμορφωθούν οι πέργκολες των καταστημάτων.
Σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Μανόλης Μαργαρίτης, σημείωσε ότι η δημοτική αρχή θα προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου -επιτέλους- να λυθεί οριστικά το πρόβλημα. Δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες για τις συναντήσεις ο Μανόλης Μαργαρίτης σημείωσε ότι από την πλευρά του Υπουργείου έχει ήδη ξεκινήσει μια προσπάθεια για τις νομιμοποιήσεις χερσαίων ζωνών της χώρας με τα Λιμενικά Ταμεία να χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: Τοπικής, μείζονος και εθνικής σημασίας. Το λιμάνι της Νάξου όπως επισήμανε ανήκει στην κατηγορία “μείζονος”. “Ελπίζουμε όλα να πάνε καλά, να τηρηθούν οι υποσχέσεις και σύντομα να περάσει στα χέρια του Λιμενικού Ταμείου το δικαίωμα παραχώρησης χώρου στα καταστήματα της παραλίας” σημείωσε.
Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Νάξου Νίκος Σέργης δίνοντας περισσότερες διευκρινίσεις για το θέμα, σημείωσε ότι μέχρι σήμερα, η χερσαία ζώνη (όπου υπήρχε αυθαιρεσία) ανήκει στην κτηματική υπηρεσία.
Πλέον, εάν ισχύσουν όσα συμφωνήθηκαν, αυτή θα περάσει στα χέρια του Λιμενικού Ταμείου το οποίο θα έχει το δικαίωμα για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (περίπου ένα με ενάμιση χρόνο) να παραχωρήσει άδειες για τις πέργκολες στα καταστήματα.
Παράλληλα, στο χρονικό διάστημα αυτό, το Λιμενικό Ταμείο θα πρέπει να κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να καταθέσει συγκεκριμένο σχέδιο για τις πέργκολες, με όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις, στο οποίο θα πρέπει να συμμορφωθούν όλοι οι καταστηματάρχες.
Η υπόθεση με τις πέργκολες που έχει προκαλέσει μεγάλο σάλο στο νησί το τελευταίο διάστημα, παίρνει νέες διαστάσεις αφού οι καταστηματάρχες στους οποίους έγιναν έλεγχοι νομιμότητας για τις πέργκολες μετά από καταγγελίες, εκτός του ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με τη δικαιοσύνη αφού έχουν πέσει βροχή οι μηνύσεις, καλούνται τώρα να πληρώσουν πρόστιμα-φωτιά και μάλιστα για την τελευταία πενταετία, στην Κτηματική Υπηρεσία που είναι και η αρμόδια αρχή διαχείρισης της -μη νόμιμης- χερσαίας ζώνης λιμένος Νάξου.
Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του βουλευτή Κυκλάδων Νίκου Μανιού, η χερσαία ζώνη λιμένος Νάξου έχει περάσει στα χέρια του Λιμενικού Ταμείου, καθώς έχει τεθεί σε εφαρμογή ο νόμος του 1953, κάτι για το οποίο όμως ο δήμος δηλώνει άγνοια.
Υπέρ το δέον φιλόδοξο το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας που ψηφίζεται εντός των επομένων ωρών από την Ολομέλεια της Βουλής; Θα δείξει…
Σε κάθε περίπτωση, παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον…
Στα δέκα (από τα …αναρίθμητα άρθρα του), που αφορούν στην νησιωτική περιοχή και τις ακτογραμμές της χώρας μας, επικεντρώθηκε, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κυβερνητικός βουλευτής, Κυκλαδίτης, Νίκος Συρμαλένιος…
Να, τι αναφέρει/προβλέπει το εν λόγω κορυφαίας σημασίας άρθρο (20, παρ. 4) για το ζήτημα που αφορά στα πρόστιμα για τις επί των χερσαίων ζωνών αυθαίρετες κατασκευές:
«Στο άρθρο 3 του ν. 2242/1994 (Α’ 162) προστίθεται παρ. 24 ως εξής:
«24. Το ύψος του προστίμου της παρ. 23 που επιβάλλεται από τις Λιμενικές Αρχές. Υπολογίζεται, σύμφωνα με τον Π= (Εμβ1*σβ1+…+Εμβν*σβν)*10, όπου, Π νοείται το ποσό του προστίμου (σε ευρώ με στρογγυλοποίηση στην επόμενη εκατοντάδα), ΚΠ νοείται το ποσό του προστίμου που προσδιορίζεται στο πρώτο εδάφιο της παρ. 23, Εμβ1…ν νοούνται τα εμβαδά σε τετραγωνικά μέτρα των επιφανειών που έχουν αλλοιωθεί ή τροποποιηθεί ή κατασκευασθεί και σβ1…ν νοούνται οι συντελεστές βαρύτητας που αντιστοιχούν στα ανωτέρω εμβαδά, οι οποίοι προσδιορίζονται, αναλόγως τους είδους της εκάστοτε παράνομης επέμβασης.
