Λευτέρης Καραΐσκος, δήμαρχος Αμοργού: «Η επέκταση του λιμανιού στα Κατάπολα θα προχωρήσει κανονικά»
«Κάποιοι θέλουν να μπλοκάρουν το έργο της αναβάθμισης λιμενικών εγκαταστάσεων του λιμένα Καταπόλων για τους δικούς τους λόγους» σημειώνει ο δήμαρχος Αμοργού, Ο Λευτέρης Καραΐσκος σημειώνει πως παρατηρείται μεγάλη συμφόρηση οχημάτων στην παραλιακή οδό, εμποδίζοντας την είσοδο και την έξοδο από τον παραδοσιακό οικισμό». Την ίδια στιγμή μερίδα της τοπικής κοινωνίας υποστηρίζει ότι αυτά τα έργα είναι εκτός κλίμακας και προωθούν ένα μοντέλο τουριστικοποίησης του νησιού.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Τελικά η επέκταση του λιμανιού στα Κατάπολα έχει διχάσει το νησί ή απλώς είναι κάποιες φωνές εξαίρεση στον κανόνα αποδοχής της επέκτασης του λιμανιού;
Ο σχεδιασμός αυτός που έχουμε ήδη έχουμε κάνει ήταν και μέσα στις προγραμματικές μας δηλώσεις προεκλογικά και αφορούσε επέκταση του λιμανιού και δημιουργία ενός περιφερειακού δρόμου. Είναι στοιχεία τα οποία προέκυψαν μέσα από τις μελέτες τις χωροταξικές πριν προχωρήσει από το 2010 και μετά ο δήμος Αμοργού και στη βάση της πορείας των μελετών έχουμε κινηθεί και εμείς. Πιστεύουμε ότι η τοπική κοινωνία, στην τεράστια πλειοψηφία της είναι θετική σ΄αυτά τα έργα. Τουλάχιστον αυτό έχουμε εισπράξει και σε συζητήσεις που έχουμε κάνει αλλά και από τον κόσμο που μιλάμε καθημερινά. Υπάρχει μια μειοψηφία ανθρώπων που είναι εντός και εκτός Αμοργού και οι οποίοι προτάσσουν καθαρά περιβαλλοντικούς όρους. Βέβαια υπερθεματίζουν σε αυτά τα οποία προτάσσουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα πιστεύω ότι είναι το θέμα της κρουαζιέρας. Εμείς από το 2019 με την προηγούμενη δημοτική αρχή και σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων προσελκύσαμε κάποιες εταιρείες οι οποίες έχουν ποιοτική κρουαζιέρα, έναν κύκλο 250 ατόμων τη φορά και ξεκίνησαμε από τότε ουσιαστικά να δουλεύουμε με αυτή την κρουαζιέρα. Συνολικά η επισκεψιμότητα του νησιού δεν ξεπερνάει τα 2.000-3.000 άτομα το χρόνο. Λοιπόν, στο σύγχρονο λιμάνι το οποίο σχεδιάζουμε, υπάρχει μια θέση στην οποία αποβιβάζεται και επιβιβάζεται ο κόσμος αυτής της κρουαζιέρας, σύμφωνα με τις υποδομές και τις προδιαγραφές που θέτει ο κώδικας που έχει να κάνει με την ασφάλεια των λιμένων. Αυτό παρουσιάστηκε ως μια προσπάθεια να προσελκύσουμε στο νησί μας τεράστια κρουαζιερόπλοια τα οποία θα καταστρέψουν το νησί. Αντιλαμβάνεστε ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι. Κάποιοι θέλουν να μηδενίσουν τα πάντα και φτάνουν στα άκρα.
Για ποιο λόγο να το θέλουν αυτό; Και γιατί να λένε ότι το σχέδιο αυτό ουσιαστικά τουριστικοποιεί το νησί; Εγώ δεν θα ήθελα να χρησιμοποιήσω αυτή την έκφραση γιατί από τον τουρισμό ζούνε τα περισσότερα νησιά μας, αλλά το λένε με αρνητική έννοια, ως υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι και τα κίνητρα μπορεί να είναι και τελείως διαφορετικά. Σίγουρα πιστεύω ότι δεν έχουν να κάνουν με την τοπική κοινωνία και με αυτά τα οποία ζούμε εδώ στο νησί όλα αυτά τα χρόνια.
