Οι υπεύθυνοι, οι σοβαροί νησιωτικοί δήμοι, οι κατ’ εξοχήν τουριστικοί «Δήμοι του Κλεισθένη» (Κλεισθένους), ετούτες τις πρώτες φθινοπωρινές μέρες, ετοιμάζονται να κάνουν δημόσια τον απολογισμό της εφετινής καλοκαιρινής περιόδου, ενώ έχουν ήδη «χτίσει» την ραχοκοκαλιά του βασικού σχεδιασμού τους, η υλοποίηση του οποίου θα αρχίσει αμέσως μετά τις εορτές του Πάσχα (18.04.2020).
TOY ΓΙΑΝΝΗ ΒΛΑΧΑΚΗ
Θα πρέπει η νέα Δημοτική Αρχή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων να χρονοδιαγράψει πολυεπίπεδες ενέργειες και δράσεις, επιδιώκοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Η ευκαιρία… / Η μετριότητα…
Τώρα, είναι η ευκαιρία! Τα νησιά μας, παρά το γεγονός ότι βιώνουν άσχημα τις επιπτώσεις-συνέπειες του μνημονίου απέδειξαν ότι και άμυνες μπορούν να βγάλουν αλλά και επιδόσεις δύνανται να σημειώσουν και μάλιστα αξιοπρόσεκτες.
Τώρα, είναι η ευκαιρία μας! Τώρα, που εάν δεν στοχεύσουμε ψηλά/ψηλότερα, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από την μετριότητα.
Στο πλαίσιο όλων των παραπάνω διαπιστώσεων, παραινέσεων και σχολίων, ας ενταχθεί/συμπεριληφθεί και η ακόλουθη είδηση:
Σύμφωνα με καλά διασταυρωμένες πληροφορίες η υπό σύσταση Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού του πολυνησιακού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, από σαράντα μέλη που μέχρι πρότινος αριθμούσε, θα «συρρικνωθεί» δραστικά. Η σύνθεσή της, δεν θα ξεπερνά τα δεκατρία (13) μέλη. Πιστεύουν (τώρα πια) παλιοί και νέοι του ημετέρου Δήμου ότι η Δημοτική Τουριστική Επιτροπή θα λειτουργήσει αποτελεσματικότερα, εάν είναι ευέλικτη – «και για να είναι ευέλικτη, θα πρέπει να είναι ολιγομελής», δηλώνουν.
Το πολύ δυνατό «φινάλε» του εφετινού καλοκαιριού ανεβάζει τον πήχη των υποχρεώσεων του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έναντι (και) των πέντε νησιών του. Η νέα υπό τον κ. Λιανό δημοτική αρχή, οφείλει να στηρίξει το τουριστικό προϊόν της Νάξου, του Κουφονησίου, της Ηρακλειάς, της Δονούσας και της Σχοινούσας, επιδεικνύοντας στην πράξη (και όχι στην θεωρία), το πραγματικό ενδιαφέρον της για την αποκατάσταση της καλοκαιρινής τους εικόνας. Στην προσπάθειά της αυτή, ασφαλώς και ρόλο σημαντικό, ουσιαστικό, μπορούν να διαδραματίσουν και οι επιχειρηματίες όλων των νησιών μας.
Στο σημείο αυτό, ας επισημανθούν και τα ακόλουθα:
Ο ΔΗΜΟΣ ΝΑΞΟΥ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ ΚΥΚΛΑΔΩΝ οφείλει να προετοιμαστεί κατάλληλα εν όψει του καλοκαιριού του 2020, ξεκινώντας, εν ευθέτω χρόνω, από τον απολογισμό της εφετινής καλοκαιρινής περιόδου.
ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ η Δημοτική Αρχή να χρονοδιαγράψει πολυεπίπεδες ενέργειες και δράσεις που θα βελτιώσουν αισθητά την συνολική εικόνα και των πέντε νησιών του ημετέρου πολυνησιακού δήμου, ώστε στο τέλος του επόμενου (καλοκαιριού) να επιτύχει υπέρ του επιχειρηματικού κόσμου και των μονίμων κατοίκων και των πέντε νησιών μας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
ΕΑΝ δεν στοχεύσουμε ψηλά, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από την μετριότητα.
ΚΙ ΕΦΕΤΟΣ, οι βραχυχρόνιες μισθώσεις – κατά το κοινώς λεγόμενο – «ξεπούλησαν»! Ενοικιάστηκαν καταλύματα τύπου airbnb παντού στην Νάξο και στις Μικρές Κυκλάδες. Το δίκτυο («internet-booking»), ήρθαν φορές που από τον καταιγισμό των κρατήσεων «κρέμασε». Τεράστια η ζήτηση! Τούτο το τελευταίο, σημαίνει πολλά.
ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ότι πολύς κόσμος προτίμησε κι εφέτος Νάξο για τις καλοκαιρινές του διακοπές, αν μη τι άλλο, αποτελεί μεγάλη πρόκληση. Ουσιαστικά, η Νάξος δεν έδωσε στον αλλοδαπό και ημεδαπό επισκέπτη της περισσότερα από πέρσι. Κι όμως, προτιμήθηκε από μπόλικο ημεδαπό και αλλοδαπό κόσμο. Γι’ αυτό και υποστηρίζουμε ότι ο πήχης των υποχρεώσεων του Δήμου, έναντι των νησιών και των επιχειρηματιών, εν όψει του καλοκαιριού του 2020 ανέβηκε ψηλά! Συνεπώς, από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, απαιτείται μεγάλη, πιο μεγάλη από την εφέτος καταβληθείσα… Προσπάθεια που θα πρέπει να ξεκινήσει περί τα τέλη του μηνός Οκτωβρίου. Η Άνοιξη του 2020 πρέπει να μας βρει πανέτοιμους!
ΠΗΡΑΝ το μήνυμα οι της νέας δημοτικής αρχής Νάξου και Μικρών Κυκλάδων; Πήραν το μήνυμα οι ξενοδόχοι;
Πανθομολογείται ότι το περασμένο καλοκαίρι νοικιάστηκαν καταλύματα (ενοικιαζόμενα δωμάτια) που είχαν να νοικιαστούν από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του τρέχοντος αιώνα – καταλύματα που ήταν στο περιθώριο, και που δεν ήταν προβεβλημένα στο δίκτυο (internet-booking)…
Η εικόνα της αγοράς της Νάξου και των Μικρών Κυκλάδων ετούτες τις πρώτες φθινοπωρινές ώρες δεν είναι νευρική. Ο Αύγουστος που προηγήθηκε «γλύκανε» πολύ τα ταμεία όλων των επιχειρήσεων.
Γενναία επένδυση…
Είναι κομβική η χρονιά που έρχεται. Είναι σταυροδρόμι δύσκολο. Είναι «κουίζ» για δυνατούς λύτες. Φανταστείτε τις έχει να γίνει μέσα στο επόμενο καλοκαίρι εάν δεν υπάρξει η ενδεικνυόμενη προετοιμασία. Εάν δεν υπάρξει προγραμματισμός. Εάν δεν υπάρξει αποφασιστικότητα. Εάν δεν υπάρξει προνοητικότητα.
Η Νάξος μπορεί να υποστεί τεράστια ζημιά μέσα στο 2020, εάν δεν ενεργοποιηθούν εγκαίρως οι τουριστικοί φορείς του τόπου. Το βάρος στις πλάτες των ανθρώπων του Δήμου Νάξου είναι τεράστιο.
Πέρσι, έγινε μια επένδυση σε ό,τι αφορά στην προβολή και των πέντε νησιών του πολυνησιακού δήμου μας.
