Λογοθέτης Κωβαίος, Πρόεδρος Συλλόγου Επαγγελματιών Δονούσας: Μειωμένος κατά 20% ο τουρισμός εξαιτίας της αλλαγής των δρομολογίων
Η αλλαγή ενός δρομολογίου μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω σε ένα νησί. Είναι γνωστό πως η ακτοπλοΐα είναι για τα νησιά μας ο «αιμοδότης» ανάπτυξης! Στη Δονούσα, οι αλλαγές των δρομολογίων της Blue Star Ferries για το 2023 σε σχέση με πέρυσι δεν βοηθάει στην περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού, ενώ παράλληλα αποδυναμώνει την τουριστική δυναμική που έχει δημιουργηθεί από τα προηγούμενα έτη. Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του συλλόγου Επαγγελματιών Δονούσας Λογοθέτης Κωβαίος «καλή τη προθέσει, ζητά από την εταιρεία που όλα τα χρόνια έχει βοηθήσει το νησί και τους κατοίκους , η έναρξη των πρωινών δρομολογίων να γίνει από τα μέσα Ιουνίου, όπως το 2022.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας με μια επιστολή που έχετε στείλει, αλλά να δούμε και το ζήτημα στη βάση του, έτσι όπως το βιώνετε και εσείς και οι κάτοικοι της Δονούσας. Τι ακριβώς έχει συμβεί με τα δρομολόγια;
Τα τελευταία χρόνια τουλάχιστον, εκεί που είχαμε μόνο νυχτερινά δρομολόγια, τα γνωστά δηλαδή έφυεγαν 5.30 ώρα το απόγευμα από τον Πειραιά και έφτανε στη Δονούσα γύρω στις 12.30-1 το βράδυ, πήγαιναν μετά Αμοργό, Αστυπάλαια και ξαναπέρναγαν 8 το πρωί να πάρουν τον κόσμο, να πάνε για την Αθήνα η Blue Star ξεκίνησε τα καλοκαίρια από τα μέσα Ιουνίου, πρωινά δρομολόγια. Το πλοίο ξεκινά γύρω στις 7 παρά το πρωί από τον Πειραιά. Στο νησί είναι γύρω στις 2 μεσημέρι. Πηγαίνει Αμοργό και Αστυπάλαια, στη συνέχεια γύρω στις 9 είναι στο νησί και γύρω στις 4 – 5 το βράδυ είναι στον Πειραιά. Αυτή η αλλαγή ήταν πολύ ευνοϊκή για και εξυπηρέτησε πολύ και τους επιχειρηματίες της διαμονής και τους επιχειρηματίες της εστίασης, γιατί δεν χρειαζόταν να χάνουμε νύχτες με όλα. Κάποιος που ερχόταν στη Δονούσα τη Δευτέρα το βράδυ, για παράδειγμα, αυτός που ήταν μέσα στο δωμάτιο είχε πλοίο για να φύγει την Τρίτη το πρωί. Αναγκαστικά εμείς λοιπόν χάναμε ένα βράδυ, να φύγει την Τρίτη το πρωί ο ένας και να έρθει την Τετάρτη με το επόμενο πλοίο ο άλλος. Χάναμε ουσιαστικά μία μέρα.
Αυτό είναι το πλεονέκτημα που έχουν οι επαγγελματίες της διαμονής με τα πρωινά δρομολόγια. Οι επαγγελματίες εστίασης, πρώτον έχουν καλή τροφοδοσία γιατί έρχονται τα φορτηγά από τη Νάξο το μεσημέρι, ξεφορτώνουν και φεύγουν στις 8 το βράδυ, ενώ στην αντίθετη περίπτωση τα φορτηγά έρχονται στις 12-1 το βράδυ, ξεφορτώνουν όλη τη νύχτα και πάμε μέχρι το πρωί. Οπότε καταλαβαίνετε τι μεγάλη ταλαιπωρία και κούραση σημαίνει αυτό τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν ούτως η άλλως όλη τη μέρα δουλεύεις συν το ότι έχουμε και πάρα πολύ κόσμο που ερχόταν για μονοήμερες εκδρομές από τη Νάξο όπου πάλι μπορούσε να εξυπηρετηθεί καλύτερα με τα πρωινά δρομολόγια. Αυτό που άλλαξε φέτος σε σχέση με τα άλλα είναι λοιπόν ότι η Blue Star μετέθεσε κατά είκοσι μέρες την ημερομηνία που αλλάζουν τα δρομολόγια από βραδινά σε νυχτερινά, δηλαδή εκεί που συνήθως άλλαζε στις 6 -7 του Ιουνίου, τώρα το κάνει 3 Ιουλίου.
