Στον προθάλαμο των εξελίξεων που αφορούν στην αναβάθμιση του Κρατικού Αερολιμένα Νάξου (που δεν είναι άλλες από αυτές που σχετίζονται με την ολοκλήρωση της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων για την πολυσυζητημένη επέκταση (επιμήκυνση) του διαδρόμου προσγειώσεων-απογειώσεων, ο σχεδιασμός -σε πρώτο χρόνο- των νέων κτηριακών εγκαταστάσεων και -σε χρόνο δεύτερο- ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί και την κατασκευή τους. Επί όλων των τελευταίων εξελίξεων, πλήρη ενημέρωση έχει καθημερινά η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Και μέσω ΣΔΙΤ
-Ανοίγει ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση και των υπολοίπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, τα οποία παραμένουν μέχρι σήμερα υπό κρατικό έλεγχο, μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη. Και συγκεκριμένα για τα αεροδρόμια Αλεξανδρουπόλεως, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, ΜΗΛΟΥ, ΝΑΞΟΥ, ΠΑΡΟΥ, ΣΥΡΟΥ, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου».
«Στόχος της εν λόγω διευρύνσεως είναι η προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αναπτύξεως των ως άνω αεροδρομίων λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα λειτουργικά στοιχεία τους καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω αναπτύξεως και εκσυγχρονισμού τους…» (ΦΕΚ 25.10.18, αρ. φ. 4782)
Ανοίγει λοιπόν ο δρόμος για την ιδιωτικοποίηση και των υπολοίπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, τα οποία παραμένουν μέχρι σήμερα υπό κρατικό έλεγχο, μετά από σχετική απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη.
Στην απόφασή του ο κ. Σπίρτζης σημειώνει, μεταξύ άλλων, πως «είναι αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των είκοσι τριών (23) περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και συγκεκριμένα των αεροδρομίων Αλεξανδρουπόλεως, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου».
«Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων λαμβάνοντας υπόψη τα λειτουργικά στοιχεία τους καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους. Στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης περιλαμβανομένων και σεναρίων Παραχώρησης καθώς και μέσω ανάθεσης Σύμβασης Αξιοποίησης μέσω Σύμπραξης μεταξύ Δημοσίου και Ιδιώτη», σημειώνει ο κ. Σπίρτζης.
«Η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) ως καθ’ ύλην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ωρίμανση προς δημοπράτηση Έργων Παραχώρησης, διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα», αναφέρεται στην ίδια απόφαση Σπίρτζη.
Η απόφαση Σπίρτζη… / Τα λειτουργικά στοιχεία και οι προοπτικές αναπτύξεως…
Στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως με ημερομηνία, Αθήνα, 19 Οκτωβρίου 2018, αναφέρονται τα ακόλουθα: Έγκριση της ανάθεσης, δυνάμει της παραγράφου 2 του άρθρου 180 του ν. 4412/2016, στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) της αρμοδιότητας για τη διαδικασία σχεδιασμού, διενέργειας των απαραίτητων διαδικασιών ανάθεσης και εν γένει αρμοδιοτήτων και καθηκόντων Αναθέτουσας Αρχής της Σύμβασης Αξιοποίησης για την ανάπτυξη των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σύμφωνα με τις διατάξεις: 1. Του Π.Δ. 63/2005 (Φ.Ε.Κ. 98/Α’) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4320/2015 (ΦΕΚ 29/Α’) και ισχύει. 2. Του άρθρου 3 του προεδρικού διατάγματος 70/2015 (ΦΕΚ Α’/114/22.9.2015) περί ανασύστασης του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. 3. Του προεδρικού διατάγματος 123/2016 (ΦΕΚ Α’/208/4.11.2016) «Ανασύσταση και μετονομασία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Δια κυβέρνησης, ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, σύσταση Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής και Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, μετονομασία Υπουργείων Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων». 4. Της κοινής απόφασης των Υπουργών Προεδρίας Κυβερνήσεως και Αναπληρωτή Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ με αριθμ. Δ16α/04/773/29-11-1990 περί «Εξαίρεσης διοικητικών πράξεων ή εγγράφων από τον κανόνα των τριών υπογραφών». 