Λεονάρδος Χατζηανδρέου: «Οι αυξήσεις στα τέλη ύδρευσης θα φτάσουν έως και 600%»
Για την ανάγκη ολοκλήρωσης έργων και υποδομών που θα συμβάλλουν στη διασφάλιση επαρκούς παροχής νερού στη Νάξο αλλά και την εξασφάλιση από τη δημοτική αρχή μεγαλύτερης χρηματοδότησης από το κράτος για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας κάνει λόγο ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του Δήμου Νάξου και μικρών Κυκλάδων και αρχηγός της παράταξης “ΔΥΝΑΜΗ ΑΛΛΑΓΗΣ”, Λεονάρδος Χατζηανδρέου.
Τα φράγματα και οι μονάδες αφαλάτωσης είναι δύο από τις σημαντικότερες λύσεις για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας στο νησί, προσθέτει αλλά με κάποιο κόστος.
Τα τέλη του νερού στη Νάξο αναμένεται να αυξηθούν από 200 μέχρι 600% λόγω των αφαλατώσεων, καθώς το κόστος παραγωγής, συντήρησης και απόσβεσης αυτών των εγκαταστάσεων είναι μεγάλο, αναφέρει ο κ. Χατζηανδρέου, ενώ τονίζει ότι πρέπει ο δήμος να διεκδικήσει μεγαλύτερες επιδοτήσεις από την κυβέρνηση. Εξάλλου, η τελική τιμή για τους καταναλωτές εξαρτάται και από τις επιδοτήσεις που ενδεχομένως θα δοθούν, ανάμεσα σε άλλα, που θα επηρεάσουν και την πολιτική τιμολόγησης.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Ανολοκλήρωτα έργα υποδομής στη Νάξο – Ελλιπής χρηματοδότηση
«Τα τελευταία 4 χρόνια», αναφέρει ο κ. Χατζηανδρέου καθημερινά θέτουμε το ζήτημα της υποδομής, καθώς βλέπαμε ότι μπροστά μας έχουμε τεράστιο πρόβλημα με τη λειψυδρία που θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί. Έχουμε γίνει γραφικοί κάθε φορά να λέμε για τα έργα που πρέπει να ολοκληρωθούν, όπως το σημαντικό έργο που έχει σταματήσει εδώ και 4 χρόνια, το φράγμα του Τσικαλαριού που θα μπορούσε να μαζέψει μέχρι 3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερό, την επισκευή της λιμνοδεξαμενής των Εγγαρών που έχει σοβαρότατα προβλήματα ή μεμβράνη του έργου αυτού και έχουμε απώλειες νερού και άλλα έργα υποδομής, τα οποία είναι αναγκαία και για τον τουριστικό τομέα της Νάξου αλλά και για τον πρωτογενή τομέα -τον αγροτικό και τον κτηνοτροφικό τομέα- που αποτελεί το 1/3 της οικονομίας του νησιού.»
Η αύξηση των τελών για το νερό λόγω της χρήσης αφαλατώσεων μπορεί να έχει ευρύτερες επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, επηρεάζοντας τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών στη Νάξο.
«Έτσι λοιπόν φτάσαμε σήμερα να προσπαθούμε μέσα από τις κοστοβόρες αφαλατώσεις να λύσουμε το πρόβλημα, και ελπίζω να περάσει το καλοκαίρι χωρίς να ξεμείνουμε από νερό, που σαν συνέπεια έχει και την αύξηση των τελών του νερού από τη δημοτική αρχή από 200 μέχρι 600% !» τονίζει ο κ. Χατζηανδρέου και προσθέτει «Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι αυτή την επιβάρυνση θα την επωμιστούν και οι κάτοικοι και οι επιχειρηματίες και οι επαγγελματίες του νησιού οι οποίοι βέβαια θα μετακυλήσουν το κόστος αυτό στα προϊόντα και στις υπηρεσίες που συνέπεια θα έχει να γίνει πιο ακριβή η Νάξος και άρα μιλάμε για μια αλυσίδα μη ανταγωνιστική.»
Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει λάβει ελάχιστα χρήματα από το κράτος για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας, ενώ άλλα νησιά έχουν πάρει κάποια εκατομμύρια…
«Θα πληρώσει λοιπόν ο πολίτης και ο επαγγελματίας το ακριβό αυτό κόστος τώρα των αφαλατώσεων, ενώ εμείς είχαμε πει ότι πρέπει συνολικά όλες οι παρατάξεις και ο δήμος που είναι η διοίκηση και έχει την κύρια ευθύνη, να διεκδικήσουμε χρήματα από την κυβέρνηση, έτσι ώστε να ενισχύσουμε αυτούς τους προϋπολογισμούς μας, δεν είναι δυνατόν τα άλλα νησιά να παίρνουν χρήματα από το Υπουργείο Εσωτερικών ή από άλλα υπουργεία, και ενώ ο δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, που είναι ένας πολυνησιακός δήμος με 5 νησιά, να μην έχει πάρει παρά ελάχιστα χρήματα και συγκεκριμένα μόλις 190.000 για τα θέματα της ύδρευσης, ενώ άλλα νησιά έχουν πάρει κάποια εκατομμύρια και να αναγκάζεται η διοίκηση του δήμου να επιβάλλει αυστηρότατα και πολύ ακριβά τέλη ύδρευσης σε όλο το νησί και στα υπόλοιπα, όχι μόνο στη Νάξο αλλά και στη Σχοινούσα και στη Δονούσα και στην Ηρακλειά και στα Κουφονήσια, χωρίς να διεκδικεί τίποτα από την κρατική εξουσία, η οποία είναι υποχρεωμένη σε τέτοιες καταστάσεις να συμβάλει οικονομικά εις τη βοήθεια του δήμου.»
Το φράγμα του Τσικαλαριού τραβάει πάνω από 15 χρόνια…
«Αυτός που έχει ευθύνη για αυτή την ιστορία» υπογραμμίζει ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης « είναι ο δήμος που δεν διεκδίκησε τη συνέχιση των έργων, παρά με μεγάλη χαλαρότητα – γιατί δεν ήθελε προφανώς να αντιδικήσει με την κυβέρνηση- δεν διεκδίκησε αυτά τα έργα υποδομής. Εμείς πάντοτε φωνάζαμε και λέγαμε ακόμα και εμείς να είμαστε μπροστά, να κάνουμε εμείς τους κακούς προκειμένου να επωφεληθεί το νησί από αυτά τα έργα υποδομής. Δυστυχώς ο δήμαρχος δεν είναι αυτής της αντίληψης και σήμερα έχουμε φτάσει σε τρομερά αδιέξοδα και προσπαθούμε να λύσουμε τα ζητήματα αυτά τελευταία στιγμή με ένα πρόχειρο σχεδιασμό και με τις αφαλατώσεις, οι οποίες είναι κοστοβόρες και από ενεργειακής απόψεως και βέβαια με προβλήματα πολύ σημαντικά τα οποία δεν έχουν αρχίσει να φαίνονται ακόμα γιατί είναι μόνο οι πρώτοι μήνες της λειτουργίας τους, στο θαλάσσιο περιβάλλον. Διότι αυτές εδώ (οι αφαλατώσεις) , είναι προσωρινές, χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες και ακόμη μένει να δούμε τις επιπτώσεις από την απόρριψη όλου αυτού του αλατιού, το οποίο γίνεται στη θάλασσα και μάλιστα σε ζώνες, οι οποίες είναι τουριστικές και δίπλα στην πόλη.»