Υπάρχει κάποια εξήγηση γι’ αυτό κατά τη γνώμη σας;
Κοιτάξτε να δείτε, το δρομολόγιο υπάρχει ούτως η άλλως, τι πρωινό τι βραδινό…υπάρχει. Τα κόστη δηλαδή υπάρχουν. Πιθανόν να συμφέρει την εταιρεία οικονομικά περισσότερο το βραδινό δρομολόγιο τους μήνες αυτούς. Δεν γνωρίζω δηλαδή αν τα οφέλη τα οικονομικά είναι περισσότερα για το ένα δρομολόγιο ή το άλλο.
Πρέπει να δούμε τα δικά μας τα οφέλη, του νησιού και τις συνέπειες που θα έχει η αλλαγή του δρομολογίου.
Σίγουρα για το νησί είναι καλύτερα τα πρωινά δρομολόγια, το λέω ξεκάθαρα. Και για την εστίαση και για τη διαμονή και για τα υπόλοιπα καταστήματα. Ολοι το προτιμούν.
Άρα ουσιαστικά όλη αυτή η αλλαγή σας θα σας πάει πίσω, θα σας δημιουργήσει μία αναστάτωση.
Η αλλαγή σίγουρα θα δημιουργήσει απώλεια εσόδων στο νησί τον μήνα Ιούνιο. Το εικοσαήμερο αυτό θα υπάρχουν και νύχτες που θα είναι κενές και άτομα τα οποία δεν θα έρθουν στο νησί με μονοήμερη εκδρομή.
Χάνετε αρκετό κόσμο εν πάση περιπτώσει που σε διαφορετική περίπτωση θα τους είχατε.
Υπολογίζουμε γύρω στο 20%. Μείωση της κίνησης κατά 20% σύμφωνα με το σενάριο αυτό.
Υπάρχει η δυνατότητα να αλλάξει;
Εμείς έχουμε κουβεντιάσει, ξέρουμε πώς λειτουργεί το σύστημα. Το ζήτημα πρώτα απ όλα είναι καθαρά ζήτημα της εταιρείας. Αφού η εταιρεία έχει ως οφείλει δρομολόγιο προς το νησί, δεν μπορούμε να παρέμβουμε.
Εχουμε στείλει την επιστολή με την οποία ζητάμε καλή τη προθέσει να αλλάξει, αλλά είμαστε ένα μικρό νησάκι. Δεν έχουμε τη δυναμική που έχουν άλλα νησιά. Δεν είναι τόσο εύκολο να επηρεάσουμε μια εταιρεία από την οποία παρεμπιπτόντως δεν έχουμε και κανένα παράπονο. Διότι χάρη στη Blue Star τα τελευταία 15 χρόνια η Δονούσα έχει ευνοηθεί πάρα πολύ. Χάρη σ’ αυτήν εταιρεία τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια το το νησί πάει πάρα πολύ καλά.
Απλώς τι γίνεται; Είχαμε δυό χρόνια με την πανδημία, είχαμε την επισκευή και ανακαίνιση του λιμανιού που φυσικά προκαλούσε πολλά προβλήματα στην ακτοπλοική συγκοινωνία, πέρσι όλο το καλοκαίρι το λιμάνι ήταν ένα εργοτάξιο γιατί φτιαχνόταν η μικρή προβλήτα και δυστυχώς όλες οι εργασίες γίνονταν τους καλοκαιρινούς μήνες.
Είμαστε το μοναδικό νησί των Μικρών Κυκλάδων που έχουμε Σκοπελίτη μόνο για τρεις φορές την εβδομάδα και όχι έξι, ενώ Σχοινούσα, Κουφονήσια έχουν έξι φορές εβδομαδιαίως.
Ήταν μια μεγάλη ανάσα αυτό το πρωινό δρομολόγιο και ουσιαστικά απευθύνουμε παράκληση προς την εταιρεία να το επαναφέρει. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάποια απάντηση από την εταιρεία.
Πέρα από την προσπάθεια που έγινε από τον βουλευτή των Κυκλάδων κ. Βρούτση, έγινε κάποια προσπάθεια και από το Δήμαρχο της Νάξου;
Όχι και δεν έχουμε απευθυνθεί καν. Απευθυνθήκαμε στους βουλευτές, οι οποίοι πάντα μας στηρίζουν και μας βοηθάνε.