5. Του ν. 3861/2010 (ΦΕΚ Α’/112) «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια“ και άλλες διατάξεις», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 6. Του ν. 4412/2016 (ΦΕΚ Α΄/147/8.8.2016) «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 7. Του ν. 4413/2016 (ΦΕΚ Α΄/148/8.8.2016) για την Ανάθεση και εκτέλεση Συμβάσεων Παραχώρησης – εναρμόνιση με την Οδηγία 2014/23/ΕΕ όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. 8. Του Π.Δ. 123/2017 Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Δικτύων (ΦΕΚ 151/Α’). Και αφού λάβαμε ειδικότερα υπόψη: 1. Το γεγονός ότι σήμερα η διαχείριση της λειτουργίας των κάτωθι είκοσι τριών (23) αεροδρομίων γίνεται με μέριμνα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.). 2. Το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 180 του ν. 4412/2016, σύμφωνα με το οποίο «Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να ανατίθεται η διαδικασία σύναψης έργου σε οποιοδήποτε οργανωτική μονάδα, Διεύθυνση ή Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων (ΕΥΔΕ) της Γενικής Γραμματείας Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.» Και επειδή: 1. Είναι αναγκαία για λόγους δημοσίου συμφέροντος που συνδέονται με την τουριστική ανάπτυξη της χώρας και την αύξηση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος, η διερεύνηση των δυνατοτήτων ανάπτυξης των είκοσι τριών (23) περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και συγκεκριμένα των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου. 2. Στόχος αυτής της διερεύνησης είναι η προετοιμασία και κατάρτιση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης των ως άνω αεροδρομίων λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα λειτουργικά στοιχεία τους καθώς και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους. 3. Στο πλαίσιο της διερεύνησης αυτής κρίνεται αναγκαία και η εξέταση εναλλακτικών σχεδίων αξιοποίησης περιλαμβανομένων και σεναρίων Παραχώρησης καθώς και μέσω ανάθεσης Σύμβασης Αξιοποίησης μέσω Σύμπραξης μεταξύ Δημοσίου και Ιδιώτη. 4. Η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) ως καθ’ ύλην αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ωρίμανση προς δημοπράτηση Έργων Παραχώρησης, διαθέτει την εμπειρία και τεχνογνωσία για να φέρει σε πέρας ένα παρόμοιο εξειδικευμένο εγχείρημα. 5. Στα πλαίσια της διερεύνησης των δυνατοτήτων ανάπτυξης των είκοσι τριών (23) αεροδρομίων των οποίων η διαχείριση και λειτουργία γίνεται με μέριμνα της Υ.Π.Α., η Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) μπορεί να υποβοηθηθεί από Σύμβουλο Ανάπτυξης και Οργάνωσης Μικρού και Μεσαίου Μεγέθους Αεροδρομίων, νομικό και χρηματοοικονομικό Σύμβουλο, εγνωσμένης εμπειρίας στο αντικείμενο. 6. Η απόφαση αυτή δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε: 1. Την, δυνάμει της παραγράφου 2 του άρθρου 180 του ν. 4412/2016, ανάθεση της αρμοδιότητας για τη διαδικασία σχεδιασμού, διενέργειας των απαραίτητων διαδικασιών ανάθεσης και εν γένει αρμοδιοτήτων και καθηκόντων Αναθέτουσας Αρχής της Σύμβασης Αξιοποίησης για την ανάπτυξη των αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Καστοριάς, Ν. Αγχιάλου, Καλαμάτας, Άραξου, Λήμνου, Χίου, Ικαρίας, Σκύρου, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Σύρου, Καλύμνου, Αστυπάλαιας, Σητείας, Λέρου, Κάσου, Καρπάθου, Κυθήρων και Καστελόριζου, στη Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16). 2. Ορίζουμε όπως, για τις απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες και υποστηρικτικές υπηρεσίες συμβούλων και εμπειρογνωμόνων κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 128 του ν. 4412/2016), τα καθήκοντα και αρμοδιότητες Αναθέτουσας Αρχής ασκούνται από την Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών με Σύμβαση Παραχώρησης (Δ16) του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Καθαρά νομικό, το θέμα των απαλλοτριώσεων…
Σε ό,τι έχει να κάνει σε σχέση με την υπόθεση Αεροδρόμιο Νάξου επισημαίνεται ότι στα «συν» αυτής είναι το γεγονός ότι ο φορέας διαχειρίσεως του έργου – η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας – σύμφωνα με τις προ μηνών εξελίξεις (γεγονότα) θα καλύψει την απαιτούμενη συνολική δαπάνη των 5.100.000 «ευρώ» για την υλοποίησή του.