Σε περίπτωση τέλεσης της παράβασης σε περιβαλλοντικά ευαίσθητη περιοχή (ενταγμένη στο δίκτυο NATURA 2000) ή υποτροπής του υπαιτίου της παράβασης ή αναίρεσης, λόγω της παράβασης, του κοινόχρηστου χαρακτήρα του αιγιαλού, το πρόστιμο που προσδιορίζεται βάσει των ανωτέρω, διπλασιάζεται. Τα έσοδα από την είσπραξη του προστίμου των προηγούμενων εδαφίων εισάγονται στον Κρατικό Προϋπολογισμό και εισπράττονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε. (Κώδικα Εισπράξεως Δημοσίων Εσόδων).
Συντελεστές βαρύτητας… / Ο υπολογισμός των προστίμων…
Ο κ. Συρμαλένιος, σχολιάζοντας το περιεχόμενο του επίμαχου άρθρου, παρατηρεί:
Άρθρο 20 παρ. 4: Καλώς υπολογίζονται τα πρόστιμα για παραβάσεις στους αιγιαλούς και στις παραλίες με έναν αλγόριθμο. Ωστόσο, παραμένει η ασάφεια του τελικού καθορισμού των προστίμων, εφόσον οι συντελεστές βαρύτητας θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση. Επειδή ακριβώς οι υπουργικές αποφάσεις και γενικά τα ΠΔ στα οποία αναφέρονται πάρα πολλοί νόμοι δεν δημιουργούν καλό προηγούμενο, η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων θα πρέπει να έχει ένα χρονικό όριο, έτσι ώστε να δεσμεύεται και το υπουργείο Ναυτιλίας για την έκδοσή τους.
Για δε τα άρθρα, 26, 74, 76, 78, 79, 86, 87, 92 και 95, του προς ψήφιση ν/σ για την ακτοπλοϊκή σύνδεση των μικρών νησιών των λιμανιών της χώρας, σημειώνει:
Άρθρο 26. Όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές γίνονται μετά από γνωμοδότηση του συμβουλίου μεταθέσεων. Η κριτική ότι με απόφαση του Υπουργού γίνονται οι μεταθέσεις και οι υπηρεσιακές μεταβολές δεν είναι αληθής. Με απόφαση του Υπουργού κυρώνονται οι αντίστοιχοι πίνακες τοποθετήσεων, μεταθέσεων και αποσπάσεων που έχει προαποφασίσει με τους πίνακες το Συμβούλιο Μεταθέσεων. Κατά συνέπεια, η απόφαση του Υπουργού αφορά την κύρωση, δηλαδή κατά τεκμήριο την επικύρωση ειλημμένων αποφάσεων από το Συμβούλιο των Μεταθέσεων.
Άρθρο 74, παράγραφος 4: Αφορά διαδικασίες σφράγισης και αποσφράγισης καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, εντός χερσαίων ζωνών λιμένων ή αγκυροβολημένων πλοίων. Με απόφαση του Υπουργού αποφασίζονται οι όροι και προϋποθέσεις, ωστόσο θα πρέπει να σταματήσει η αόριστη μετάθεση με Υπουργικές Αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα. Ένα τετράμηνο είναι ικανό για να μπορεί να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση.
Άρθρο 76: Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα άρθρα για τα νησιά μας και αφορά τη διαχείριση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από εταιρείες των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης ή άλλες ναυτικές εταιρείες του νόμου 959/79, μέσω προγραμματικών συμβάσεων με το Υπουργείο και για νησιά μέχρι 5.000 κατοίκους και μέχρι 5 έτη. Με τη διάταξη αυτή, επιχειρείται η διεύρυνση των παρόχων του ακτοπλοϊκού έργου και η κάλυψη αναγκών που δεν καλύπτονται από τις μεγάλες ιδιωτικές ακτοπλοϊκές εταιρείες. Το άρθρο αυτό μπορεί να σηματοδοτήσει, συνολικά, το θέμα της ακτοπλοΐας, στο μέλλον και σε όλη τη χώρα.
Άρθρο 78: Ένα εμβληματικό άρθρο για την υπεράσπιση των εργαζομένων, που αφορά την καταβολή μισθών, εισφορών κ.λπ. των εργαζομένων, πριν από την έναρξη της δρομολογιακής περιόδου. Δεν είναι σωστές οι αιτιάσεις που πρόβαλε ο Σύλλογος Ακτοπλόων για το άρθρο αυτό, καθώς έχουν υπάρξει πολλές φορές στο παρελθόν περιπτώσεις εργαζομένων που δεν έχουν πληρωθεί για μήνες. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο η παρούσα κυβέρνηση είχε την πολιτική βούληση να υπάρξει σε ανάλογη περίπτωση η αποπληρωμή των εργαζομένων.
Άρθρο 79: Εισαγωγή στις σχολές Λιμενικού Σώματος Ελληνικής Ακτοφυλακής, μέσω πανελληνίων εξετάσεων. Σαφώς, αποτελεί άλλη μια εμβληματική διάταξη, που ενισχύει τη διαφάνεια, την αξιοκρατία και την αντικειμενικότητα στο Λιμενικό Σώμα, παρά τις όποιες ενστάσεις. Οι ενστάσεις περί μη ετοιμότητας των απαραίτητων δομών και διαδικασιών πάντα υπάρχουν και θα υπάρχουν, αλλά η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.