Κυκλοφοριακό στη Νάξο
Ο κ. Χατζηανδρέου μιλά και για τα σοβαρά προβλήματα στη διαχείριση κυκλοφορίας, ιδιαίτερα κατά την τουριστική περίοδο, που αντιμετωπίζει η Νάξος. Ενδεικτικό του κυκλοφοριακού προβλήματος στο νησί είναι ότι χρειάζεται περίπου μία ώρα για να φτάσει κάποιος από το λιμάνι στον περιφερειακό, όπως επίσης και η έλλειψη επαρκών χώρων στάθμευσης στην πόλη που ταλαιπωρεί τους οδηγούς που παρκάρουν μακριά από την πόλη πολλές φορές αλλά και επιδεινώνει την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
«Σαν παράταξη έχουμε κάνει συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση του οδικού δικτύου και της κυκλοφορίας. Έχουμε συζητήσει επίσης και ζητάμε κάποια θέματα που έχουν να κάνουνε με τους δημόσιους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων καθώς και με τη δυνατότητα μιας τοπικής συγκοινωνίας, η οποία θα είναι περιμετρικά της πόλης και θα μπορέσει να εξυπηρετήσει επισκέπτες, Έλληνες και ξένους για να έχουν σωστή πρόσβαση στην πόλη της Νάξου. Δεν μπορεί να ταλαιπωρείται κάποιος επί 1 ώρα και να απομακρύνεται από την πόλη για να βρει μια θέση παρκαρίσματος. Αυτό έχει επιπτώσεις και στην οικονομία των επιχειρήσεων της ίδιας της πόλης. Γιατί η πόλη δεν είναι πλέον εύκολα προσβάσιμη. Με το κυκλοφοριακό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί θέλει κάποιος να βγει από το λιμάνι μέχρι τον εξωτερικό δακτύλιο της πόλης, τον Περιφερειακό από τρία τέταρτα μέχρι μια ώρα. Είναι τραγικό αυτό που συμβαίνει, μια απόσταση μικρότερη από 1 χιλιόμετρο, να τη διανύουν οι πολίτες και επισκέπτες σε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.»
Λιμάνι Νάξου και νέο τουριστικό λιμάνι
Απαραίτητο και αναγκαίο είναι να βελτιωθεί και να επεκταθεί η χερσαία ζώνη του λιμανιού της Νάξου, αναφέρει ο κ.Χατζηανδρέου , ωστόσο ο σχεδιασμός ενός νέου τουριστικού λιμένα στη Νάξο, στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου, προκαλεί ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει στην περιοχή. Πρέπει να διασφαλιστεί , υπογραμμίζει ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, ότι αυτές οι υποδομές δεν θα υποβαθμίσουν το φυσικό περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου.
«Το λιμάνι είναι απαραίτητο και αναγκαίο και να βελτιωθεί και να επεκταθεί η χερσαία του ζώνη. Εμείς είμαστε υπέρ της έναρξης των εργασιών. Διαφωνούμε όμως με κάποια άλλα έργα που θέλει παράλληλα να κάνει ο Δήμος, όπως το τουριστικό λιμάνι, το οποίο το έχουμε πει κι άλλες φορές , δημιουργεί τρομερά προβλήματα στη φυσιογνωμία και στην παραλία της Νάξου με τον διπλής κατεύθυνσης δρόμο και βέβαια χωρίς να έχουν λυθεί τα ζητήματα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, δεν μπορούμε να ούτε στο πόδι να τα βλέπουμε, ούτε μπορούμε εμείς να συναινούμε (αδιάκριτα). Ναι μεν είναι αναγκαία, είναι κάποια έργα υποδομής και χρειάζεται η Νάξος, αλλά κατόπιν μελέτης και ζυγοστάθμισης όλων των αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να έχουν.
Δεν γίνεται να κάνουμε στον Άγιο Γεώργιο ένα τέτοιο μεγάλο έργο τέτοιο όταν η περιβαλλοντική μελέτη, καταδεικνύει ότι η μισή παραλία θα αλλάξει φυσιογνωμία και θα γεμίσει άμμο, με αποτέλεσμα να καταστραφεί η μισή παραλία του Αγίου Γεωργίου,μια παραλία που είναι δίπλα στην πόλη της Νάξου και η οποία, είναι αναγκαία και για τον τουρισμό μας εδώ, για τη χρήση όλων των λουόμενων, των χωραϊτών και των επισκεπτών της πόλης μας».