Για περισσότερο από δέκα έτη πάνδημο είναι το αίτημα των φορέων του νησιού μας για την αποκατάσταση των σοβαρών ζημιών του κτηρίου του Ειρηνοδικείου Νάξου…
Παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα λόγω της καταρρεύσεως ολόκληρων τμημάτων από τις κακοτεχνίες ή των νερών της βροχής που κατά καιρούς έχουν πλημμυρίσει γραφεία και αίθουσες…
Περί τα τέλη της προηγούμενης βροχερής εβδομάδας, τα νερά της βροχής «έλουσαν», όλους τους εσωτερικούς χώρους του εν λόγω κτηρίου το οποίο (και) εξωτερικά δεν …βλέπεται…
Ειρηνοδικείο Νάξου: Πρόκειται για ένα δημόσιο κτήριο που αμαυρώνει τον θεσμό της (Ελληνικής) Δικαιοσύνης… Για ένα δημόσιο κτήριο που προσβάλλει την εικόνα της πόλεως Νάξου, επίσης…
«Κολυμπούν» στα νερά τα δικόγραφα;;;!!! / “Σαπωνοποιημένοι” οι τοίχοι…
Δικόγραφα μουσκεμένα, καρέκλες πάνω σε γραφεία (και εντός της αιθούσης του ακροατηρίου), (εσωτερικοί) τοίχοι «σαπωνοποιημένοι» από την υγρασία, κουφώματα διαλυμένα που κρέμονται πάνω από τα κεφάλια των λειτουργών της Δικαιοσύνης, του υπαλληλικού προσωπικού και των δικηγόρων, καλώδια ΟΤΕ και ΔΕΗ που «κρέμονται» πάνω από το βρεγμένο δάπεδο, όλα εκεί μέσα λες και βρίσκονται στο …ύπαιθρο;;;!!! Σε απόγνωση ο υπαλληλικός, δικηγορικός και δικαστικός κόσμος της Νάξου… Ο λόγος ένας και προφανής (οφθαλμοφανής): Το Ειρηνοδικείο Νάξου είναι ένα διαλυμένο κτήριο…
Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη να καταστήσει το εικονιζόμενο κτήριο ασφαλές, λειτουργικό, σύγχρονο;
Πρέπει δίχως άλλο, να σήμερα κιόλας να ξεκινήσουν οι εργασίες αποκαταστάσεως κτηρίου του Ειρηνοδικείου ώστε με το ξεκίνημα του νέου δικαστικού έτους να έχει δοθεί η πρέπουσα (ενδεικνυόμενη) απάντηση σε ένα σοβαρό πρόβλημα που δεν αφορά μόνο στους λειτουργούς της δικαιοσύνης αλλά σε όλους τους συνδημότες μας κατοίκους της Νάξου, της Δονούσας, της Σχοινούσας, της Ηρακλειάς και του Κουφονησίου.
Γενικό «λίφτινγκ» χρειάζεται το κτήριο του Ειρηνοδικείου!
Ποιος θα «χρεωθεί» την αποκατάστασή του;
Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων; Ή, μήπως, το αρμόδιο καθ’ ύλην Υπουργείο; Αυτό το τελευταίο (μάλλον!!!)…
Ετοιμόρροπο (δείχνει να είναι) το Ειρηνοδικείο Νάξου. Ετοιμόρροπο να σωριαστεί στα ερείπιά του. Τραγική η εξωτερική εικόνα του, μα πιο πολύ, η εσωτερική, είναι.
Τα υψηλά κλιμάκια του αρμοδίου καθ’ ύλην υπουργείου, πότε θα κάνουν αυτό που πρέπει; Τι σκοπεύει να κάνει η «Θέμις» (Κατασκευαστική); Απασχολεί την Τεχνική Υπηρεσία του Υπ. Δικαιοσύνης, το (οφθαλμοφανές) πρόβλημα;
Αν μη τι άλλο, βασανιστικά τα παραπάνω ερωτήματα.
Επί σειρά πολλών ετών, η «Κ» έχει κάνει αναφορές στα προβλήματα που αφορούν στις κτηριακές του εγκαταστάσεις αντιμετωπίζει το Ειρηνοδικείο Νάξου. Ουδείς όμως, (ουδέποτε) (γ)νοιάστηκε. Και αναφερόμαστε στην πολιτεία. Η αδιαφορία της προκλητική, είναι. Πανθομολογείται, ενίοτε και καταγγέλλεται αυτό.
Με το πέρασμα των ετών, το Ειρηνοδικείο πάει από το κακό στο χειρότερο.
