Νάξος- Τρίποδες-Χώρα…μια ¨ουρά” δρόμος για γερά νέυρα
Ας δούμε όμως τι έγινε το πρωί της Δευτέρας 29/07 κατά τις 10:45 στο μέρος που το μποτιλιάρισμα είναι πιο συχνό κι από πανηγύρι τον Δεκαπενταύγουστο. Οι …μυημένοι έχετε ήδη καταλάβει πως μιλάμε για το χωριό Τρίποδες, αν και τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται και στο Γλινάδο, Φιλότι και φυσικά στη Χώρα της Νάξου.
Φτάνοντας προς στην είσοδο του χωριού από Καστράκι φορτηγό έχει σταματήσει στα δεξιά με αλάρμ και πίσω του είχαν σταματήσει Ι.Χ.
Απλή στάση, περιμένει κάτι ή στο γνωστό σημείο υπάρχει θέμα;
.
Από το αντίθετο ρεύμα-λες και το στενό είναι κανονικός δρόμος που έχει ρεύμα ανόδου – καθόδου – έρχεται μια μπετονιέρα. Ναι, αλλά γιατί το προσωρινά σταθμευμένο φορτηγό δεν ξεκινά αφού η μπετονιέρα πέρασε;
Μα γιατί πίσω από την μπετονιέρα έρχεται ένα άλλο φορτηγό, που κουβαλάει κάτι σαν πρέσα.
Πάει, πέρασε κι αυτό.
Ναι, αλλά ούτε τώρα ξεκινάει το φορτηγό, γιατί;
Γιατί πολύ απλά έρχεται ένα ακόμα φορτηγό απ’ το αντίθετο ρεύμα, γι’ αυτό (1-0)
Δεν θυμάμαι ποιος ήταν που μου είπε πως σταματούν οι οικοδομικές εργασίες το καλοκαίρι στο νησί κι έσκασα στα γέλια. Εδώ η ανάπτυξη συνεχίζεται απρόσκοπτα και τους θερινούς μήνες. Χτίζουμε σαν να μην υπάρχει αύριο αν και το μόνο σίγουρο είναι πως χτίζοντας τα πάντα σίγουρα δεν θα υπάρχει αύριο.
Απ’ ότι φαίνεται το “δικαίωμα” στην οικοδόμηση είναι ιερό και απαραβίαστο. Βέβαια ο οικοδομικός οργασμός μεσούσης της θερινή ςσεζόν παραβιάζει ένα άλλο “δικαίωμα” αυτό του επισκέπτη που έρχεται στο νησί να κάνει διακοπές, για τον οποίο χτίζουμε τις οικοδομές, για να έχει που να μείνει ο επισκέπτης που έρχεται για να κάνει διακοπές “ντίλι ντίλι ντίλι που έφεγγε και κένταγε η κόρη το μαντήλι”. Τους ντόπιους δεν χρειάζεται να τους αναφέρουμε, αυτοί θεωρούνται κομπάρσοι στο έργο που προβάλλεται.
Την εβδομάδα που πέρασε παρακολουθήσαμε πόσο ωραία τηρείται ο κανονισμός στον Αγ. Προκόπιο, είδαμε και πάθαμε να περάσουμε το στενό, για να μην αναφερθώ στα παρκαρισμένα οχήματα στην Αγ. Άννα. Κι αυτό ενώ έχει ανακοινωθεί σχετικός κανονισμός από τον δήμο.
Το στενό πάντως στις Τρίποδες είναι φουλ σεζόν, απλώς το καλοκαίρι γινόμαστε πολλοί περισσότεροι σε πληθυσμό, επομένως και το μποτιλιάρισμα είναι πιο συχνό. Ενας χαμός από γουρούνες, επιβατικά, αγροτικά, βαν, φορτηγάκια τροφοδοσίας, μπετονιέρες, πρέσες, φορτηγά που μεταφέρουν αμοχάλικο, μπάζα, ο,τι μπορείς να φανταστείς.
Δυο φανάρια τόσα χρόνια εκεί στις Τρίποδες όμως, καμία δημοτική αρχή δεν αξιώθηκε να βάλει σ’ αυτό τον δρόμο. Να ομαλοποιηθεί κάπως η κατάσταση, να μην φρακάρει το στενό και να μην ταλαιπωρείται τόσος κόσμος.
Δυο φανάρια. Πόσο δύσκολο είναι;
Εν τω μεταξύ στη Χώρα Τρίτη 30 Ιουλίου λίγο πριν το μεσημέρι….
