Με 100.000 λιγότερες διεθνείς αφίξεις έκλεισε το 2023 για τις Κυκλάδες
Οι αρμόδιοι μιλούν για πετυχημένο τουριστικά 2023, ωστόσο στο σύνολό τους οι Κυκλάδες παρουσίασαν μειωμένες αφίξεις κατά 100.000 σε σχέση με πέρυσι. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν πήγαν καλά ή ότι οι επαγγελματίες δεν είδαν αυξήσεις στα ταμεία τους. Είναι όμως ένα ενεδεικτικό στοιχείο που θα πρέπει να τύχει μελέτης. Η Μύκονος και η Σαντορίνη, ήταν οι μεγάλες χαμένες της σεζόν.
Η έρευνα του Ινστιτούτου του Συνδέσμου των Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) δείχνει ότι από την αρχή του έτους μέχρι και το τέλος Νοέμβρη σε ολόκληρη τη χώρα καταγράφηκαν 23,5 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις. Το νούμερο αυτό είναι αυξημένο κατά 11,6% (δηλαδή 2,4 εκατ. περισσότερες αφίξεις) από το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και κατά 11,8% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
Το αεροδρόμιο με τη μεγαλύτερη διεθνή κίνηση παραμένει αυτό της Αθήνας, το οποίο υποδέχτηκε 6,7 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023 (+27,6% σε σχέση με πέρυσι). Σε επίπεδο αεροδρομίων, δεύτερο έρχεται αυτό της Θεσσαλονίκης, όπου καταγράφηκαν 2,2 εκατ. διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζοντας αύξηση 19,7%. Ωστόσο, σε επίπεδο προορισμών, η Κρήτη είναι ο δεύτερος πιο δημοφιλής, με τις αφίξεις στα δύο αεροδρόμιά της να διαμορφώνονται σε 5 εκατ. (+5,8% σε σύγκριση με πέρυσι). Στα Δωδεκάνησα έφτασαν με απευθείας πτήσεις 4 εκατ. ξένοι τουρίστες (+3,8%) και στα Ιόνια Νησιά 3,6 εκατ. τουρίστες (+7,9%).
Σημαντικές ποσοστιαίες αυξήσεις είδαν και τα αεροδρόμια της Σάμου, της Καβάλας, της Μυτιλήνης και του Άραξου, αν και οι απόλυτοι αριθμοί τουριστών εκεί είναι πολύ μικρότεροι.
Και σε αυτό το σημείο ολοκληρώνονται τα καλά νέα της σεζόν.
Ποιοι προορισμοί είδαν μείωση
Οι μεγάλες χαμένες του 2023 είναι αδιαμφισβήτητα η Μύκονος και η Σαντορίνη. Τα δύο εμβληματικά νησιά του ελληνικού τουρισμού, που ήταν τα πρώτα που ανέκαμψαν το 2022 από την πανδημία, είδαν πέρυσι τις επιδόσεις τους να κάνουν «χαμηλές πτήσεις».
Συγκεκριμένα, στο αεροδρόμιο της Μυκόνου σημειώθηκε μείωση στις διεθνείς αφίξεις μέσω απευθείας πτήσεων κατά 5,2% (546.300 αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 576.300 το ίδιο διάστημα του 2022) και στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης μείωση κατά 8,7% (743.100 αφίξεις το ενδεκάμηνο του 2023, έναντι 813.900 το 2022). Δηλαδή, οι απώλειες αυτές στο σύνολό τους ήταν περίπου 100.000 τουρίστες.
Η αρνητική δημοσιότητα έπληξε τα δύο νησιά στην αρχή της σεζόν. Τα περιστατικά αισχροκέρδειας, οι παράνομες τουριστικές εγκαταστάσεις στη Μύκονο αλλά και ο έλεγχος του ωραρίου της μουσικής επηρέασαν αρνητικά το κοινό που προσελκύει το νησί τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, οι παρεμβάσεις που έγιναν στη Μύκονο ήταν επιβεβλημένες για το μακροπρόθεσμο μέλλον του προορισμού και σίγουρα δεν πρέπει να σταματήσουν εδώ.
Η εικόνα της Μυκόνου επηρέασε και τη Σαντορίνη, καθώς πολλοί τουρίστες επισκέπτονται και τα δύο νησιά. Επιπλέον, το διάσημο ηφαιστειακό νησί ταλανίζεται από το θέμα του υπερτουρισμού που δημιουργεί η χωρίς ορθό προγραμματισμό προσέγγιση κρουαζιερόπλοιων. Η επιστροφή του Νίκου Ζώρζου στη δημαρχία της Σαντορίνης δημιουργεί ελπίδες για διευθέτηση του θέματος αυτού, καθώς πρόκειται για τον άνθρωπο που στην προηγούμενη θητεία του είχε προωθήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για τη ρύθμιση κρουαζιερόπλοιων μέσα στην εβδομάδα, το οποίο κατήργησε η επόμενη δημοτική Αρχή.
Πάντως, πολλοί από αυτούς τους 100.000 τουρίστες που δεν πήγαν στη Μύκονο και τη Σαντορίνη κατευθύνθηκαν -με άλλα μέσα- σε άλλα νησιά των Κυκλάδων. Η Πάρος φαίνεται ότι προτιμήθηκε πολύ φέτος, ενώ οι κάτοικοί της προσπαθούν να μη γίνουν τα ίδια λάθη και στο νησί τους και με το περίφημο «κίνημα της πετσέτας» κατάφεραν να προστατεύσουν φέτος αρκετούς δημόσιους χώρους.
Με πολύ υψηλές πληρότητες κινήθηκε φέτος και η Μήλος. Δεν είναι τυχαίο ότι το νησί έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον επενδυτών, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να καλύψουν το κενό που υπάρχει εκεί σε πολυτελή καταλύματα. Αντίστοιχη κινητικότητα παρατηρείται και στη Νάξο.