Άρθρο 86: Τέλος Παραμονής και Πλόων. Ένα πάρα πολύ σημαντικό άρθρο, που πρέπει να εφαρμοστεί, διότι και μέχρι σήμερα υπήρχε Τέλος Πλόων, αλλά δεν εφαρμόστηκε στην πράξη με αποτέλεσμα να μην έχει μέχρι σήμερα εισπραχθεί ούτε ένα ευρώ. Για να μην υπάρξουν αδικίες, πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν οι παρατηρήσεις και των φορέων, για τα τέλη πλεύσης και όχι στασιμότητας, δηλαδή παροπλισμού. Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Υπουργός, αυτό ενδέχεται να γίνει δεκτό, δηλαδή στην περίοδο του παροπλισμού, να μην υπάρχουν τέλη. Επίσης, για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης, θα πρέπει να υπάρξει ένας συνδυασμός και με την ιπποδύναμη π.χ. πάνω από 15 ίππους.
Επίσης, για τα επαγγελματικά σκάφη άνω των 12 μέτρων, υπάρχει έκπτωση 25% και υπάρχει δυνατότητα επιπλέον έκπτωσης 20%, άρα συνολικά η έκπτωση φθάνει το 45%, εφόσον τα σκάφη αυτά χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για επαγγελματική χρήση. Άρα, οι αιτιάσεις των συνδέσμων, που έβαλαν αυτό το ζήτημα, νομίζω ότι δεν υπάρχουν. Επίσης, το Τέλος Ελλιμενισμού των σκαφών θα πρέπει να ακολουθεί τη λογική του Τέλους Πλόων. Υπάρχει μια Υπουργική Απόφαση του 2014, η οποία δημιουργεί μια αδικία για όσα σκάφη είναι από 7 μέτρα και πάνω. Το Υπουργείο Ναυτιλίας θα πρέπει να προχωρήσει σε εξορθολογισμό, έτσι ώστε τα σκάφη, τα οποία έχουν πάνω από 7 μέτρα, να μην πληρώνουν με τον τρόπο που πληρώνουν σήμερα.
Άρθρο 87: Ένα κομβικό άρθρο για τα νησιά και για την παράκτια χώρα, που αφορά τη νομιμοποίηση λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων, που κατασκευάστηκαν μέχρι τις 29/04/2013 και είναι σήμερα παράνομα. Επίσης, σημαντικός είναι ο καθορισμός αιγιαλού και παραλίας μέχρι τις 01/01/2020. Πρέπει να απαλειφθεί η αποζημίωση αυθαίρετης χρήσης, διότι εδώ έχουμε μια πληρωμή από Δημόσιο προς Δημόσιο. Είναι μια διάταξη η οποία δεν βοηθάει στη γενικότερη αντίληψη αυτού του άρθρου.
Άρθρο 92: Μεγάλη ανακούφιση αποτελεί η δυνατότητα επισκευής από τους φορείς διαχείρισης των λιμένων ζημιών με προϋπολογισμό μέχρι ύψους 20.000 ευρώ συν Φ.Π.Α.. Θα λύσει πολλά προβλήματα σε μικρές λιμενικές εγκαταστάσεις, των οποίων τη διαχείριση έχει μόνο ο τοπικός φορέας.
Άρθρο 95: Επιχειρείται να υπάρξει ένα σταθερό πλαίσιο κανόνων για τον θαλάσσιο τουρισμό στη χώρα μας. Ένας τομέας μέχρι σήμερα υποτιμημένος από την επίσημη Πολιτεία, αλλά με πολύ μεγάλο βάρος για την τουριστική, οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας. Ακόμα και αν δεν είναι τέλειο το άρθρο αυτό, το πλαίσιο που δημιουργεί αναγάγει τον θαλάσσιο τουρισμό σε βασικό αναπτυξιακό πυλώνα και ξεκαθαρίζει τους κανόνες λειτουργίας των επιχειρήσεων και των σκαφών αυτού του χώρου. Διασφαλίζει τη νομιμότητα και την ασφάλεια των ναυλώσεων. Δύο παρατηρήσεις: Στην παράγραφο 5 του άρθρου, για την έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου του ξένου επαγγελματικού πλοίου αναψυχής, πάλι υπάρχει Υπουργική Απόφαση και εδώ θα πρέπει να τεθεί χρονικό όριο. Επίσης, στην παράγραφο 6, σε συνδυασμό με την παράγραφο 8, η ενημέρωση των επιβαινόντων κατά τη διάρκεια του χρόνου του ναυλοσύμφωνου, πρέπει να γίνεται με ηλεκτρονικό τρόπο και να ενημερώνεται μέσω αυτού του τρόπου, εφόσον υπάρχουν αλλαγές σε επιβιβάσεις και αποβιβάσεις.”