Συγκλίνουσες εκτιμήσεις των αρμοδίων αναφέρουν επίσης ότι «το Αεροδρόμιο Νάξου μπορεί να γίνει φτάνει να ξεπεράσει τον σκόπελο των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων. Οι απαλλοτριώσεις πού είναι θέμα, καθαρά, νομικό». Αγκάθι, οι απαλλοτριώσεις. Το έχουμε κατ’ επανάληψη επισημάνει στις κατά καιρούς έρευνες της «Κ» αυτό. Θα ξεπεραστεί, όμως. Ως προς τούτο το τελευταίο συμφωνούν, άλλωστε, όλοι όσοι παρακολουθούν όλες τις τελευταίες εξελίξεις και έχουν ενημέρωση σφαιρική.
Οι τελευταίες εξελίξεις που αφορούν στο έργο «επέκταση διάδρομου προσαπογειώσεων Αεροδρομίου Νάξου»… Τις σταχυολογήσαμε, τις διασταυρώσαμε και τις παρουσιάζουμε:
Σε βάθος περίπου 500μ. από το σημείο εκείνο που νοτίως του αεροδρομίου ο διάδρομος προσαπογειώσεων «γλείφει» τα πρώτα υπό απαλλοτρίωση ακίνητα θα γίνει η επέκταση (επιμήκυνση)…
Τριάντα τρείς (33) είναι οι ιδιοκτήτες των υπό απαλλοτρίωση ακινήτων, οι οποίοι έχουν ήδη ενημερωθεί από τον Δήμο Νάξου & Μικρών Κυκλάδων…
1.600 μ., το συνολικό μήκος του διαδρόμου προσαπογειώσεων, 400 μ. εκ των οποίων δεν θα καλύψουν την «προσαπογείωση» των αεροσκαφών αλλά την «ασφάλεια» των πτήσεων (αποστάσεις ασφαλείας θα «κρατηθούν» – διαμόρφωση χώρων νοτίως και βορείως του υφιστάμενου διαδρόμου θα γίνει).
Ωφέλιμο μήκος διαδρόμου, 1.200 μ. …
Η τοπογραφική αποτύπωση του χώρου όλου (υφιστάμενο αεροδρόμιο – υπό απαλλοτρίωση ακίνητα) ολοκληρώθηκε από τον ημέτερο Δήμο…
Η δημοπράτηση θα γίνει από την Υ.Π.Α.
Χρονικό διάστημα περίπου 8 μηνών απαιτείται για την ολοκλήρωση της επομένης φάσεως όλων των απαιτούμενων διαδικασιών από την ημέρα που θα «κλείσει» ο φάκελος με τα τεύχη δημοπρατήσεως του έργου, υποστηρίζουν υπεύθυνα χείλη από Νάξο και Αθήνα…
Η αμέσως επόμενη φάση έχει να κάνει σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις…
3μελής επιτροπή (Εφορία, Κτηματική, Δήμος) θα κάνει την αρχική εκτίμηση…
Η τελική τιμή για τα υπό απαλλοτρίωση ακίνητα δίδεται – ορίζεται από το οικείο Πρωτοδικείο…
Στην χειρότερη των περιπτώσεων και εάν και εφόσον δεν ‘σκαλώσετε’ στις απαλλοτριώσεις και χρονοτριβήσετε, σε ένα/δύο χρόνια θα έχετε τα 1.200 μ. του διαδρόμου», ανέφερε προ καιρού εξ Αθηνών σχόλιο ανθρώπου που εξ αντικειμένου έχει άποψη για την αναβάθμιση του αεροδρομίου του νησιού μας
Το κόστος… / Τα εισιτήρια…
Δεν έχουν άδικο όσοι υποστηρίζουν ότι η λύση για καλοκαιρινές διακοπές σε νησί είναι μια: Νησί με αεροδρόμιο!
