Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond καθώς «το βυθισμένο ναυάγιο αποτελεί αυτοτελώς πηγή ρύπανσης για το θαλάσσιο περιβάλλον λόγω της έκλυσης τοξικών και επικίνδυνων ουσιών και έτσι απειλείται μεγαλύτερη οικολογική υποβάθμιση του θαλάσσιου περιβάλλοντος στο μέλλον λόγω της προϊούσας διάβρωσής του» τονίζει η Μαρία Αργυρού, Μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα Θηραίων Πολιτών και δημοτική σύμβουλος της Λαικής Συσπείρωσης. Αναρωτιέται μάλιστα τίνος συμφέροντα εξυπηρετούνται και γιατί αγνοούνται ακόμη και οι αποφάσεις του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου; Γιατί στην περίπτωση του ναυαγίου του Sea Diamond δεν εφαρμόζονται οι νόμοι και τα άρθρα του Ελληνικού Συντάγματος, καταλήγει.
Συνέντευξη στον Λάμπρο Δεμερτζή
Θα ήθελα να ξεκινήσουμε την συζήτησή μας με τα τελευταία γεγονότα και με την απόφαση του δικαστηρίου που φαίνεται ότι δεν ιδρώνει κανενός το αυτί. Εσείς τι αποκομίσατε το τελευταίο διάστημα;
Δυστυχώς κύριε Δεμερτζή, υπάρχει αυτή η βόμβα μέσα στα νερά της Καλντέρας. Κλείνουμε τα 15 χρόνια και δεν ιδρώνει το αυτί κανενός. Έχουν βγει τόσες δικαστικές αποφάσεις, όλες λένε ότι το ναυάγιο πρέπει να βγει, πρέπει να πληρώσει η εταιρία και δυστυχώς μέχρι σήμερα χαϊδεύουνε τα αυτιά του εφοπλιστή. Τα κρουαζιερόπλοιά του πηγαινοέρχονται Σαντορίνη. Η Σαντορίνη πουλάει την κρουαζιέρα και δυστυχώς έρχεται χωρίς να τον εμποδίζει κανένας και μάλιστα έρχεται και καινούριο κρουαζιερόπλοιο και εμείς περιμένουμε αυτή την στιγμή να πάρει το κουφάρι του από εδώ και να καθαρίσει τα νερά της θάλασσας μας και δυστυχώς ούτε το υπουργείο, ούτε η πολιτεία κάνει κάτι. Θυμάμαι τον προηγούμενο πρωθυπουργό τον κύριο Τσίπρα που με φόντο την Καλντέρα βγήκε και είπε ότι το ναυάγιο έπρεπε να έχει βγει και όταν θα γίνουμε κυβέρνηση θα το βγάλουμε. Το ναυάγιο ωστόσο είναι εκεί ακόμα και σήμερα. Ο Δρίτσας, ο Νίκος Συρμαλένιος σε όλες τις επετείους που κάναμε ήταν παρόντες και πραγματικά ρίχνανε κροκοδείλια δάκρια. Σήμερα όλοι αυτοί είναι άφαντοι. Μας κοροϊδεύουν και σας το λέω με πολύ αγανάκτηση και πολύ πίκρα. Δεν μπορούμε να μιλάμε για καθαρό περιβάλλον και μάλιστα σε ένα νησί που αποτελεί παγκόσμιο τουριστικό προορισμό και να έχουμε εμείς αυτή την στιγμή το κουφάρι του ναυαγίου 15 χρόνια μέσα στα νερά της καλντέρας και να υπάρχει αυτό το φράγμα πάνω και να ρωτάνε οι επισκέπτες τι είναι αυτό και ορισμένοι να έχουν το θράσος να λένε ότι είναι ιχθυοκαλλιέργεια. Και να σας πω και κάτι άλλο, χτίζουμε πραγματικά παλάτια στην άμμο όταν βλέπουμε κάθε χρόνο οι επενδύσεις να αυξάνονται και να έρχονται από τα πέρατα της γης και να επενδύουν στην Σαντορίνη και εμείς ως Έλληνες, ως Σαντορινιοί να κρύβουμε το κουφάρι κάτω από το χαλί.
Με αφορμή πολλές επιστημονικές έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και κάποιοι αναφέρουν ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί να διαλυθούν τα μεταλλικά που έχει μέσα και να αρχίσει να εκλύει παντού πετρέλαια, λάδια οτιδήποτε έχει, φαντάζομαι τι θα γίνει τότε στην Καλντέρα.