Γενναία επιβάλλεται να είναι η επένδυση από πλευράς της νέας Δημοτικής Αρχής στο καλοκαίρι του 2020. Πάνω απ’ όλα όμως θα πρέπει να χρονοδιαγράψουμε ενέργειες και δράσεις σε πολλά επίπεδα, επιδιώκοντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Εάν δεν στοχεύσουμε ψηλά, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από την μετριότητα. Και είναι η μετριότητα σε καιρούς οικονομικά χαλεπούς, καταστροφή σκέτη.
Η βαριά οικονομία της Νάξου και της χώρας μας γενικότερα είναι ο τουρισμός, γι’ αυτό θα πρέπει να ασχοληθούμε με αυτόν σε όλες τις μορφές του.
Όταν, προ ετών, έγινε λόγος για την δημιουργία Ενιαίου Φορέα για την προβολή και την ανάπτυξη του νησιού μας, οι τότε εκλεγμένοι στον Δήμο Δρυμαλίας δεν υιοθέτησαν το συγκεκριμένο «εγχείρημα». Αντίθετα, οι του (τότε «Καποδιστριακού») Δήμου Νάξου το κουβέντιασαν το θέμα και πήραν, μάλιστα, και απόφαση περί συστάσεως «Ανώνυμης Αναπτυξιακής (σ.σ.: Αναπτυκτικής) Εταιρείας». Όμως, όλα έμειναν στην μέση.
Ο σχεδιασμός για την «Αναπτυξιακή» (τον Ενιαίο Φορέα» δηλαδή…), εκπονήθηκε, τότε, από τον πολύπειρο στον χώρο «Τουρισμός- Προβολή», κ. Γιάννη Μιχαηλίδη. Και γράψαμε, τότε, ότι ο σχετικός φάκελος (με το καταστατικό και όλα όσα προβλέπει ο νόμος για την σύσταση μιας τέτοιας εταιρείας) είναι στον Δήμο Νάξου. Λίγες ημέρες αργότερα, ο ίδιος ο τότε δήμαρχος, Νίκος. Μαράκης, ήρθε να επιβεβαιώσει την παραπάνω πληροφορία και να δηλώσει ότι «θα πρέπει να γίνουν διορθώσεις στα στοιχεία του φακέλου, διότι αναμένεται ο “νέος Καποδίστριας”, ο οποίος εν ευθέτω χρόνω θα μας υποχρεώσει να αλλάξουμε τον σχεδιασμό που αφορά στην “Αναπτυξιακή”». Καλά όλα αυτά. Όμως… Το πρόβλημα το σύνθετο βρίσκεται αλλού… Το ερώτημα το σύνθετο είναι το εξής: «Ποιος θέλει και ποιος δεν θέλει την “Αναπτυξιακή”;».
Όταν για πρώτη φορά έγινε λόγος περί συστάσεως του Ενιαίου Φορέα, πολλοί (σύλλογοι τουριστικοί, παραγωγικοί και άλλοι), εκδήλωσαν την επιθυμία να αποτελέσουν βασικούς χρηματοδότες του «Ενιαίου». Όμως, οι περισσότεροι, για λόγους γνωστούς αλλά και «άγνωστους» έκαναν πίσω. Στο ύψος του στάθηκε μόνο ο Σύλλογος Μαζικής Εστιάσεως «Νάξος, Φιλοξενία», κατά κοινή παραδοχή και ομολογία. Μόνο αυτός. Ουδείς άλλος.
Η ολιγομελής, δίχως μεγάλο πάγκο… / Το τέως “πολυμελές”, της Επιτροπής…
Ο Δήμος Νάξου, αν μη τι άλλο, θα πρέπει εντός των επομένων μηνών να ξεκαθαρίσει τα πράγματα. Θα τον «τρέξει» τον Ενιαίο Φορέα και πότε; Και το θέτουμε έτσι το προαναφερθέν ερώτημα, γιατί τώρα είναι που πρέπει ο ενιαίος ημέτερος Δήμος να κάνει την υπέρβασή του. Τώρα, που ετοιμάζεται να συγκροτήσει Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού ολιγομελή.
