Δύο από τις ομορφότερες, πιο τουριστικές, αλλά και πιο προβληματικές πολεοδομικά περιοχές της χώρας μπαίνουν στον δρόμο για την απόκτηση πολεοδομικού σχεδιασμού. Σύμφωνα με την kathimerini.gr, οι σχετικές συμβάσεις για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο υπεγράφησαν το καλοκαίρι και για τον λόγο αυτόν το υπουργείο Περιβάλλοντος ανανέωσε έως το καλοκαίρι του 2023 την αναστολή δόμησης νέων τουριστικών εγκαταστάσεων στις εκτός σχεδίου περιοχές τους.
Η πρόκληση για το υπουργείο Περιβάλλοντος είναι μεγάλη, καθώς τα πολεοδομικά σχέδια των δύο νησιών δεν θα πρέπει απλώς να επικυρώσουν τη σημερινή άναρχη κατάσταση, αλλά να θέσουν αυστηρούς περιορισμούς για να προστατεύσουν ό,τι έχει απομείνει, εγχείρημα δύσκολο σε περιοχές με αξίες γης από τις υψηλότερες στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρει η kathimerini.gr, οι δύο συμβάσεις για την εκπόνηση Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΠΣ) υπεγράφησαν στις 8 Αυγούστου από το Τεχνικό Επιμελητήριο, το οποίο έχει αναλάβει για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος το πρόγραμμα πολεοδομικού σχεδιασμού που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τις δύο συμβάσεις ανέλαβε η ίδια μελετητική ομάδα (υπό το γραφείο «Σαμαράς και Συνεργάτες Α.Ε.»). Δύο ημέρες αργότερα, ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς ανανέωσε για ακόμη ένα έτος την αναστολή δόμησης που πρωτοεπιβλήθηκε τον Αύγουστο του 2020 και αφορά τουριστικές εγκαταστάσεις σε εκτός σχεδίου περιοχές στα δύο νησιά.
Η επιλογή της εκπόνησης ειδικών αντί τοπικών πολεοδομικών σχεδίων (πρόκειται για δύο διαφορετικά «μοντέλα» πολεοδομικού σχεδιασμού) στα δύο νησιά έγινε για να επισπευσθούν οι χρόνοι ολοκλήρωσης του σχεδιασμού (συμβατικά 14 μήνες). Σύμφωνα με τις δύο συμβάσεις, τα ΕΠΣ στη Μύκονο και τη Σαντορίνη «δύνανται να λειτουργήσουν ως υποδοχείς σχεδίων, έργων και προγραμμάτων υπερτοπικής κλίμακας ή στρατηγικής σημασίας. Παράλληλα, υφίσταται ανάγκη ταχείας ολοκλήρωσης του πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου από την Πολιτεία, λόγω κρίσιμων χωρικών προβλημάτων που επιβάλλουν την άμεση αντιμετώπιση ή την αποτροπή δημιουργίας τετελεσμένων καταστάσεων, που οφείλονται σε έλλειψη ή ανεπάρκεια πολεοδομικού σχεδιασμού» (αν και στα δύο νησιά η πρόθεση αποφυγής τετελεσμένων θα έρθει… με τουλάχιστον 30 χρόνια καθυστέρηση).