Οι ειδικοί έχουν πει ότι πάνω από 400 χρόνια το ναυάγιο θα ρυπαίνει. Καταλαβαίνετε λοιπόν τι θα υποστεί το θαλάσσιο περιβάλλον από αυτή την ρύπανση και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι και το γεγονός ότι η συντονιστική επιτροπή όλα αυτά τα χρόνια κρατάει στην επικαιρότητα το θέμα του ναυαγίου και πιέζει μια κατάσταση ώστε να γίνονται μετρήσεις. Το είχαμε κατορθώσει και με το πολυτεχνείο Κρήτης και τον καθηγητή τον κύριο Γιδαράκο, που έκαναν για κάποια χρόνια κάποιες μετρήσεις και μάλιστα το κόστος αυτών των μετρήσεων το είχε επιβαρυνθεί η Νομαρχεία τότε και μετέπειτα για λίγο διάστημα η Περιφέρεια. Αυτές οι μετρήσεις λοιπόν έδειχναν ότι υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος, τα ποσοστά των αλιευμάτων που είχαν αλιευθεί στην γύρω περιοχή του ναυαγίου, ήταν πάνω από 400% των επιτρεπτών ορίων της Ε.Ε. που καταλαβαίνετε ότι όσο περνάει ο καιρός αυτό γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνο. Δυστυχώς όμως εδώ και χρόνια αυτές οι μετρήσεις έχουν πάψει να γίνονται παρότι το έχουμε ζητήσει και ως επιτροπή αλλά και ως λαϊκή συσπείρωση και στο δημοτικό και στο περιφερειακό συμβούλιο για να ξέρουμε τέλος πάντων τι γίνεται και δυστυχώς εδώ και κάποια χρόνια έχουν σταματήσει, ενώ αυτές οι μετρήσεις ήταν ένα πολύ καλό δείγμα για εμάς για να δούμε τι γίνεται όσο βρίσκεται το κουφάρι κάτω και τι επιπτώσεις υπάρχουν από το ναυάγιο στα νερά της Σαντορίνης.
Από την άλλη είναι κάπως τραγελαφικό το να επιβάλει πρόστιμο η δικαιοσύνη και τα δικαστήρια και στο Λιμενικό ταμείο και στο Υπουργείο Ναυτιλίας, επειδή δεν συμβιβάζεται με τις αποφάσεις του ΣτΕ και από τη άλλη οι αποφάσεις να μην εφαρμόζονται για την ανέλκυσή του.
Είναι μεγάλη υποκρισία έκτος από αστείο αυτό το πράγμα. Γιατί όταν το ίδιο το Ελληνικό δημόσιο δεν εφαρμόζει αυτές τις αποφάσεις, έρχεται τώρα να μας ρίξει στάχτη στα μάτια με την επιβολή αυτή του προστίμου των 5,000 ευρώ στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και στο Λιμενικό ταμείο.
Αυτό το πρόστιμο που αναφέρεται;
Η απόφαση αυτή του 1820/19 του ΣτΕ, σε αυτή την απόφαση αναφέρεται να επιβλήθηκε αυτό το πρόστιμο γιατί αυτοί οι δύο φορείς, το υπουργείο ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής και το λιμενικό ταμείο Θήρας έχουν υποχρέωση να κινήσουν όλες τις διαδικασίες της ανέλκυσης και δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν τις έχουν ξεκινήσει.
Εσείς βλέπετε να γίνεται κάτι στο μέλλον;
Δεν ξέρω τι να σας πω… εμείς σαν πολίτες προσπαθούμε, ο αγώνας μας συνεχίζεται γιατί εμείς βρήκαμε από τους γονείς μας ένα καθαρό περιβάλλον και σε αυτό το περιβάλλον ζήσαμε τα παιδικά μας χρόνια, τώρα γεράσαμε και οφείλουμε να το παραδώσουμε στις επόμενες γενιές έτσι όπως το παραλάβαμε. Άρα λοιπόν έχουμε υποχρέωση εμείς και απέναντι στους προγόνους μας, πολύ περισσότερο απέναντι στα παιδιά μας και στους εαυτούς μας βέβαια να προστατεύσουμε αυτό το φυσικό περιβάλλον και να τους το παραδώσουμε για να ζήσουν όπως ζήσαμε και εμείς. Δεν πρέπει να εγκαταλείψουμε τον αγώνα, για αυτό βλέπετε και το κρατάμε στην επικαιρότητα για αυτό βλέπετε ότι και τις 5 Απριλίου κάθε χρόνο πραγματικά είμαστε εδώ και κάνουμε μια επετειακή εκδήλωση για να δείξουμε και να δώσουμε το μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις ότι δεν το ξεχνάμε, ότι παλεύουμε για την ικανοποίηση του πανθηραϊκού για να μην πω του παγκόσμιου αιτήματος της ανέλκυση του ναυαγίου, γιατί δυστυχώς όσο παραμένει το ναυάγιο μέσα τόσο και το μέλλον της Σαντορίνης θα διαγράφεται πολύ σκοτεινό.