Και δικηγόροι που έρχονται από την Αθήνα και άλλες περιοχές της χώρας στο νησί μας για να «δικάσουν» μια υπόθεση, εκφράζονται με τα χειρότερα λόγια για το κτήριο που στεγάζει τις ανάγκες του Ειρηνοδικείου του νησιού μας…
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Νάξου, ασφαλώς και έχει να πει πολλά για το Ειρηνοδικείο Νάξου. Και θα τα πει, εάν και εφόσον αρμοδίως, κληθεί. Πάντως,
Σωρεία παραπόνων και σχολίων σε ό,τι αφορά την κτηριακή υποδομή του υφιστάμενου κτηρίου του Ειρηνοδικείου διατύπωσαν κατά καιρούς μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου Νάξου αλλά και η πρόεδρος του Δ.Σ. αυτού, Μαρία Μάρκου.
Στο σημείο αυτό, να υπογραμμίσουμε ότι υπάρχει η μελέτη (εκπονήθηκε από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων), για την αποκατάσταση του ρημαγμένου (εικονιζόμενου) κτηρίου που υπηρετεί τις ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου.
Προ καιρού ζήτησε (και εξακολουθεί να ζητεί) ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, να συνάψει προγραμματική σύμβαση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου το τελευταίο να κάνει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για την υλοποίηση του έργου που αφορά στην αποκατάσταση του Ειρηνοδικείου και, επιπροσθέτως, να αναλάβει και την επίβλεψη των εργασιών εκτελέσεως (υλοποιήσεως) του έργου. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης όμως δεν λέει, δεν εννοεί, να ανταποκριθεί στο (σχετικό) αίτημα του ημετέρου Δήμου. Αδιαφορεί; Ή, μήπως, υπάρχει κάποιο άλλο πρόβλημα που δεν μας έχει γίνει γνωστό.
Ας αναφερθεί ότι η αρχική μελέτη του έργου έκανε λόγο για κονδύλι 70.000 ευρώ, ενώ η συμπληρωματική για συνολικό κονδύλι 110.000. Η εν λόγω δαπάνη, σύμφωνα με τον τότε προγραμματισμό, θα καλυπτόταν από το Ταμείο Δικαστικών Κτηρίων.
Να, πώς έχει ο Ιδρυτικός Νόμος του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.
Η σύσταση του Ταμείου Χρηματοδοτήσεως Δικαστικών Κτηρίων πραγματοποιήθηκε με το ΝΔ 1017/1971. Το κείμενο του νομικού διατάγματος μπορεί να βρεθεί πατώντας στον ακόλουθο σύνδεσμο – ΝΔ 1017/1971.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν.δ. 1017/1971 οι σκοποί του Ταμείου είναι οι ακόλουθοι:
-Η χρηματοδότηση για την ανέγερση δικαστικών κτηρίων (Δικαστήρια και Καταστήματα Κράτησης) η επισκευή και συντήρηση αυτών, η αγορά οικοπέδων για την ανέγερση δικαστικών κτηρίων, οι κτιριακές μεταρρυθμίσεις και συντηρήσεις μισθωμένων κτηρίων στα οποία στεγάζονται υπηρεσίες αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
-Το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. χρηματοδοτεί, για τις ανωτέρω υπηρεσίες, τον εξοπλισμό τους με έπιπλα, φωτοτυπικά μηχανήματα, μηχανές γραφείου, νομικά βιβλία, νομικά περιοδικά, βιβλιοδετήσεις και παντός άλλου είδους εξοπλισμούς.
Με νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις προστέθηκαν στους σκοπούς του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ., οι δαπάνες για:
-Τις αμοιβές μελών νομοπαρασκευαστικών ειδικών επιτροπών και ομάδων εργασίας, την αντιμετώπιση των δαπανών μεταστέγασης των δικαστικών υπηρεσιών, την προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών και προγραμμάτων πληροφορικής, την προμήθεια γραφικής ύλης και αναλωσίμων υλικών για όλα τα μηχανήματα, την εκτύπωση εντύπων, την μίσθωση ακινήτων για τη στέγαση δικαστικών υπηρεσιών ως και κατάλληλων χώρων για τη στάθμευση των αυτοκινήτων των δικαστικών λειτουργών, την καθαριότητα, την συντήρηση και την φύλαξη των δικαστικών κτιρίων, την αποκομιδή των βοθρολυμάτων των κτηρίων των δικαστικών υπηρεσιών και φυλακών, καθώς και το βιολογικό καθαρισμό των λυμάτων αυτών.