Κατά την θερινή περίοδο πραγματοποιούνται δεκάδες πτήσεις προς και από τα ελληνικά νησιά, με το κόστος των εισιτηρίων να είναι ακόμη χαμηλότερο και από αυτό των πλοίων.
26 ελληνικά νησιά με αεροδρόμιο: Στο Αιγαίο: Αστυπάλαια, Ικαρία, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κύθηρα, Κως, Κύθηρα, Λήμνος, Λέρος, Λέσβος, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη,Σκιάθος, Σκύρος, Σύρος, Χίος.
Στο Ιόνιο: Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ζάκυνθος
Στην Κρήτη: Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία
Τα αεροδρόμια στο Αιγαίο: Αστυπάλαια, Ικαρία, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κύθηρα, Κως, Λήμνος, Λέρος, Λέσβος
Στις Κυκλάδες…
Αεροδρόμιο Μήλου (MLO): Το Κρατικό Αεροδρόμιο Μήλου βρίσκεται σε απόσταση πέντε χιλιομέτρων από το λιμάνι του νησιού, Αδάμαντα. Οι επιβάτες εξυπηρετούνται αποκλειστικά με ταξί για τις μετακινήσεις τους.
Αεροδρόμιο στη Σαντορίνη (JTR): Το κρατικό αεροδρόμιο Σαντορίνης βρίσκεται 7 χιλιόμετρα έξω από τα Φηρά, την πρωτεύουσα του νησιού, ενώ απέχει 17 χιλιόμετρα τόσο από τον οικισμό της Οίας, όσο και από το νοτιότερο άκρο του νησιού, τον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου. Οι επιβάτες που καταφθάνουν στον αερολιμένα εξυπηρετούνται με ταξί ή με λεωφορείο για τις μετακινήσεις τους. Η απόσταση μεταξύ Φηρών και αεροδρομίου με μέσα μαζικής μεταφοράς διαρκεί περίπου είκοσι λεπτά, ενώ με ταξί είναι μόλις δέκα λεπτά.
Αεροδρόμιο Μυκόνου (JMK): Το κρατικό αεροδρόμιο Μυκόνου βρίσκεται 4 χιλιόμετρα έξω από τη χώρα του νησιού. Οι επιβάτες μπορούν να φτάσουν στον τελικό προορισμό τους με ταξί, λεωφορείο, ή με ενοικιαζόμενο όχημα.
Αεροδρόμιο Νάξου (JNX): Το Κρατικό Αεροδρόμιο Νάξου «Απόλλων» απέχει τρία χιλιόμετρα από τη Χώρα του νησιού. Οι επιβάτες εξυπηρετούνται αποκλειστικά με ταξί για τις μετακινήσεις τους. Η απόσταση μεταξύ αερολιμένα και Χώρας δε διαρκεί πάνω από δέκα λεπτά.
Αεροδρόμιο Πάρου (PAS): Το κρατικό αεροδρόμιο της Πάρου βρίσκεται 9 χιλιόμετρα από την Παροικία, η οποία είναι η Χώρα και κύριο λιμάνι του νησιού. Οι επιβάτες εξυπηρετούνται με ταξί και τοπικά ή υπεραστικά (ΚΤΕΛ) λεωφορεία για τις μετακινήσεις τους. Η απόσταση μέχρι την Παροικία είναι δέκα λεπτά, ενώ μέχρι την κοσμοπολίτικη Νάουσα είκοσι πέντε λεπτά.
Αεροδρόμιο Σύρου (JSY): Το αεροδρόμιο της Σύρου απέχει περίπου 17 χιλιόμετρα από τη Χώρα. Το κρατικό αεροδρόμιο «Δημήτριος Βικέλας» βρίσκεται 2 χιλιόμετρο έξω από την Ερμούπολη, την πρωτεύουσα του νησιού. Οι επιβάτες εξυπηρετούνται με ταξί ή με ιδιωτικό όχημα για τις μετακινήσεις τους.