Η κίνηση στην διαδρομή Καστράκι-Χώρα, μέσω Ορκού- ήταν ιδιαιτέρως αυξημένη. Η ουρά στον κόμβο στο ύψος του παλιού σινεμά μεγάλη, αν και προχωρήσαμε σχετικά γρήγορα. Δυσκολότερα ήταν τα πράγματα φεύγοντας απ’ τον κόμβο και οδηγώντας προς τον κεντρικό της Χώρας που οδηγεί στα χωριά, όπου χρειάστηκε ένα 10λεπτο περίπου για να βγω στον κεντρικό. Και σήμερα οι μπετονιέρες και τα φορτηγά έκαναν αισθητή την παρουσία τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως τα εν λόγω ογκώδη οχήματα κινούνται με συγκεκριμένη ταχύτητα με αποτέλεσμα να σέρνουν πίσω τους ουρές απο ΙΧ που πηγαίνουν σημειωτόν επιβαρύνοντας-και επιβραδύνοντας- έτσι την κυκλοφορία.
Όλη αυτή τη χρονική διάρκεια δίκυκλα προσπερνούσαν απ’ όπου μπορούσαν, ενώ ειδική μνεία πρέπει να γίνει και στα ηλεκτρικά πατίνια που ανέμελα περνούσαν και τρύπωναν όπου έβρισκαν κενό για να ξεμπλέξουν απ’ την κίνηση. Το ανησυχητικό με τα πατίνια είναι πως δεν ακούγεται μηχανικός θόρυβος όταν κινούνται, ώστε να γίνει αισθητή η παρουσία τους, ενώ οι οδηγοί τους δεν φορούν κράνος κατά τη μετακίνηση.
Δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ και σ’ εκείνους που κορνάρουν για να προχωρήσουμε, την στιγμή που αυτό είναι αδύνατο να συμβεί και οι λόγοι ολοφάνεροι.
“Τι να κάνεις, καλοκαίρι είναι” όπως είπε και η κυρία στο σούπερ μάρκετ το περασμένο Σάββατο για το κυκλοφοριακό κομφούζιο στον Αγ. Προκόπη.
Να εντάξουμε το μποτιλιάρισμα στον τουρισμό εμπειρίας. Για όλα όσα θα έπρεπε να έχουν γίνει και δεν έγιναν ποτέ έχουμε πάντα μια δικαιολογία πρόχειρη…το μποτιλιάρισμα ως …”τουριστική εμπειρία” δεν θα βρούμε πως να το να δικαιολογήσουμε;
Και κάποιες σκέψεις…
Δυο έννοιες “στοιχειώνουν” το φετινό καλοκαίρι: “Υπερτουρισμός” και “υποδομές“. Αυτές οι δύο έννοιες συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) για παράδειγμα αναφέρει πως δεν υπάρχει υπερτουρισμός, αλλά έλλειψη υποδομών. Το ερώτημα είναι με ποιά κλίμακα μεγέθους θα δημιουργηθούν οι υποδομές αυτές και πόσους υπολογίζουμε να καλύψουν.
Θα σχεδιαστούν για να εξυπηρετήσουν βελτιώνοντας τη ζωή των μόνιμων κατοίκων με μια πρόβλεψη αύξησης του σε βάθος κάποιου χρονικού διαστήματος, συν την αύξηση απο τον τουρισμό τους θερινούς μήνες ή θα σχεδιαστούν με οδηγό τον “υπερπληθυσμό” της θερινής περιόδου; Γιατί είναι θέμα κόστους, σχεδιασμού, εφαρμογής και συντήρησης. Αυτό το κόστος θα κληθούν να το πληρώσουν οι μόνιμοι κάτοικοι μέσα από τα τέλη που αναγκαστικά θα επιβληθούν για την συντήρηση των υποδομών αυτών.
Κάτι που επίσης φαίνεται να αγνοούμε συχνά είναι η δυνατότητα αντοχής των ίδιων των νησιών μας. Δεν βρισκόμαστε σε μια ατέλειωτη πεδιάδα, ούτε έχουμε αχανείς εκτάσεις για να δημιουργήσουμε ανάλογες υποδομές και αγόγγυστα να δεχτούμε τεράστια πλήθη επισκεπτών. Δεν μπορείς να ξεπατώσεις τα νησιά ή να τα επεκτείνεις για να δεχθείς άπειρους τουρίστες. Υπάρχει μια κλίμακα για όσα φτιάξεις που στην επιβάλλει ο ίδιος ο τόπος μορφολογικά, ως έκταση, πέρα από τα υπόλοιπα. Οι καινούργιες υποδομές, όποτε και αν φτιαχτούν δεν μπορούν παρά να είναι σ’ αυτά τα μέτρα, καθώς ο,τιδήποτε άλλο θα είναι εκτός νησιωτικής ταυτότητας. Η υπερδόμηση στα νησιά ήδη έχει προκαλέσει σχετική συζήτηση για το μέλλον των νησιών, όπως τα ξέραμε.
cycladesopen.gr