-Την επιχορήγηση του δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. για έργα που εκτελούνται και εμπίπτουν στους σκοπούς του ν.δ.1017/1971 και για την αντιμετώπιση των δαπανών εξοπλισμού με πάσης φύσεως αναγκαίο υλικό των εποπτευομένων από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Ν.Π.Δ.Δ. και την συντήρηση των κτιρίων αυτών.
-Την επιχορήγηση ετησίως των δικαστηρίων ανά εφετειακή περιφέρεια, για την ανάθεση υπηρεσιών καθαριότητας, συντήρησης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και εγκαταστάσεων, ανελκυστήρων, εξοπλισμού πληροφορικής, μηχανών γραφείου, κλιματιστικών μηχανημάτων, πυρασφάλειας, φύλαξης και κάθε άλλης έκτακτης, συναφούς προς τις ανωτέρω, δαπάνης, καθώς και για την προμήθεια γραφικής ύλης, αναλώσιμων υλικών των ως άνω μηχανημάτων ή εγκαταστάσεων και ειδών υγιεινής και καθαριότητας.
-Την μαγνητοφώνηση και την απομαγνητοφώνηση των πρακτικών των δικαστηρίων, τη μεταφορά υλικού των δικαστικών υπηρεσιών.
-Τον ατομικό εξοπλισμό των υπαλλήλων της εξωτερικής φρούρησης των καταστημάτων κράτησης και για την εφαρμογή του όρου της ηλεκτρονικής επιτήρησης υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια κατά την πιλοτική περίοδο λειτουργίας του συστήματος.
-Την αντιμετώπιση άμεσων και πιεστικών αναγκών των καταστημάτων κράτησης, των εταιριών προστασίας ανηλίκων και του Ιδρύματος Αγωγής ανηλίκων Αρρένων Βόλου σχετικά με την προμήθεια φαρμάκων και λοιπού υγειονομικού υλικού, πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, καθώς και την αρτοτροφοδοσία, όπως επίσης και την αντιμετώπιση με τη μορφή της επιχορήγησης στο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «Επάνοδος» των δαπανών στέγασης, σίτισης, ημερήσιας οικονομικής αρωγής, μετακινήσεων των αποφυλακισθέντων καθώς και των κάθε είδους δαπανών λειτουργίας αυτού. Το ποσό για τη πληρωμή της ανωτέρω δαπάνης δεν μπορεί να υπερβαίνει ετησίως τα 4.500.000,00€ όπως ορίστηκε με την 110782/21-12-2012 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Οικονομικών.
-Την επιχορήγηση της εταιρείας «Κτηριακές Υποδομές Α.Ε.» για την κατασκευή, συντήρηση-επισκευή κτηρίων και εξοπλισμό αυτών που καλύπτουν αποκλειστικά τις υπηρεσίες αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (άρθρο 132 του ν.4199/2013).
-Επιπλέον το ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, η οποία εγκρίνεται από τους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών και Δικαιοσύνης, επιτρέπεται να αποκτά, να μεταβιβάζει, να μισθώνει, να εκμισθώνει και να παραχωρεί κατά χρήση, χωρίς διαγωνισμό και κατά παρέκκλιση των διατάξεων του π.δ.715/1979, ακίνητα από και προς το Δημόσιο, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α., καθώς και τους φορείς του Δημοσίου τομέα.
-Στους σκοπούς του ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. περιήλθαν και οι σκοποί του καταργούμενου Ειδικού Λογαριασμού (του ν. 1816/1988) και είναι οι εξής: α) η παροχή έκτακτης χρηματικής ενίσχυσης σε δικαστικούς λειτουργούς ή στις οικογένειές τους, σε περίπτωση θανάτου και για την αντιμετώπιση ασθένειάς τους κατά το μέρος που δεν καλύπτονται από φορέα υποχρεωτικής ασφάλισης, και β) η έκδοση και διάθεση στους δικαστικούς λειτουργούς κωδίκων ή κωδικοποιήσεων νομοθεσίας καθώς και για την έκδοση δόκιμων επιστημονικών μελετών από δικαστικούς λειτουργούς που αφορούν νομικά θέματα.
-Με το ν.4043/2012 προστέθηκε και η κάλυψη των αμοιβών των δικηγόρων στο πλαίσιο του συστήματος παροχής νομικής βοήθειας σε πολίτες χαμηλού εισοδήματος καθώς και περαιτέρω επέκταση του θεσμού της νομικής βοήθειας στα Διοικητικά δικαστήρια με το ν. 4274/2014(Α’ 147).
Επίσης, με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, στο ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ. έχει συσταθεί το Πρωτοβάθμιο Κοινό Υπηρεσιακό Συμβούλιο των Ν.Π.Δ.Δ. αρμοδιότητας Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.