Νίκη Ευελπίδου: «Για τους τουρίστες, εμείς εδώ στη Νάξο είμαστε αναλώσιμοι»
Στη Νάξο βρίσκεται γεωλογική ερευνητική ομάδα 40 γεωεπιστημόνων, από πέντε κορυφαία πανεπιστήμια του δικτύου Πανεπιστημίων CIVIS στα πλαίσια της δράσης CIVIS BIP της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που συνδιοργανώνεται από το Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με υπεύθυνη την καθηγήτρια κ. Νίκη Ευελπίδου, και τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων υπό την ευθύνη του δημάρχου κ. Λιανού και του αντιδημάρχου κ. Κατσαρά.
Του Λάμπρου Δεμερτζή
Αν καταστρέψουμε το περιβάλλον θα χάσουμε τον τουρισμό
Πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι πρέπει να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα την τουριστική ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος. Όπως αναφέρει στην εφημερίδα Κυκλαδική η Νίκη Ευελπίδου καθηγήτρια Γεωλογίας του ΕΚΠΑ «Από την μια πλευρά έχουμε τον τουρισμό που αυξάνεται και ο κόσμος της Νάξου που ζει από τον τουρισμό με τους επισκέπτες και από την άλλη έχουμε το περιβάλλον από το οποίο ζούμε και δεν πρέπει να το καταστρέψουμε. Έχουμε ένα ωραίο περιβάλλον, μια εξαιρετική φύση εξαιτίας των οποίων έρχονται οι επισκέπτες. Αν εμείς το καταστρέψουμε σε βάθος χρόνου, θα χάσουμε και τον τουρισμό. Για τους τουρίστες είμαστε αναλώσιμοι. Για τους επισκέπτες ο τόπος μας είναι αναλώσιμος. Άρα όλα πρέπει να γίνουν με τέτοιο τρόπο ώστε να μην δημιουργούμε αλλοιώσεις. Και υπάρχουν εξισορροπημένοι τρόποι με μέθοδο ώστε να μπορούν να γίνουν όλες οι δραστηριότητες με έναν φιλικό τρόπο για το περιβάλλον και τη φύση» αναφέρει χαρακτηριστικά η Νίκη Ευελπίδου.
Σημαντική είναι η υποστήριξη της Actionseaze Yachting και του φορέα Laguna Coast Foundation, με την παροχή πλωτών μέσων για τη μελέτη του υποθαλάσσιου χώρου της Λαγκούνας του αεροδρομίου, μιας περιοχής με ιδιαίτερο περιβαλλοντικό ενδιαφέρον.Η ερευνητική ομάδα αποτελείται, πέρα από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης, το Πανεπιστήμιο της Μαδρίτης, το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης και το Πανεπιστήμιο του Aix-Marseille (Γαλλία), με τη συμμετοχή και του Πανεπιστημίου Charleston (Η.Π.Α.). Όπως αναφέρει η καθηγήτρια Γεωλογίας του ΕΚΠΠΑ «Έχει φτιαχτεί η επόμενη γενιά επιστημόνων και τώρα δουλεύει ερευνητικά στη Νάξο και αυτό αποτελεί μια προστιθέμενη αξία για τη Νάξο καθώς δραστηριοποιούνται για το νησί. Είναι πολύ σημαντικό να μοιραστούμε τη γνώση με τους πολίτες, γιατί το περιβάλλον είναι ευαίσθητο και οι πιέσεις πολλές και αυτά που βλέπουμε στο περιβάλλον δεν είναι δεδομένα και σύντομα αν δεν λάβουμε μέτρα θα δούμε αλλαγές, και όλοι πρέπει να βάλουμε το λιθαράκι μας με όποιο τρόπο μπορούμε» τονίζει στην Κυκλαδική.
Επιστήμονες και πολίτες της Νάξου μαζί
Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα είναι κυρίως μεταπτυχιακοί φοιτητές και υποψήφιοι διδάκτορες από την Ευρώπη. Στόχος είναι η εκπαίδευσή τους σε θέματα σχετικά με την παράκτια ζώνη της Δυτικής Νάξου, τις γεωμορφές που τη συνθέτουν και τις πιέσεις που ασκούνται σε αυτήν από τις ανθρώπινες δραστηριότητες και την κλιματική κρίση. Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο μέρη: εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εργασία στο πεδίο. Οι εξ αποστάσεως διαλέξεις ξεκίνησαν τον Μάιο, διήρκησαν ένα μήνα. Η εργασία πεδίου λαμβάνει χώρα στις ακτές της Δυτικής Νάξου. Κατά την διάρκειά της, οι συμμετέχοντες θα μυηθούν στις παράκτιες διεργασίες,αλλά και στις τεχνικές μελέτης της, τις οποίες θα εφαρμόσουν οι ίδιοι, παρουσία και συνοδεία των καθηγητών και εκπαιδευτών. Ταυτοχρόνως, θα αναλύσουν τα δεδομένα, τα οποία συνέλεξαν στην ύπαιθρο, και θα συνδυάσουν τα αποτελέσματά τους με το θεωρητικό υπόβαθρο των εξ αποστάσεως διαλέξεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι, κατά τις πέντε ημέρες της εργασίας πεδίου, υπάρχουν χρονικά διαστήματα ανοικτά για το κοινό, κατά τα οποία εκπαιδευτές από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών θα δείξουν, με τα μάτια του γεωλόγου, τις παραλίες της Δυτικής Νάξου, θα βοηθήσουν στην κατανόηση των διεργασιών που τις δημιούργησαν και τους κινδύνους της παράκτιας ζώνης, καθώς και βέλτιστους τρόπους προστασίας της και διατήρησής της, που μπορούν να εφαρμοστούν σε συλλογικό και ατομικό επίπεδο.