Προχωρούν με σταθερό ρυθμό οι διαδικασίες και τα έργα για την Δ’ φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων. Σύμφωνα με το ypodomes.com, έχουν ολοκληρωθεί οι διαγωνισμοί και βρισκόμαστε εν αναμονή αναδόχων, ενώ ολοκληρώνονται τα διαδικαστικά που απαιτούνται ώστε να προχωρήσει το έργο. Παράλληλα, τα έργα της διασύνδεσης στην Σαντορίνη βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη. Με πρόσφατη απόφαση το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κήρυξε υποχρεωτική την απαλλοτρίωση έκτασης στη Μήλο, ούτως ώστε να υλοποιηθούν έργα στα πλαίσια της Δ’ φάσης. Όπως αναφέρει το ypodomes.com, το ΥΠΕΝ κήρυξε αναγκαστική απαλλοτρίωση για πρόσκτηση δύο τερματικών χώρων και σύσταση δουλείας υπόγειας διέλευσης καλωδίων στη νησί της Μήλου.
Η απόφαση είναι συμπληρωματική σε αυτή που αφορούσε αναγκαστική απαλλοτρίωση χώρου για την εγκατάσταση του υποσταθμού GIS Μήλου, με δαπάνες του ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση, τα τμήματα που θα απαλλοτριωθούν βρίσκονται νότια και βόρεια του νησιού και ανήκουν στη Δήμο Μήλου. Στόχος είναι τόσο η σύνδεση των υπογείων καλωδίων με τα υποβρύχια, όσο και με τον υποσταθμό που θα κατασκευαστεί στο νησί. Η περιοχή απαλλοτρίωσης στο βόρειο τμήμα του νησιού ανήκει στη Δημοτική Ενότητα Τριοβασάλου. H διασύνδεση της Μήλου θα πραγματοποιηθεί με το νησί της Φολεγάνδρου και στα βόρεια με τη Σέριφο. Από τη Σέριφο το καλώδιο θα καταλήξει στο Λαύριο.
Το έργο αποτελεί τμήμα του ευρύτερου έργου που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ , για την Δ’ φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Η απαλλοτρίωση θα πραγματοποιηθεί σε έκταση συνολικού εμβαδού δεκατριών χιλιάδων εξακοσίων οκτώ μέτρων τετραγωνικών και εβδομήντα πέντε τετραγωνικών
δεκάτων (13.608,75 τ.μ.) με τα συστατικά και παραρτήματα της.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου η απαλλοτριούμενη έκταση ανήκει διοικητικά στο Δήμο Μήλου – Δημοτική Ενότητα Μήλου της Π.Ε. Μήλου. Ο σταθμός θα εγκατασταθεί στην Νοτιοανατολική Μήλο , κοντά στην περιοχή Θειωρυχείο.
Σύντομα οι ανάδοχοι.
Tη δεδομένη στιγμή ο ΑΔΜΗΕ, βρίσκεται στη φάση επιλογής αναδόχου τόσο για την πόντιση των καλωδίων όσο και για τους υποσταθμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com, στόχος του Διαχειριστή είναι να πέσουν οι υπογραφές μέσα στο 2022, για να ξεκινήσουν εργασίες το συντομότερο δυνατό.
Ο διαγωνισμός των υποσταθμών, με προϋπολογισμό προβλέπει την κατασκευή τριών υποσταθμών, έναν για κάθε νησί (Μήλος, Φολέγανδρος, Σέριφος).
Όσον αφορά τα καλώδια, ο διαγωνισμός χωρίζεται σε δύο σκέλη. Το ένα προβλέπει τη σύνδεση Σαντορίνη – Φολέγανδρος – Μήλος. Το άλλο κομμάτι αφορά τη διασύνδεση Μήλος-Σέριφος-Λαύριο.
Το έργο έχει λάβει παράταση όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης. Ο ΑΔΜΗΕ λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας στην εφοδιαστική αλυσίδα και τη διαθεσιμότητα πλοίων και εξοπλισμού, ζήτησε την παράταση στις εργασίες κατά 6 μήνες. Έτσι πλέον το χρονοδιάγραμμα περάτωσης του έργου μετατίθεται για το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Αξίζει να σημειώσουμε πως έχουν ξεκινήσει ήδη οι εργασίες κατασκευής για τη διασύνδεση της Σαντορίνης. Είναι το πρώτο νησί που προβλέπεται στο σχέδιο της Δʼ φάσης. Η Θήρα θα διασυνδεθεί με τη Νάξο.
Ανάδοχος του έργου για τον υποσταθμό στη Θήρα έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία της Damco με την κινεζική Xian Electric ενώ τα καλώδια τα έχει αναλάβει η Hellenic Cables.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων αναμένεται να αποφέρει πολλαπλά οφέλη όπως: Αύξηση στην αξιοπιστία του σχήματος διασύνδεσης και βελτίωση της ροής ενέργειας από και προς το ΕΣΜΗΕ, λόγω πολλαπλότητας σημείων σύνδεσης του συγκροτήματος των νησιών με αυτό. Ενίσχυση της δυνατότητας για ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ στα νησιά. Μεγαλώνει το σύνολο των νησιών που διασυνδέονται στο ΕΣΜΗΕ. Μείωση στις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές ενώ θα μειώσει σημαντικά και τις εκπομπές αερίων ρύπων.