Όσοι προετοιμάζονται τούτη την εποχή με το βλέμμα στραμμένο στο καλοκαίρι του 2020, δύσκολα θα αποτύχουν. Όσοι κάτσουν με σταυρωμένα τα χέρια και περιμένουν να δουν τα ταμεία τους από τον Μάιο της επόμενης τουριστικής περιόδου να «ζεσταίνονται», θα πέσουν έξω…
Επαγρύπνηση, χρειάζεται! Σε εγρήγορση πρέπει να παραμείνουν όλες οι επιχειρήσεις! Δεν θα πρέπει να επαναπαυθούν στις δάφνες του καλοκαιριού …που μας άφησε χρόνους…
Τα ταμεία όλων των μικρομεσαίων μολονότι «ζεστάθηκαν» το περασμένο καλοκαίρι μέσα στους επόμενους μήνες θα πρέπει να «σηκώσουν» το βάρος των δυσβάστακτων λειτουργικών και άλλων πάγιων δαπανών των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Νάξου. «Ούτε στην εξυπηρέτηση των πάγιων υποχρεώσεών μας έναντι των ασφαλιστικών μας φορέων δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε», υποστηρίζουν οι «μικρομεσαίοι», αφού στις πρώτες προτεραιότητές τους, πριν όλων των άλλων, είναι η… ΔΕΗ! Παρ’ όλα αυτά, φρόντισαν και έσπευσαν ήδη να εξοφλήσουν τις πάγιες και απαιτητές ασφαλιστικές εισφορές των υπαλλήλων τους.
«Θυμάμαι και το ’11 ότι, όλοι μας, και εγώ προσωπικά κατακρίθηκα … ότι είναι πολυμελής η τουριστική επιτροπή και ότι δεν λειτουργεί, στην πορεία όμως το αποτέλεσμα (των προσπαθειών της), αποδείχτηκε θετικότατο. Το όργανο λειτουργεί, και δεν πρέπει να μας φοβίζει ο αριθμός».
Η παραπάνω δήλωσή του αποτελεί απόσπασμα της γενικής/συνολικής τοποθετήσεώς του με αφορμή και αιτία την συζήτηση που έγινε στο δημοτικό κατάστημα Νάξου (Φεβρουάριος 2015) και κατά την διάρκεια τακτικής συνεδριάσεως του κορυφαίου οργάνου του ημετέρου δήμου, με θέμα την συγκρότηση της τουριστικής Επιτροπής. Στην εν λόγω συνεδρίαση την άποψη του διατύπωσε και ο επικεφαλής της τότε δημοτικής παρατάξεως, Νησιωτική Πολιτεία, Νίκος Μαϊτός, ο οποίος παρατήρησε: «Μια τέτοιου είδους επιτροπή πρέπει να έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Πρέπει να απαρτίζεται από τους επαγγελματίες του χώρου. Και αυτοί δεν μπορεί να είναι άλλοι από αυτούς που ασχολούνται ακραιφνώς με τον τουρισμό. Η επιτροπή αυτή πρέπει να αναλάβει ένα συγκεκριμένο στόχο και σχέδιο δράσης το οποίο πρέπει να δημιουργήσει και να κάτσει να δουλέψει πάνω σ’ αυτό».
Η Ένωση Ξενοδόχων Νάξου, προ επτά ετών τέτοια εποχή, διενήργησε Έρευνα Ικανοποιήσεως Επισκεπτών Νάξου για λογαριασμό του ημετέρου Δήμου.
Τον Ιανουάριο της αμέσως επόμενης χρονιάς τακτική συνεδρίαση πραγματοποίησε η Τουριστική Επιτροπή του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας επισκεπτών της Νάξου από τον Δρ. Δημήτρη Κούτουλα και η νέα τουριστική ταυτότητα του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων από την κ. Ευαγγελία Ρεφενέ.