Μπορεί να μη θέλουν μια ποιοτική αναβάθμιση γιατί φοβούνται τον ανταγωνισμό. Μπορεί κάποιοι να θέλουν το νησί να είναι ένα ησυχαστήριο γι΄αυτούς. Υπάρχουν τέτοια κίνητρα και αν μπείτε στη διαβούλευση φαίνονται ξεκάθαρα. Από εκεί και πέρα δεν αντιστοιχούν ούτε στον τρόπο που αναπτύσσεται η Αμοργός στην πραγματικότητα, ούτε εκεί που θέλουμε να πάμε το νησί, ούτε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η τοπική κοινωνία και στις λύσεις που καλούμαστε εμείς οργανωμένα να δώσουμε.
Αρα είστε αποφασισμένος να το προχωρήσετε το έργο από τη στιγμή που υπάρχει και η στήριξη.
Βεβαίως, υπάρχει σχεδιασμός συγκεκριμένος, ο οποίος μάλιστα ειδικά στο κομμάτι του περιβάλλοντος που πολλοί επικαλούνται, θα γίνει με πολύ αυστηρούς περιβαλλοντικούς όρους. Ένα μεγάλο κομμάτι του σχεδιασμού έχει να κάνει με το περιβάλλον. Όπως ίσως γνωρίζετε κι εσείς στη Νάξο, λιμάνι χωρίς δρόμο δεν υπάρχει. Για τον παραδοσιακό οικισμό και το λιμάνι που βρίσκεται μέσα στον οικισμό, το μεγάλο πρόβλημα είναι πώς θα κόψεις την κυκλοφορία από το λιμάνι χωρίς να επηρεάσεις τον οικισμό. Αυτό είναι κάτι το οποίο ταλαιπωρεί και τους κατοίκους τους μόνιμους και τους επισκέπτες και τους επαγγελματίες στο χώρο της εστίασης και των υπηρεσιών. Η πρόταση που κάνουμε για τον περιφερειακό δρόμο, στην ουσία αυτό ακριβώς εξυπηρετεί. Να αποσυμφορείται η περιοχή χωρίς να επηρεάζεται ο οικισμός και αυτό είναι ένα περιβαλλοντικό όφελος. Οπως επίσης να έχεις ένα λιμάνι με χωροθέτηση χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων, είναι πάρα πολύ σημαντικό. Θα διασφαλιστεί καταρχήν η μείωση των ρύπων, αφού τα πλοία είναι ίσως η μόνιμη εστία μόλυνσης μέσα στο λιμάνι. Αλλά πρέπει να προβλέψεις και την ασφάλεια από την την επικινδυνότητα γιατί όταν έχεις ένα λιμάνι εργαλείο καταλαβαίνετε ότι αυξάνει η επικινδυνότητα. Ολους αυτούς τους στόχους έχουμε θέσει και πιστεύω ότι θα τους πετύχουμε μαζί με την ηλεκτροκίνηση και άλλα που σχεδιάζουμε έχοντας ένα σύγχρονο λιμάνι.
Αρα εσείς θεωρείτε ότι δεν μπορεί να το μπλοκάρουν, ενδεχομένως και δικαστικά. Διότι είναι και ένα τεράστιο έργο για την Αμοργό.
Είναι τεράστιο έργο και επειδή είναι σχεδιασμένο με περιβαλλοντικά κριτήρια δεν θα έχουμε κάποιο πρόβλημα στην πορεία. Είναι ένας σχεδιασμός που όπως καταλαβαίνετε θα χρειαστεί κάποια χρόνια για να υλοποιηθεί και πιστεύω ότι και αυτοί που αντιδρούν σήμερα θα καταλάβουν ποια είναι τα οφέλη ενός τέτοιου σχεδιασμού. Οι λιμενικές υποδομές που έχουμε σήμερα σχεδιάστηκαν πριν από πενήντα χρόνια. Αντιλαμβάνεστε ότι ακόμα και το νησί της Αμοργού το οποίο δεν έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ τα τελευταία δέκα χρόνια έχει διπλασιαστεί η επισκεψιμότητα του νησιού, η οικοδομική δραστηριότητα συνεχίζεται διότι εάν θέλουμε να μιλήσουμε για το μέλλον πρέπει να δούμε την οικοδομική δραστηριότητα και κυρίως τι υποδομές φιλοξενίας δημιουργούμε. Εάν θέλουμε να σχεδιάσουμε το μέλλον πρέπει να δούμε τι ανάπτυξη θέλουμε. Αυτή είναι μια συζήτηση που ευχαρίστως θα την κάνουμε οργανωμένα, σαν τοπική κοινωνία και βέβαια με διαβούλευση. Σας είπα και πριν ότι αυτοί είναι σχεδιασμοί που κάνουμε από το 2019 και νωρίτερα. Και μάλιστα είναι σχεδιασμοί που παρόλο που τους είχαμε μέσα στο πρόγραμμα μας το πάμε σε διαβούλευση γιατί θέλουμε να καταγράψουμε προτάσεις αφού πιστεύουμε ότι ο κάθε άνθρωπος που αγαπάει το νησί έχει λόγο. Μπορεί να προτείνει και εμείς αυτές τις προτάσεις τις καταγράφουμε.
