Ο τουρισμός στις Κυκλάδες την επόμενη εξαετία
Μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ αποτυπώνει τους στόχους για την επόμενη εξαετία στις Κυκλάδες. Τις αδυναμίες των υποδομών, τις δυνατότητες ανάπτυξης διαφόρων μορφών τουρισμού, αλλά και την ολοένα και επεκτεινόμενη διεθνή αγορά για τις Κυκλάδες. Ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Νίκος Κελαϊδίτης, αναφέρει στην «Κυκλαδική» πως η έρευνα μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο για τους παράγοντες που ασχολούνται με την «βαριά βιομηχανία» της χώρας και την πρωταθλήτρια Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου.
Του Λάμπρου Δεμερτζή
«Όλη αυτή η μελέτη έγινε μέσα στα στο πλαίσιο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και για τη διαρθρωτική προσαρμογή του τουριστικού τομέα που είχε βασικό στόχο την διαμόρφωση μιας τουριστικής πολιτικής για κάθε περιφέρεια και συγκεκριμένα για την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου» τονίζει στην εφημερίδα Κυκλαδική ο αντιπρόεδρος του ΙΝΣΕΤΕ Νίκος Κελαϊδίτης. Οι Κυκλάδες αποτελούν έναν από τους κορυφαίους εμβληματικούς και αναγνωρίσιμους ελληνικούς προορισμούς, ιδιαίτερα στα προϊόντα Sun & Beach (με χαρακτηριστικά τουρισμού Πολυτελείας ιδιαίτερα στα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης), Ναυτικού και Γαστρονομικού τουρισμού, με σημαντικές όμως δυνατότητες για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη και επέκταση της τουριστικής περιόδου μέσω της ανάπτυξης του Πολιτιστικού τουρισμού, του City Break, του MICE και των εναλλακτικών / θεματικών προϊόντων τα οποία θα βοηθήσουν στον εμπλουτισμό / διαφοροποίηση / αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος τους. Είναι προφανές ότι οι Κυκλάδες μπορούν να προσφέρουν μια διεθνώς ανταγωνιστική ολοκληρωμένη τουριστική εμπειρία τόσο συνολικά όσο και στους επιμέρους προορισμούς της, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος.
Προϊόντα και Αγορές – στόχοι για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου
Οι Κυκλάδες αποτελούν έναν από τους κορυφαίους, εμβληματικούς και δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς με σημαντικές δυνατότητες για περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη, διάχυσή της και στα λιγότερα τουριστικά ανεπτυγμένα νησιά του συμπλέγματος, επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και προσέγγιση σημαντικών αναδυόμενων αγορών για τον παγκόσμιο τουρισμό. Η βασικότερη πρόκληση αφορά τη διασφάλιση της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης και την αντιμετώπιση των φαινομένων υπερτουρισμού που επιφέρουν σημαντική υποβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και της προσφερόμενης εμπειρίας. «Δίνονται προτάσεις ουσιαστικά για τη διαμόρφωση τουριστικής πολιτικής και για την ανάπτυξη του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε αυτές τις περιοχές, όπως και για την αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών των επιχειρήσεων του κλάδου και για να διευκολύνεται ακόμα περισσότερο η δικτύωση όλων των επιχειρήσεων αυτών σε μια σύμπραξη με στόχο την ανάδειξη του συγκεκριμένου τουριστικού προορισμού και τι χαρακτηριστικά έχουν αναλυθεί και ζητηθεί για το μέλλον που θα έχει το τουριστικό προϊόν στη συγκεκριμένη περιοχή του Νοτίου Αιγαίου» σημειώνει ο πρόεδρος της HATTA Νίκος Κελαϊδίτης.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ , υπάρχει η περεταίρω δυνατότητα ανάπτυξης του πολιτιστικού και θρησκευτικού τουρισμού, όπως επίσης και του αθλητικού με σειρά δράσεων που μπορούν να υποστηρίξουν οι φορείς των Κυκλάδων. Την ίδια στιγμή όμως σε τροχιά ανάπτυξης μπορούν να μπουν και άλλες μορφές τουρισμού, όπως ο αγροτουρισμός, ο οικοτουρισμός και ο τουρισμός ευεξίας. Ταυτόχρονα στο επίκεντρο των στοχεύσεων μπαίνουν και άλλες αγορές πλην των παραδοσιακών, όπως είναι οι Σκανδιναβικές χώρες, ο Καναδάς, η Μέση Ανατολή, η Ινδία και η Αυστραλία. Χώρες που μέχρι πρότινος δεν παρουσίαζαν ενδιαφέρον για την ελληνική τουριστική αγορά στις Κυκλάδες. Όπως τονίζει ο αντιπρόεδρος του ΙΝΣΕΤΕ «Η μελέτη αυτή εστίασε περισσότερο σε ένα χαρτοφυλάκιο ουσιαστικά όχι νέων, αλλά (υφιστάμενων) τουριστικών προϊόντων που θα έχουν μεγαλύτερη ζήτηση κατά την εκτίμηση των αναλυτών και συγκεκριμένα για τον αγροτουρισμό, τον οικοτουρισμό, τον αθλητικό τουρισμό, τον γαστρονομικό, τον τουρισμό ευεξίας και τον τουρισμό της τρίτης ηλικίας, συνδυαστικά με τα κύρια τουριστικά προϊόντα που προσφέρονται σε αυτήν την περιοχή, όπως είναι ο ήλιος και θάλασσα, όπως είναι ο ναυτικός τουρισμός, ο πολιτιστικός, ο θρησκευτικός , τα city-breaks ( τουρισμός πόλεων) και ο «MICE» (συνεδριακός τουρισμός)».
