Oι τοπικές κοινωνίες είναι αυτές που πρέπει να κρίνουν, να σταματήσει οποιαδήποτε δόμηση
Ερώτηση με θέμα «Προβλήματα σχετικά με το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο στον τουρισμό» κατέθεσε ο βουλευτής Β1′ Βορείου Τομέα Αθηνών Βασίλειος Βιλιάρδος προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Τουρισμού
Στην ερώτηση ο βουλευτής αναφέρει αναλυτικά τα προβλήματα που είτε θα ενταθούν, είτε θα δημιουργηθούν από την εφαρμογή του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου, γι’ αυτό και προτείνει να αξιοποιηθεί το εργαλείο της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες και να χρηματοδοτηθεί άμεσα η υλοποίηση των απαραίτητων έργων σε κάθε περιοχή που υποδέχεται τουρίστες σε μεγάλο αριθμό.
Αναλυτικά, το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Κυρία και κύριε Υπουργοί,
Όπως μας ενημέρωσαν, ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο, εκπρόσωποι της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων της Ελλάδος, το νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον τουρισμό, που ως φαίνεται, σχεδιάζετε, χωρίζει την χώρα σε πέντε κατηγορίες και ορίζει για καθεμία εξ’ αυτών νέες κατευθύνσεις ανάπτυξης. Τα τελευταία χρόνια, όπως επισημαίνουν οι ανωτέρω εκπρόσωποι του κλάδου, σε κάποιες περιοχές υπήρξε ραγδαία αύξηση διαθεσιμότητας κλινών ξενοδοχείου, λόγω της ανέγερσης μεγάλων ξενοδοχειακών Μονάδων, οι οποίες, στην πλειοψηφία τους, ήταν χρηματοδοτούμενες από την Πολιτεία.
Καταγγέλλουν, όμως, οι ως άνω κλαδικοί εκπρόσωποι ότι, η Πολιτεία δεν φρόντισε σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση να υλοποιηθούν, παράλληλα, έργα και υποδομές ανάπτυξης της κάθε περιοχής, ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στην αύξηση των τουριστών- επισκεπτών. Αποτέλεσμα ήταν να έχουν, πλέον, δημιουργηθεί περιβαλλοντικά προβλήματα από την υπερ-εκμετάλλευση των φυσικών πόρων αλλά και προβλήματα κυκλοφοριακά, στάθμευσης, καθαριότητας, κ.α..
Στις κορεσμένες από πλευράς δόμησης τουριστικών καταλυμάτων περιοχές του νέου πλαισίου παρατηρούμε ότι σχεδιάζεται η απαγόρευση της δόμησης τουριστικών υποδομών εντός σχεδίου, ενώ εκτός σχεδίου επιτρέπεται ανέγερση νέων ξενοδοχείων (4 και 5 αστέρων), με το ελάχιστο απαιτούμενο εμβαδόν να καθορίζεται στα 16 στρέμματα. Στην ουσία, απαγορεύεται η δόμηση μικρών τουριστικών καταλυμάτων και εξακολουθεί να επιτρέπεται η δόμηση μόνο μεγάλων ξενοδοχειακών Μονάδων, με αποτέλεσμα την αύξηση των κλινών. Μια τέτοια εξέλιξη, όμως, εντείνει τα προβλήματα που προαναφέραμε και δημιουργεί, παράλληλα, αθέμιτο ανταγωνισμό εις βάρος των μικρών τουριστικών καταλυμάτων.
Επίσης, παρατηρείται ότι στις ανωτέρω περιοχές περιλαμβάνονται και περιοχές οι οποίες δεν θεωρούνται ιδιαιτέρως κορεσμένες σε αντίθεση με άλλες, όπως σημειώνουν οι εκπρόσωποι των Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων της Ελλάδος. Για παράδειγμα, στην Ρόδο περιλαμβάνονται οι Δημοτικές Ενότητες Αφάντου, Ιαλυσού, Καλλιθέας και εξαιρούνται όλες οι άλλες του νησιού. Το πρόβλημα του κορεσμού, όμως, επισημαίνουν οι ανωτέρω επιχειρηματίες, δεν επιλύεται με την παύση δόμησης των τριών αυτών περιοχών, αφού, οποιαδήποτε δημιουργία νέας κλίνης θα επιβαρύνει συνολικά το νησί.
Γνώμη του κλάδου που αφορά στην εκμετάλλευση τουριστικών καταλυμάτων της Ελλάδος είναι ότι οι τοπικές κοινωνίες (τοπική αυτοδιοίκηση και φορείς) είναι αυτές που πρέπει να κρίνουν, αν σε κάποια περιοχή υπάρχει ανάγκη να σταματήσει οποιαδήποτε δόμηση που αφορά στην αύξηση ξενοδοχειακών κλινών, ακόμα και ακινήτων που θα χρησιμοποιούνται για βραχυχρόνια μίσθωση, καθώς και για πόσο χρονικό διάστημα. Κρίνουν, δε οι επιχειρηματίες τουριστικών καταλυμάτων της Ελλάδος ότι, τόσο η Ρόδος, όσο και όλη η νησιωτική και χερσαία Ελλάδα, διαθέτουν φυσικό και πολιτισμικό πλούτο, με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης, εφόσον δημιουργηθούν οι κατάλληλες αστικές υποδομές, που θα επιτρέπουν την αξιοπρεπή διαβίωση ενός μεγάλου σε αριθμό πληθυσμού.
Ως εκ τούτου, είναι αυτονόητο ότι η Πολιτεία θα πρέπει να αξιολογήσει την ανωτέρω πρόταση της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων της Ελλάδος, κατά την κατάρτιση του νέου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου στον τουρισμό, αξιοποιώντας το εργαλείο της διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί άμεσα η υλοποίηση των απαραίτητων έργων σε κάθε περιοχή που υποδέχεται τουρίστες σε μεγάλο αριθμό, ώστε με την βελτίωση της ποιότητας ζωής όλων να αυξηθούν και τα αναμενόμενα οφέλη από το τουριστικό της προϊόν.
Εν τέλει, μια τέτοια διαδικασία αποτελεί την κατεξοχήν επένδυση που θα αποφέρει υψηλές αποδόσεις βραχυπρόθεσμα, λειτουργώντας θετικά προς κάθε κατεύθυνση. Ως εκ τούτου, είναι εύλογη η απορία μας για το αν υπάρχει η πολιτική βούληση να δρομολογηθούν οι αυτονόητες διαδικασίες μαζικών επενδύσεων σε αστικές υποδομές και σε δημόσια έργα, που θα ωφελήσουν, τόσο τις τοπικές κοινωνίες, όσο και την οικονομία μας, ευρύτερα.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
1. Προτίθεσθε να προβείτε σε διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες της Ελληνικής Επικράτειας που χαρακτηρίζονται ως τουριστικές, προκειμένου να λάβετε γνώση για τα ορθά δεδομένα, επάνω στα οποία οφείλει να συγκροτηθεί το επικείμενο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο στον τουρισμό;
2. Θα καταγράψετε τις ελλείψεις και ανεπάρκειες αστικών υποδομών των περιοχών της Επικράτειας, που χαρακτηρίζονται ως τουριστικές, ώστε να έχετε μια ασφαλή δεξαμενή δεδομένων αναφοράς, κατά την διαδικασία κατάρτισης του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου στον τουρισμό;