Θέλω να σας ρωτήσω κάτι ακόμα που σχετίζεται και με την συγκεκριμένη υπόθεση. Αν βλέπετε πολιτικά κίνητρα από πίσω που σχετίζονται με τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.
Στην περιοχή δυστυχώς οι εκλογές δεν είχαν πολιτικά κίνητρα, όχι κομματικά, πολιτικά κίνητρα. Ενδεχομένως αυτή τη φορά επειδή διαμορφώνεται και μια τάση με κάποια άτομα σε ένα σύλλογο τα οποία δεν θέλουν να γίνονται επεβάσεις, δεν θέλουν αγροτική οδοποιία, δεν θέλουν λιμάνια. Και στη διαβούλευση που είχαμε κάνει στην Αιγιάλη υπήρχαν αντιδράσεις και σε άλλα έργα. Γι΄αυτό είναι καλό να κατατεθούν και να ακουστούν αυτές οι προτάσεις ώστε να τεθούν στην κρίση του Αμοργιανού λαού.
Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το Πάσχα και την τουριστική περίοδο γενικότερα;
Oι προσδοκίες για το πάσχα, επειδή πέφτει και νωρίς φέτος, είναι συγκρατημένης αισοδοξίας. Το καλοκαίρι προβλέπεται πολύ καλό, υπάρχουν ήδη κρατήσεις και πιστεύω ότι η σεζόν θα είναι γεμάτη. Δυστυχώς η ακρίβεια επηρεάζει περισσότερο περιοχές κάπως πιο απομακρυσμένες όπως είναι το νησί μας. Βέβαια εμείς δουλεύουμε και με ανθρώπους που επισκέπτονται το νησί σχεδόν κάθε χρόνο οπότε πιστεύω ότι και το πάσχα θα κινηθεί στα παραδοσιακά επίπεδα και από πλευράς επισκεψιμότητας.
Αντιμετωπίζετε θέμα έλλειψης προσωπικού στις τουριστικές επιχειρήσεις;
Ναι έχει παρουσιαστεί και εδώ. Ενα μεγάλο κομμάτι του προβλήματος έχει σχέση με το RBNB. Μετατρέπουν τις κατοικίες τους σε υποδομές φιλοξενίας συμβάλλοντας στην αύξηση της επισκεψιμότητας του νησιού. Αυτό δημιουργεί ζητήματα στο κομμάτι της στέγασης, στην στελέχωση και των δημοσίων υπηρεσιών αλλά και στη στελέχωση του ιδιωτικού τομέα. Αντιλαμβάνεστε ότι ίσως δεν είναι τόσο μεγάλα όσο σε άλλα σημεία, σε άλλα μέρη, αλλά είναι κάτι που θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Εμείς από την μεριά του Δήμου όσον αφορά την υγεία και την πολιτική προστασία, έχουμε κάνει κάποιες ενέργειες, έχουμε ένα σχεδιασμό που υλοποιούμε. Και για την εκπαίδευση το ίδιο. Από εκεί και πέρα όμως πρέπει να το δούμε. Πιστεύω οι προτάσεις που είχε κάνει η Περιφέρεια για την περιοχή κατοικίας, να αυξηθεί ο συντελεστής δόμησης είναι κάτι το οποίο πρέπει να συμπεριλάβουμε στα πολεοδομικά σχέδια τα οποία είναι σε εξέλιξη.
Το τελευταίο ερώτημα σχετίζεται με τα με την υδροδότηση. Φέτος δεν είχε τις βροχές που θέλαμε στα νησιά. Θα το αντιμετωπίσετε;
Το 2021 ήταν μια δύσκολη χρονιά για το νησί. Καταφέραμε με τις αφαλατώσεις να μην έχουμε πρόβλημα. Πιστεύω ότι φέτος, και με τις γεωτρήσεις θα μπορέσουμε να καλύψουμε και τις πραγματικές ανάγκες που θα παρουσιαστούν.