Παρεμβάσεις για την καλύτερη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος
Η περαιτέρω ανάπτυξη των προϊόντων των Κυκλάδων προϋποθέτει την υλοποίηση επενδύσεων και δράσεων όπως:
-Προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή στο πλαίσιο παραχώρησης της διαχείρισης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται αυτά της Μήλου, της Πάρου, της Νάξου και της Σύρου
-Αναβάθμιση λιμένων σε βασικές υποδομές (αναμονής, υγείας, πρόσδεσης δέστρες, επέκταση προβλήτας ή και λιμενοβραχίονα) ή και δημιουργία δευτερευόντων λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση/ολοκλήρωση ενδοπεριφερειακών/διαπεριφερειακών λιμενικών συνδέσεων και την κάλυψη των αναγκών της κρουαζιέρας.
-Βελτίωση/συντήρηση κεντρικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, οδών πρόσβασης σε τουριστικούς προορισμούς, ενδοπεριφερειακών συνδέσεων με λιμένες και δημιουργία επαρκών χώρων στάθμευσης
-Προστασία και ανάδειξη ιστορικού, πολιτιστικού, λαογραφικού και αρχιτεκτονικού/κτιριακού αποθέματος των νησιών και αξιοποίηση/ανάδειξη αποθέματος μετα-βιομηχανικών κτιρίων/εγκαταστάσεων
-Συντήρηση υφιστάμενων και χάραξη νέων πεζοπορικών, ποδηλατικών και ορειβατικών διαδρομών, βελτίωση σήμανσης μονοπατιών σε εκείνα τα οποία παρουσιάζουν ελλείψεις με εφαρμογή κοινού συστήματος σήμανσης, πιστοποίηση ποιότητας αθλητικών εγκαταστάσεων και συλλόγων δραστηριοτήτων περιπέτειας που προσφέρουν υπηρεσίες σε ΑμεΑ, πιστοποίηση ποιότητας και καταλληλότητας των αθλητικών υποδομών και εγκαταστάσεων
-Εκπόνηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου τοπικής τουριστικής προβολής και εφαρμογή δυναμικής στρατηγικής επικοινωνίας και προώθησης του brand «Κυκλάδες» στο πλαίσιο ανάπτυξης του Περιφερειακού Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού (DMO)
-Δημιουργία ενιαίας διαδικτυακής τουριστικής πύλης για τον Προορισμό «Κυκλάδες» και πλήρης διασύνδεσή της με τις τουριστικές πύλες που θα δημιουργηθούν για κάθε κύριο και συμπληρωματικό προϊόν με σκοπό την γρήγορη, εύκολη και ολοκληρωμένη παροχή και αναζήτηση πληροφόρησης στον επισκπέπτη για όλες τις προσφερόμενες τουριστικές εμπειρίες, δραστηριότητες, παροχές και τις υπάρχουσες επιχειρήσεις με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και εμφάνιση των αποτελεσμάτων σε μορφή λίστας και διαδραστικού χάρτη
Στόχοι 2030
Στόχος των σχεδίων δράσης είναι περαιτέρω ανάπτυξη του τουριστικού ρεύματος (+21,2% επισκέψεις σε σχέση με το 2019), με σημαντική όμως άμβλυνση της εποχικότητας (μείωση της συμμετοχής του 3ου τριμήνου κατά 5,7 π.μ. στις ετήσιες επισκέψεις) – η αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Επίσκεψη (+15,9%), που θα προκύψει κατά κύριο λόγο από την αύξηση της Μέσης Δαπάνης ανά Διανυκτέρευση (+11,9%) και δευτερευόντως από την αύξηση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής (+3,6%) – ως αποτέλεσμα, η αύξηση των διανυκτερεύσεων (+25,5%) και -κυρίως- των εισπράξεων (+40,4%) θα είναι σημαντικά μεγαλύτερη από αυτή των επισκέψεων, ενώ θα αμβλυνθεί η εποχικότητα και σε αυτά τα μεγέθη με παρόμοιο τρόπο όπως στις επισκέψεις (μείωση κατά 6,2 π.μ. και 5,7 π.μ. αντίστοιχα).