Στην έκθεση συμπερασμάτων που συνέταξε ο Δρ. Δημήτρης Κούτουλας (με πτυχίο στην Διοίκηση Επιχειρήσεων και διδακτορική διατριβή στο Τουριστικό Μάρκετινγκ, διδάσκει από το 2014 στο Τμήμα Διοικήσεως Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Πατρών, στην βαθμίδα του Επίκουρου Καθηγητή, με γνωστικό αντικείμενο την Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων. Από το 1990 εργάζεται ως σύμβουλος και ως project manager σε θέματα τουρισμού, πολιτισμού και «μάρκετινγκ» επιχειρήσεων και χωρών. Έχει υλοποιήσει μεγάλα έργα σχεδιασμού τουριστικής πολιτικής και επικοινωνιακές ενέργειες παγκόσμιας εμβέλειας σε διάφορες χώρες, ενώ τυγχάνει διεθνούς αναγνωρίσεως για το επιστημονικό του έργο), και υπό τον γενικό τίτλο, «Τι σας άρεσε λιγότερο στην Νάξο;», πολλοί επισκέπτες τόνισαν την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου. Ειδικότερα, οι Έλληνες φάνηκαν κριτικοί για τα εξής: 1) Σκουπίδια στις παραλίες, στους οικισμούς και στους δρόμους. 2) Συμπεριφορά των επαγγελματιών και των κατοίκων. 3) Τιμές προϊόντων και υπηρεσιών. 4) Έλλειψη χώρων σταθμεύσεως. 5) Δρομολόγια δημόσιων συγκοινωνιών. 6) Οδική σήμανση. 7) Κατάσταση του λιμανιού.
Από τους ξένους επισκέπτες επισημάνθηκαν ως επιπλέον αδυναμίες ο δυνατός άνεμος, η ηχορρύπανση και η έλλειψη τουριστικών πληροφοριών.
Κάποιοι ανέφεραν ως αδυναμία την έλλειψη νυχτερινής ζωής, αυτό αποτελεί ωστόσο για άλλους επισκέπτες πλεονέκτημα του προορισμού.
Ορισμένοι από τους πλέον ενθουσιώδεις επισκέπτες της Νάξου απάντησαν ότι δεν υπάρχει κάτι που να τους ενόχλησε.
Ας σημειωθεί στο σημείο αυτό ότι, στην πλειονότητά τους οι τουριστικοί επιχειρηματίες υποστηρίζουν ότι δεν γίνεται σωστή και επαρκής προβολή του τουριστικού προϊόντος του νησιού μας. Ευθέως θα ρωτήσουμε τους αρμοδίους: Τα αρνητικά της έρευνας (αυτά δηλ. που επεσήμαναν και οι επισκέπτες του νησιού μας και τα οποία κατέγραψε η σχετική έρευνα) «απαντήθηκαν»; Επιλύθηκαν/αποκαταστάθηκαν όλα τα παραπάνω θέματα-προβλήματα; Και θέτουμε το ερώτημα αυτό, γιατί τα προαναφερθέντα «αγκάθια» που ο επισκέπτης εντοπίζει μόνο ζημία προκαλούν στην εικόνα της τουριστικής Νάξου. Και πρέπει να είναι η εικόνα του νησιού μας η τουριστική και ο κατ’ έτος επιβαλλόμενος εξωραϊσμός της το κύριο και το βασικό μέλημα της τουριστικής επιτροπής.
Με μία ή δύο ή τρείς συνεδριάσεις τον χρόνο δεν επιλύονται προβλήματα, κύριοι αρμόδιοι. Φαίνεται πως δεν έχετε παραδειγματιστεί από τον τρόπο τον δημιουργικό με τον οποίο λειτουργούν σε κάποιους άλλους δήμους, οι τουριστικές επιτροπές…