Η δυνατότητα απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών, που θα μπορούν να οδηγούν αρκεί να έχουν δίπλα τους έμπειρο οδηγό, δίνεται με το νέο σχέδιο νόμου «Οδηγώντας με ασφάλεια» που έρχεται την επόμενη εβδομάδα προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την αναμόρφωση της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των νέων οδηγών προβλέπει :
-Αδιάβλητες εξετάσεις οδήγησης με τέσσερις δικλείδες ασφαλείας
-Φρένο σε φαινόμενα διαφθοράς
-Δυνατότητα οδήγησης για νέους άνω των 17 ετών με συνοδό
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται η δυνατότητα οδήγησης για νέους 17 ετών, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους.
Οι 17άρηδες λοιπόν θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να δώσουν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις οδήγησης, αλλά να οδηγούν και ένα χρόνο με συνοδό και υπό αυστηρές προϋποθέσεις εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν.
Ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών, να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται και να έχει και «καθαρό δίπλωμα», δηλαδή καθαρό point system.
Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.
Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.
Τόνισε επίσης ότι με αυτό το μέτρο εκφράζεται η εμπιστοσύνη της πολιτείας προς το νέο σύστημα και τους ανθρώπους, εκπαιδευτές και εξεταστές, που είναι υπεύθυνοι για να αποκτήσουν άδεια οδήγησης οι νέοι οδηγοί.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλά ακόμη ουσιαστικά μέτρα, τόσο για την καλύτερη και πιο σύγχρονη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, όσο και για την διεύρυνσή της σε ομάδες πληθυσμού που μέχρι σήμερα δεν είχαν αρκετή προσοχή από την πολιτεία.
Το νομοσχέδιο, διασφαλίζει αδιάβλητες εξετάσεις, κυρίως με τέσσερις τρόπους:
Πρώτον, κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει ήδη εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Γιατί σε αντίθεση με το παρελθόν, η συγκεκριμένη διάταξη είναι καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και σέβεται τα προσωπικά δεδομένα. Ο Υπουργός Μεταφορών διευκρίνισε ότι οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.
Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Το πιο κρίσιμο όμως είναι ότι σε αυτό το διάστημα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το δεύτερο εργαλείο με το οποίο αυξάνεται η αξιοπιστία των εξετάσεων, είναι ότι πλέον διευρύνεται το σώμα των εξεταστών. Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Διευκρίνισε δε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.
Το τρίτο εργαλείο είναι ότι δημιουργείται ένας νέος θεσμός, οι επόπτες. Αυτοί θα είναι καταρχάς μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες. Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Η τέταρτη αλλαγή την οποία εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει να κάνει με τη θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία. «Η σκέψη μας ήταν, και ως τώρα παραμένει, η θέση του να είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου. Έχει γίνει αρκετή συζήτηση για το θέμα, δεν σας κρύβω ότι ορισμένα από τα επιχειρήματα που έχουμε ακούσει εναντίον αυτού του μέτρου είναι σοβαρά και το ξανασκεφτόμαστε. Άλλωστε έχουμε αυτή τη δυνατότητα ακριβώς επειδή με όλα τα άλλα μέτρα έχουμε ήδη βάλει πολλές σημαντικές ασφαλιστικές δικλείδες στη νέα διαδικασία. Δεν είμαστε δογματικοί, δεν είμαστε κολλημένοι, αν τελικά δούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό το αλλάζουμε», σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος τόνισε ότι το σχέδιο νόμου δίνει εξίσου μεγάλη βαρύτητα στο σκέλος της εκπαίδευσης, όπως και στη χρήση της τεχνολογίας στην εξέταση. Ειδικότερα:
- · Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης
- · Χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης
- · Έλεγχος ταυτοπροσωπίας των υποψηφίων
- · Απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής κατά την εξέταση
- · Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια ακουστικών.
- · Ειδική θεωρητική εξέταση επίσης κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο
- · Η πρακτική δοκιμασία θα γίνεται σε κανονικές συνθήκες πχ και με βροχή
- · Δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου οι υποψήφιοι να εξοικειώνονται με το όχημα εξέτασης
- · Επιτροπή Εποπτείας και Ενστάσεων
- · Οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο
- · Ιδρύονται ιδιωτικά Κέντρα Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»)